Seat Altea 1,6 75 kW – Alteativní vesmír

Seat Altea 1,6 75 kW – Alteativní vesmír

 
 

Buďme trochu skeptičtí. Výrobce sice označuje Seat Altea jako průkopníka nové třídy MSV (Multi Sport Vehicle), česky ale můžeme říci že jde o (nikoli první) pokus o skloubení dvou protichůdných představ – dynamického a současně velmi prostorného vozu na podvozku nižší střední třídy.

Buďme trochu skeptičtí. Výrobce sice označuje Seat Altea jako průkopníka nové třídy MSV (Multi Sport Vehicle), česky ale můžeme říci že jde o (nikoli první) pokus o skloubení dvou protichůdných představ – dynamického a současně velmi prostorného vozu na podvozku nižší střední třídy. Přiznejme ale Seatu originalitu: „sportovní“ divize koncernu VW se pod designérským vedením Waltera de Silvy profiluje velmi zřetelně a Altea je první skutečnou vlaštovkou.

Zatímco kapotě vládne konkávnost a svým způsobem provokace, středzáď vozu jsou navrženy více s ohledem na hladkost a nekomplikovanost. Jinými slovy – vše je kulaté. Na fotografiích také vypadá vůz menší než ve skutečnosti je. Exteriér ukrývá jeden funkčně-stylistický detail – stěrače jsou ukryty v A sloupcích a sklápějí se proti sobě. Kromě efektu má toto uspořádání vliv hlavně na aerodynamiku – to jsme ovšem ověřit nemohli. Je ale pravda, že při některých vnějších pohledech vypadal „neobsazený“ prostor styku čelního skla a kapoty velmi elegantně.

Po otevření rozměrných dveří čekají na posádku v podstatě samá příjemná překvapení. V první řadě jsou to atraktivní sedadla se zvýrazněným bočním vedením, které spolehlivě drží tělo v zatáčkách, uši ale zabraňují přirozené ventilaci a záda posádky mají větší sklon k pocení. Dvoubarevná palubní deska potěší kvalitními a pachově neutrálními plasty, vysunutý šikmý středový panel pak relativní snadností obsluhy. Podsvícení přístrojů je kupodivu velmi bledě zelené – že by Seat opustil dravou červenou? Hvězdičkami obsypanou jedničku si nepochybně zaslouží řadicí páka, jejíž po stranách zploštělá koule padne do ruky tak samozřejmě, jako bychom řídili tento vůz už pěkných pár měsíců. V dosahu řidiče a spolujezdce je dostatek odkládacích prostor, v zatáčkovitých partiích ale budete možná spílat stejnému designérovi, kterého jste před chvílí velebili: efektní vzpěry středové konzoly totiž nejen komplikují přístup k některým odkládacím prohlubním, ale často mohou tlačit do lýtek. Tříramenný volant také padnul do ruky napoprvé a dokonce jsme ani neuplatnili jindy tradiční přání snížení účinku posilovače řízení - Altea se chovala na místě i při jízdě vzorně a tedy rozdílně.

Kolega v jednom tištěném motoristickém mediu se před časem zamyslel nad tím, jak velkou přidanou hodnotu představují vlastně pro kupce takzvaně „vyšší“ modely, odvozené od sedanů, či hatchbacků nižší střední třídy. Skepsi sice částečně sdílím, ovšem v případě Seatu Altea je zbytečné poukazovat na podobnost či skupinovou shodu s některými vozy koncernu. Oním zvýhodňujícím prvkem je v tomto případě totiž pohodlí pro posádku i zavazadla, což nekalí ani v podstatě běžné hodnoty prostornosti.

Velmi vysoké zadní dveře ukrývají po odklopení loga dostatečný zavazadlový prostor, v našem případě obalený ještě o klasické plato pod zadním oknem, pevnou poličku s přihrádkami pod tímto platem a samozřejmě dvojité dno. Na malou základní výšku zavazadelníku nebyl důvod si stěžovat – během pár vteřin na očesání všech polic a sklopení sedadel se byl vůz schopen proměnit v solidního stěhováka.

O osmiventilovém koncernovém motoru 1.6/75 kW bylo již napsáno mnoho. Dodejme tedy, že Altea má o cca 0,3-0,6 l/100 km větší spotřebu než nová Octavia, přičemž u obou modelů je označení „základní motorizace“ velmi na místě. Relativně těžký vůz má dle reakcí podvozku do svižnosti vysloveně chuť, pohonná jednotka ale pracuje s dostatečným výkonem jen v poměrně úzkém spektru otáček a je tedy potřeba neustále řadit. Přehodí-li řidič výhybku a vrátí se z kapitoly „Sport“ na „Multi“, má téměř vyhráno. Klidná jízda vozu vyloženě svědčí a hluk v kabině do cca 3600 otáček téměř neuslyšíte. Během týdenního testu jsme ve všech režimech dosáhli průměrné spotřeby 7,8 l/100 km, čímž jsme hodnoty uváděné výrobcem v podstatě potvrdili.

Spolupracujeme s TipCars.com

Seat Altea 1,6 75 kW – Alteativní vesmír

Cena v základní výbavě: 535 900 Kč Cena v testované výbavě: 547 060 Kč

Základní výbava:16“ ráfky z lehkých slitin, elektricky ovládaná a sklopná zrcátka v barvě vozu, přední stěrače skryté ve sloupcích, tónovaná determální skla, dvojité světlomety, anténa, sportovní mřížka vpředu, integrované přední mlhovky, výškově nastavitelné sedadlo řidiče s nastavitelnou bederní opěrkou, výškově a podélně nastavitelný volant, multifunkční zadní sedadla, make-up zrcátka osvětlená, volant a řadící páka v kůži, el. ovl. oken vpředu a vzadu, elektronický imobilizér, dálkově ovládané centrální zamykání, rádio s CD a 6-ti repro, tempomat, funkce Coming-Home, klimatizace Climatic, palubní počítač, ukazatel vnější teploty, airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, hlavové airbagy, Isofix, ABS, TCS, Agile chassis, SAFE otevírání dveří, odkládací schránky

Výbava testovaného vozu:metalíza (+12.600,-)

Štítky Seat Testy MPV

Technické údaje
Motor Seat Altea 1,6 75 kW – Alteativní vesmír
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1595
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 75 / 5600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 148 / 3800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 181
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.4 / 6 / 7.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 409 / 1320
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1320 / 600
Rozměr pneu:205/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4280
b) šířka (mm): 1768
c) výška (mm): 1568
d) rozvor (mm): 2578
e) rozchod vpředu (mm): 1534
f) rozchod vzadu (mm): 1523
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 910 / 1040
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 810 / 900
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1050
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):1010
k) šířka vpředu (mm): 1430
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Seat Altea 1,6 75 kW – Alteativní vesmír
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 5
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 7
Tah v nižších otáčkách: 7
Výkon ve vyšších otáčkách: 7
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 6
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 10
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 9
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,23
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Hyundai i30 Fastback má kompletní ceník. Takto si stojí proti Octavii Hyundai i30 Fastback má kompletní ceník. Takto si stojí proti Octavii

Minulý týden se vůz začal vyrábět, dnes známe jeho…

Tatra 111 slaví 75 let. Postavili ji pro Wehrmacht, budovala socialismus Tatra 111 slaví 75 let. Postavili ji pro Wehrmacht, budovala socialismus

Uprostřed druhé světové války vyvinuli v kopřivnické…

 



Ojetý Seat Altea (Altea XL a Altea Freetrack): Kam to auto zařadit Ojetý Seat Altea (Altea XL a Altea Freetrack): Kam to auto zařadit

Roli plnohodnotného MPV plní u Seatu Alhambra. Komu se…

Seat Altea a Altea XL: Nástupce zřejmě nebude Seat Altea a Altea XL: Nástupce zřejmě nebude

Ačkoliv zástupci Seatu zatím nic oficiálně nepotvrdili,…

 



 
Nové motorové oleje 0W-20: Zelené a řídké. Jak budou chutnat motorům?

Nové motorové oleje 0W-20: Zelené a řídké. Jak budou chutnat motorům?

Dnes 08:00

Po letech, kdy se oleji viskozitní specifikace SAE 0W-20 jen vyhrožovalo, se staly skutečností. Z továrny s nimi vyjíždějí už i první modely škodovek. Co to znamená pro řidiče i autoservisy.




Blesk.cz

Recenze: Nejskrytější přání a tajemství se dostanou vždycky na povrch, nebraňte se jim

Recenze: Nejskrytější přání a tajemství se dostanou…

Při pohledu zvenčí může Sycamore Glen vypadat jako naprosto obyčejné ospalé maloměsto. Ale za bílými plaňkovými…

Teroristé začali pálit v mešitě během modliteb: Zmasakrovali nejméně 235 lidí

Teroristé začali pálit v mešitě během modliteb:…

Páteční útok radikálů na mešitu na severu Sinajského poloostrova si vyžádal životy nejméně 235 lidí.…

 

iSport.cz

Velký návrat. Výborný obral Boleslav, přesto slyšel ovace: Velikej respekt!

Velký návrat. Výborný obral Boleslav, přesto slyšel…

Pět posledních let strávil trenér František Výborný na lavičce Mladé Boleslavi. Klub vytáhl z první ligy až mezi…

SESTŘIHY: Dukla smetla Boleslav, Zbrojovka opět slaví. Liberec bere bod

SESTŘIHY: Dukla smetla Boleslav, Zbrojovka opět…

Fotbalisté pražské Dukly odčinili debakl se Slavií, když v 15. kole HET ligy porazili na svém hřišti Mladou…

 

Reflex.cz

Péct, nebo nepéct? První adventní neděli by se podle tradice mělo začít s pečením cukroví

Péct, nebo nepéct? První adventní neděli by se podle…

První adventní neděle letos vychází až na 3. 12. Je to den, kdy by hospodyně měly začít péct cukroví. Není třeba…

Vzkaz pro ODS a Petra Fialu: Nechte jim tu funkci!

Vzkaz pro ODS a Petra Fialu: Nechte jim tu funkci!

Zabili jste mně strejčka, tak tady máte přes držku – v duchu této logiky citované ze slavného Švejka nebyl dnes…