Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Scania uspěla v projektu Clean Truck

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Podle projektu Clean Truck je bioetanol nejefektivnějším z alternativních paliv při snižování emisí CO2 u těžkých nákladních vozidel.

Projekt Clean Truck byl spuštěn ve Stockholmu před pěti lety ve spolupráci s distributory pohonných hmot a dopravními společnostmi.

Od roku 2010 je v rámci tohoto projektu ve Stockholmu a jeho okolí provozováno celkem padesát nákladních vozidel, využívajících ke svému pohonu alternativních paliv.

Zastoupeny jsou agregáty, které umožňují spalovaní motorové nafty i metanu, hybridní pohonné jednotky, kombinující vznětové motory s elektromotory a také motory na bioethanol ED95.

Výsledky vyhodnocení provozu všech vozidel v rámci projektu v letech 2010 až 2014 ukazují, že díky snížení emisí CO2 o 70 procent jsou nejlepším z testovaných alternativních řešení vozidla značky Scania spalující bioetanol ED95, u nichž lze při využití lesního odpadu k jeho výrobě dosáhnout dokonce snížení až o 90 procent.

V současnosti je bioetanol v oblasti přepravy celosvětově nejpoužívanějším biopalivem. Zároveň se jedná o palivo, u něhož je v budoucnu pravděpodobnost udržitelnosti velkoobjemové výroby nejvyšší. Bioetanol je vhodný pro městskou a příměstskou přepravu na krátké až střední vzdálenosti.

Největší výhodou bioetanolu je jeho celosvětová dostupnost ve velkých objemech. Jeho výroba je snadná a lze využít mnoha surovin, jako například cukrové třtiny, řepy nebo celulózy. Provoz je možný jak čistě na bioetanol, tak na paliva s příměsí bioetanolu.

Společnost Scania vyrábí etanolové motory pro těžká užitková vozidla sériově od roku 1990 a nabízí mnoho vozidel s pohonem na bioetanol, například autobusy, nákladní vozy a vozy pro svoz odpadu.

Scania je aktuálně jediným výrobcem vozidel, který úspěšně vyrábí vozidla pro přepravu těžkých nákladů s pohonem na bioetanol. Motory této značky přizpůsobené pro provoz na bioetanol se vyznačují stejnou účinností využití paliva jako běžné dieselové motory.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)