Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Scania Streamliner R730: Plná palba

Ladislav Černý
Diskuze (0)
Půjčili jsme si nejsilnější tahač Scania, abychom v rámci plně naložené soupravy prověřili jeho schopnosti.

Švédský výrobce prodává téměř všechny tahače ve specifikaci Streamline, která je zaměřená na co nejlepší aerodynamiku a maximální úsporu paliva. Mohlo by se zdát, že u nejsilnější specifikace se nafta tolik řešit nebude, ale to není pravda. Proto také vozidlo bylo vybaveno novým retardérem R4100D. Jde o verzi známého retardéru R4100 se schopností brzdit 4100 N.m, ale na přání dovybaveným speciální spojkou, která se při nezapnutém retardéru rozpojí a minimalizuje provozní odpor. Jde o letošní novinku pro dálkovou dopravu, která přidává pohotovostní hmotnosti vozu 112 kg.

Díky objemnému šestnáctilitrovému osmiválci jsme i bez retardéru měli k dispozici účinnou motorovou brzdu o výkonu 320 kW. Přesto jsme v klesání potřebovali i retardér, abychom nemuseli šlapat na pedál provozních brzd.

Hlavní výhodu zkoušené konfigurace však tvořila tažná síla. Automatizovanou převodovku jsme zapnuli do režimu Economy, abychom poznali sílu osmiválce v nízkých otáčkách.

Po nastartování nás překvapilo výborné odhlučnění osmiválce, který jen ševelil. Uvidíme, jak se bude projevovat ve zvýšených otáčkách, napadlo nás. Milý dojem však pokračoval i během jízdy, protože v kabině se hluk neprojevoval a agregát jsme slyšeli jen natolik, abychom mohli odhadovat jeho otáčky.

Se čtyřiceti tunami si osmiválec pohrával jako kočka s myší. Po zahřátí motoru a sešlápnutí akcelerátoru na podlahu souprava dynamikou překypovala. Vzpomněli jsme si, jak jsme ve Švédsku řídili šedesátitunovou soupravu, pro kterou by nejsilnější V8 byla odpovídajícím partnerem. Síla 3500 N.m však přišla během trasy po dálnici D5 také vhod. Výjezd stoupání u Loděnic směrem na Prahu se stal ódou na radost, protože ručka rychloměru neklesla ze zadaného maximálního tempa ani o milimetr.

Jen bylo více slyšet přeplňování, které dopovalo osm válců. Výrobce nakonfiguroval koncový převod tahače tak, aby při maximální provozní rychlosti minimalizoval spotřebu. To se odrazilo na tom, že při rychlosti 80 km/h motor na dvanáctku točil jen 1000 min-1. Pro udržení tempa to vůbec nevadilo, protože již v tomto režimu osmiválec podává maximum točivého momentu 3500 N.m, který má na to i ve stoupání tempo udržet.

Díky obrovské síle agregátu jsme ani jednou neměnili režim převodovky z Economy na Power, jelikož to nebylo třeba. Ve stoupání jsme předjížděli i málo naložené soupravy. Vzhledem k tomuto z hlediska běžného provozu kamionů brutálnímu tempu jsme s plně naloženou soupravou dosáhli spotřeby 42,9 l/100 km. Žádné nákladní vozidlo nás během testovací trasy po dálnici D5 nepředjelo, jen jsme pozorovali překvapené tváře řidičů kamionů, když jsme je o dvacet či třicet kilometrů v hodině předjížděli ve stoupání a všechna kola návěsu byla přitlačená na vozovku.

TECHNICKÉ PARAMETRY
MotorDC16 103
Počet válců/ventilů8/32
Objem válců (cm3)16 348
Vrtání x zdvih (mm)130 x 154
Kompresní poměr17,4 : 1
Největší výkon (kW/min-1)537/1900
Točivý moment (N.m/min-1)3500/1000-1400
Motorová brzda (kW/min-1)320/2400
RetardérR4100D
PřevodovkaGRSO925R Opticruise
Stálý převod2,92
Rozsah převodů 9,16-0,80
Pneumatiky zadní 315/70 R22.5
Rozvor (mm)3700

Ladislav Černý
Diskuze (0)