Scania 100 let v mírových službách

Scania 100 let v mírových službách

 
 

Švédská společnost Scania již více než 100 let dodává vozidla pro mírové a obranné mise do různých zemí po celém světě.

V roce 1891 byla založena továrna na výrobu železničních vagonů v Södertälje. Název společnosti byl Vagnfabriksaktiebolaget i Södertälje (Továrna na vagony v Södertälje), zkráceně Vabis. Společnost brzy začala vyvíjet a vyrábět i osobní automobily a nákladní vozidla.

V roce 1900 byla založena společnost Maskinfabriksaktiebolaget Scania v Malmö, největším městě jižní švédské oblasti Skåne. Ta se věnovala výrobě jízdních kol a brzy zahájila výrobu osobních i nákladních automobilů. V roce 1902 společnost vyrobila první nákladní vozidlo.

V roce 1911 se společnosti Scania a Vabis sloučily, aby lépe odolávaly zvyšující se konkurenci v Evropě. Byl vyroben první autobus a výroba osobních automobilů, nákladních vozidel a autobusů nadále pokračovala v Malmö i Södertälje.

V dubnu 1912 zahájila švédská armáda aktivní testování nákladního vozidla Scania-Vabis. Po skončení testů uvedli zástupci armády, že si nákladní automobil vedl dobře a je třeba jej považovat za vhodný pro armádní účely na cestách, kde je možná doprava nákladními vozidly. Od té doby společnost Scania dodává vozidla a služby pro mírové a obranné účely do mnoha zemí po celém světě.

O čtyři roky později si švédská armáda od společnosti Scania-Vabis objednala speciální nákladní vozidlo s pohonem a ovládáním všech čtyř kol, které mělo řízení a všechny ovládací prvky na obou svých koncích. Ve stejném roce dodala společnost švédskému ministerstvu obrany i první nákladní vozidla s ethanolovým pohonem.

Ve dvacátých letech se společnost Scania-Vabis věnovala v rámci vývoje vozidel pro armádní využití alternativním palivům (ethanol a generátorový plyn). Svůj první dieselový motor pojmenovaný Royal představila v roce 1936 a jednalo se o první motor, v němž byly použity standardizované součásti a začala jím éra modulárního systému výrobků. Ve stejném roce zahájila Scania-Vabis dodávky několika stovek motorů pro tanky švédské armády. Ty byly vybaveny speciálními karburátory pro jízdu v náročném terénu.

V první polovině čtyřicátých let se společnost věnovala výrobě tanků a průmyslových motorů. V roce 1943 začaly dodávky obrněného osobního vozidla 262 SKPF m/42 (APC) švédské armádě. Tento model prodělal řadu modernizací a ve službě v mírových misích pro OSN byl využíván až do začátku nového tisíciletí. Od roku 1949 mají všechny motory dodávané společností Scania-Vabis přímé vstřikování paliva.

V letech 1960 až 1962 bylo švédské armádě dodáno celkem 440 nákladních vozidel Scania-Vabis LA82 6x6 – přezdívaných „Mravenečník“ - s 10litrovými přeplňovanými motory s výkonem 147 až 161 kW (200 až 220 k). Díky svým schopnostem a výkonu byla tato vozidla využívána pro tahání dělostřeleckého vybavení nebo jako vyprošťovací vozidla.

Pro švédské ozbrojené síly (FMV) bylo připraveno 1000 nákladních automobilů Scania L36/L50 pro střední zatížení. Tato vozidla s pohonem 4x2, poháněna čtyřválcovými motory odvozenými z šestiválcového sedmilitrového motoru, se často používala jako mobilní tankovací stanice či pro převoz polní kuchyně a jejich dodávky probíhaly od roku 1965 do roku 1971.

Na počátku sedmdesátých let Scania ve spolupráci s FMV vyvíjela prototypy terénních strojů nové generace SBA (4x4) a SBAT111 (6x6), které měly neobvykle flexibilní kostru a velký rozsah pohyblivosti zavěšení kol. Pro usnadnění řízení a školení řidičů byla Scanií vyvinuta speciální automatická převodovka s terénními vlastnostmi, která se později přizpůsobila pro civilní použití.

V roce 1974 došlo k podpisu dohody mezi společností Saab-Scania a FMV. Ta stanovila, že pokud náklady na servis a údržbu budou nízké, dodavateli bude přidělen hodnotnější kontrakt. V následujícím roce začala výroba přibližně 3500 vozidel SBA111 (4x4) a vozidel SBAT111 (6x6), z nichž 2 700 je určených pro švédskou obranu.

Po 25 letech služby byla v roce 1985 vozidla Scania-Vabis LA82 stále v dobrém provozním stavu. Více než 300 vozidel získalo vylepšení ve formě zdvihadla, aby tak dalších 15 let sloužila jako přepravníky mostů (pontonový most Ribbon).

Scania v roce 1986 dodala první vozidlo zemi NATO (Norsko) jako součást celkové objednávky 1811 vozidel, která měla být předána v rozpětí let 1986 až 1996. Na konci osmdesátých let Scania vyrábí motory pro bojové plavidlo Combat Vessel 90 stavěné ve Švédsku a poháněné jedním nebo dvě motory V8. Do dnešních dnů bylo švédským námořním silám dodáno více než 500 hnacích a pomocných motorů.

V první polovině devadesátých let dodává Scania motory V8 v počtu více než tisíc kusů pro bojová vozidla Combat Vehicle 90 a nákladní automobily Scania s balistickou ochranou jsou využívány obrannými silami Spojených národů (UNPROFOR) k operacím v Bosně. Ve druhé polovině devadesátých let Scania vyrábí nákladní automobily pro francouzskou a belgickou armádu, zatímco do Španělska míří téměř tisícovka motoru pro obrněná osobní vozidla.

Na počátku 21. století Scania získává zakázky na nákladní automobily od portugalské, australské, holandské a irské armády, zatímco do Polska míří 700 motorů pro obrněná vozidla. V roce 2002 po 60 letech odchází ze služby obrněné osobní vozidlo Scania-Vabis SKPF m/42.

V letech 2005 až 2011 dodává Scania nákladní vozidla nebo jen motory a služby finské, nizozemské, alžírské, německé a turecké armádě. V letošním roce pak oslavuje 35 od zahájení dodávek vozidel Scania SBA111 a SBAT111 švédské armádě. Zhruba 1500 těchto strojů je přitom stále ve službě.

Spolupracujeme s TipCars.com
Putin by podle průzkumu prezidentské volby drtivě vyhrál Putin by podle průzkumu prezidentské volby drtivě vyhrál

Popularita ruského prezidenta Vladimira Putina v…

Pohledem Jakuba Bruknera: Pandora po korekci Pohledem Jakuba Bruknera: Pandora po korekci

Dánská společnost Pandora, výrobce šperků a luxusní…

Stabilizace Balkánu může být nad síly Evropské unie Stabilizace Balkánu může být nad síly Evropské unie

Evropskou unii zneklidnila série politických otřesů…

KLDR potvrdila test rakety, dohlížel prý na něj přímo Kim Čong-un KLDR potvrdila test rakety, dohlížel prý na něj přímo Kim Čong-un

Severní Korea dnes potvrdila pondělní test další…

 

Štítky Scania Profi

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
30 ostrých hatchbacků minulosti, po kterých se nám stýská... 30 ostrých hatchbacků minulosti, po kterých se nám stýská...

Moderní doba nahrává velkým a těžkopádným čtyřkolkám a…

6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč 6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč

Tuzemský automotoklub ÚAMK připravil před nadcházející…

 






 
Volkswagen Group slaví 80 let. Z výrobce lidového auta největší automobilka světa

Volkswagen Group slaví 80 let. Z výrobce lidového auta největší automobilka světa

Dnes 08:00

Původním cílem dnešního Volkswagenu bylo vyrábět lidové vozidlo pro masy. O 80 let později toho firma vlastně dosáhla, je největší automobilkou na světě.




Blesk.cz

Mléko v sobě má hormony, přiznali odborníci. Zahleňování je ale mýtus

Mléko v sobě má hormony, přiznali odborníci.…

Jedním z pilířů naší stravy by měly být i mléčné výrobky, jejichž základní surovinou je samozřejmě mléko. Podle…

Vichřice hrůzy v Moskvě: Lidi zabíjely stromy, altán i utržená zastávka

Vichřice hrůzy v Moskvě: Lidi zabíjely stromy, altán…

Nejméně jedenáct obětí na životech si dnes vyžádal silný poryv větru v Moskvě, více než 100 lidí se zranilo.…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: Když vyhrajeme, chci na party Federera, říká Josi

TOP zajímavosti z NHL: Když vyhrajeme, chci na party…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

Kuka je ze Slavie nadšený: Poprvé mi někdo zavolal a pozval mě na zápas

Kuka je ze Slavie nadšený: Poprvé mi někdo zavolal a…

Když bývalý výborný útočník Slavie Pavel Kuka vidí, jak se z titulu radují kouč „sešívaných“ Jaroslav Šilhavý a…

 

Reflex.cz

Delta Okavanga: Jedna z posledních velkých divočin světa láká všechny milovníky přírody

Delta Okavanga: Jedna z posledních velkých divočin…

Kdo už viděl parky v Tanzanii, tisícihlavá stáda pakoňů a zeber promísená s impalami v Ngorongoro, lvy v Etoshi,…

Zákaz kouření ano, ale povolme kuřárny!

Zákaz kouření ano, ale povolme kuřárny!

Nikoliv od prvního června, jak se mylně mnozí domnívají, ale od posledního května (tedy od středy) v celé krásné…