Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Scania R 730 V8 10x8: Tahač pro australské autovlaky

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (11)
Scania postavila dosud svůj největší nákladní automobil, který bude v Austrálii sloužit k dopravě sypké železné rudy.

Scania ve své největší nákladní vozidlo proměnila tahač, který byl původně v provedení R 730 V8 8x8 s osmiválcem o objemu 16,4 litru s výkonem 537 kW (730 k), ale přidáním vlečené nápravy se jeho konfigurace podvozku změnila na 10x8.

Těžký tahač s rozvorem mezi druhou a třetí nápravou dlouhým 4700 mm a mezi ostatními nápravami 1450 mm bude ve své flotile autovlaků využívat společnost Qube Bulk v australském regionu Pilbara.

Scania R 730 V8 10x8 má sloužit k tahání souprav převážejících železnou rudu z různých důlních oblastí do Port Hedland na západě Austrálie. S ohledem na trasy po nichž se bude vozidlo pohybovat očekává provozovatel, že během prvních tří let provozu zvládne ujet milion kilometrů.

Souprava tahače se čtyřmi návěsy o celkové hmotnosti 220 kg má být nejtěžší na současných australských silnicích a bude v provozu 6,5 dní v týdnu. Díky výkonům své pohonné jednotky a schopnosti utáhnout těžší soupravu má být tento stroj schopen převézt větší množství nákladu než standardní autovlaky, u nichž se celková hmotnost soupravy pohybuje do 200 tun.

Scania má v současnosti ve své nabídce trojici motorů V8 Euro 6 o objemu 16,4 litru a vycházejících z pohonné jednotky představené v roce 2010. V zájmu splnění normy Euro 6 je v těchto osmiválcích využíván vodou chlazený systém EGR s technologií SCR a turbodmychadlem s proměnnou geometrií.

Všechny tři vidlicové osmiválce disponují výbornými hodnotami maximálního výkonu i točivého momentu. V případě verze s výkonem 382 kW (520 k) je k dispozici 2700 N.m od 1000 do 1300 min-1. Verze 426 kW (580 k) má 2950 N.m od 1000 do 1350 min-1 a vrcholné provedení 537 kW (730 k) nabízí 3500 N.m v rozmezí od 1000 do 1400 min-1.

Scania své motory V8 vedle provedení Euro 6 nabízí i ve verzích EEV, Euro 5, Euro 4 a Euro 3. Osmiválce lze objednat jen se špičkovou kabinou Scania série R, ale lze k nim zvolit různé převodovky, zadní nápravy s jednoduchými nebo s nábojovými redukcemi či tandemové nápravy.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (11)
Avatar - T613
15. 8. 2016 09:27
Re: A ta délka...
co jsem kdysi četl na truckforu, tak je to obratnější než klasický návěs a oproti standardní sklopce teoreticky univerzálnější, neb je to prostě tahač s návěsem. Byť netradičně řešený. A k tomu to mělo i nějaké legislativní výhody.
Avatar - rokyta.p
14. 8. 2016 23:18
Re: A ta délka...
jo je, ale stejně to málokdo využívá a je to jako bežná dlouhá sklopka
Avatar - T613
14. 8. 2016 23:02
Re: A ta délka...
není to od OHL ŽS pevný návěs?
Avatar - rokyta.p
14. 8. 2016 21:06
Re: A ta délka...
To je tak, jsou dvě skupiny lidí. Jedni jsou ti "vzdělaní" tedy čeští dopravní inženýři, kteří v životě nejeli ani s dvoukolákem! Jinak si to vysvětlit nedovedu, že projektují vždy a všude za všech okolností kruhové objezdy o průměru pětikoruny mnohdy ještě klopené ven, dávají všude příčné zpomalovací retardéry a dělají skvělá parkovací místa pouze pro auta typu citigo/panda.

A pak jsou lidé, skoro vyhynulý druh, kteří primárně řidít umějí. např. [odkaz]
[odkaz] s b-double, tedy dva návěsy se couvat celkem dá. S třemi taky, ale už to chce umět. Vždycky ten předchozí musí řídit následující. Pravdou je, že část australanů nebo dálně východních rusů nikdy primárně moc necouvala. Na konci je vždy točna a okolo ní volná krajina na všechny směry.

Ta firma má mnoho aut, od Volva FH, přes Kenny K200 atd. Článek je kompletně převzatý z PR článku australské Scanie, protože na tahač 8x8 přidali jednu mrtvou nápravu. To je nový trend, protože mladí řidiči už neumí couvat s točnicovými vleky (nápravy v rozích), tak se udělal tandem či tridem (nápravy uprostřed) a jednodušeji se stím couvá. Ale další generace už neumí ani toto, tak klasické 3 nápravové sklápěčky nahradili 4 nápravové ale bez vleku. A nyní se ke klasické 4 nápravové přidělá nakonec jedna náprava jako mrtvý pahýl a korba se ještě protáhne když vlek už nemají. U nás to nejvíc OHL ŽS [odkaz] tak se to nyní nově dalo i na tahač, v praxi to velký přínos není, papírově může nyní víc zatížit tahač a bude to směrově o něco stabilnější. I když nejvíc s tahačem cvičí cisterny, jak to v těch komorách za jízdy šplouchá. Nějaká ruda je v pohodě.
Avatar - m.z.
14. 8. 2016 20:04
Re: A ta délka...
Couvat není třeba :-)