20.8. 2018 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Scania v kamenolomu: Inovace pod drobnohledem

 

S příchodem Scanie XT se ve stavebním segmentu objevilo několik zajímavých řešení. Speciality prověřujeme v lomu Velký Kosov.

Kamenolom tři kilometry jižně od Berouna nás vítá šesticí nových vozidel Scania XT. Všechna používají shodně dvě hnané nápravy, přičemž tři jsou třínápravová a stejný počet nabízí konfiguraci náprav 8x4. Importér Scanie připravil čtyři střední budky G a dvě menší P. Všechna vozidla pohání třináctilitrový šestiválec ve dvou výkonových úrovních 331 nebo 368 kW. Pojďme za volant.

Spojkový pedál

Šestici vozidel také pojí použití dvanáctistupňové automatizované převodovky Opticruise. Scania se před mnoha lety po zavedení této převodovky do dálkové řady chlubila tím, že řidič nemusí používat spojkový pedál. Později švédský výrobce přidal možnost spojkového pedálu, který je nutné používat pro rozjezd a jemné manévrování například během najíždění návěsovou soupravou k rampě.

Ve zkoušené stavební řadě ve spojení s automatizovanou převodovkou nacházíme spojkový pedál, který však k rozjezdu není nutné používat. Tato ideální třetí kombinace automatizovaného řazení a možnosti využití spojky spojuje maximum komfortu pro řidiče v běžných stavebních podmínkách. Přidává také možnost jemné práce se spojkou v případě uvíznutí či pomalého najíždění například v omezených prostorech pod nakladač či k rampě.

Bez mechanické vazby

Pedál se spojkovým ústrojím nepojí pevná vazba, ale pouze elektronická. Pro nás jako uživatele to však není zásadní informace, protože nám stačí, že se můžeme tréninkově vyhoupat a nechat proklouznout spojku. S motorem při volnoběhu se pohybujeme centimetr po centimetru a máme z tohoto jemného rysu robustního stavebního vozu 6x4 radost.

Scania XT v zimě: Stavba na ledu

S příchodem řady XT také souvisí jiné řízení vozidel 8x4. Dosud se mezi oběma předními řízenými nápravami nacházela mechanická vazba pomocí spojovací tyče, která přenášela pohyb první přímo řízené nápravy na druhou. Řada XT tuto mechanickou vazbu nepotřebuje, nabízí v přední části podvozku více místa a menší citlivost na případné kameny či výčnělky. Druhá řízená náprava se díky elektrohydraulickému ovládání natáčí sama.

Uchycení rámu

Přejezd podélných terénních nerovností neprovázejí žádné zvuky z rámu vozidla. Sklopné nástavby jsou v zadní části přichyceny pevně, v přední pak přes svorníky s masivními pružinami. Díky tomu pružiny eliminují odlišné pohyby rámu a nástavby, což přispívá k prodloužené životnosti obou částí.

Novinku řady XT tvoří možnost vyvedení tlakového vzduchu za třetí nápravou, což je pro některé nástavbáře zásadní výhoda. Další lépe viditelnou výhodu spatřujeme za blatníkem levého předního kola, kde se nachází vývod elektroinstalace pro propojení s elektrickými okruhy nástavby. Během připevňování nástavby tedy odpadá tažení kabelů z budky řidiče k elektroinstalaci sklopného valníku či jiných nástaveb. K této inovaci přispěla skutečnost, že Scania si budky vyrábí již sama.

6x4

Pro jízdu si volíme třínápravové 6x4, protože jsme již dříve otestovali verzi G 450 8x8. Ze dvou dostupných budek vybíráme střední G, protože o malou budku P není příliš velký zájem. Je doba, kdy si řidiči mohou klást podmínky na komfort a značný prostor.

Rozjíždíme se v automatickém modu, převodovka Opticruise má nastavený způsob Power. Ve srovnání s řazením kladoucím důraz na minimální spotřebu praktikuje režim power řazení při vyšších otáčkách motoru (kolem 1600/min), aby cca deseti tunami naložené vozidlo i v prudkých stoupáních stačilo podřazovat. To se také děje a jízda na hrbolech díky pneumatickému odpružení kabiny je téměř procházkou růžovým sadem. Sjíždíme v mírném klesání a v rámci zkoušení ordinujeme převodovce úsporný režim. Okamžitě padají otáčky motoru a během klidné jízdy po rovině se drží v rozmezí 1000-1500/min. V nájezdu do kopce necháváme pohonný řetězec trochu potrápit tím, že neměníme na způsob Power.

Scania má nový 13litrový motor na bioethanol

Opticruise řadící jako skála ve výše zmíněném rozmezí otáček, na které je vozidlo v náročném stoupání příliš těžké. Měníme tedy v menu palubního počítače na Power a z klidného beránka se stává divoký vlk. Třínápravová scania se žene do kopce, ale elektronika pečlivě hlídá prokluz zadních kol. Přecházíme tedy do režimu Off-road, který se od Power liší zejména vypnutím protiprokluzového systému ASR. I to se na stavbu hodí, i když spíše do deště než prachu. Na něm však třináctilitrový šestiválec také dokázal prohrábnout zdvojenou montáž kol.

Spolupracujeme s TipCars.com
Bělobrádkův odchod je dobrý krok, říká Čunek Bělobrádkův odchod je dobrý krok, říká Čunek

Lidovec Jiří Čunek obhájil post senátora už v prvním…

ANO, lidovci, zelení a Piráti sestaví koalici v Opavě. Primátorem se stane Tomáš Navrátil z ANO ANO, lidovci, zelení a Piráti sestaví koalici v Opavě. Primátorem se stane Tomáš Navrátil z ANO

V Opavě koalici na magistrátu sestaví vítězné hnutí ANO,…

Glosa Vladana Gallistla: Kdo řídí prezidenta USA? Glosa Vladana Gallistla: Kdo řídí prezidenta USA?

V posledních deseti letech vývoj trhů ovlivňoval…

Americká bankovní dvojka dále navyšuje zisky Americká bankovní dvojka dále navyšuje zisky

Finanční ústav Bank of America, který je druhou největší…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nová Tatra pro hasiče do detailu: Titan je extrémní, má nahradit tank Nová Tatra pro hasiče do detailu: Titan je extrémní, má nahradit tank

Morálně i fakticky zastaralý hasičský tank má nahradit…

Vývojář BMW se neubránil vulgaritám. Nechce slyšet, že starší auta byla lepší Vývojář BMW se neubránil vulgaritám. Nechce slyšet, že starší auta byla lepší

Zástupci BMW hovoří o nové řadě 3 jako o vozu s…

 





 
Nástupce Škody Rapid zná své jméno! Není to Popular, ani Felicia...

Nástupce Škody Rapid zná své jméno! Není to Popular, ani Felicia...

Dnes 13:42

Škoda už dopředu dala najevo, že nový zástupce kompaktní třídy neponese jméno Rapid. Finální jméno překvapilo.




Blesk.cz

Nové volby čekají Česko už na jaře. Známe termín, kdy se Babiš může zase smát

Nové volby čekají Česko už na jaře. Známe termín,…

Prezidentské volby, komunální volby i volby do Senátu jsme si letos už odškrtli. Brzy ale budeme moci jít k…

Monika si vzala holčičku z „kojeňáku“. Šéf ji chtěl vyhodit a připravit o peníze

Monika si vzala holčičku z „kojeňáku“. Šéf ji chtěl…

Monika K. z Dačic přes deset let pracovala v hotelu jako recepční. Na konci roku 2016 nastoupila na mateřskou a…

 

iSport.cz

Termín derby potvrzen. Sparta přivítá Slavii o první listopadové neděli

Termín derby potvrzen. Sparta přivítá Slavii o první…

Podzimní pražské derby mezi fotbalisty Sparty a Slavie se odehraje na Letné 4. listopadu od 17:00. Tradiční…

Rittich baví NHL nezvyklou oslavou. Měl jsem pravdu, smál se po zápase

Rittich baví NHL nezvyklou oslavou. Měl jsem pravdu,…

Když se k tomuhle gestu odhodlal, asi ho nenapadlo, jaký bude mít ohlas. Jenže kamery v NHL zachytí vše a viděly…

 

Reflex.cz

12 skvělých aktů podle znamení zvěrokruhu. Líbí se vám to vaše?

12 skvělých aktů podle znamení zvěrokruhu. Líbí se…

Polský fotograf Arkadiusz Branicki vytvořil sérii dvanácti aktů, ve které každou z fotografovaných dívek…

Komunisté u konce s dechem: Nejsou žádnou alternativou a už nemají co nabídnout

Komunisté u konce s dechem: Nejsou žádnou…

Člověk, který polovinu života prožil v československém totalitním režimu, může mít někdy ze současné politiky i…