Scania - Čtyřicet let osmiválce

Scania - Čtyřicet let osmiválce

 
 

Vidlicové osmiválce Scania jsou legendou. Svým zvukem a tažnou silou tvoří nedílnou součást programu švédského výrobce.

Na počátku osmiválcové historie Scanie stál čtrnáctilitrový agregát. Nadčtvercový vidlicový motor podával tehdy úctyhodných 257 kW (350 k).

Když automobilka představila na konci šedesátých let svůj čtrnáctilitrový vidlicový osmiválec o výkonu 350 koní, jednalo se o nejvýkonnější evropský agregát užitkového vozidla, který toto postavení držel ještě dlouhá léta. Motor V8 učinil Scanii králem silnic.

Dlouhá cesta

K zahájení vývoje došlo v době, kdy byla výkonová úroveň 250 koní považována za přiměřenou. Konstruktéři Scania Vabis však usoudili, že tato hranice není dostatečná pro dálkový a těžký provoz například při svozu dřeva, takže se rozhodli, že zkusí provést onen revoluční krok, kterým by značka zaujala prvenství na trhu. Průkopnická řešení v roce 1962 souvisela s trendem vývoje nové generace těžkých užitkových vozidel s trambusovými budkami řidiče, které vyjížděly do světa v roce 1968. Tehdejší řadové osmiválce se pod tyto kabiny jednoduše nevešly, stejně jako řadové šestiválce.

Motoráři ve Scanii proto zvolili vidlicovou koncepci, jež jim umožnila do moderní konstrukce vestavět agregát o 100 koní výkonnější, než poskytoval jedenáctilitrový řadový šestiválec stejné délky. Výsledek přinesl velmi výkonný, přitom kompaktní hnací agregát, který dláždil cestu pro uplatnění nové výkonnostní úrovně užitkových vozidel.

Provozní vlastnosti

Při ladění výkonu vidlicového agregátu během vývojových prací konstruktéři současně vytvořili koncept nových provozních vlastností motoru. Stanovili charakteristiky chování agregátu v jejich vazbě na ostatní části hnacího řetězce během jízdy.

Největší výkon je sice důležitý, ale klíčový význam má točivý moment, který určuje, jak dobře motor pracuje. Inženýři Scania Vabis definovali dobré provozní vlastnosti motoru jako rozhodující prvek toho, co by mělo vozidlo mít - vyžadovat méně časté řazení v jeho rozsahu otáček, poskytovat dobrou tažnou sílu v nízkých otáčkách a disponovat dostatečnou výkonovou rezervou v celém rozsahu otáček.

Nový vidlicový osmiválec o objemu 14,2 litru neměl žádného reálného předchůdce ve světě vznětových motorů. Od počátku byl koncipován s využitím přeplňování turbodmychadlem a současně dimenzován pro dosažení naprosto mimořádné životnosti. Na přání se ve výkonové úrovni 260 koní dodával i pro vestavbu do autobusů a dálkových autokarů.

Plochá křivka točivého momentu

Motor přinášel uživateli spojení vysokého výkonu s mimořádně plochou křivkou točivého momentu, která umožňovala využití již velmi nízkých otáček - příjemnou a efektivní kombinaci vlastností pro těžká vozidla. Mnozí majitelé také měli rádi markantní znak V8, stejně jako svébytný a příjemný hlasitý zvuk motoru. Všechny tyto vlastnosti s naprosto vynikající spolehlivostí a životností učinilo čtrnáctilitrové osmiválce skutečnou legendou.

Výkon versus hmotnost

V polovině sedmdesátých let odborníci zabývající se bezpečností dopravy zkoumali udržitelnost plynulosti provozu a eliminaci komplikujících momentů. V Německu došli k doporučení, aby poměr výkonu motoru vůči hmotnosti vozidla činil 8:1, tedy nepatrně více než 300 koní pro soupravu o hmotnosti 38 tun.

Scania V8 podávající 375 koní však již tehdy poskytovala dokonce téměř 10 koní na tunu. Tato hodnota nebyla ani o pětadvacet let později v evropském těžkém provozu zcela běžná – v roce 2000 v činil průměr 400 k na 40 tun soupravy.

Mezitím však Scania V8 poskytovala dostatečnou výkonovou rezervu také větším tonážím. Dnes, v době velmi častého nasazování šedesátitunových sestav (nejen) ve Skandinávii, poskytuje výkonem okolo 600 k nadále 10 koní na tunu.

Čtrnáctilitrový úspěch

Výkonová hranice 14,2litrového agregátu byla v několika krocích postupně zvyšována až na 390 kW, respektive 2300 N.m v konečné verzi vyráběné v letech 1995 - 2001. Výkon tedy vzrostl o polovinu, točivý moment dokonce o 85 %.

Mezi roky 1969 – 2001 bylo vyrobeno 140 000 motorů V8. Uplatnění našly v užitkových vozidlech či lodích. Na devět set agregátů bylo implantováno do autobusů.

Šestnáctilitrový následník

V roce 2000 byl představen zcela nově konstruovaný vidlicový osmiválec. Tentokrát o objemu 16 litrů a koncipovaný na bázi modulárního způsobu stavby s využitím řady společných montážních prvků motorových řad o objemech 9, 11 a 13 litrů. Později došlo k vyladění dle požadavků norem Euro 4 a Euro 5. Nejvýkonnější verze nyní disponuje hodnotami 620 k a 3000 N.m.

Od roku 1969 opustilo montážní linky více než čtvrt milionu těchto osmiválcových motorů.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Rok196919952000SOUČASNOST
UspořádáníV8 (V90°)V8(V90°)V8 (V90°)V8 (V90°)
Emisní norma-Euro 2Euro 3Euro 5
Zdvihový objem (cm3)14 20014 20015 60015 600
Vrtání a zdvih (mm)127 x 140127 x 140127 x 154127 x 154
Největší výkon (kW/k)350/257530/390426/580456/620
Točivý moment (N.m)1245230027003000

Spolupracujeme s TipCars.com
Skanska Property koupila developerský projekt na novou část Holešovic Skanska Property koupila developerský projekt na novou část Holešovic

Místo bývalé továrny na betonové dílce vyroste za…

Leo Express chce v Česku zavést létající taxi. Je to svatý grál, říká šéf firmy Leo Express chce v Česku zavést létající taxi. Je to svatý grál, říká šéf firmy

"Chtěli bychom do České republiky během pár let přinést…

České firmy se nestarají o fyzickou kondici svých zaměstnanců České firmy se nestarají o fyzickou kondici svých zaměstnanců

Společnosti v České Republice nevěnují větší pozornost…

Co přinese brexit? Firmy čekají až desetinový nárůst nákladů Co přinese brexit? Firmy čekají až desetinový nárůst nákladů

Až deset procent nárůst nákladů kvůli změnám celních…

 

Štítky Scania

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku

Škoda připravila pro svoji vlajkovou loď nové prvky do…

10 nejrychlejších kabrioletů na českém trhu aneb Když nejde jen o kochání... 10 nejrychlejších kabrioletů na českém trhu aneb Když nejde jen o kochání...

Trvalé teploty nad dvacet stupňů vybízejí ke stažení…

 






 
Ford Mustang Cobra R: Prototyp ročníku 1992 unikl destrukci, dnes je unikátem

Ford Mustang Cobra R: Prototyp unikl destrukci, dnes je unikátem

Včera

Ford vyrobil na konci produkce 3. generace limitku Cobra R. Měla i své předprodukční prototypy, jeden z nich se dochoval...




Blesk.cz

Střelba v Chomutově: Radek zemřel před očima matky, popsala svědkyně

Střelba v Chomutově: Radek zemřel před očima matky,…

Křik, nadávky, zběsilá jízda po sídlišti, lidé uskakují a řinčí plech nabouraných aut. To vše předcházelo…

Matka zavřela malé děti v kufru a šla na nákup. Ve vedru zoufale volaly o pomoc

Matka zavřela malé děti v kufru a šla na nákup. Ve…

Obvinění z týrání dětí si vyslechla Tori Castillová z města Riverdale v Utahu. Své dvě malé děti totiž v horkém…

 

iSport.cz

Legendární Totti se s Římem loučil vítězně. Schick nahrál na dva góly

Legendární Totti se s Římem loučil vítězně. Schick…

Fotbalisté AS Řím porazili v dramatickém zápase posledního kola italské ligy FC Janov 3:2 a zůstali na druhém…

Slavia vládne lize. Nejlepším hráčem je Škoda, trenérem Šilhavý

Slavia vládne lize. Nejlepším hráčem je Škoda,…

Vyhrála ligový titul a ovládla také závěrečné vyhlašování cen pro nejlepší jednotlivce ePojisteni.cz ligy.…

 

Reflex.cz

Student odevzdal diplomku doslova o ničem, vedoucí ji pochválil a navrhl na cenu děkana. Případ vzbudil rozpaky a údiv

Student odevzdal diplomku doslova o ničem, vedoucí…

Je samozřejmě možné, že jsme Kryštofa Ambrůze z Fakulty výtvarných umění VUT nepochopili. Druhá možnost je ale…

Putin hraje na piano jako dítě, zato kyrgyzstánský prezident Atambajev je hudební hvězdou

Putin hraje na piano jako dítě, zato kyrgyzstánský…

Prezidenta Kyrgyzstánu Almazbeka Atambajeva (60) zná u nás jen málokdo. Ale ve své zemi to není jenom známý…