Scania - Čtyřicet let osmiválce

Scania - Čtyřicet let osmiválce

 
 

Vidlicové osmiválce Scania jsou legendou. Svým zvukem a tažnou silou tvoří nedílnou součást programu švédského výrobce.

Na počátku osmiválcové historie Scanie stál čtrnáctilitrový agregát. Nadčtvercový vidlicový motor podával tehdy úctyhodných 257 kW (350 k).

Když automobilka představila na konci šedesátých let svůj čtrnáctilitrový vidlicový osmiválec o výkonu 350 koní, jednalo se o nejvýkonnější evropský agregát užitkového vozidla, který toto postavení držel ještě dlouhá léta. Motor V8 učinil Scanii králem silnic.

Dlouhá cesta

K zahájení vývoje došlo v době, kdy byla výkonová úroveň 250 koní považována za přiměřenou. Konstruktéři Scania Vabis však usoudili, že tato hranice není dostatečná pro dálkový a těžký provoz například při svozu dřeva, takže se rozhodli, že zkusí provést onen revoluční krok, kterým by značka zaujala prvenství na trhu. Průkopnická řešení v roce 1962 souvisela s trendem vývoje nové generace těžkých užitkových vozidel s trambusovými budkami řidiče, které vyjížděly do světa v roce 1968. Tehdejší řadové osmiválce se pod tyto kabiny jednoduše nevešly, stejně jako řadové šestiválce.

Motoráři ve Scanii proto zvolili vidlicovou koncepci, jež jim umožnila do moderní konstrukce vestavět agregát o 100 koní výkonnější, než poskytoval jedenáctilitrový řadový šestiválec stejné délky. Výsledek přinesl velmi výkonný, přitom kompaktní hnací agregát, který dláždil cestu pro uplatnění nové výkonnostní úrovně užitkových vozidel.

Provozní vlastnosti

Při ladění výkonu vidlicového agregátu během vývojových prací konstruktéři současně vytvořili koncept nových provozních vlastností motoru. Stanovili charakteristiky chování agregátu v jejich vazbě na ostatní části hnacího řetězce během jízdy.

Největší výkon je sice důležitý, ale klíčový význam má točivý moment, který určuje, jak dobře motor pracuje. Inženýři Scania Vabis definovali dobré provozní vlastnosti motoru jako rozhodující prvek toho, co by mělo vozidlo mít - vyžadovat méně časté řazení v jeho rozsahu otáček, poskytovat dobrou tažnou sílu v nízkých otáčkách a disponovat dostatečnou výkonovou rezervou v celém rozsahu otáček.

Nový vidlicový osmiválec o objemu 14,2 litru neměl žádného reálného předchůdce ve světě vznětových motorů. Od počátku byl koncipován s využitím přeplňování turbodmychadlem a současně dimenzován pro dosažení naprosto mimořádné životnosti. Na přání se ve výkonové úrovni 260 koní dodával i pro vestavbu do autobusů a dálkových autokarů.

Plochá křivka točivého momentu

Motor přinášel uživateli spojení vysokého výkonu s mimořádně plochou křivkou točivého momentu, která umožňovala využití již velmi nízkých otáček - příjemnou a efektivní kombinaci vlastností pro těžká vozidla. Mnozí majitelé také měli rádi markantní znak V8, stejně jako svébytný a příjemný hlasitý zvuk motoru. Všechny tyto vlastnosti s naprosto vynikající spolehlivostí a životností učinilo čtrnáctilitrové osmiválce skutečnou legendou.

Výkon versus hmotnost

V polovině sedmdesátých let odborníci zabývající se bezpečností dopravy zkoumali udržitelnost plynulosti provozu a eliminaci komplikujících momentů. V Německu došli k doporučení, aby poměr výkonu motoru vůči hmotnosti vozidla činil 8:1, tedy nepatrně více než 300 koní pro soupravu o hmotnosti 38 tun.

Scania V8 podávající 375 koní však již tehdy poskytovala dokonce téměř 10 koní na tunu. Tato hodnota nebyla ani o pětadvacet let později v evropském těžkém provozu zcela běžná – v roce 2000 v činil průměr 400 k na 40 tun soupravy.

Mezitím však Scania V8 poskytovala dostatečnou výkonovou rezervu také větším tonážím. Dnes, v době velmi častého nasazování šedesátitunových sestav (nejen) ve Skandinávii, poskytuje výkonem okolo 600 k nadále 10 koní na tunu.

Čtrnáctilitrový úspěch

Výkonová hranice 14,2litrového agregátu byla v několika krocích postupně zvyšována až na 390 kW, respektive 2300 N.m v konečné verzi vyráběné v letech 1995 - 2001. Výkon tedy vzrostl o polovinu, točivý moment dokonce o 85 %.

Mezi roky 1969 – 2001 bylo vyrobeno 140 000 motorů V8. Uplatnění našly v užitkových vozidlech či lodích. Na devět set agregátů bylo implantováno do autobusů.

Šestnáctilitrový následník

V roce 2000 byl představen zcela nově konstruovaný vidlicový osmiválec. Tentokrát o objemu 16 litrů a koncipovaný na bázi modulárního způsobu stavby s využitím řady společných montážních prvků motorových řad o objemech 9, 11 a 13 litrů. Později došlo k vyladění dle požadavků norem Euro 4 a Euro 5. Nejvýkonnější verze nyní disponuje hodnotami 620 k a 3000 N.m.

Od roku 1969 opustilo montážní linky více než čtvrt milionu těchto osmiválcových motorů.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Rok196919952000SOUČASNOST
UspořádáníV8 (V90°)V8(V90°)V8 (V90°)V8 (V90°)
Emisní norma-Euro 2Euro 3Euro 5
Zdvihový objem (cm3)14 20014 20015 60015 600
Vrtání a zdvih (mm)127 x 140127 x 140127 x 154127 x 154
Největší výkon (kW/k)350/257530/390426/580456/620
Točivý moment (N.m)1245230027003000

Spolupracujeme s TipCars.com
O krachující leteckou společnost Alitalia je obrovský zájem O krachující leteckou společnost Alitalia je obrovský zájem

Krachující italská letecká společnost Alitalia obdržela…

10 robotických startupů, kvůli kterým zaniknou pracovní místa 10 robotických startupů, kvůli kterým zaniknou pracovní místa

Robotické technologie se v mnoha oblastech používají už…

 

Štítky Scania

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
V německé studii spolehlivosti aut letos uspěly výrobky z Česka a SR V německé studii spolehlivosti aut letos uspěly výrobky z Česka a SR

Prémiové značky, jako například BMW či Audi letos…

Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

 





 
S Peugeotem 308 GTi na okruhu Ascari: Skvělá mechanická práce i jedno překvapení

S Peugeotem 308 GTi na okruhu Ascari: Skvělá mechanická práce i jedno překvapení

Včera

Peugeot nedávno modernizoval model 308 a nezapomněl ani na ostrou verzi GTi. Technicky se nezměnila, a jak jsme zjistili ve Španělsku, ani to nebylo potřeba.




Blesk.cz

Tajemný tvor zaplavil pobřeží Kalifornie. Jsou jich tisíce a znemožňují rybolov

Tajemný tvor zaplavil pobřeží Kalifornie. Jsou jich…

Obyvatelé Kalifornie nebyli v červencových vedrech jediní, kdo zaplavil pláž podél severního pobřeží. Oceán v…

Počasí s Honsovou: Tropy podusí Česko i o víkendu. Pak přijdou hromy a blesky

Počasí s Honsovou: Tropy podusí Česko i o víkendu.…

O víkendu se vyšplhají teploty na 30 °C. Počítat ale musíme i s bouřkami, které budou v některých částech…

 

iSport.cz

PŘESTUPY ONLINE: Žádný Fribourg, Řepík jde ze Sparty do Slovanu

PŘESTUPY ONLINE: Žádný Fribourg, Řepík jde ze Sparty…

ONLINE | První máj je lásky čas, ale pro hokejové fanoušky také dnem prvních oficiálních přestupů. Právě 1.…

Boasson Hagen unikl a na Tour slaví! Před časovkou drží náskok Froome

Boasson Hagen unikl a na Tour slaví! Před časovkou…

Nejdelší etapu letošní Tour de France vyhrál po 222,5 kilometrech Edvald Boasson Hagen. Norský cyklista zaútočil…

 

Reflex.cz

Příběh dojemné fotografie Marlene Dietrichové poklekající před ruským spisovatelem Paustovským

Příběh dojemné fotografie Marlene Dietrichové…

Marlene Dietrichová byla celosvětově známou a uznávanou herečkou a zpěvačkou. Konstantin Paustovskij byl ruský a…

Další katoličtí pedofilové: Prověřme všechny církevní školy!

Další katoličtí pedofilové: Prověřme všechny církevní školy!

Zase praskl jeden skandál o laskavosti a dobrotě katolických pedofilů. Tentokrát se vyjevilo, že v Řezně…