Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Schmitz Cargobull: Plachtové návěsy - Důraz na variabilitu

redakce AUTO.CZ
Diskuze (0)
Návěsy Schmitz Cargobull zastupuje v Česku firma EWT. Vozidla dostanete s technologií Varios.

Plachtový návěs S.CS MEGA se systémem Varios se prosadil jako další vývojový stupeň předešlé verze Flexos. Naplňuje se tak myšlenka provozování standardního návěsového parku s výškovou flexibilitou v kombinaci s nejrůznějšími tahači také u návěsových variant PAPER a COIL. Variabilita špičkové technologie Varios redukuje nákladnou výměnu vozidel. S návěsem lze díky jeho přizpůsobivosti lehce manipulovat a je možné jej používat na přepravu až do objemu 100 m3 .

Varios

Za označením S.CS MEGA s technologií Varios najdeme díky snadno ovladatelnému zástrčkovému mechanismu možnost měnit výšku nástavby na zádi i čelní stěně v odstupech 50 mm. Varios tak pokrývá výšky návěsového sedla v rozmezí od 965 až po 1150 mm. Speciální vzduchové pérování, tzv. „Dual-Ride-Height“, upravuje jízdní výšku nápravového agregátu podle výšky návěsové spojky. S maximální vnitřní světlostí 3 metry jezdí S.CS MEGA se systémem Varios na běžných pneumatikách o rozměru 385/55R22,5. Toto obutí přesvědčí ve srovnání s 19,5“ pneumatikami Mega podstatně delší životností. Využití vozidla je také flexibilnější. Standardní pneumatiky navíc přispívají ke značnému snížení běžných nákladů. K němu dopomáhá rovněž brzdový kotouč o rozměru 22,5“ s vyšší bezpečnostní rezervou a delší životností.

Sériová variabilita a možnost snižování nákladů tak do budoucna zavítají i do přepravy papíru (S.CS PAPER) a oceli (S.CS COIL). Nástavbu lze posunout vpředu o tři polohy, vzadu o šest a obě varianty nástavby umožňují navzdory standardnímu obutí vnitřní výšku 3 metry, tudíž 100 m3 přepravního prostoru. Návěsy S.CS COIL a S.CS PAPER tak vedle své vlastní úlohy dokážou pokrýt všechny další transporty až po přepravu velkoobjemového nákladu. Variabilita vozového parku umožní flexibilnější využívání vozidel a jejich vyšší vytíženost.

Další inovace

Do typové řady návěsů s třístrannou shrnovací plachtou proniká v důsledku stavebnicového rozšiřování celá řada inovací. Plastové vzduchové zásobníky z recyklovatelného GfK polyamidu šetří 20 kg vlastní hmotnosti a zabraňují korozi. Zásobníky se upevňují na příčném nosníku rámu a jsou odtlumeny vůči rozkmitání.

Nová čelní stěna z pozinkovaného ocelového plechu přináší vysokou stabilitu. Rohové sloupky a panel se vyrábějí z nerezového a vysoce pevného ocelového plechu Galvalume. Spojení rohových sloupků a profilů obstarává kombinovaná lepená a západková technologie.

Díky absenci svařovaných míst lze novou čelní stěnu snadno opravit v případě poškození. Poničené profily je možné jednoduše vyměnit, protože běžné nýty nahradily západky.

Nová čelní stěna dovoluje jednoduchou manipulaci s nastavením výšky nástavby za pomoci systému Varios.

Dokladem nejvyšší variability se stává i alternativa úpravy návěsu S.CS MEGA se systémem Varios pro kombinovanou přepravu. Verzi, kterou Schmitz Cargobull nabízí, lze s její třímetrovou vnitřní výškou přepravovat v profilu P400. Navzdory značné certifikované pevnosti a přípustné rychlosti 140 km/h v železniční přepravě se podařilo snížit hmotnost návěsu S.CS Universal u aktuální modelové řady o 500 kg.

Odlehčovací kůra

Také u verze S.CS Paper se Schmitz Cargobull může pochlubit u jeřábové varianty se snížením hmotnosti o 150 kg. Nejen optimalizovaný rám s „lehkými“ příčníky, ale i kolejnice Joloda se sníženým opotřebením umožňují zvýšení užitečného zatížení. Volitelnou nástavbu Varios lze použít také v segmentu přepravy velkoobjemového nákladu.

Vylepšené napojení náprav bez svařování nyní dovoluje aktuální verze vzduchového pérování MRH 3 (Multi-Ride-Height). Do počítačem řízených nápravových bloků umístěných na podélném nosníku se v pozdějším výrobním procesu umístí s chirurgickou přesností nápravový agregát. Touto novou montážní metodou se účinně odstraní případné vyosení jednotlivých náprav, a tím i zbytečné opotřebení pneumatik.

Další příspěvek k užívacímu komfortu tvoří tzv. „bezpečná střecha“ - Schmitz Cargobull Safety Roof. Přesunutím pevnosti do vnějších nosníků odpadají upínací popruhy mezi střešními nosníky. Při otevření návěsu ze stropu rovněž nevisí žádná lana, takže manipulaci s vysokozdvižným vozíkem nic nebrání.      

Přesunutí těžiště

Vozidlo je přetíženo, ačkoliv souprava neveze 40 tun nákladu! Tato situace může nastat při částečném vyložení nákladu ze zádě návěsu.

Především se to děje v případě, že se jedná o chladicí soupravu, kde tahač zatěžuje i chladicí agregát. Schmitz Cargobull vynalezl Load Spread Program, jímž lze toto „posunutí zátěže“ eliminovat. Kontrolovaným odlehčením třetí návěsové nápravy za pomoci vypouštění měchu se obě přední nápravy návěsu více zatíží. Přitom se jakoby posouvá bod otáčení agregátu z prostřední nápravy návěsu mezi první a druhou. Kromě rovnoměrného rozložení nákladu – zadní náprava tahače se odlehčí – tak souprava získává lepší jízdní vlastnosti a snazší průjezd zatáčkami.

Řidič může LSP kdykoli vypnout spínačem, který se nachází na postranní ovládací konzole. Navíc existuje i možnost aktivovat LSP tlačítkem přímo v tahači. Systém zůstává poté aktivní i do rychlosti 30 km/h, pokud dojde k plnému vyložení návěsového agregátu s kapacitou 24 t. LSP lze kombinovat i s přední zvedací nápravou. Ta se pak ovšem zvedá až při téměř vyprázdněném vozidle. Pomocí funkce „nájezdová pomůcka“ může šofér zvednout nápravu i v naloženém stavu, aby krátkodobě zvýšil zatížení poháněné nápravy, když se pohybuje po „kluzkém“ povrchu. Vedle správného zatížení náprav nabízí LSP i lepší manévrovatelnost a nižší opotřebení pneumatik. Pokud řidič cíleně zapne LSP při průjezdu obcemi a kruhovými objezdy, změní se jízdní vlastnosti soupravy a zůstanou podobné jako u návěsu s řízenou třetí nápravou.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (0)