Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Scania: Delší soupravy jsou přínosem pro životní prostředí

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (15)
Švédský výrobce vozidel Scania v rámci snahy o snížení emisí škodlivých výfukových plynů testuje soupravy tahačů s dvojicí návěsů a nákladních vozidel s přívěsy.

Hlavní pozornost centra Scania Transport Laboratory je zaměřena především na výzkum vlivu tahačů s dvojicí plnohodnotných přívěsů na své okolí a životní prostředí. V současnosti je ve většině evropských států povolena délka soupravy tahače s návěsem do 16,5 m a motorového vozidla s jedním přívěsem do 18,75 m s výjimkou zemí, jako je Švédsko a Finsko, kde lze provozovat soupravy s celkovou délkou až 25,25 m.

Scania jde ovšem ve svém výzkumu ještě dále a její testovací soupravy jsou ještě delší a díky povolení od švédské dopravní agentury mohou být dlouhé až 31,5 metru. Tyto soupravy tvořené jedním tahačem a dvojicí návěsů jsou nyní testovány v běžném provozu mezi Södertälje a Helsingborgem ve Švédsku.

Výsledky testů, které navazují na výzkum z let 2008 až 2012, jsou velmi zajímavé a Scania Transport Laboratory uvádí, že soupravy tvořené jedním tahačem s dvojicí návěsů mohou mít oproti konvenčnímu řešení v podobě jednoho tahače na jeden návěs spotřebu paliva nižší až o 30 % a emise CO2 se snižují až o 20 gramů na tunu a kilometr.

Použití jednoho tahače v kombinaci s dvojicí návěsů tak, může představovat výraznou úsporu nákladů pro dopravce ve srovnání s dvojicí tahačů, z nichž každý táhne jeden návěs. Zároveň se toto řešení pozitivně projevuje na vlivu těžkých nákladních vozidel na životní prostředí.

Scania přitom již před zahájením testování v běžném provozu musela pro zisk povolení od švédské dopravní agentury prokázat, že souprava tahače s dvojicí návěsů nepředstavuje pro ostatní účastníky silničního provozu žádné nebezpečí. Navíc jsou i přes svou extrémní délku tyto soupravy schopny bez problémů udržovat rychlost 80 km/h, aby nenarušovaly tempo, které mají těžká nákladní vozidla nejen ve Švédsku.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (15)
Avatar - romgator
2. 7. 2014 23:38
Re: v ČR nepoužitelné
Mám na mysli spíše to, že nikdo není tak úplně zvědavý na cesty zahlcené kamiony (ve městě). Ne každé nádraží se nachází na okraji města. No a tak je přirozené, že okolo nádraží je už normální zástavba.
Pokud by ale byly terminály mimo město, kde by se sbíhaly koleje a vjezd na dálnici, plus rozlehlá skladiště, tak to beru. Po městě nebo okolí se to rozveze dodávkou.
2. 7. 2014 23:18
Re: v ČR nepoužitelné
Mám zkušenost Švědsko/Norsko, a že by byl nějakej problém...... je to o lidech ;-) Buď seš závodník a musíš předjet za každou cenu, nebo ten řidič bude schopnej "bliknout" a pustí tě.....
Avatar - KubikCv
2. 7. 2014 22:43
Re: v ČR nepoužitelné
myslíš světský? >:D
Avatar - romgator
2. 7. 2014 22:41
Re: v ČR nepoužitelné
Koleje jsou fajn. Jen vyřešit ten problém, jak dostat nákladní vozy přes město k nádraží, které k tomu není vždy uzpůsobeno a díky okolní zástavbě rozšíření nepřipadá v úvahu. Ale železnice by to řešit mohla, to je fakt.
Avatar - romgator
2. 7. 2014 22:39
Re: Skoro jako australský roadtrains
V Austrálii tam zároveň budovali infrastrukturu. To tady asi není možné, protože máme husté osídlení. Navíc při českém způsobu zakázek, by ani nebylo v silách této země něco takového zaplatit. A o kvalitě stavby taky raději nebudu hovořit. Stačí ty průšvihy s D1.