Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Schultz Special: Garážový sporťák pro Carolla Shelbyho

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Historie amerických poválečných závodů sportovních vozů je velmi zajímavá. Objevila se zde spousta individuálních konstrukcí.

I když USA na druhé světové válce vydělaly, protože se konflikt pevniny vůbec nedotkl, po jeho skončení byl nedostatek závodního náčiní. Hlavně pro kategorii sportovních vozů, roadsterů pro ovály jezdilo dost. To samozřejmě vedlo k individuálním stavbám strojů v domácích dílnách mnozí si také chtěli splnit sen o vlastním sporťáků a vavřínových věncích. Většinou se používaly poladěné motory od velkovýrobců, pochopitelně stylové vidlicové osmiválce, ale i šestiválce.

Takových vozů jezdilo po amerických tratích ve čtyřicátých a zejména padesátých letech opravdu hodně. Jeden z nich si postavil Ray Schultz. Schultz Special dostal osmiválec od Cadillacu, i jeho základem byla tedy běžně dostupná sériová technika. Životopis vozu je stále zahalen tajemstvím, každopádně se dochoval do dnešních dnů. Částečně ho odhaluje video z jedné epizody pořadu AmeriCarna. Světle modrý vůz je pokryt korozí, ale má dokonce registrační značku FDZ 622. Renovace je nutná, tady nemá zachování patiny moc smysl...

Za jeho volant ale v roce 1959 usedl i jeden slavný závodník. Jmenoval se Caroll Shelby a dokonce s ním jednou vyhrál, porazil konkurenci maranellských vzpínajících se koníků! Ono se to nezdá, ale zní to jako kdybyste půjčili doma poskládaný monopost některé z hvězd současné formule 1. Shelby měl tehdy za sebou čtyři Grand Prix na soukromém Maserati 250F, s Mastenem Gregorym dojeli čtvrtí v italské Monze 1958. Mezi bodujícími jezdci v té sezóně jej ale nenajdete, do předchozí se střídající piloti o body dělili, pak už jim byly odebrány. Coby tovární jezdec Aston Martinu vyhrál na třílitrovém DBR1 24 hodin Le Mans 1959, doplňoval jej Roy Salvadori. Monopost DBR4 přišel až na konci éry dvouapůllitrové formule a moc úspěšný nebyl, Shelby s ním absolvoval jen 4 GP, dvakrát byl klasifikován, nejlépe osmý v portugalském Monsantu. Tam se jezdilo dokonce přes tramvajové koleje!

Možná právě Schultz Special představoval onu pověstnou poslední kapku a krok k inspiraci, po kterém se Shelby rozhodl postavit vlastní auto. Vzal lehoučkou britskou karoserii sporťáku AC Ace, nainstaloval do ní obří V8 od Fordu... a narodila se legendární AC Cobra.

POHLEDY DO HISTORIE: AC Cobra – jedovatá rychlost (2. část)

Aleš Dragoun
Diskuze (0)