1.4. 2016 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Scania Streamliner R730: Plná palba

 

Půjčili jsme si nejsilnější tahač Scania, abychom v rámci plně naložené soupravy prověřili jeho schopnosti.

Švédský výrobce prodává téměř všechny tahače ve specifikaci Streamline, která je zaměřená na co nejlepší aerodynamiku a maximální úsporu paliva. Mohlo by se zdát, že u nejsilnější specifikace se nafta tolik řešit nebude, ale to není pravda. Proto také vozidlo bylo vybaveno novým retardérem R4100D. Jde o verzi známého retardéru R4100 se schopností brzdit 4100 N.m, ale na přání dovybaveným speciální spojkou, která se při nezapnutém retardéru rozpojí a minimalizuje provozní odpor. Jde o letošní novinku pro dálkovou dopravu, která přidává pohotovostní hmotnosti vozu 112 kg.

Díky objemnému šestnáctilitrovému osmiválci jsme i bez retardéru měli k dispozici účinnou motorovou brzdu o výkonu 320 kW. Přesto jsme v klesání potřebovali i retardér, abychom nemuseli šlapat na pedál provozních brzd.

Hlavní výhodu zkoušené konfigurace však tvořila tažná síla. Automatizovanou převodovku jsme zapnuli do režimu Economy, abychom poznali sílu osmiválce v nízkých otáčkách.

Po nastartování nás překvapilo výborné odhlučnění osmiválce, který jen ševelil. Uvidíme, jak se bude projevovat ve zvýšených otáčkách, napadlo nás. Milý dojem však pokračoval i během jízdy, protože v kabině se hluk neprojevoval a agregát jsme slyšeli jen natolik, abychom mohli odhadovat jeho otáčky.

Se čtyřiceti tunami si osmiválec pohrával jako kočka s myší. Po zahřátí motoru a sešlápnutí akcelerátoru na podlahu souprava dynamikou překypovala. Vzpomněli jsme si, jak jsme ve Švédsku řídili šedesátitunovou soupravu, pro kterou by nejsilnější V8 byla odpovídajícím partnerem. Síla 3500 N.m však přišla během trasy po dálnici D5 také vhod. Výjezd stoupání u Loděnic směrem na Prahu se stal ódou na radost, protože ručka rychloměru neklesla ze zadaného maximálního tempa ani o milimetr.

Jen bylo více slyšet přeplňování, které dopovalo osm válců. Výrobce nakonfiguroval koncový převod tahače tak, aby při maximální provozní rychlosti minimalizoval spotřebu. To se odrazilo na tom, že při rychlosti 80 km/h motor na dvanáctku točil jen 1000 min-1. Pro udržení tempa to vůbec nevadilo, protože již v tomto režimu osmiválec podává maximum točivého momentu 3500 N.m, který má na to i ve stoupání tempo udržet.

Díky obrovské síle agregátu jsme ani jednou neměnili režim převodovky z Economy na Power, jelikož to nebylo třeba. Ve stoupání jsme předjížděli i málo naložené soupravy. Vzhledem k tomuto z hlediska běžného provozu kamionů brutálnímu tempu jsme s plně naloženou soupravou dosáhli spotřeby 42,9 l/100 km. Žádné nákladní vozidlo nás během testovací trasy po dálnici D5 nepředjelo, jen jsme pozorovali překvapené tváře řidičů kamionů, když jsme je o dvacet či třicet kilometrů v hodině předjížděli ve stoupání a všechna kola návěsu byla přitlačená na vozovku.

TECHNICKÉ PARAMETRY
MotorDC16 103
Počet válců/ventilů8/32
Objem válců (cm3)16 348
Vrtání x zdvih (mm)130 x 154
Kompresní poměr17,4 : 1
Největší výkon (kW/min-1)537/1900
Točivý moment (N.m/min-1)3500/1000-1400
Motorová brzda (kW/min-1)320/2400
RetardérR4100D
PřevodovkaGRSO925R Opticruise
Stálý převod2,92
Rozsah převodů 9,16-0,80
Pneumatiky zadní 315/70 R22.5
Rozvor (mm)3700

Spolupracujeme s TipCars.com
Kurz bitcoinu vždy připomínal horskou dráhu, to se ale může změnit Kurz bitcoinu vždy připomínal horskou dráhu, to se ale může změnit

Bitcoin v rozmezí jednoho týdne vstupuje na největší…

Ceny plynu kvůli výbuchu rakouského terminálu prudce rostou Ceny plynu kvůli výbuchu rakouského terminálu prudce rostou

Exploze plynového terminálu ve východorakouské obci…

Kvůli zřícení lávky v Troji podala Praha trestní oznámení Kvůli zřícení lávky v Troji podala Praha trestní oznámení

Praha podala trestní oznámení na neznámého pachatele…

Evropská komise schválila převzetí části Air Berlin Evropská komise schválila převzetí části Air Berlin

Evropská komise schválila plánované převzetí části…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Revoluci elektromobilů zbrzdí jeden nečekaný fakt. Za vše prý může Tesla Revoluci elektromobilů zbrzdí jeden nečekaný fakt. Za vše prý může Tesla

Firmy, které se zabývají distribucí baterií jak pro…

Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze

Třetí generace "placatého" Mercedesu dorazila na český…

 





 
Přednost zprava: Kde všude platí? A co parkoviště nebo podzemní garáže?

Přednost zprava: Kde všude platí? A co parkoviště nebo podzemní garáže?

Dnes 18:50

V dnešní uspěchané době řidiči často zapomínají na základní pravidlo v silničním provozu na pozemních komunikacích, jímž je pravidlo pravé ruky, resp. přednost zprava.




Blesk.cz

Češi za měsíc prosurfují necelý 1 GB mobilních dat. Slováci jsou na tom ještě hůř

Češi za měsíc prosurfují necelý 1 GB mobilních dat.…

Tuzemští operátoři škrtí Čechy na vysokých cenách za data, proto se na mobilu surfovat bojíme a hlídáme si každý…

Nešťastná Gottova dcera Dominika: Tátovi někdo zablokoval moje číslo v mobilu!

Nešťastná Gottova dcera Dominika: Tátovi někdo…

Až nyní vycházejí najevo informace o ročním sporu Karla Gotta (78) a jeho nejstarší dcery. Za jejich odlukou…

 

iSport.cz

Jablonský ve 30 letech ukončil v Brně kariéru. Se Slavií zažil i Ligu mistrů

Jablonský ve 30 letech ukončil v Brně kariéru. Se…

Třicetiletý obránce fotbalistů Brna Tomáš Jablonský ukončil z rodinných a osobních důvodů hráčskou kariéru. S…

Pelta vystoupil: Bez někoho s koulema bychom skončili. Mám vás rád, čau

Pelta vystoupil: Bez někoho s koulema bychom…

Dění na mimořádné Valné hromadě FAČR rozčeřil Miroslav Pelta. Bývalý šéf českého fotbalu musel ve funkci skončit…

 

Reflex.cz

Prezidentský kandidát Fischer: Miloš Zeman není vhodný pro děti

Prezidentský kandidát Fischer: Miloš Zeman není…

Diplomat Pavel Fischer by se jako prezident nebál bouchnout do stolu. Miloš Zeman je podle něj málo aktivní.…

Klaus a Mečiar 25 let po rozdělení Československa: Námi nastavený model je modelem pro EU

Klaus a Mečiar 25 let po rozdělení Československa:…

Po 19 letech přijel v pondělí do Prahy někdejší několikanásobný slovenský premiér Vladimír Mečiar. Ten je…