17.7. 2015 Ladislav Černý

Scania R 450 Euro VI SCR: Méně nafty

 

Vyzkoušeli jsme tahač Scania s třináctilitrovým motorem bez recirkulace výfukových plynů. Má jen samé výhody?

Stále přísnější emisní normy na výfukové plyny vozidel vyžadují čím dál složitější techniku. Ta například v roce 2006 s přechodem na emisní limit Euro IV a snížení hmotnosti pevných částic o osmdesát procent si vyžádala filtry pevných částic. Krkolomný skok a mnoho potíží se zachycovači sazí si dopravci i sami výrobci užili v roce 2006 a několika následujících.

Podobný drastický přelom přinesl až požadavek Euro VI, který donutil všechny výrobce s výjimkou Iveca ke kombinaci všech dostupných technologií včetně filtru, SCR a katalyzátorů. Od té doby se i někteří další výrobci snažili postavit jednodušší a lehčí motor. Zatím jediný komponent možný vyloučení z dočišťování výfukových plynů se jeví recirkulace výfukových plynů. Přínos je zřejmý v mnoha směrech včetně snížení hmotnosti i spotřeby nafty a menšího zanášení drahého bezpopelného motorového oleje. Scania sama přiznává odvrácenou stranu tohoto řešení v přibližně dvojnásobné spotřebě činidla Adblue ze tří- na šestiprocentní podíl ze spotřebované nafty.

V rámci testu jsme mohli sledovat spotřebu nafty, palubní počítač neukazoval přesné ubývání Adblue z nádrže.

Během jízdy nás těšila síla šestiválce, který i s plně naloženým návěsem zdolával svižně stoupání. Na trase bez dlouhých vodorovných úseků jsme jeli stylem běžného řidiče, tedy s důrazem na rychlost při využívání ekonomických otáček. Bylo příjemné zasáhnout do automatizovaného řazení sekvenční volbou a během akcelerace z mírného klesání nechat padat otáčky motoru přesně na 1000 min-1. Proti Economy módu automatizované převodovky Opticruise to nebyl příliš velký rozdíl, protože ten také udržoval otáčky motoru v přísném rozsahu 1000-1400 min-1.

Překvapil nás značný tah šestiválce v širokém rozsahu otáček, přestože agregát nepoužíval proměnlivou geometrii lopatek turbodmychadla. Opět jde o konstrukčně i provozně jednodušší řešení a snahu výrobce nabídnout dopravcům maximálně úsporné a spolehlivé řešení.

Do převodovky byl začleněn nový retardér R4100, který je v případě nečinnosti mechanicky odpojen z hnacího řetězce a nezpůsobuje tedy mechanické ztráty. V činnosti naopak díky vyšším převodovým poměrům nabízí R4100 ve srovnání s retardérem R3500 o 600 N.m větší brzdný točivý moment. Během jízdy bez prudkého klesání tento rozdíl znát nebyl, ale určitě přispěl k příznivé spotřebě nafty a Adblue.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor DC13 147 450
Vstřikování common rail
Počet válců/ventilů 6/24
Objem válců (cm3) 12 742
Vrtání x zdvih (mm) 130 x 160
Kompresní poměr 18 : 1
Největší výkon (kW/min-1) 331/1900
Točivý moment (N.m/min-1)2350/1000-1300
Motorová brzda (kW/min-1) 256/2400
Emisní norma Euro VI
Hmotnost soupravy (t) 40
Převodovka GRS895R Opticruise
Rozsah převodů 11,32-1,00
Stálý převod 2,59
Znak náprav 4x2
Rozvor (mm) 3700
Spolupracujeme s TipCars.com
Česká Arriva změní podobu Česká Arriva změní podobu

Vznikne nová společnost Arriva City pro městskou dopravu.…

Pohledem Jaroslava Bukovského: Potěšení pro pacienty i investory Pohledem Jaroslava Bukovského: Potěšení pro pacienty i investory

Téměř o čtyřicet procent si během několika obchodních…

Školství rozdělovalo peníze na sport netransparentně, zjistili kontroloři Školství rozdělovalo peníze na sport netransparentně, zjistili kontroloři

Ministerstvo školství rozdělovalo v letech 2013 až 2015…

Finanční správa prošetřuje od podzimu skupinu RSJ Finanční správa prošetřuje od podzimu skupinu RSJ

Specializovaný úřad zkoumá oprávněnost předloňských…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč 6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč

Tuzemský automotoklub ÚAMK připravil před nadcházející…

10 nejrychlejších kabrioletů na českém trhu aneb Když nejde jen o kochání... 10 nejrychlejších kabrioletů na českém trhu aneb Když nejde jen o kochání...

Trvalé teploty nad dvacet stupňů vybízejí ke stažení…

 






 
Ferrari pro značkový pohár od jeho zrodu až po současnost ve velké galerii

Ferrari pro značkový pohár od jeho zrodu až po současnost ve velké galerii

Dnes 08:00

Ferrari Challenge má za sebou více než dvě desítky sezón. Přitahuje pozornost díky závodům s identickými vozy, kde je hlavním rozdílem umění jezdců a souhra jejich týmů.




Blesk.cz

„Strašná chvíle.“ David svěřil morče kamarádce, zakousl ho pes. Co dělat?

„Strašná chvíle.“ David svěřil morče kamarádce,…

David (26) nastěhoval své morče ke kamarádce, protože odjížděl na delší dobu pryč. Jenže k jeho kleci se…

Zemřel bývalý řecký premiér Mitsotakis (†98). „Byl obklopen milovanými“

Zemřel bývalý řecký premiér Mitsotakis (†98). „Byl…

Ve věku 98 let zemřel bývalý řecký premiér Konstantinos Mitsotakis. Rodina v krátkém prohlášení uvedla, že…

 

iSport.cz

Opavu do ligy tlačil i střelec Kozák: Příští rok to kluci zvládnou!

Opavu do ligy tlačil i střelec Kozák: Příští rok to…

Ve žlutém opavském moři, které v posledním kole FN ligy hnalo Slezský FC Opava zpátky mezi elitu, byl i jejich…

Slavia vládne lize. Nejlepším hráčem je Škoda, trenérem Šilhavý

Slavia vládne lize. Nejlepším hráčem je Škoda,…

Vyhrála ligový titul a ovládla také závěrečné vyhlašování cen pro nejlepší jednotlivce ePojisteni.cz ligy.…

 

Reflex.cz

Další připomínka Nicholase Wintona. Pomník Rozloučení připomíná rodiče zachráněných dětí

Další připomínka Nicholase Wintona. Pomník…

Na pražském hlavním nádraží byl umístěn pomník, který připomíná rodiče Wintonových dětí. Působivý pomník se…

Toulky krajem Sikulů. Kdo byli tito obávaní válečníci a kde vznikl trdelník?

Toulky krajem Sikulů. Kdo byli tito obávaní…

Kdo byli Sikulové? Odkud přišli a co po nich zůstalo? Po stopách dávného etnika se vydáme jen kousek za hranice…