Seat 600 slaví 50 let: počátky motorizace Španělska

Seat 600 slaví 50 let: počátky motorizace Španělska

 
 

Když v květnu roku 1957 začala první autíčka označená SEAT 600 sjíždět z výrobních pásů v barcelonské továrně nikdo zřejmě netušil, že bude pro Španělsko tak velkým přínosem. Dokázalo totiž, ne příliš nadneseně řečeno, postavit Španělsko na čtyři kola.

Jednalo se, jak vyplývá z názvu, o licenční výrobu druhé verze legendárního Fiatu 600. Byly ale provedeny úpravy, které měly nově vzniklé autíčko ještě vylepšit. Byl pozměněn kompresní poměr v motoru, rozvody a posunovací okna byla vyměněna za stahovací. Také design doznal kosmetických změn, původní silueta však byla zachována.

Originální Fiat 600, kterého navrhoval Dante Giacosa, měl čtyřmístný interiér a vážil pouze 450 kilogramů. 200 připadalo na mechanické části a 250 na karoserii. Požadavek byl, aby ani levné a jednoduché autíčko nezdržovalo provoz a tak Šestistovka uměla vyvinout i rychlosti nad 95 km/h. Italský inženýr se dále rozhodoval, kam umístí motor a převodovku – dopředu či dozadu? Nakonec se, inspirován automobily od Volkswagenu či Renaultu, rozhodl pro filozofii „vše vzadu“. Ze začátku sice panovaly pochybnosti o tom, zda bude vůz dobře ovladatelný za všech podmínek a rychlostí, praxe ale ukázala, že to byla dobrá volba. Pohonnou jednotkou byl z prvu vzduchem chlazený dvouválec, nakonec se ale do sériové výroby dostal řadový vodou chlazený čtyřválec. Vyznačoval se velmi vysokou spolehlivostí, která tkvěla v tom, že motor (a vlastně i celé auto) byl tak jednoduchý, jak jen mohl být. Základní opravy zvládl průměrně zručný motorista sám a v sousedství se vždy našel někdo, kdo tato autíčka uměl do šroubku rozebrat a zase složit.

Ale vraťme se na iberský poloostrov. Tam tedy dva roky po uvedení Fiatu 600 na trh začal vyjíždět Seat 600 z brány závodu Zona Franca. První verze, 600N, byla prodávána až do roku 1963. Autíčko dlouhé 328 cm vážilo 590 kilogramů a pod zadním víkem motorového prostoru mu bušilo spolehlivé srdíčko o objemu 633 kubických centimetrů a maximálním výkonu necelých 16 kW (21,5 k). Automobil měl z dnešního pohledu hodně spartánský interiér, prodával se za cenu 65.000 peset a za 5000 peset navíc byla i verze Cabrio. Pro představu, 70.000 peset by dnes bylo zhruba 650.000,- Kč. Automobil měl ohromný úspěch a tak se ve výrobě nadšeně pokračovalo. V roce 1963 přišla verze 600D, která dostala větší motor o objemu 767 cm3 a s tím šlo ruku v ruce i zvýšení výkonu na 21,5 kW (29 k). Oproti slabší verzi N ovšem narostla spotřeba a to skoro o jeden litr na 8 l/100 km. Jak šel čas, přicházely na trh další verze E, L a 800 (všechny o stejném zdvihovém objemu 767 cm3 ) a prodávaly se stále velmi dobře. Když v roce 1973 byla výroba ukončena spatřilo světlo světa celkem téměř 800.000 Seatů 600 (počítaje do toho i variantu 800, která de-facto byla další 600). O rok později uvedl Seat na trh úspěšný model 133, tak fenomenální úspěch však již nezaznamenal.

Šestistovka se stala národním symbolem. Španělé jí říkali Seílla o Garbancito (Cizrna). Pro méně zdatné v botanice (mezi které patřím i já) uvádím citaci z Wikipedie, díky níž není obtížné pochopit proč malé autíčko takto nazývali: „Je to jednoletá teplomilná luskovina vhodná i do sušších oblastí. Druhové jméno dostala cizrna podle svých semen, které mají nepravidelně hrbolatý tvar s charakteristickým zobáčkem, a připomínají ovčí hlavu.“

Zatímco jeden Seat 600 jezdil plně naložen pomeranči na trh, druhý v úpravě Abarth a s výkonem přes sto koní vítězil v motoristických závodech. Kdybychom měli vyprávět celý příběh tohoto autíčka, včetně jeho podrobného technického popisu, vyjmenování jeho sportovních úspěchů či ekonomických přínosů pro stát i obyvatelstvo, vydalo by to na knihu. Nám ale stačí znát odpověď na otázku „Co to bylo za auto, ten Seat 600?“ Zní: „Bylo to velmi neobyčejné autíčko“.

Spolupracujeme s TipCars.com
Malta odmítla italskou loď se 177 migranty, ta čeká na instrukce Malta odmítla italskou loď se 177 migranty, ta čeká na instrukce

Loď italské pobřežní stráže Diciotti se 177 migranty na…

V Příbrami hoří v areálu Ravaku, je vyhlášen třetí stupeň poplachu V Příbrami hoří v areálu Ravaku, je vyhlášen třetí stupeň poplachu

V Příbrami hoří v průmyslovém areálu výrobce bazénů a…

Janovský most zřejmě spadl kvůli prasknutí nosného lana Janovský most zřejmě spadl kvůli prasknutí nosného lana

V Janově na severu Itálie pokračovalo pátrání po…

 

Štítky Design Seat

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Co skrývá záslepka u voliče převodovky? V nouzi vás může zachránit Co skrývá záslepka u voliče převodovky? V nouzi vás může zachránit

U některých aut je záslepka pro odjištění pojistky…

 





 
Futuristické Ferrari 512S Modulo je stále plně funkční. A můžete jej potkat v provozu!

Futuristické Ferrari 512S Modulo je stále plně funkční. A můžete jej potkat v provozu!

Dnes 18:50

Jeden z nejzvláštnějších exemplářů Ferrari se po delší době ukázal na veřejnosti. A co víc, rovnou se proháněl v uličkách města.




Blesk.cz

Podezřelý balíček na poště v Řepích! Sypal se z něj bílý prášek a páchl, dvě ženy skončily v nemocnici

Podezřelý balíček na poště v Řepích! Sypal se z něj…

V pátek o půl jedenácté 17. srpna dostali policisté hlášení o podivné zásilce. Zaměstnanci pošty zjistili, že z…

Brutální destrukce všeho a všech! Recenze Red Faction Guerrilla Re-Mars-tered

Brutální destrukce všeho a všech! Recenze Red…

Nejenom dobří holubi se vracejí. I klasické a oblíbené videohry vycházejí v nových remasterovaných konverzích.…

 

iSport.cz

Čechovi mizí konkurence. Ospina jde z Arsenalu hostovat do Neapole

Čechovi mizí konkurence. Ospina jde z Arsenalu…

Arsenal poslal na hostování do Neapole fotbalového brankáře Davida Ospinu, jenž byl v uplynulých třech sezonách…

Sparta redukuje kádr. Mustedanagič míří za Holoubkem na Slovensko

Sparta redukuje kádr. Mustedanagič míří za Holoubkem…

Po vyřazení ve druhém předkole Evropské ligy bylo zřejmé, že Sparta přistoupí k redukci početného kádru. Tak se…

 

Reflex.cz

10 nejlepších seriálů poslední dekády a důvody, proč je rozhodně nesmíte propásnout

10 nejlepších seriálů poslední dekády a důvody, proč…

Homeland. Sherlock. Peaky Blinders… Zatímco zbrusu nové seriály vám kriticky (OK, většinou spíš nekriticky)…

Vzpomínky na Srpen 68: Každý se ptal, je to válka? Bylo to horší, nebránili jsme se. Celých dvacet let!

Vzpomínky na Srpen 68: Každý se ptal, je to válka?…

Ta noc z úterka 20. na středu 21. srpna 1968 skutečně nebyla krátká.  Čtenáři Reflexu se podělili o své…