TEST Seat Altea XL 1.8 TFSI – Cupra s kufrem
Ještě než udeří ruka legislativců, kteří chystají zásadní zpřísnění emisních předpisů (Euro 5), přicházejí sami výrobci s dílčími řešením dilematu mezi dynamikou jízdy, kterou dnes řidiči nekompromisně vyžadují, a relativně nízkou spotřebou, které se nikdo nechce vzdát ani přes zvyšování bezpečnosti, bohatší výbavu a prostornější karoserie.
Jestli nakonec s přísnějšími emisními normami budou muset automobilky zdražit populární turbodiesely nebo zda se podaří dodatečné náklady rozpustit do běžného mezigeneračního vývoje, není zatím jisté. Budoucnost benzinového motoru je ale z hlediska vývojářů růžová. Precizování spalovacího procesu, zvyšování účinnosti a měrných výkonů půjde známou cestou a už teď je jasné, že benzinový motor zůstane ještě nejméně několik let technicky jednodušším a tedy i levnějším strojem. Skupina pravověrných motoristů milujících vůni benzinu se tedy má nač těšit!
Nový motor Audi 1.8 TFSI, který je momentálně dodáván do vozů Audi A3, Audi A3 Sportback, Škoda Octavia a Octavia Combi, SEAT Leon, Toledo, Altea a Altea XL, jsme v posledním jmenovaném automobilu vyzkoušeli. Minulý týden jsme na www.auto.cz zveřejnili test Octavie se stejným motorem.
1.8 TFSI: známá technika v evolučním podání
Již v září 2004 uvedl koncern Volkswagen na trh čtyřválec 2,0 TFSI, kombinující přímé vstřikování benzinu a přeplňování turbodmychadlem. Dalším krokem při rozvoji technologie TFSI je nový čtyřválec o objemu 1,8 l, který má vyhovovat požadavkům na vysoký výkon a točivý moment již v nízkých otáčkách, klidný a tichý chod, minimální vibrace, nízkou spotřebu, a který má potenciál k plnění nejpřísnějších emisních limitů následujících let.
Motor 1,8 TFSI je vybaven šestiotvorovými vstřikovači s pracovním tlakem zvýšeným na 15 MPa. Vyšší tlak umožnil zvětšení rozsahu mezi minimálním a maximálním vstřikovaným množstvím paliva a vytvořil prostor pro optimalizaci okamžiku vstřiku paliva do válců z hlediska vibrací a tvorby směsi při nízkých a vysokých zatíženích motoru. Systém vstřikování motoru 1,8 TFSI nemá na rozdíl od motoru 2,0 TFSI přepadové vedení nadbytečného paliva zpět do nízkotlaké části systému. Výkon vysokotlakého palivového čerpadla je efektivně řízen v závislosti na aktuálním provozním režimu, což snižuje odebíraný ztrátový výkon motoru.
Vodou chlazené turbodmychadlo K03 od firmy Borg Warner je malé a díky tomu se zkracuje odezva na sešlápnutí plynu i ve srovnání s motorem 2,0 TFSI. Blok motoru je vyroben z šedé litiny, která sice nevykazuje tak nízkou měrnou hmotnost jako slitiny hliníku, ale má také své výhody. Blok motoru 1,8 TFSI, dimenzovaný na měrný výkon až 100 kW/l (pro další evoluční verze), musí být velmi tuhý ať už kvůli životnosti nebo i z hlediska hluku a vibrací. I když jsou v něm integrovány dva výškově přesazené vyvažovací hřídele, činí hmotnost bloku jen 33 kg.
Motor 1,8 TFSI s kompresním poměrem 10,5:1 dosahuje nejvyššího výkonu 118 kW v rozsahu 5000 až 6200 ot./min, již v 1000 otáčkách je k mání točivý moment 165 Nm, přičemž extrémně plochá křivka vrcholí hodnotou 250 Nm v pásmu 1500 až 4200 ot/min.
1.8 TFSI v praxi
S Alteou XL jsme se setkali při jarním testu populární motorizace 2.0 TDI (103 kW). Nejen ti, kdo jsou zvyklí na zvukovou kulisu motoru TDI budou překvapeni kultivovaností chodu nového zážehového motoru hned po startu. Rozjezd trochu poznamenává dvouhmotový setrvačník, ale práce se spojkou je rozhodně snazší než v případě mnoha TDI. Kultivovanost chodu motoru patří k silným stránkám této motorizace, což si uvědomíte až po přesednutí do jiného vozu. Bezprostřednějším dojmem je jednoduché používání motoru s plochou křivkou točivého momentu. Projev není tak syrový jako u většího 2,0 TFSI, ale to vlastně plyne z motorové hierarchie, uplatňované v této kategorii. Pro rodinnou Alteu XL je to nejsilnější zážehová motorizace, v případě Leonu jde spíše o přechod od lidových ke sportovněji zaměřeným motorům a v případě Octavie jde jednoznačně o předskokana modelům RS.
Jízda s tímto motorem je příjemná i díky velmi přesně a hladce řadící páce šestistupňové převodovky. Když se necháte zlákat možnostmi motoru a dovolíte ručce otáčkoměru dotek rysky odpovídající 6500 ot./min, budou vám ke stokilometrové rychlosti stačit téměř jen první dva rychlostní stupně a asi 9 sekund. Velmi dobrý je přeplňovaný motor v disciplíně pružné zrychlování, kde se projevuje vysoký a konstantní točivý moment. V celém otáčkovém spektru se motor chová lineárně, prodlevu mezi sešlápnutím pedálu plynu a akcelerací můžete zaznamenat jen v otáčkách těsně nad volnoběhem, ale mezi 2500 a 6000 ot./min jsou reakce na změnu polohy plynu ukázkové, i když Altea XL patří k nejtěžším vozům, které tento motor dostanou.
Kombinovaná spotřeba 7,8 l/100 km, jak ji udává výrobce, není přehnaně optimistickou hodnotou, ale její dosažení v praxi vyžaduje jistou disciplínu. V městském provozu se velmi pravděpodobně nedostanete pod 10 l/100 km, mimo město lze jezdit s maximálně úsporným stylem jízdy za 7 l/100 km, ale obvykle se budete pohybovat kolem 8,5 l/100 km. Ano, základní benzinová motorizace 1,6 (75 kW) možná v provozu bude dosahovat nižších hodnot, ale s přeplňovaným motorem dostáváte o polovinu vyšší výkon, vysokou kulturu projevu a hbitou odezvu, srovnatelnou s motorem 2,0 TFSI.
Kolik stojí?
seat testy mpv Čtyřválec 1,8 TFSI se již u SEATu prodává se čtyřmi karoseriemi. Nejlevněji jej pořídíte v Leonu, a to již za 578.900,-Kč, což je o celých 90 tisíc méně než kolik žádá SEAT za Leon FR s motorem 2,0 TFSI (147 kW). Porovnávání s motory TDI teď možná rozčílí odpůrce nafty, ale co se dá dělat, ve skutečnosti je to velmi častá rozhodovací situace. V případě Leonu je turbobenzin jednoznačně lepší volbou, protože za tuto částku pořídíte jen motorizaci 1,9 TDI (77 kW), která se svými dynamickými parametry (max. 185 km/h, 0-100 km/h za 11,3 s) nepřibližuje jedna osmičce (max. 213 km/h, 0-100 km/h za 8 s).
U prostorné Altey XL je to již složitější. Důraz na úsporný provoz zde bude asi větší a cestování s plným zatížením častější. Rozdíl v ceně motorizace 2,0 TDI (103 kW, 201 km/h, 0-100 km/h za 10 s) a 1,8 TFSI (118 kW, 208 km/h, 0-100 km/h za 9,1 s) činí jen 16 tisíc korun. V praxi bude spotřeba benzinu podle naší zkušenosti asi o 2 litry vyšší než u nafty. Pokud budete chtít sami sebe přesvědčit ke koupi benzinové motorizace, na misce vah by měla figurovat také vyšší sazba povinného ručení pro TDI, které na rozdíl od benzinu překročilo hranici 1850 cm3.
Rodinný stěhovák se sportovními geny
I když se design SEATu s přívlastkem XL svou celkovou koncepcí příliš neliší od většiny dnešních MPV nižší střední třídy, je tento automobil přeci jen jiný. Láká prostorný interiér, jehož variabilita se omezuje na podélný posuv resp. sklápění druhé řady sedadel, ale je tu také velký zavazadlový prostor (532 – 1604 l). Podvozek, řízení, brzdy i řazení dávají řidiči pocit, jakoby jel spíše s běžným hatchbackem. Bohužel (pro posádku) jsou výkonnější motorizace (včetně 1,8 TFSI) dodávány výhradně se sportovním podvozkem, který omezuje jízdní komfort zejména na nerovném povrchu a při malém obsazení vozu. Pro zachování přijatelné míry komfortu se proto vyplatí zvážit, zda je opravdu upgrade na kola s pneumatikami 225/45 R17 žádoucí volbou.
Pro další popis tohoto vozu doporučujeme Test SEAT Altea XL 2,0 TDI (103 kW): Rozum a emoce v rovnováze.
První cena vozu | 499.900,-Kč (Base, 1,6 (75 kW)) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 679.900,-Kč (Stylance, 1,8 TFSI (118 kW)) |
Základní cena testovaného vozu | 724.900,-Kč (Sport Up, 1,8 TFSI (118 kW)) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 797.800,-Kč (Sport Up, 1,8 TFSI (118 kW)) |
Související články:
Plusy
- výkonný, pružný a relativně úsporný motor
- velká přepravní kapacita
- velmi dobrá sportovní sedadla vpředu
- prostor vpředu i vzadu všemi směry
- velký zavazadlový prostor
- jízdní vlastnosti, ovladatelnost
Minusy
- na rodinný automobil tvrdé odpružení
- cena je příliš blízko motorizaci 2,0 TDI (103 kW)
- omezená variabilita uspořádání interiéru