Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Scania se připravuje na IAA v Hannoveru

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Švédský výrobce užitkových vozidel se na letošním veletrhu IAA v Hannoveru zaměří vedle prezentace svých nákladních vozidel a autobusů i na služby.

Scania hodlá na největším evropském veletrhu užitkových vozidel představit novinky v podobě výrobků a služeb, přímo přispívajících ke zvýšení ziskovosti autobusů a nákladních vozidel. Vedle rozšířené palety motorů Euro 6 zde představí řadu nových komponentů zaměřených na snížení provozních nákladů a zároveň i vlivu na životní prostředí.

V případě kompletních vozidel se největší novinkou stane autobus Citywide s vlastním hybridním pohonným systémem značky Scania. Společnost budou této novince dělat autobus pro příměstský provoz Scania OmniExpress, spalující 100% bionaftu a luxusní dálkový autokar Scania Touring.

Nákladní automobily Scania vystavené na letošním IAA mají demonstrovat nejrůznějších možností konfigurací podvozků a kabin i širokou paletu pohonných jednotek, spalujících vedle nafty i bionaftu nebo zemní plyn. K hvězdám stánku Scanie tak budou bezpochyby patřit exkluzivní tahač R 730 4x2 z limitované edice Blue Stream nebo Streamline R 520 6x4 vybavený vidlicovým osmiválcem.

Scania představí rovněž svá vyspělá technická řešení, jejichž cílem je snížení nákladů a zvýšení provozuschopnosti.

Například retardér Scanie lze nyní objednat ve verzi, která když není aktivní, je mechanicky odstavena. Volnoběžný retardér navíc kromě úspory paliva poskytuje vyšší brzdný výkon, 4100 N.m namísto 3500 N.m. Stejně tak byl zvýšen brzdný účinek při nižších otáčkách motoru s pomocí vyšších převodových poměrů.

Novinkou pak bude retardér aktivovaný pouze pomocí brzdového pedálu. V souladu se zásadou, že pomocné systémy, které nemusí být neustále k dispozici, by neměly vést ke ztrátám, představí Scania odpojitelný kompresor, který přispěje k dalším úsporám paliva.

Stranou nezůstane ani nová verze Eco-roll, pokročilého systému, který ve spolupráci se Scania Opticruise a Scania Active Prediction šetří palivo. Vozidlo je samo o sobě schopno určit, kdy je nejvýhodnější jet z kopce na neutrál, bez použití motoru.

Scania se také u některých motorů zabývá problematikou snížení vnitřního tření. Celý vtip je ve zvýšení provozní teploty a použití speciálně vyvinutého oleje s nízkou viskozitou a unikátními mazacími vlastnostmi.

A právě ve spojení vyšší provozní teploty a nového oleje vidí inženýři Scanie další významný potenciál úspor. Bohužel je tu omezení, protože zmiňovaný olej může být použit pouze ve vozidlech určených pro dálkovou přepravu s třináctilitrovými motory Euro 6.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)