Scania R 730 V8 10x8: Tahač pro australské autovlaky
Scania ve své největší nákladní vozidlo proměnila tahač, který byl původně v provedení R 730 V8 8x8 s osmiválcem o objemu 16,4 litru s výkonem 537 kW (730 k), ale přidáním vlečené nápravy se jeho konfigurace podvozku změnila na 10x8.
Těžký tahač s rozvorem mezi druhou a třetí nápravou dlouhým 4700 mm a mezi ostatními nápravami 1450 mm bude ve své flotile autovlaků využívat společnost Qube Bulk v australském regionu Pilbara.
Scania R 730 V8 10x8 má sloužit k tahání souprav převážejících železnou rudu z různých důlních oblastí do Port Hedland na západě Austrálie. S ohledem na trasy po nichž se bude vozidlo pohybovat očekává provozovatel, že během prvních tří let provozu zvládne ujet milion kilometrů.
Souprava tahače se čtyřmi návěsy o celkové hmotnosti 220 kg má být nejtěžší na současných australských silnicích a bude v provozu 6,5 dní v týdnu. Díky výkonům své pohonné jednotky a schopnosti utáhnout těžší soupravu má být tento stroj schopen převézt větší množství nákladu než standardní autovlaky, u nichž se celková hmotnost soupravy pohybuje do 200 tun.
Scania má v současnosti ve své nabídce trojici motorů V8 Euro 6 o objemu 16,4 litru a vycházejících z pohonné jednotky představené v roce 2010. V zájmu splnění normy Euro 6 je v těchto osmiválcích využíván vodou chlazený systém EGR s technologií SCR a turbodmychadlem s proměnnou geometrií.
Všechny tři vidlicové osmiválce disponují výbornými hodnotami maximálního výkonu i točivého momentu. V případě verze s výkonem 382 kW (520 k) je k dispozici 2700 N.m od 1000 do 1300 min-1. Verze 426 kW (580 k) má 2950 N.m od 1000 do 1350 min-1 a vrcholné provedení 537 kW (730 k) nabízí 3500 N.m v rozmezí od 1000 do 1400 min-1.
Scania své motory V8 vedle provedení Euro 6 nabízí i ve verzích EEV, Euro 5, Euro 4 a Euro 3. Osmiválce lze objednat jen se špičkovou kabinou Scania série R, ale lze k nim zvolit různé převodovky, zadní nápravy s jednoduchými nebo s nábojovými redukcemi či tandemové nápravy.