Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Scania uvádí nový motor Euro 6 bioetanol

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Scania se alternativním palivům věnuje desítky let a nejnovějším přírůstkem v její nabídce je motor, spalující bioetanol ED95 a zároveň splňující emisní normu Euro 6.

Scania má ve své nabídce vedle konvenčních pohonných jednotek, spalujících motorovou naftu, i širokou paletu motorů na alternativní paliva, jako jsou bionafta, bioplyn a bioetanol ED95.

Právě pro spalování posledního jmenovaného paliva je určen nový řadový pětiválec fungující na vznětovém principu se zapalováním kompresí. Spalovací proces je účinnější než při klasickém Ottově zážehovém způsobu se zapalovacími svíčkami.

Devítilitrový pětiválec poskytuje výkon 206 kW (280 k) a točivý moment 1250 N.m, což jsou podobné hodnoty jako u konvečního vznětového motoru. Scania P 280 vybavená tímto novým motorem představuje již čtvrtou generaci etanolových nákladních vozidel své značky a je prvním, které splňuje emisní normu Euro 6 při spalování ED95.

Scania je aktuálně jediným výrobcem vozidel, který úspěšně vyrábí vozidla pro přepravu těžkých nákladů s pohonem na bioetanol. Motory této značky přizpůsobené pro provoz na bioetanol se vyznačují stejnou účinností využití paliva jako běžné dieselové motory.

Vozidla značky Scania spalující bioetanol ED95 již dříve dokázala, že ve srovnání s automobily vybavenými konvenčními vznětovými motory na paliva z fosilních zdrojů, mají o více než 70 % nižší emise CO2. Při využití lesního odpadu k výrobě bioetanolu ED95 lze údajně dosáhnout snížení až o 90 procent.

V současnosti je bioetanol v oblasti přepravy celosvětově nejpoužívanějším biopalivem. Zároveň se jedná o palivo, u něhož je v budoucnu pravděpodobnost udržitelnosti velkoobjemové výroby nejvyšší. Bioetanol je vhodný pro městskou a příměstskou přepravu na krátké až střední vzdálenosti.

Největší výhodou bioetanolu je jeho celosvětová dostupnost ve velkých objemech. Jeho výroba je snadná a lze využít mnoha surovin, jako například cukrové třtiny, řepy nebo celulózy. Provoz je možný jak čistě na bioetanol, tak na paliva s příměsí bioetanolu.

Společnost Scania vyrábí etanolové motory pro těžké užitkové automobily sériově od počátku devadesátých let dvacátého století a nabízí mnoho vozidel s pohonem na bioetanol, například autobusy, nákladní vozy a vozy pro svoz odpadu.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)