Scania: Nákladní doprava směřuje k jízdě v konvojích

 

Scania patří k průkopníkům konceptu Platooning, což znamená jízdu nákladních vozidel v konvojích s minimálními rozestupy mezi nimi. Na evropských dálnicích se jich můžeme dočkat během příštích deseti let.

Evropští výrobci nákladních vozidel, mezi něž patří i Scania, mají připravenu časovou osu kroků vedoucích k zavedení koordinované jízdy nákladních vozidel v konvojích s minimálními rozstupy. Podle materiálů švédské společnosti Scania by se takové konvoje mohly na evropských dálnicích objevit už před rokem 2025.

Sama Evropská Unie jízdu v konvojích podporuje a má za cíl, aby měla koordinovaná jízda přes hranice členských zemí co nejméně legislativních překážek.

Erik Jonnaert, generální tajemník Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA), ve své prezentaci na půdě Evropského parlamentu, uvedl, že technologie pro jízdu v konvojích s nákladními vozy stejné značky je již dnes k dispozici. Ale zákazníci budou potřebovat zapojit se do ní s vozidly různých značek, což bude nyní dalším cílem výrobců nákladních automobilů.

Scania: Plně autonomní řízení a skupinová jízda (+video)

Do roku 2023 by mělo být možné jezdit na dálnicích po celé Evropě v konvojích bez ohledu na značku vozidla a navíc také bez zvláštních výjimek pro překračování hranic členských států EU - což je předpoklad pro plynulou mezinárodní dopravu.

Díky tomu by se tak například mohla řidiči, jehož vozidlo je vlečeno v konvoji, započítávat povinná přestávka. Nebude se totiž muset věnovat řízení. Nicméně, plně autonomní vozy přijdou, podle Erika Jonnaerta, až později.

Scania a autonomní dopravní řešení

Zatímco společnost Scania a další výrobci se již věnují těmto odvětvím v nákladní dopravě, některé požadavky, které je třeba splnit před rokem 2023, jsou mimo kontrolu automobilového průmyslu.

Právě proto má být podle slov Erika Jonnaerta posílena spolupráce mezi všemi zúčastněnými aktéry, včetně provozovatelů silniční infrastruktury, dopravních společností, pojišťoven, ale zejména politiků.

Evropa bude muset vytvořit podpůrný regulační systém ještě předtím, než bude koordinovaná jízda nákladních vozidel zcela běžná. Politici pak mají vytvořit nová pravidla, provést změny stávajících právních předpisů a sjednotit mezinárodní a evropská pravidla.

Autonomní řízení a skupinová jízda: Technika předbíhá zákony

Při jízdě v dnešní době povolené vzdálenosti asi 25 metrů, za použití standardní kamery a radarového zařízení nákladních vozidel, může mít jízda vozidel v konvoji značný vliv na spotřebu paliva a tím i emise oxidu uhličitého.

Vozidlo jedoucí rychlostí 80 km/h v závěsu za dalšími dvěma vozidly totiž překonává až o 40 procent nižší odpor vzduchu. Překvapivě z tohoto způsobu jízdy těží i vedoucí vozidlo, a to díky snížení nežádoucích aerodynamických účinků, čehož je dosaženo krátkými odstupy mezi vozidly.

Jízda v konvoji podle materiálů společnosti Scania obvykle snižuje spotřebu paliva minimálně o čtyři procenta pro druhý kamion a o více než šest procent pro třetí vůz v pořadí. Tento fakt je úžasný už proto, že u obvyklých evropských přeprav tvoří náklady na palivo více než jednu třetinu provozních nákladů. Díky Platooningu tak lze dosáhnout významného zlevnění přepravy.

Video

Vše o autosalonu Ženeva 2018 čtěte zde

Spolupracujeme s TipCars.com
Zdroj: Scania

Štítky Scania Profi Nákladní Video

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Škoda připravuje unikátní mild-hybrid pro celý koncern. Známe podrobnosti! Škoda připravuje unikátní mild-hybrid pro celý koncern. Známe podrobnosti!

V útrobách studie Škoda Vision X, kterou mladoboleslavská…

Seat Tarraco už nemá co skrývat. Unikly snímky interiéru i karoserie Seat Tarraco už nemá co skrývat. Unikly snímky interiéru i karoserie

Velké SUV od Seatu se dostane do výroby až s koncem…

 





 
Německý autoklub si posvítil na letní pneumatiky, konkrétně na rozměry 205/55 R16 a 175/65 R14.

Německý autoklub si posvítil na letní pneumatiky, konkrétně na rozměry 205/55 R16 a 175/65 R14.

Včera

ADAC otestoval letní pneumatiky: Levné značky se vyrovnávají dražším, obrovské rozdíly i průšvihy se však najdou




Blesk.cz

Zlatého medvěda z Berlína si odváží film Nedotýkej se mě: Podílela se na něm česká produkce

Zlatého medvěda z Berlína si odváží film Nedotýkej…

Zlatého medvěda pro nejlepší film 68. ročníku mezinárodního filmového festivalu Berlinale získal rumunský…

Další zdravotní komplikace u Gotta! Ivana už pro něj jela, ale...

Další zdravotní komplikace u Gotta! Ivana už pro něj…

Marně doufal, že ho před víkendem pustí z nemocnice. Jenže jeho stav se nelepší, proto Karel Gott (78) zůstává…

 

iSport.cz

ZOH 2018, ONLINE 17. dne: Hry končí, bobisté se do finále neprobojovali

ZOH 2018, ONLINE 17. dne: Hry končí, bobisté se do…

V jihokorejském Pchjongčchangu dnes skončí XXIII. zimní olympijské hry a před závěrečným ceremoniálem se ještě…

Pan Někdo, který věděl. Unikátní svědectví o Ivanu Hlinkovi a Naganu

Pan Někdo, který věděl. Unikátní svědectví o Ivanu…

Jeho tragická smrt v létě 2004 naplno ukázala, jak moc oblíbenou a uctívanou postavou Ivan Hlinka ve své zemi…

 

Reflex.cz

Drop boxy: Nová alternativa pro ubytování v přírodě

Drop boxy: Nová alternativa pro ubytování v přírodě

Stanování je svoboda, ale člověk musí přírodní romantice něco obětovat. A navlhlé boty po ránu, ledová koupel…

Seznamka pro bohaté diskriminuje muže!

Seznamka pro bohaté diskriminuje muže!

Na webu se můžete zaregistrovat do seznamky pro bohaté, kde zlatokopky hledají své sponzory moderními,…