1.4. 2016 Ladislav Černý

Scania Streamliner R730: Plná palba

 

Půjčili jsme si nejsilnější tahač Scania, abychom v rámci plně naložené soupravy prověřili jeho schopnosti.

Švédský výrobce prodává téměř všechny tahače ve specifikaci Streamline, která je zaměřená na co nejlepší aerodynamiku a maximální úsporu paliva. Mohlo by se zdát, že u nejsilnější specifikace se nafta tolik řešit nebude, ale to není pravda. Proto také vozidlo bylo vybaveno novým retardérem R4100D. Jde o verzi známého retardéru R4100 se schopností brzdit 4100 N.m, ale na přání dovybaveným speciální spojkou, která se při nezapnutém retardéru rozpojí a minimalizuje provozní odpor. Jde o letošní novinku pro dálkovou dopravu, která přidává pohotovostní hmotnosti vozu 112 kg.

Díky objemnému šestnáctilitrovému osmiválci jsme i bez retardéru měli k dispozici účinnou motorovou brzdu o výkonu 320 kW. Přesto jsme v klesání potřebovali i retardér, abychom nemuseli šlapat na pedál provozních brzd.

Hlavní výhodu zkoušené konfigurace však tvořila tažná síla. Automatizovanou převodovku jsme zapnuli do režimu Economy, abychom poznali sílu osmiválce v nízkých otáčkách.

Po nastartování nás překvapilo výborné odhlučnění osmiválce, který jen ševelil. Uvidíme, jak se bude projevovat ve zvýšených otáčkách, napadlo nás. Milý dojem však pokračoval i během jízdy, protože v kabině se hluk neprojevoval a agregát jsme slyšeli jen natolik, abychom mohli odhadovat jeho otáčky.

Se čtyřiceti tunami si osmiválec pohrával jako kočka s myší. Po zahřátí motoru a sešlápnutí akcelerátoru na podlahu souprava dynamikou překypovala. Vzpomněli jsme si, jak jsme ve Švédsku řídili šedesátitunovou soupravu, pro kterou by nejsilnější V8 byla odpovídajícím partnerem. Síla 3500 N.m však přišla během trasy po dálnici D5 také vhod. Výjezd stoupání u Loděnic směrem na Prahu se stal ódou na radost, protože ručka rychloměru neklesla ze zadaného maximálního tempa ani o milimetr.

Jen bylo více slyšet přeplňování, které dopovalo osm válců. Výrobce nakonfiguroval koncový převod tahače tak, aby při maximální provozní rychlosti minimalizoval spotřebu. To se odrazilo na tom, že při rychlosti 80 km/h motor na dvanáctku točil jen 1000 min-1. Pro udržení tempa to vůbec nevadilo, protože již v tomto režimu osmiválec podává maximum točivého momentu 3500 N.m, který má na to i ve stoupání tempo udržet.

Díky obrovské síle agregátu jsme ani jednou neměnili režim převodovky z Economy na Power, jelikož to nebylo třeba. Ve stoupání jsme předjížděli i málo naložené soupravy. Vzhledem k tomuto z hlediska běžného provozu kamionů brutálnímu tempu jsme s plně naloženou soupravou dosáhli spotřeby 42,9 l/100 km. Žádné nákladní vozidlo nás během testovací trasy po dálnici D5 nepředjelo, jen jsme pozorovali překvapené tváře řidičů kamionů, když jsme je o dvacet či třicet kilometrů v hodině předjížděli ve stoupání a všechna kola návěsu byla přitlačená na vozovku.

TECHNICKÉ PARAMETRY
MotorDC16 103
Počet válců/ventilů8/32
Objem válců (cm3)16 348
Vrtání x zdvih (mm)130 x 154
Kompresní poměr17,4 : 1
Největší výkon (kW/min-1)537/1900
Točivý moment (N.m/min-1)3500/1000-1400
Motorová brzda (kW/min-1)320/2400
RetardérR4100D
PřevodovkaGRSO925R Opticruise
Stálý převod2,92
Rozsah převodů 9,16-0,80
Pneumatiky zadní 315/70 R22.5
Rozvor (mm)3700

Spolupracujeme s TipCars.com
Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace

Oborové svazy a asociace vítají nominaci Jiřího Havlíčka…

Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad

Bývalý velvyslanec v USA a Rusku Petr Kolář nebude…

Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM

Twitteru došla trpělivost. V boji proti fake news, hoaxům…

INFOGRAFIKA: Hlavní úkoly, které čekají na příštího šéfa průmyslu INFOGRAFIKA: Hlavní úkoly, které čekají na příštího šéfa průmyslu

Nový ministr průmyslu se musí rychle zorientovat…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty…

 






 
Gazela BMW B5 (BMW 2001): Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Gazela BMW B5: Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Dnes 18:59

V první polovině 70. let vznikl na severní Moravě velmi zajímavý závodní automobil pojmenovaný Gazela. Ač jeho tvůrci vycházeli z oblíbeného kupé 110 R, technicky i tvarově šlo o něco úplně jiného.




Blesk.cz

Letní čas 2017: Kdy nastane a proč ho ještě pořád máme?

Letní čas 2017: Kdy nastane a proč ho ještě pořád máme?

I letos se na konci března ručičky hodinek posunou o hodinu vpřed z 2:00 na 3:00 a Česko ze zimního času přejde…

V Čadu unesli Francouze, potvrdil Hollande. Vezl zřejmě výplaty horníkům

V Čadu unesli Francouze, potvrdil Hollande. Vezl…

V odlehlé části Čadu blízko hranice se súdánským Dárfúrem byl ve čtvrtek unesen francouzský občan. K činu se…

 

iSport.cz

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká Hlaváč v upřímné zpovědi

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká…

Se Spartou prožil bleskový konec ve čtvrtfinále play off. Kometa vyhrála 4:0, pražský hokejový kolos těžce…

Reprezentace s mladými mě nabíjí, řekl Sivok. Myslí na přesun do USA

Reprezentace s mladými mě nabíjí, řekl Sivok. Myslí…

Může se cítit jako poslední "starý" vlk mezi smečkou divochů. Tomáš Sivok zůstal v českém národním týmu i po…

 

Reflex.cz

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Stará právnická anekdota praví: Svědek všechno viděl, ale ničemu nerozumí. Soudní znalec všemu rozumí, ale nic…

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Vladimír Mišík oslavil před pár dny velkolepě sedmdesátiny, Adam Mišík bude mít letos v květnu dvacetiny. Dva…