Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Scania R730 8x4: Souprava pro dopravu rudy

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (13)
Scania spolu s výrobci nástaveb Eksjö Maskin & Truck a přívěsů Parator pracuje na dodávce 400 speciálních souprav pro dopravu železné rudy z dolů společnosti Peab na severu Švédska.

První ze speciálních souprav byla dodána koncem loňského roku a byla tak zahájena spolupráce čtveřice společností, která je spojuje až do roku 2021 a zahrnuje prakticky vše od financování, přes konstrukci a výrobu vozidel až po servisní služby a školení řidičů.

Základem soupravy pro dopravu železné rudy je Scania R730 8x4 s převodovkou Opticruise, jejichž pohotovostní hmotnost je 13.300 kg a celková hmotnost včetně nástavby od Eksjö Maskin & Truck je 36.000 kg. Objem nákladového prostoru je 17,5 m3.

K nákladnímu vozidlu je připojen třínápravový přívěs Parator, k němuž je připevněn třínápravový návěs stejné značky s nástavbou od Eksjö Maskin & Truck pohotovostní hmotnost této sestavy je 12.900 kg a celková hmotnost je 54.000 kg. Objem nákladového prostoru je 28,7 m3.

Maximální hmotnost celé soupravy nákladního vozidla s přívěsem je 90.000 kg a celková nosnost je 63.800 kg. S těmito hodnotami může souprava na švédské silnice jen díky povolení od švédské dopravní správy, umožňujícímu překročit maximální povolenou celkovou hmotnost 60 tun.

Celá souprava je vybavena elektronickým brzdovým systémem (EBS), umožňujícím simultánní použití brzd celé soupravy. Vozidla mají být vybavena systémem, který umožní sledovat zatížení jednotlivých náprav a tlak v pneumatikách na všech nápravách vozidla i přívěsu z místa řidiče. Přívěs i návěs disponují vzduchovým odpružení.

Koncentrát železné rudy nesmí zmrznout a vzhledem k tomu, že budou soupravy využívány v dolech na severu Švédska jsou nástavby od Eksjö Maskin & Truck izolovány a mají sendvičovou konstrukci z lehkých a pevných materiálů.

Vozidla, jejichž průměrná rychlost se má při práci pohybovat okolo 65 km/h, mají ročně najet okolo 400.000 km.

Scania má podle současných předpokladů postupně zvyšovat počet dodávaných vozidel až na 80 ročně v roce 2015, kdy má těžba dosáhnout plné kapacity. Tímto tempem pak mají dodávky vozidel pokračovat až do roku 2021.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (13)
Avatar - Kolouš
23. 1. 2013 18:07
ten Ruda musí mít slušně vyžranej pupek
když pro něj pořizují takovýhle povozy...
21. 1. 2013 21:31
Re: Oproti austrálskemu kamiónu na prevoz rudy je to len det
Ta dlouhá oj bude asi kvůli rozložení hmotnosti (přejezd mostů). Jinak je to z pohledu středoevropana šílenost. Lepší je rudu převážet vlakem, tam se může 60 i více tun schovat do jednoho vagónu, vždyť to na Slovensku znáte od Košic.
Avatar - jozephko
21. 1. 2013 20:28
Oproti austrálskemu kamiónu na prevoz rudy je to len detská
Zarazilo ma, prečo má ten príves zbytočne dlhé oje a previsy korby.
V Austrálii majú na prevoz rudy 2 rovnaké super kamióny - pozri video zhruba od 1:00 minúty. To by mali Švédi zakúpiť :-):
[odkaz]
21. 1. 2013 20:12
400.000 km/rok???
Nechci rýpat do těch 400.000 za rok, ale je to skoro 1100 km denně (365 dnů v roce), tudíž průměrná rychlost 46 km/h při 24 hodinovém cyklu. Na okresce v osobáku, když se dodržují rychlosti, tak se průměr přes 60 neudělá ani náhodou. Tudíž pochybuji o průměru 45 km/hod v náklaďáku i včetně nakládky a vykládky....
21. 1. 2013 16:42
Re: Životnost
to musej bejt solidní ho**da, když jim auto vydrží 3 roky... 8-s