Scania: Delší soupravy jsou přínosem pro životní prostředí
Hlavní pozornost centra Scania Transport Laboratory je zaměřena především na výzkum vlivu tahačů s dvojicí plnohodnotných přívěsů na své okolí a životní prostředí. V současnosti je ve většině evropských států povolena délka soupravy tahače s návěsem do 16,5 m a motorového vozidla s jedním přívěsem do 18,75 m s výjimkou zemí, jako je Švédsko a Finsko, kde lze provozovat soupravy s celkovou délkou až 25,25 m.
Scania jde ovšem ve svém výzkumu ještě dále a její testovací soupravy jsou ještě delší a díky povolení od švédské dopravní agentury mohou být dlouhé až 31,5 metru. Tyto soupravy tvořené jedním tahačem a dvojicí návěsů jsou nyní testovány v běžném provozu mezi Södertälje a Helsingborgem ve Švédsku.
Výsledky testů, které navazují na výzkum z let 2008 až 2012, jsou velmi zajímavé a Scania Transport Laboratory uvádí, že soupravy tvořené jedním tahačem s dvojicí návěsů mohou mít oproti konvenčnímu řešení v podobě jednoho tahače na jeden návěs spotřebu paliva nižší až o 30 % a emise CO2 se snižují až o 20 gramů na tunu a kilometr.
Použití jednoho tahače v kombinaci s dvojicí návěsů tak, může představovat výraznou úsporu nákladů pro dopravce ve srovnání s dvojicí tahačů, z nichž každý táhne jeden návěs. Zároveň se toto řešení pozitivně projevuje na vlivu těžkých nákladních vozidel na životní prostředí.
Scania přitom již před zahájením testování v běžném provozu musela pro zisk povolení od švédské dopravní agentury prokázat, že souprava tahače s dvojicí návěsů nepředstavuje pro ostatní účastníky silničního provozu žádné nebezpečí. Navíc jsou i přes svou extrémní délku tyto soupravy schopny bez problémů udržovat rychlost 80 km/h, aby nenarušovaly tempo, které mají těžká nákladní vozidla nejen ve Švédsku.