20.8. 2018 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Scania v kamenolomu: Inovace pod drobnohledem

 

S příchodem Scanie XT se ve stavebním segmentu objevilo několik zajímavých řešení. Speciality prověřujeme v lomu Velký Kosov.

Kamenolom tři kilometry jižně od Berouna nás vítá šesticí nových vozidel Scania XT. Všechna používají shodně dvě hnané nápravy, přičemž tři jsou třínápravová a stejný počet nabízí konfiguraci náprav 8x4. Importér Scanie připravil čtyři střední budky G a dvě menší P. Všechna vozidla pohání třináctilitrový šestiválec ve dvou výkonových úrovních 331 nebo 368 kW. Pojďme za volant.

Spojkový pedál

Šestici vozidel také pojí použití dvanáctistupňové automatizované převodovky Opticruise. Scania se před mnoha lety po zavedení této převodovky do dálkové řady chlubila tím, že řidič nemusí používat spojkový pedál. Později švédský výrobce přidal možnost spojkového pedálu, který je nutné používat pro rozjezd a jemné manévrování například během najíždění návěsovou soupravou k rampě.

Ve zkoušené stavební řadě ve spojení s automatizovanou převodovkou nacházíme spojkový pedál, který však k rozjezdu není nutné používat. Tato ideální třetí kombinace automatizovaného řazení a možnosti využití spojky spojuje maximum komfortu pro řidiče v běžných stavebních podmínkách. Přidává také možnost jemné práce se spojkou v případě uvíznutí či pomalého najíždění například v omezených prostorech pod nakladač či k rampě.

Bez mechanické vazby

Pedál se spojkovým ústrojím nepojí pevná vazba, ale pouze elektronická. Pro nás jako uživatele to však není zásadní informace, protože nám stačí, že se můžeme tréninkově vyhoupat a nechat proklouznout spojku. S motorem při volnoběhu se pohybujeme centimetr po centimetru a máme z tohoto jemného rysu robustního stavebního vozu 6x4 radost.

Scania XT v zimě: Stavba na ledu

S příchodem řady XT také souvisí jiné řízení vozidel 8x4. Dosud se mezi oběma předními řízenými nápravami nacházela mechanická vazba pomocí spojovací tyče, která přenášela pohyb první přímo řízené nápravy na druhou. Řada XT tuto mechanickou vazbu nepotřebuje, nabízí v přední části podvozku více místa a menší citlivost na případné kameny či výčnělky. Druhá řízená náprava se díky elektrohydraulickému ovládání natáčí sama.

Uchycení rámu

Přejezd podélných terénních nerovností neprovázejí žádné zvuky z rámu vozidla. Sklopné nástavby jsou v zadní části přichyceny pevně, v přední pak přes svorníky s masivními pružinami. Díky tomu pružiny eliminují odlišné pohyby rámu a nástavby, což přispívá k prodloužené životnosti obou částí.

Novinku řady XT tvoří možnost vyvedení tlakového vzduchu za třetí nápravou, což je pro některé nástavbáře zásadní výhoda. Další lépe viditelnou výhodu spatřujeme za blatníkem levého předního kola, kde se nachází vývod elektroinstalace pro propojení s elektrickými okruhy nástavby. Během připevňování nástavby tedy odpadá tažení kabelů z budky řidiče k elektroinstalaci sklopného valníku či jiných nástaveb. K této inovaci přispěla skutečnost, že Scania si budky vyrábí již sama.

6x4

Pro jízdu si volíme třínápravové 6x4, protože jsme již dříve otestovali verzi G 450 8x8. Ze dvou dostupných budek vybíráme střední G, protože o malou budku P není příliš velký zájem. Je doba, kdy si řidiči mohou klást podmínky na komfort a značný prostor.

Rozjíždíme se v automatickém modu, převodovka Opticruise má nastavený způsob Power. Ve srovnání s řazením kladoucím důraz na minimální spotřebu praktikuje režim power řazení při vyšších otáčkách motoru (kolem 1600/min), aby cca deseti tunami naložené vozidlo i v prudkých stoupáních stačilo podřazovat. To se také děje a jízda na hrbolech díky pneumatickému odpružení kabiny je téměř procházkou růžovým sadem. Sjíždíme v mírném klesání a v rámci zkoušení ordinujeme převodovce úsporný režim. Okamžitě padají otáčky motoru a během klidné jízdy po rovině se drží v rozmezí 1000-1500/min. V nájezdu do kopce necháváme pohonný řetězec trochu potrápit tím, že neměníme na způsob Power.

Scania má nový 13litrový motor na bioethanol

Opticruise řadící jako skála ve výše zmíněném rozmezí otáček, na které je vozidlo v náročném stoupání příliš těžké. Měníme tedy v menu palubního počítače na Power a z klidného beránka se stává divoký vlk. Třínápravová scania se žene do kopce, ale elektronika pečlivě hlídá prokluz zadních kol. Přecházíme tedy do režimu Off-road, který se od Power liší zejména vypnutím protiprokluzového systému ASR. I to se na stavbu hodí, i když spíše do deště než prachu. Na něm však třináctilitrový šestiválec také dokázal prohrábnout zdvojenou montáž kol.

Spolupracujeme s TipCars.com
Na Trumpova cla doplatí i český autoprůmysl, píše Bloomberg Na Trumpova cla doplatí i český autoprůmysl, píše Bloomberg

Největší pravděpodobnou obětí případných amerických cel…

Komentář Heleny Horské: Další rána pro autoland Komentář Heleny Horské: Další rána pro autoland

Automobilový průmysl se třese. Obzvlášť ten evropský.…

Evropa musí zbrojit, rozpory s USA se prohlubují, říká generál Šedivý Evropa musí zbrojit, rozpory s USA se prohlubují, říká generál Šedivý

Pokud se Evropa nevzpamatuje a nezačne zbrojit, začnou se…

Zahraniční filmaři v Česku loni utratili miliardy Zahraniční filmaři v Česku loni utratili miliardy

Zahraniční filmové štáby strávily loni v českých lokacích…

 
 







Doporučujeme
Ženeva 2019: Seznam premiér tradičního autosalonu už je bohatý Ženeva 2019: Seznam očekávaných premiér

Škoda Kamiq, nové BMW 3 Touring, pátá generace Renaultu…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Dny Škody Citigo na benzin se chýlí ke konci. Její odchod spustí revoluci Dny Škody Citigo na benzin se chýlí ke konci. Její odchod spustí revoluci

Škodě Citigo bylo na podzim loňského roku sedm let. Už…

Ford Focus ST oficiálně: Je libo 280 benzinových, nebo 190 naftových koní? Ford Focus ST oficiálně: Je libo 280 benzinových, nebo 190 naftových koní?

Již od uvedení nového Fordu Focus vyhlížíme ostrou verzi…

 





 
Koncept Škoda Vision iV pokračuje v odhalování. Prostřednictvím skici ukazuje inovativní interiér

Škoda Vision iV pokračuje v odhalování. Prostřednictvím skici ukazuje inovativní interiér

Dnes 08:25

Vision iV je další ukázkou elektrické budoucnosti Škody Auto. K vidění bude na nadcházejícím autosalonu v Ženevě.




Blesk.cz

Lady Gaga se vdávat nebude! Po zásnubách přišel rozchod

Lady Gaga se vdávat nebude! Po zásnubách přišel rozchod

Zasnoubení zpěvačky Lady Gaga (32) a potetovaného frajera Christiana Carina (49) netrvalo dlouho. Lovec talentů…

Cestovatelský veletrh Holiday World přiveze exotiku do Prahy! 5 důvodů, proč vyrazit pro zájezd do Holešovic

Cestovatelský veletrh Holiday World přiveze exotiku…

Na dvacátý osmý ročník cestovatelského veletrhu dorazí do Prahy zástupci 40 zemí světa i cestovatelských perel z…

 

iSport.cz

Proč naděje Havlíčková vynechá MS? Láká ji milník, kterého dosáhl Bauer

Proč naděje Havlíčková vynechá MS? Láká ji milník,…

Snad ji čeká velká budoucnost, na mistrovství světa v Seefeldu ale bude osmnáctiletá běžkařka Barbora Havlíčková…

Koukalová namlsala fanoušky! Chystá návrat?! Motivoval ji Jágr

Koukalová namlsala fanoušky! Chystá návrat?!…

Jaromír Jágr motivátor? Pro biatlonovou královnu Gabrielu Koukalovou (29) určitě. Návrat kladenské legendy na…

 

Reflex.cz

Těžký Gustav: Největší válečné dělo v dějinách sestrojili nacisté, jeho děsivá síla ale měla velký problém

Těžký Gustav: Největší válečné dělo v dějinách…

Po zkušenostech z 1. světové války rozhodla Francie o postavení soustavy železobetonových pevností na své…

Generál Šedivý: Evropa je pro islamisty výhra, vrazi budou mezi námi. Terorismus bude znovu vážná hrozba

Generál Šedivý: Evropa je pro islamisty výhra, vrazi…

Euroatlantická komunita se drolí a svět se mění. Bývalý náčelník Generálního štábu AČR Jiří Šedivý tvrdí, že…