17.7. 2015 Ladislav Černý

Scania R 450 Euro VI SCR: Méně nafty

 

Vyzkoušeli jsme tahač Scania s třináctilitrovým motorem bez recirkulace výfukových plynů. Má jen samé výhody?

Stále přísnější emisní normy na výfukové plyny vozidel vyžadují čím dál složitější techniku. Ta například v roce 2006 s přechodem na emisní limit Euro IV a snížení hmotnosti pevných částic o osmdesát procent si vyžádala filtry pevných částic. Krkolomný skok a mnoho potíží se zachycovači sazí si dopravci i sami výrobci užili v roce 2006 a několika následujících.

Podobný drastický přelom přinesl až požadavek Euro VI, který donutil všechny výrobce s výjimkou Iveca ke kombinaci všech dostupných technologií včetně filtru, SCR a katalyzátorů. Od té doby se i někteří další výrobci snažili postavit jednodušší a lehčí motor. Zatím jediný komponent možný vyloučení z dočišťování výfukových plynů se jeví recirkulace výfukových plynů. Přínos je zřejmý v mnoha směrech včetně snížení hmotnosti i spotřeby nafty a menšího zanášení drahého bezpopelného motorového oleje. Scania sama přiznává odvrácenou stranu tohoto řešení v přibližně dvojnásobné spotřebě činidla Adblue ze tří- na šestiprocentní podíl ze spotřebované nafty.

V rámci testu jsme mohli sledovat spotřebu nafty, palubní počítač neukazoval přesné ubývání Adblue z nádrže.

Během jízdy nás těšila síla šestiválce, který i s plně naloženým návěsem zdolával svižně stoupání. Na trase bez dlouhých vodorovných úseků jsme jeli stylem běžného řidiče, tedy s důrazem na rychlost při využívání ekonomických otáček. Bylo příjemné zasáhnout do automatizovaného řazení sekvenční volbou a během akcelerace z mírného klesání nechat padat otáčky motoru přesně na 1000 min-1. Proti Economy módu automatizované převodovky Opticruise to nebyl příliš velký rozdíl, protože ten také udržoval otáčky motoru v přísném rozsahu 1000-1400 min-1.

Překvapil nás značný tah šestiválce v širokém rozsahu otáček, přestože agregát nepoužíval proměnlivou geometrii lopatek turbodmychadla. Opět jde o konstrukčně i provozně jednodušší řešení a snahu výrobce nabídnout dopravcům maximálně úsporné a spolehlivé řešení.

Do převodovky byl začleněn nový retardér R4100, který je v případě nečinnosti mechanicky odpojen z hnacího řetězce a nezpůsobuje tedy mechanické ztráty. V činnosti naopak díky vyšším převodovým poměrům nabízí R4100 ve srovnání s retardérem R3500 o 600 N.m větší brzdný točivý moment. Během jízdy bez prudkého klesání tento rozdíl znát nebyl, ale určitě přispěl k příznivé spotřebě nafty a Adblue.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor DC13 147 450
Vstřikování common rail
Počet válců/ventilů 6/24
Objem válců (cm3) 12 742
Vrtání x zdvih (mm) 130 x 160
Kompresní poměr 18 : 1
Největší výkon (kW/min-1) 331/1900
Točivý moment (N.m/min-1)2350/1000-1300
Motorová brzda (kW/min-1) 256/2400
Emisní norma Euro VI
Hmotnost soupravy (t) 40
Převodovka GRS895R Opticruise
Rozsah převodů 11,32-1,00
Stálý převod 2,59
Znak náprav 4x2
Rozvor (mm) 3700
Spolupracujeme s TipCars.com
Antimonopolní úřad zrušil zakázku pražského dopravního podniku Antimonopolní úřad zrušil zakázku pražského dopravního podniku

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil tendr…

Do Česka přichází řetězec Mama Shelter, bude provozovat Parkhotel Do Česka přichází řetězec Mama Shelter, bude provozovat Parkhotel

Na českém hotelovém trhu se koncem tohoto roku usadí nový…

Na konec intervencí se zajistily dvě třetiny společností Na konec intervencí se zajistily dvě třetiny společností

Zhruba dvě třetiny firem v Česku jsou zajištěny proti…

Veřejné zakázky stále cílí hlavně na nejnižší cenu Veřejné zakázky stále cílí hlavně na nejnižší cenu

Podíl veřejných soutěží, ve kterých je hlavním kritériem…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí

Hlad zákazníků po módních SUV je drtivý. Automobilky na…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 






 
Tatra vyvine nový motor. Bude opět vzduchem chlazený?

Tatra vyvine nový motor. Bude opět vzduchem chlazený?

Dnes 12:49

Nový agregát z kopřivnických dílen splní normu Euro 6. Bude mít osm nebo dvanáct válců.




Blesk.cz

Pacienti dostávali „koktejl“ smrti. Sériově vraždil anesteziolog, tvrdí policie

Pacienti dostávali „koktejl“ smrti. Sériově vraždil…

Před soudem ve Francii stanul anesteziolog podezřelý z úmyslné otravy minimálně sedmi pacientů. Policie ho viní…

V Libni se srazilo auto s tramvají: Hasiči vystříhávali zaklíněného řidiče

V Libni se srazilo auto s tramvají: Hasiči…

Hasiči zasahují u dopravní nehody v ulici Zenklova, kde se střetl osobní automobil s tramvají. Podle tiskového…

 

iSport.cz

Úžasná jízda Češky! Vondroušová sbírá tituly, vyhrála 91 % zápasů

Úžasná jízda Češky! Vondroušová sbírá tituly,…

Třicet čtyři odehraných zápasů, 31 výher, dva turnajové triumfy, dvě účasti v semifinále, téměř 91 procentní…

Jak měnil image oslavenec Poborský (45)? Od vlasaté hvězdy k hipsterovi

Jak měnil image oslavenec Poborský (45)? Od vlasaté…

Všechno nejlepší! Karel Poborský dnes slaví pětačtyřicetiny jako jedna z největších postav v historii českého…

 

Reflex.cz

Tom Hardy o seriálu Taboo: James se chová k ženám příšerně, dokáže mít sex jen s vlastní sestrou

Tom Hardy o seriálu Taboo: James se chová k ženám…

Britský herec Tom Hardy (39), známý třeba z předloňských multioscarových snímků Revenant Zmrtvýchvstání a Šílený…

Marketingový expert Horák: Babiš by byl bez miliard a fabrik jen komická figurka

Marketingový expert Horák: Babiš by byl bez miliard…

Základem úspěchu Andreje Babiše je jeho podnikání, bez něj by mu image lidového politika byla k ničemu, říká…