Seat 600 slaví 50 let: počátky motorizace Španělska

Seat 600 slaví 50 let: počátky motorizace Španělska

 
 

Když v květnu roku 1957 začala první autíčka označená SEAT 600 sjíždět z výrobních pásů v barcelonské továrně nikdo zřejmě netušil, že bude pro Španělsko tak velkým přínosem. Dokázalo totiž, ne příliš nadneseně řečeno, postavit Španělsko na čtyři kola.

Jednalo se, jak vyplývá z názvu, o licenční výrobu druhé verze legendárního Fiatu 600. Byly ale provedeny úpravy, které měly nově vzniklé autíčko ještě vylepšit. Byl pozměněn kompresní poměr v motoru, rozvody a posunovací okna byla vyměněna za stahovací. Také design doznal kosmetických změn, původní silueta však byla zachována.

Originální Fiat 600, kterého navrhoval Dante Giacosa, měl čtyřmístný interiér a vážil pouze 450 kilogramů. 200 připadalo na mechanické části a 250 na karoserii. Požadavek byl, aby ani levné a jednoduché autíčko nezdržovalo provoz a tak Šestistovka uměla vyvinout i rychlosti nad 95 km/h. Italský inženýr se dále rozhodoval, kam umístí motor a převodovku – dopředu či dozadu? Nakonec se, inspirován automobily od Volkswagenu či Renaultu, rozhodl pro filozofii „vše vzadu“. Ze začátku sice panovaly pochybnosti o tom, zda bude vůz dobře ovladatelný za všech podmínek a rychlostí, praxe ale ukázala, že to byla dobrá volba. Pohonnou jednotkou byl z prvu vzduchem chlazený dvouválec, nakonec se ale do sériové výroby dostal řadový vodou chlazený čtyřválec. Vyznačoval se velmi vysokou spolehlivostí, která tkvěla v tom, že motor (a vlastně i celé auto) byl tak jednoduchý, jak jen mohl být. Základní opravy zvládl průměrně zručný motorista sám a v sousedství se vždy našel někdo, kdo tato autíčka uměl do šroubku rozebrat a zase složit.

Ale vraťme se na iberský poloostrov. Tam tedy dva roky po uvedení Fiatu 600 na trh začal vyjíždět Seat 600 z brány závodu Zona Franca. První verze, 600N, byla prodávána až do roku 1963. Autíčko dlouhé 328 cm vážilo 590 kilogramů a pod zadním víkem motorového prostoru mu bušilo spolehlivé srdíčko o objemu 633 kubických centimetrů a maximálním výkonu necelých 16 kW (21,5 k). Automobil měl z dnešního pohledu hodně spartánský interiér, prodával se za cenu 65.000 peset a za 5000 peset navíc byla i verze Cabrio. Pro představu, 70.000 peset by dnes bylo zhruba 650.000,- Kč. Automobil měl ohromný úspěch a tak se ve výrobě nadšeně pokračovalo. V roce 1963 přišla verze 600D, která dostala větší motor o objemu 767 cm3 a s tím šlo ruku v ruce i zvýšení výkonu na 21,5 kW (29 k). Oproti slabší verzi N ovšem narostla spotřeba a to skoro o jeden litr na 8 l/100 km. Jak šel čas, přicházely na trh další verze E, L a 800 (všechny o stejném zdvihovém objemu 767 cm3 ) a prodávaly se stále velmi dobře. Když v roce 1973 byla výroba ukončena spatřilo světlo světa celkem téměř 800.000 Seatů 600 (počítaje do toho i variantu 800, která de-facto byla další 600). O rok později uvedl Seat na trh úspěšný model 133, tak fenomenální úspěch však již nezaznamenal.

Šestistovka se stala národním symbolem. Španělé jí říkali Seílla o Garbancito (Cizrna). Pro méně zdatné v botanice (mezi které patřím i já) uvádím citaci z Wikipedie, díky níž není obtížné pochopit proč malé autíčko takto nazývali: „Je to jednoletá teplomilná luskovina vhodná i do sušších oblastí. Druhové jméno dostala cizrna podle svých semen, které mají nepravidelně hrbolatý tvar s charakteristickým zobáčkem, a připomínají ovčí hlavu.“

Zatímco jeden Seat 600 jezdil plně naložen pomeranči na trh, druhý v úpravě Abarth a s výkonem přes sto koní vítězil v motoristických závodech. Kdybychom měli vyprávět celý příběh tohoto autíčka, včetně jeho podrobného technického popisu, vyjmenování jeho sportovních úspěchů či ekonomických přínosů pro stát i obyvatelstvo, vydalo by to na knihu. Nám ale stačí znát odpověď na otázku „Co to bylo za auto, ten Seat 600?“ Zní: „Bylo to velmi neobyčejné autíčko“.

Spolupracujeme s TipCars.com
Právo: Hnutí ANO nabídlo sociálním demokratům vnitro Právo: Hnutí ANO nabídlo sociálním demokratům vnitro

Sociální demokracie by mohla dostat ministerstvo vnitra,…

Zápisník Marka Schwarzmanna: Tupá nádhera Zápisník Marka Schwarzmanna: Tupá nádhera

Jsem jediným, komu se zdá, že nejaktivnějším…

Policii se nedaří nábor nových příslušníků. Velikostí platů ji poráží armáda Policii se nedaří nábor nových příslušníků. Velikostí platů ji poráží armáda

Rozdíl v platech nastupujících vojáků a policistů je přes…

 

Štítky Design Seat

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Lada Vesta Cross už je také jako sedan. Navoněné crossovery strčí do kapsy Lada Vesta Cross už je také jako sedan. Navoněné crossovery strčí do kapsy

Po sedanu, kombi, a oplastovaném praktičtějším provedení…

Nový VW Golf na prvních snímcích. Projde největší změnou v historii Nový VW Golf na prvních snímcích. Projde největší změnou v historii

Osmá generace Volkswagenu Golf již pomalu klepe na dveře.…

 





 
Peugeot 5008 vs. VW Touran – Svěží styl, nebo ověřenou klasiku?

TEST: Peugeot 5008 vs. VW Touran – Svěží styl, nebo ověřenou klasiku?

Dnes 08:00

Hledá-li velká rodina ideálního společníka na čtyřech kolech, měla by sáhnout po zaručené porci prostoru v podobě MPV, nebo risknout více stylu s SUV?




Blesk.cz

V Zoo se chystají opičí křtiny! Vyberte jméno pro mládě guerézy pláštíkové

V Zoo se chystají opičí křtiny! Vyberte jméno pro…

Sotva guerézí kluk vykoukl v pražské zoo na svět, stal se miláčkem nejen mámy Lucie a opičí tlupy, ale také…

Uplynulé čtvrtletí očima Františky: Tohle už nikdy více!

Uplynulé čtvrtletí očima Františky: Tohle už nikdy více!

Módní inventura na společenských akcích zaznamenaných kreací uplynulých tří měsíců tohoto roku dává na vědomí,…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Gól při debutu, Zadina zářil: Až se pořádně vyspím, bude to ještě lepší

Gól při debutu, Zadina zářil: Až se pořádně vyspím,…

Premiéra jako hrom. V 18 letech si odbyl Filip Zadina první start za seniorskou reprezentaci. A hned skóroval.…

 

Reflex.cz

Ugandský prezident varoval před orálním sexem. „Ústa slouží pro jídlo, ne pro sex“, řekl

Ugandský prezident varoval před orálním sexem. „Ústa…

Prezident východoafrické Ugandy Yoweri Museveni se opět vyznamenal. Na tiskové konferenci se zcela vážně obrátil…

Chcete prožít skvělé léto? Zkuste dovolenou u našich sousedů na Slovensku

Chcete prožít skvělé léto? Zkuste dovolenou u našich…

Jsme zvyklí jezdit do Tater či termálních lázní, ochutnali jsme halušky a borovičku. Myslíme si, že Slovensko…