17.7. 2015 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Scania R 450 Euro VI SCR: Méně nafty

 

Vyzkoušeli jsme tahač Scania s třináctilitrovým motorem bez recirkulace výfukových plynů. Má jen samé výhody?

Stále přísnější emisní normy na výfukové plyny vozidel vyžadují čím dál složitější techniku. Ta například v roce 2006 s přechodem na emisní limit Euro IV a snížení hmotnosti pevných částic o osmdesát procent si vyžádala filtry pevných částic. Krkolomný skok a mnoho potíží se zachycovači sazí si dopravci i sami výrobci užili v roce 2006 a několika následujících.

Podobný drastický přelom přinesl až požadavek Euro VI, který donutil všechny výrobce s výjimkou Iveca ke kombinaci všech dostupných technologií včetně filtru, SCR a katalyzátorů. Od té doby se i někteří další výrobci snažili postavit jednodušší a lehčí motor. Zatím jediný komponent možný vyloučení z dočišťování výfukových plynů se jeví recirkulace výfukových plynů. Přínos je zřejmý v mnoha směrech včetně snížení hmotnosti i spotřeby nafty a menšího zanášení drahého bezpopelného motorového oleje. Scania sama přiznává odvrácenou stranu tohoto řešení v přibližně dvojnásobné spotřebě činidla Adblue ze tří- na šestiprocentní podíl ze spotřebované nafty.

V rámci testu jsme mohli sledovat spotřebu nafty, palubní počítač neukazoval přesné ubývání Adblue z nádrže.

Během jízdy nás těšila síla šestiválce, který i s plně naloženým návěsem zdolával svižně stoupání. Na trase bez dlouhých vodorovných úseků jsme jeli stylem běžného řidiče, tedy s důrazem na rychlost při využívání ekonomických otáček. Bylo příjemné zasáhnout do automatizovaného řazení sekvenční volbou a během akcelerace z mírného klesání nechat padat otáčky motoru přesně na 1000 min-1. Proti Economy módu automatizované převodovky Opticruise to nebyl příliš velký rozdíl, protože ten také udržoval otáčky motoru v přísném rozsahu 1000-1400 min-1.

Překvapil nás značný tah šestiválce v širokém rozsahu otáček, přestože agregát nepoužíval proměnlivou geometrii lopatek turbodmychadla. Opět jde o konstrukčně i provozně jednodušší řešení a snahu výrobce nabídnout dopravcům maximálně úsporné a spolehlivé řešení.

Do převodovky byl začleněn nový retardér R4100, který je v případě nečinnosti mechanicky odpojen z hnacího řetězce a nezpůsobuje tedy mechanické ztráty. V činnosti naopak díky vyšším převodovým poměrům nabízí R4100 ve srovnání s retardérem R3500 o 600 N.m větší brzdný točivý moment. Během jízdy bez prudkého klesání tento rozdíl znát nebyl, ale určitě přispěl k příznivé spotřebě nafty a Adblue.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor DC13 147 450
Vstřikování common rail
Počet válců/ventilů 6/24
Objem válců (cm3) 12 742
Vrtání x zdvih (mm) 130 x 160
Kompresní poměr 18 : 1
Největší výkon (kW/min-1) 331/1900
Točivý moment (N.m/min-1)2350/1000-1300
Motorová brzda (kW/min-1) 256/2400
Emisní norma Euro VI
Hmotnost soupravy (t) 40
Převodovka GRS895R Opticruise
Rozsah převodů 11,32-1,00
Stálý převod 2,59
Znak náprav 4x2
Rozvor (mm) 3700
Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Sociální správa obstavila účet Vítkovice Heavy Machinery Sociální správa obstavila účet Vítkovice Heavy Machinery

Správa sociálního zabezpečení obstavila jeden účet…

Jasné slovo Martina Čabana: Zednáři, režiséři a CapsLock Jasné slovo Martina Čabana: Zednáři, režiséři a CapsLock

Ano, určitě vám babička říkávala, že na každém šprochu je…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě

Škoda Auto dnes zveřejnila první skicu modernizované…

Apollo IE při nočním testování v Hongkongu. Je vůbec z této planety? Apollo IE při nočním testování v Hongkongu. Je vůbec z této planety?

Automobilka Apollo své nejnovější superauto Intensa…

 





 
Bez pomoci zahraniční nehodu nevyřešíte: Nabourali vás v cizině? Bez advokáta nepochodíte!

Nabourali vás v cizině? Bez advokáta nepochodíte!

Dnes 08:00

Celý půlrok trvalo, než se náš čtenář domohl náhrady za své poškozené auto z chorvatské dovolené. Bez právní pomoci by ničeho nedosáhl a smířil se s opravou z vlastní kapsy. Na co si dát pozor při cestách do ciziny?




Blesk.cz

Čas plesů očima Františky: Manuál jak uspět, nebýt za burana! Inspirujte se vzory, poučte z průšvihů

Čas plesů očima Františky: Manuál jak uspět, nebýt…

Počátek roku patří bálům, jež v únoru finišují, do půli března doznívají a jsou považovány za gala vrchol…

Klíště se na vás přisaje i v zimě, varuje odborník. Encefalitida hrozí také ze sýrů

Klíště se na vás přisaje i v zimě, varuje odborník.…

Máte pocit, že je na klíšťata ještě brzy? Opak je pravdou. Odborníci už zaznamenávají případy, kdy se lidé…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Jeřábek s Plekancem asistencí pomohli k výhře, přihrávku má i Kaše

Jeřábek s Plekancem asistencí pomohli k výhře,…

SOUHRN | Jakub Jeřábek a útočník Tomáš Plekanec pomohli v pátečním zápase NHL asistencí k výhře Montrealu 3:2 ve…

 

Reflex.cz

Babiš prý určitě chce zákon o referendu. Tak proč ho navrhuje tak, aby nikdy nemohlo uspět?

Babiš prý určitě chce zákon o referendu. Tak proč ho…

Jedním z velkých politických hitů posledních týdnů je bezpochyby referendum. Na první pohled vypadá lákavě, že…

Václav Klaus ml.: Miloš Zeman? Moje truchlivá volba

Václav Klaus ml.: Miloš Zeman? Moje truchlivá volba

Volbou prezidenta, evropskými dotacemi i koaličním jednáním v Praze i Berlíně se zabývá ve své pravidelné…