11.4. 2015 Aleš Dragoun Aleš Dragoun - asd.png

Schultz Special: Garážový sporťák pro Carolla Shelbyho

Historie amerických poválečných závodů sportovních vozů je velmi zajímavá. Objevila se zde spousta individuálních konstrukcí.

I když USA na druhé světové válce vydělaly, protože se konflikt pevniny vůbec nedotkl, po jeho skončení byl nedostatek závodního náčiní. Hlavně pro kategorii sportovních vozů, roadsterů pro ovály jezdilo dost. To samozřejmě vedlo k individuálním stavbám strojů v domácích dílnách mnozí si také chtěli splnit sen o vlastním sporťáků a vavřínových věncích. Většinou se používaly poladěné motory od velkovýrobců, pochopitelně stylové vidlicové osmiválce, ale i šestiválce.

Takových vozů jezdilo po amerických tratích ve čtyřicátých a zejména padesátých letech opravdu hodně. Jeden z nich si postavil Ray Schultz. Schultz Special dostal osmiválec od Cadillacu, i jeho základem byla tedy běžně dostupná sériová technika. Životopis vozu je stále zahalen tajemstvím, každopádně se dochoval do dnešních dnů. Částečně ho odhaluje video z jedné epizody pořadu AmeriCarna. Světle modrý vůz je pokryt korozí, ale má dokonce registrační značku FDZ 622. Renovace je nutná, tady nemá zachování patiny moc smysl...

Za jeho volant ale v roce 1959 usedl i jeden slavný závodník. Jmenoval se Caroll Shelby a dokonce s ním jednou vyhrál, porazil konkurenci maranellských vzpínajících se koníků! Ono se to nezdá, ale zní to jako kdybyste půjčili doma poskládaný monopost některé z hvězd současné formule 1. Shelby měl tehdy za sebou čtyři Grand Prix na soukromém Maserati 250F, s Mastenem Gregorym dojeli čtvrtí v italské Monze 1958. Mezi bodujícími jezdci v té sezóně jej ale nenajdete, do předchozí se střídající piloti o body dělili, pak už jim byly odebrány. Coby tovární jezdec Aston Martinu vyhrál na třílitrovém DBR1 24 hodin Le Mans 1959, doplňoval jej Roy Salvadori. Monopost DBR4 přišel až na konci éry dvouapůllitrové formule a moc úspěšný nebyl, Shelby s ním absolvoval jen 4 GP, dvakrát byl klasifikován, nejlépe osmý v portugalském Monsantu. Tam se jezdilo dokonce přes tramvajové koleje!

Možná právě Schultz Special představoval onu pověstnou poslední kapku a krok k inspiraci, po kterém se Shelby rozhodl postavit vlastní auto. Vzal lehoučkou britskou karoserii sporťáku AC Ace, nainstaloval do ní obří V8 od Fordu... a narodila se legendární AC Cobra.

POHLEDY DO HISTORIE: AC Cobra – jedovatá rychlost (2. část)








Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty…

 






 
Gazela BMW B5 (BMW 2001): Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Gazela BMW B5: Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Dnes 18:59

V první polovině 70. let vznikl na severní Moravě velmi zajímavý závodní automobil pojmenovaný Gazela. Ač jeho tvůrci vycházeli z oblíbeného kupé 110 R, technicky i tvarově šlo o něco úplně jiného.




Blesk.cz

Den Velké Británie v Praze: Co o útoku v Londýně řekla velvyslankyně a britský reportér?

Den Velké Británie v Praze: Co o útoku v Londýně…

Pouhý den po teroristickém útoku v Londýně se na Malostranském náměstí ve čtvrtek pod taktovkou britského…

Letní čas 2017: Kdy nastane a proč ho ještě pořád máme?

Letní čas 2017: Kdy nastane a proč ho ještě pořád máme?

I letos se na konci března ručičky hodinek posunou o hodinu vpřed z 2:00 na 3:00 a Česko ze zimního času přejde…

 

iSport.cz

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká Hlaváč v upřímné zpovědi

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká…

Se Spartou prožil bleskový konec ve čtvrtfinále play off. Kometa vyhrála 4:0, pražský hokejový kolos těžce…

Reprezentace s mladými mě nabíjí, řekl Sivok. Myslí na přesun do USA

Reprezentace s mladými mě nabíjí, řekl Sivok. Myslí…

Může se cítit jako poslední "starý" vlk mezi smečkou divochů. Tomáš Sivok zůstal v českém národním týmu i po…

 

Reflex.cz

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Stará právnická anekdota praví: Svědek všechno viděl, ale ničemu nerozumí. Soudní znalec všemu rozumí, ale nic…

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Vladimír Mišík oslavil před pár dny velkolepě sedmdesátiny, Adam Mišík bude mít letos v květnu dvacetiny. Dva…