Seat 600 slaví 50 let: počátky motorizace Španělska

Seat 600 slaví 50 let: počátky motorizace Španělska

 
 

Když v květnu roku 1957 začala první autíčka označená SEAT 600 sjíždět z výrobních pásů v barcelonské továrně nikdo zřejmě netušil, že bude pro Španělsko tak velkým přínosem. Dokázalo totiž, ne příliš nadneseně řečeno, postavit Španělsko na čtyři kola.

Jednalo se, jak vyplývá z názvu, o licenční výrobu druhé verze legendárního Fiatu 600. Byly ale provedeny úpravy, které měly nově vzniklé autíčko ještě vylepšit. Byl pozměněn kompresní poměr v motoru, rozvody a posunovací okna byla vyměněna za stahovací. Také design doznal kosmetických změn, původní silueta však byla zachována.

Originální Fiat 600, kterého navrhoval Dante Giacosa, měl čtyřmístný interiér a vážil pouze 450 kilogramů. 200 připadalo na mechanické části a 250 na karoserii. Požadavek byl, aby ani levné a jednoduché autíčko nezdržovalo provoz a tak Šestistovka uměla vyvinout i rychlosti nad 95 km/h. Italský inženýr se dále rozhodoval, kam umístí motor a převodovku – dopředu či dozadu? Nakonec se, inspirován automobily od Volkswagenu či Renaultu, rozhodl pro filozofii „vše vzadu“. Ze začátku sice panovaly pochybnosti o tom, zda bude vůz dobře ovladatelný za všech podmínek a rychlostí, praxe ale ukázala, že to byla dobrá volba. Pohonnou jednotkou byl z prvu vzduchem chlazený dvouválec, nakonec se ale do sériové výroby dostal řadový vodou chlazený čtyřválec. Vyznačoval se velmi vysokou spolehlivostí, která tkvěla v tom, že motor (a vlastně i celé auto) byl tak jednoduchý, jak jen mohl být. Základní opravy zvládl průměrně zručný motorista sám a v sousedství se vždy našel někdo, kdo tato autíčka uměl do šroubku rozebrat a zase složit.

Ale vraťme se na iberský poloostrov. Tam tedy dva roky po uvedení Fiatu 600 na trh začal vyjíždět Seat 600 z brány závodu Zona Franca. První verze, 600N, byla prodávána až do roku 1963. Autíčko dlouhé 328 cm vážilo 590 kilogramů a pod zadním víkem motorového prostoru mu bušilo spolehlivé srdíčko o objemu 633 kubických centimetrů a maximálním výkonu necelých 16 kW (21,5 k). Automobil měl z dnešního pohledu hodně spartánský interiér, prodával se za cenu 65.000 peset a za 5000 peset navíc byla i verze Cabrio. Pro představu, 70.000 peset by dnes bylo zhruba 650.000,- Kč. Automobil měl ohromný úspěch a tak se ve výrobě nadšeně pokračovalo. V roce 1963 přišla verze 600D, která dostala větší motor o objemu 767 cm3 a s tím šlo ruku v ruce i zvýšení výkonu na 21,5 kW (29 k). Oproti slabší verzi N ovšem narostla spotřeba a to skoro o jeden litr na 8 l/100 km. Jak šel čas, přicházely na trh další verze E, L a 800 (všechny o stejném zdvihovém objemu 767 cm3 ) a prodávaly se stále velmi dobře. Když v roce 1973 byla výroba ukončena spatřilo světlo světa celkem téměř 800.000 Seatů 600 (počítaje do toho i variantu 800, která de-facto byla další 600). O rok později uvedl Seat na trh úspěšný model 133, tak fenomenální úspěch však již nezaznamenal.

Šestistovka se stala národním symbolem. Španělé jí říkali Seílla o Garbancito (Cizrna). Pro méně zdatné v botanice (mezi které patřím i já) uvádím citaci z Wikipedie, díky níž není obtížné pochopit proč malé autíčko takto nazývali: „Je to jednoletá teplomilná luskovina vhodná i do sušších oblastí. Druhové jméno dostala cizrna podle svých semen, které mají nepravidelně hrbolatý tvar s charakteristickým zobáčkem, a připomínají ovčí hlavu.“

Zatímco jeden Seat 600 jezdil plně naložen pomeranči na trh, druhý v úpravě Abarth a s výkonem přes sto koní vítězil v motoristických závodech. Kdybychom měli vyprávět celý příběh tohoto autíčka, včetně jeho podrobného technického popisu, vyjmenování jeho sportovních úspěchů či ekonomických přínosů pro stát i obyvatelstvo, vydalo by to na knihu. Nám ale stačí znát odpověď na otázku „Co to bylo za auto, ten Seat 600?“ Zní: „Bylo to velmi neobyčejné autíčko“.

Spolupracujeme s TipCars.com
Trump couvá. Chce zrušit hlasování o konci Obamacare Trump couvá. Chce zrušit hlasování o konci Obamacare

Americký prezident Donald Trump požádal šéfa Sněmovny…

Počet prodejců léčiv prudce roste, medikamenty lze koupit už i na benzinkách Počet prodejců léčiv prudce roste, medikamenty lze koupit už i na benzinkách

Loni přibylo 409 nových prodejních míst vyhrazených léčiv…

Republikánům se úsilí zrušit Obamacare výrazně komplikuje Republikánům se úsilí zrušit Obamacare výrazně komplikuje

Šéf Sněmovny reprezentantů amerického Kongresu Paul Ryan…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou.. Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou..

Volba barvy laku našeho vozu prý do jisté míry souvisí s…

Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

 






 
Lada 2151 Classic: Takto měl v roce 2002 vypadat radikální facelift pro žigulíka!

Lada 2151 Classic: Takto měl v roce 2002 vypadat radikální facelift pro žigulíka!

Včera

V roce 2002 představil AvtoVAZ Ladu 2151 Classic. Kombi mělo nahradit beznadějně zastaralé modely 2104, 2105 a 2107. Auto se však nakonec nikdy nevyrábělo.




Blesk.cz

Český lyžař zemřel ve slovenském bufetu. Zkolaboval ve středisku Jasná

Český lyžař zemřel ve slovenském bufetu. Zkolaboval…

Horská záchranná služba na Slovensku v pátek vyrážela k českému lyžaři ve středisku Jasná. 47letý Čech tam náhle…

„Píč*vat umí každej.“ Babiš skryl před novináři snídani s kritiky

„Píč*vat umí každej.“ Babiš skryl před novináři…

Vicepremiér a šéf ANO Andrej Babiš měl v pátek posnídat s osobnostmi ze sociálních sítí. S lidmi, kteří vůči…

 

iSport.cz

Rákos: Rozhodly první dva zápasy. Prali jsme se, ale nestačilo to

Rákos: Rozhodly první dva zápasy. Prali jsme se, ale…

Chtěli titul, nemají nic. Oceláři končí sezonu ve čtvrtfinále, jako těžký favorit nezvládli sérii s Chomutovem.…

Chomutov - Třinec 5:3. Domácí senzačně obrátili a jsou v semifinále

Chomutov - Třinec 5:3. Domácí senzačně obrátili a…

Chomutov slaví historický postup do semifinále Tipsport extraligy! Ačkoliv to v šestém utkání zrovna…

 

Reflex.cz

U tureckých břehů se utopilo 12 migrantů, čtyři se pohřešují

U tureckých břehů se utopilo 12 migrantů, čtyři se pohřešují

U tureckých břehů se dnes utopilo 12 migrantů, včetně pěti dětí, poté, co se s nimi převrátil gumový člun. Další…

Babišova loterie: Jmenovat se to bude Účtenkovka, ale říkat se tomu bude Práskačka

Babišova loterie: Jmenovat se to bude Účtenkovka,…

Účtenková loterie, jejíž pomocí chce ministerstvo financí kontrolovat vydávání EET účtenek, se rozběhne v…