Pohon všech kol je čím dál žádanější. Zákazníci jej volí v autech sportovních, rodinných i dobrodružně laděných. Jak funguje ten v modelech značky Seat, jsme vyzkoušeli nedaleko Innsbrucku na zasněžených silnicích rakouských Alp.
"V našich podmínkách využijete přínos 4x4 párkrát za rok"
Tohle už je tak zdomácnělí blábol, že se ani nedivím, že tomu všichni ti předkolkaři věří >:D
Když napadne ráno cestou do práce sníh, tak mám dojem, že by většina lidí potřebovala místo kol sněžné pásy. A paradoxně mají největší strach majitelé SUV.
Čistá pravda, většinou jezdím předokolkou, občas 4x4 ze Solihullu :-) Rozdíl hlavně při rozjezdu na mokru je více než znatelný. Ostatně stejně jak na štěrku, prachu, parkování a rozjezdy v bahnitém bordelu u obrubníků atd.
som z Oravy,najazdím ročne cez 80t km ale potrebu mať silou mocou 4x4 som nikdy nepociťoval aj keď nevravím že občas by sa zišla.
A mal som fwd,rwd,4x4 a chodím lyžovať kľudne aj s rwd
Autor to patrně vztahoval v kontextu článku, tedy především k systému co má seat, tam by se to s přihlédnutím oka dalo akceptovat, obecně je to samozřejmě jinak.
ale ja sem se letosni zimu se ctyrkolkou dostal do mnohem osemetnejsich situaci nez s dvojkolkou a to mam na ctyrkolce funglovky zimaky, zatimco na dvojkolce lonsky.
ale proste plati, ze co si dovolim projet se ctyrkolkou, na to s dvojkolkou nemam ani pomysleni
Mimo tu průchodnost terénem a sněhem, tak ten problém o kterém píšeš tkví v tom, že většinou jsme vyrůstali na směsi zadokolek a předokolek a ne na čtyřkolce, která vyžaduje hodně specifický přístup.
Haldex 4 byl podle mého rychlejší a nedařilo se mi ho nachytat na švestkách (Passat B6 a B7), u Haldexu 5 se mi to daří pořád (Superb, Kodiaq). Navíc se v Passatu b7 choval naprosto předvídatelně, zatímco 5 ve Škodovkách si dělá co chce. Bohužel zatím nemám delší srovnání s B8, který se na první dobrou choval velmi slušně.
Takže já jsem z Haldexu 5 dost zklamanej a hodně bych přemejšlel, jestli bych si za to vůbec ve Škdovce připlatil. Z haldexu 4 jsem byl nadšenej a auto (Passat) bez toho jsem nechtěl.
Tím vším chci říct, že je to o naladění softu a nedoporučuju koupit auto (pokud člověk aspoň trošku rád řídí) aniž by si člověk vyzkoušel přesně tu kombinaci auta/pohonu/motoru/výbavy/roku a sedaček, kterou chce.
Jinak jsem ty auta jezdil některý od nova až do cca 200tkm a u jednoho haldexu odešla pumpa kolem 90 tkm. Jinak nikdy nic s Haldexem nebylo a že jsem to párkrát trápil na sněhu snad hodinu v kuse, desítky minut vyhrabáváním a nikdy se to nepřehřálo. Zato brzdy a motor se při tom zahřejval pekelně.
Ona se 4 a 5 generace celkem liší - novější v rámci úspor hmotnosti a dalších věcí nemá už tlakový zásobník a není tedy schopna sama o sobě jednat tak rychle a musí spoléhat na to že signál k sepnutí čerpadla příjde s předstihem. Na druhou stranu z pohledu vývoje elektronické sítě je logické řešení které víc zapadá do celého infotainmentu.
Absenci zásobníku dávám za příčínu, že v okamžiku, kdy to elektronika nečeká se to normálně rozhrabe (jedeš cca 50km/h na rovině na vlhku a dáš plnej plyn a auto bezmocně hrabe).
Ale celý je to nastavený tak blbě, že i s omezenou stabilizací se to v jedný zatáčce chová pokaždý jinak. Jednou to nechá haldex spojený a dost dlouho to jde přetáčivě, napodruhý to rozepne a jde o po čumáku ven atd. Nejsem schopnej projet jednu stejnou zatáčku dvakrát stejně. Navíc mám nějak pocit, že na kluzku se to chová ještě slušně ale na suchu to ten haldex prostě rozepíná a není schopný to jet přetáčivě.
Ale podotýkám, že tohle je Superb a Kodiaq, v Passatu to pravděpodobně bude jinak. Každopádně já byl s chováním Haldexu 4 fakt spokojenej, ale teď po roce ježdění s haldexem 5 vážně přemýšlím, že si připlatím a vezmu příště něco s normálním mezinápravovým diferenciálem.
Já co mám zkušenosti z octavie III fc, tak na sněhu krásně přetáčivá, v různých sr...kach a blátě dobrý záběr i na jedno kolo, ale na suchu jsem ji moc netrápil.
Může si hrábnout, ale nějaké vyložené hrabání musí být otázkou firmware. Pětka je pomalejší, ale zase tak pomalá není. Už si nepamatuji čísla, ale viděl jsem k tomu nějaké srovnání od BW. Čím větší vliv má elektronika, tím rozdílnější můžou být výsledky.
Z koncernu už jen část produkce Audi a ofroudovatější VW. Mimo koncern asi už jen medvěd a nějaké subaru a taky nějaké offy, ale jde to už vesměs do kytek.
by mal byt podla mna sucastou aktivnej bezpecnosti kazdeho automobilu .. bohuzial tomu tak nie je ( lebo vysledna cena, vyrobne naklady ... vyssia hmotnost, mensi kufor ... a tak dalej chapem .. vsade sa to asi nevyplati .. obzlvast v malych vozoch ) ... ale preco uz aj mnohe SUV prichadzaju o 4 kolky je fakt divne ... zvlast ked ludia coraz radsej SUV s co mozno "najterennejsim vzhladom" ...
Xperience je krasny kusok.. elegantny prakticky.... a funkcny.... a urcite za podobne prachy zmysluplnejsi ako nejaky dizlovy tucson v dvojkolke to treba priznat ... bodaj by bolo viacej takychto 4koliek na trhu
4 kolka nie je pre tych co nevedia jazdit ( to je klasicky mylna predstava ) ... lebo paradoxne najlepsie ju vyuziji ti zrucnejsi soferi ako ti ktorym to za volantom "moc nejde" .... tym samozrejme do ruk dat maximalne tak kolobezku aby nahodou nesposobili nejaky pruser ... ja osobne najradsej 4x4... ale seriozne s redukciou ( L200 ) ... no a to RWD som naposledy jazdil 105Lk-u v r 2000/2001 ... v podstate na nej som zacinal svoje prve kimometre ... ale inak 105-Lka vysla aj tam kde aj dnesne moderne predokolky nemaju sancu ... ale zase mala ine nevyhody ( a nebolo ich malo ) to ano ...
moj aktualny vysnivany model je eclipse cross v 4x4... uz len casom nieco zdedit ( inak to asi nevidim ) a nebolo by to v buducnosti nerealne ;-) .. 4 kolka je proste 4 kolka :yes:
.
- režim SNOW je v Seatu zřejmě naprogramovaný chybně, na sněhu lépe funguje jiný režim
- rozjet se na sněhu s Leonem ST 1,8 TSI je oproti naftové Atece docela problém. Dokonce může při pokusu o rozjezd i zhasnout motor, přestože je v autě automatická převodovka !! Případně systém dovolí tak velké protočení kol, že se auto ve svahu neudrží a sklouzne dolů
- při přenosu sil systém skřípe, cvaká a poskakuje
- podle popisu funkce je Haldex naladěn na sepnutí až při prokluzu předních kol. Tj. pravděpodobně nepracuje prediktivně
"- podle popisu funkce je Haldex naladěn na sepnutí až při prokluzu předních kol. Tj. pravděpodobně nepracuje prediktivně" - tomu by som neveril, podla mna si ten popis len znacne zjednodusili. Ci uz z nevedomosti alebo umyselne.
EDIT: Teraz som si vsimol, ze si tiez to zhasnutie/klzanie okomentoval rovnako.
Taky mě to napadlo ale v závěru autor testu opět zdůrazňuje, že v Seatu je ten systém v činnosti jen párkrát do roka. Což by potvrzovalo že opravdu spíná nedostatečně.
Ostatně velmi varovný je i zmíněný problém s rozjezdem. Zjevně ten pohon 4x4 v Seatu nebude nic ke chlubení
Zvláštní na tom je, že si Rasťo Chvála pohon všech kol v Leonu myslím celkem pochvaloval. Ať už šlo o Xperience, nebo o Cupru. Přitom několik situací na kameru vyzkoušel a okomentoval, takže člověk i viděl (při záběrech z venku), jak se ten systém chová.
Nemám zkušenosti s Atecou, ale ani Passat, Sup nebo Kodiaq tohle neudělá. Při vyhrabávání ze závějí když dáš málo plynu tak to začne dle potřeby některý kola brzdit a tím to má tendenci zdechnout. A pokud nepřidáš tak to normálně rozpojí spojky, aby to nechcíplo.
Tohle ostatně považuju za úplně největší slabinu připojitelných systémů a Haldexu především, že to jednou funguje a podruhé ne. Podle toho jak se zrovna vyspí programátor ...
Já jsem z toho dost zklamanej. Sup normálně hrabe v rejdu při rozjezdu, stejně jako na suchu když to to auto nečeká. Projížděl jsem s tím opakovaně zasněženej alpskej průsmyk a dělá si to naprosto co chce. Ve vracečkách to umí naprosto neočekávaně přecházet z krásnýho přetáčivýho smyku do naprosto neovladatelnýho nedotáčivýho. Strašně záleží na pozici plynu a aktuálního přetížení. Každopádně je to prostě nečitelný. Kupodivu cestou dolu to umělo jezdit dveřma napřed docela ochotně. Chtělo by to úplně vypnout stabilizaci (což nejde) a přepsat soft haldexu. A nejhorší je, že na suchu nebo mokru je to s připojováním zadní nápravy ještě horší a je to víc předokolka.
Jenže Passat se prostě chová úplně jinak, bohužel jsem ho neměl na dost dlouho a navíc BiTdi, který je o dost těžší na čumák než to TSI co mám v Supu. Co jsem koukal na testy třeba Audi TTS tak je to taky jiný, takže to ve mě nějak evokuje dojem, že se ve Škodovce snažili ušetřit nějaký to deci na palivu a navíc pohonnej systém. Protože tím ježděním na hraně smyku na suchu nebo mokru v těch Passatech pohon dost trpěl.
"Vyjet zasněžený kopec není problém, ale zastavit ve svahu a znovu se rozjet znamená velké umění....Práce s plynovým pedálem musí být co nejjemnější. Když ho sešlápneme málo, motor zhasne, když hodně, kola se protočí a auto začne klouzat dolů. I my to s plynem nejprve lehce přeženeme, takže musíme začít nanovo."
- to je co za blbost ? DSG necha scipnut motor ? Hoci aj v manualnom rezime automatu ? Alebo tam mali MT verziu zrovna vtedy ? Pochybujem.
Dufam, ze to je nejake nedorozumenie, lebo inak to je tazky pruser, aj s tym klzanim dole.
Aky je rozdiel medzi programovanim AWD/BW v Seate a VW/Skoda ?
Taky mi to přijde jako nesmysl, mně to vždycky spojky rozpojovalo a že jsem auta s Haldexem 4 a 5 zahrabal hodněkrát. Každopádně aby fungovalo elektronické brždění kol (náhražka uzávěrek), tak je nutný naopak stát na plynu. A elektronika tenhle mod určitě zná, protože nedovolí víc než nějakých 2500 otáček.
Jinak mezi VW a Škodovkou je v naprogramování haldexu 5 rozdíl a to dost.
Tak řetězy vozím i ve čtyřkolkách. Už jen proto, že mívám pneumatiky volené spíš na rychlé cestování než do skutečného marastu. Občas najdou využití i v létě.