Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Scion ccX

Michal Fokt
Vzhledem k horké aktualitě, kterou je oznámení jména a doby začátku působení nové značky koncernu Toyota jsme se rozhodli seznámit vás s dvojicí konceptů, z nichž vzejdou první sériové automobily se logem Scion na kapotě.

Vzhledem k horké aktualitě, kterou je oznámení jména a doby začátku působení nové značky koncernu Toyota jsme se rozhodli seznámit vás s dvojicí konceptů, z nichž vzejdou první sériové automobily se logem Scion na kapotě.

Jak jsme vás již informovali v sekci "news", na autosalonu v New Yorku se prezentovala nová značka Scion, která bude po Toyotě, Lexusu a Daihatsu čtvrtým členem japonského koncernu. Tento benjamínek bude operovat na americkém trhu a zaměří se na zákazníky mladší 25 let.

V rubrice Tuning a Supersport jsme se věnovali drsně se tvářící studii bbX, která je vyladěnou verzí sériového vozu Toyota Black Box, určeného výhradně pro japonský trh, na tomto místě vám představíme neméně zajímavý koncept ccX. Tato zkratka znamená Concept Coupe Crossover a náleží netradičně pojatému automobilu, který vypadá jako kupé, nebo chcete-li třídveřové kombi, ale umí být také pick-upem a téměř i kabrioletem. Zajímavý je také jeho mezinárodní původ. Pozoruhodné tvary dali 4331 mm dlouhému, 1791 mm širokému a 1445 mm vysokému "cécéixku" pro americký trh japonští designéři, vyrobeno však bylo v Evropě, v italském Foru Ricerche E Progetti.

Zepředu zaujme studie tohoto víceúčelového automobilu masivním nárazníkem, daleko výraznější je ale vůz z profilu, z něhož vystupují mohutné blatníky, ve kterých se tísní osmnáctipalcové ráfky z lehkých slitin, obuté do pneumatik o rozměru 225/45. Nezvykle ale působí zejména směrem vzad se svažující spodní linie oken. Zezadu propůjčí konceptu ccX dramatický výraz dvojice oválných koncovek výfuku a také nemalý difuzor v masivním nárazníku. Klasická pevná skleněná střecha končí těsně za předními sedadly, odtud až po zadní nárazník se rozprostírají skleněné lamely, které je pochopitelně možné složit a vytvořit tak z vozu po sklopení zadních sedadel pick-up, nebo prostě jen jakýsi polokabriolet. Střešní dílce se skládají směrem vzhůru, dva panely vytvářející zadní okno zase zmizí v nárazníku. Pokud je střecha otevřená, naskládané lamely změní výšku studie na 1555 mm a zakryjí tak třetí brzdové světlo, umístěné na konci tuhé střechy.

Interiér je navržený hodně odvážně, takže se dá čekat jeho další vývoj, již nyní se však zdá, že bude mít přístrojová deska kapličku po vzoru yarisu uprostřed. Sedadla jsou spíše efektní než funkční, volič samočinné převodovky vystupuje ze středového tunelu.

Na rozdíl od malého bbX je Concept Coupe Crossover vybaveno poněkud "američtější" pohonnou jednotkou, a to zážehovým čtyřválcem 2,4 l se čtyřventilovou technikou a dvěma vačkovými hřídeli (DOHC). Motor pohání přední kola, jeho parametry však zatím nejsou k dispozici. Scion ccX má rozvor 2601 mm, rozchod vpředu 1542 mm, vzadu pak 1524 mm.

Stejně jako bbX, také sériová podoba ccX sjede z výrobních linek v červnu 2003 a zamíří k prvním kalifornským zájemcům, v červnu 2004 je pak doplní ještě jeden, zatím blíže nespecifikovaný model.

Michal Fokt