Seat 600 slaví 50 let: počátky motorizace Španělska

Seat 600 slaví 50 let: počátky motorizace Španělska

 
 

Když v květnu roku 1957 začala první autíčka označená SEAT 600 sjíždět z výrobních pásů v barcelonské továrně nikdo zřejmě netušil, že bude pro Španělsko tak velkým přínosem. Dokázalo totiž, ne příliš nadneseně řečeno, postavit Španělsko na čtyři kola.

Jednalo se, jak vyplývá z názvu, o licenční výrobu druhé verze legendárního Fiatu 600. Byly ale provedeny úpravy, které měly nově vzniklé autíčko ještě vylepšit. Byl pozměněn kompresní poměr v motoru, rozvody a posunovací okna byla vyměněna za stahovací. Také design doznal kosmetických změn, původní silueta však byla zachována.

Originální Fiat 600, kterého navrhoval Dante Giacosa, měl čtyřmístný interiér a vážil pouze 450 kilogramů. 200 připadalo na mechanické části a 250 na karoserii. Požadavek byl, aby ani levné a jednoduché autíčko nezdržovalo provoz a tak Šestistovka uměla vyvinout i rychlosti nad 95 km/h. Italský inženýr se dále rozhodoval, kam umístí motor a převodovku – dopředu či dozadu? Nakonec se, inspirován automobily od Volkswagenu či Renaultu, rozhodl pro filozofii „vše vzadu“. Ze začátku sice panovaly pochybnosti o tom, zda bude vůz dobře ovladatelný za všech podmínek a rychlostí, praxe ale ukázala, že to byla dobrá volba. Pohonnou jednotkou byl z prvu vzduchem chlazený dvouválec, nakonec se ale do sériové výroby dostal řadový vodou chlazený čtyřválec. Vyznačoval se velmi vysokou spolehlivostí, která tkvěla v tom, že motor (a vlastně i celé auto) byl tak jednoduchý, jak jen mohl být. Základní opravy zvládl průměrně zručný motorista sám a v sousedství se vždy našel někdo, kdo tato autíčka uměl do šroubku rozebrat a zase složit.

Ale vraťme se na iberský poloostrov. Tam tedy dva roky po uvedení Fiatu 600 na trh začal vyjíždět Seat 600 z brány závodu Zona Franca. První verze, 600N, byla prodávána až do roku 1963. Autíčko dlouhé 328 cm vážilo 590 kilogramů a pod zadním víkem motorového prostoru mu bušilo spolehlivé srdíčko o objemu 633 kubických centimetrů a maximálním výkonu necelých 16 kW (21,5 k). Automobil měl z dnešního pohledu hodně spartánský interiér, prodával se za cenu 65.000 peset a za 5000 peset navíc byla i verze Cabrio. Pro představu, 70.000 peset by dnes bylo zhruba 650.000,- Kč. Automobil měl ohromný úspěch a tak se ve výrobě nadšeně pokračovalo. V roce 1963 přišla verze 600D, která dostala větší motor o objemu 767 cm3 a s tím šlo ruku v ruce i zvýšení výkonu na 21,5 kW (29 k). Oproti slabší verzi N ovšem narostla spotřeba a to skoro o jeden litr na 8 l/100 km. Jak šel čas, přicházely na trh další verze E, L a 800 (všechny o stejném zdvihovém objemu 767 cm3 ) a prodávaly se stále velmi dobře. Když v roce 1973 byla výroba ukončena spatřilo světlo světa celkem téměř 800.000 Seatů 600 (počítaje do toho i variantu 800, která de-facto byla další 600). O rok později uvedl Seat na trh úspěšný model 133, tak fenomenální úspěch však již nezaznamenal.

Šestistovka se stala národním symbolem. Španělé jí říkali Seílla o Garbancito (Cizrna). Pro méně zdatné v botanice (mezi které patřím i já) uvádím citaci z Wikipedie, díky níž není obtížné pochopit proč malé autíčko takto nazývali: „Je to jednoletá teplomilná luskovina vhodná i do sušších oblastí. Druhové jméno dostala cizrna podle svých semen, které mají nepravidelně hrbolatý tvar s charakteristickým zobáčkem, a připomínají ovčí hlavu.“

Zatímco jeden Seat 600 jezdil plně naložen pomeranči na trh, druhý v úpravě Abarth a s výkonem přes sto koní vítězil v motoristických závodech. Kdybychom měli vyprávět celý příběh tohoto autíčka, včetně jeho podrobného technického popisu, vyjmenování jeho sportovních úspěchů či ekonomických přínosů pro stát i obyvatelstvo, vydalo by to na knihu. Nám ale stačí znát odpověď na otázku „Co to bylo za auto, ten Seat 600?“ Zní: „Bylo to velmi neobyčejné autíčko“.

Spolupracujeme s TipCars.com
Odvrat od brexitu by výrazně pomohl britské ekonomice, vyplývá ze studie OECD Odvrat od brexitu by výrazně pomohl britské ekonomice, vyplývá ze studie OECD

Pokud by se Británie odvrátila od plánovaného odchodu z…

Kandidátku KDU-ČSL opustila dvojka v Libereckém kraji. Vadí mu spolupráce s Babišem Kandidátku KDU-ČSL opustila dvojka v Libereckém kraji. Vadí mu spolupráce s Babišem

Dvojka na kandidátce KDU-ČSL do Poslanecké sněmovny v…

 

Štítky Design Seat

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test ojetiny Subaru Outback:  Pro ty, co jezdí do hor a nebojí se oprav Test ojetiny Subaru Outback: Pro ty, co jezdí do hor a nebojí se oprav

Dvojici povedených vozů od Subaru dnes v bazaru naleznete…

Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné

Vůz s designově velmi komplikovanou přídí se stává…

 





 
Autozam AZ-1 (1992-1995): Maličké japonské autíčko s křídly byl totální propadák

Autozam AZ-1 (1992-1995): Maličké japonské autíčko s křídly byl totální propadák

Dnes 18:58

Japonští zákazníci si v první polovině 90. let mohli pořídit zvláštní maličké kupé od Mazdy a Suzuki s křídlovými dveřmi. Dnes jde o skutečnou raritu...




Blesk.cz

Sexy pilotka dobyla internet: Chlapi z ní mají hlavu v oblacích!

Sexy pilotka dobyla internet: Chlapi z ní mají hlavu…

Je krásná, neuvěřitelně talentovaná a chlapi z ní mají hlavu v oblacích. Nizozemská pilotka Lindy Mariëlle Kats…

Agresivní útok Josefa z Loun: Kolik je cena za „milost“ od místního gangu dětských ranařů?

Agresivní útok Josefa z Loun: Kolik je cena za…

Agresivní útok teprve čtrnáctiletého školáka v místním parku, který se objevil na sociálních sítích, otřásl snad…

 

iSport.cz

Messiho rodina se rozrůstá. Jeho krásná Antonella čeká třetí dítě!

Messiho rodina se rozrůstá. Jeho krásná Antonella…

Jeden z nejlepších fotbalistů planety Lionel Messi bude trojnásobným otcem. Třicetiletý argentinský kanonýr ve…

Ředitel Sparty Kotalík: V zimě bude víc odchodů, s Jankem nejsme spokojeni

Ředitel Sparty Kotalík: V zimě bude víc odchodů, s…

Několik odchodů, vyřešení pozice „desítky“, ale především stabilizace. Takový je plán sparťanského vedení…

 

Reflex.cz

Obvoďáci budou stávkovat. Mají pravdu!

Obvoďáci budou stávkovat. Mají pravdu!

Je málo profesí, jejichž služeb užívám opakovaně a dlouhá léta. Na prvním z míst asi — kromě řidičů tramvají —…

Výprava do nitra Nové Guiney: Země andělů a démonů

Výprava do nitra Nové Guiney: Země andělů a démonů

Papua-Nová Guinea patří k zemím, kterým se turisté vyhýbají. Ale kdo se nebojí, bude mít výjimečný zážitek. Tak…