reklama


SEAT Exeo - Španěl s geny Audi

SEAT Exeo - Španěl s geny Audi

 
 

Modelem Exeo vstupuje SEAT do střední třídy a po několika letech se vrací ke karoserii sedan. Nejedná se ale o úplně nový model – španělským konstruktérům značně usnadnilo práci použití platformy a mnoha dalších komponent z minulé generace Audi A4.

Situaci kolem SEATu Exeo je možné do značné míry přirovnat k příchodu Toleda první generace před 18 lety. Prodejně úspěšný liftback byl prvním modelem představeným pod vládou Volkswagenu. Toledo sdílelo technický základ s tehdy výběhovým Golfem druhé generace a etablovalo SEAT v nižší střední třídě. Druhá generace Toleda z roku 1998 přijala konvenční karoserii sedan a novince se podobá ze všech modelů SEATu nejvíc. Aktuální provedení Toleda v roce 2004 přešlo na velkoprostorové uspořádání, což se ale nesetkalo s velkým zájmem zákazníků. Vždyť v roce 2008 se jich prodalo jen 4280 kusů.

SEATu tak před čtyřmi lety z nabídky vypadl jediný model s tříprostorovou karoserií a příznivcům prvních dvou generací najednou neměla španělská automobilka co nabídnout. Tento nedostatek odstraňuje Exeo – první zástupce SEATu ve střední třídě, pokud nebudeme brát do úvahy licenční výrobu Fiatu 132 v 70. letech. K druhé generaci Toleda Exeo přidává výrazných 222 mm na délku a 127 mm na rozvoru, na jeho 500litrový zavazadlový prostor ale se svými 460 l „nestačí“.

Hlavní cílovou skupinou jsou lidé s rodinou s málo dětmi nebo bezdětní. SEAT chce s Exeem proniknout ale také do nabídky autopůjčoven a mezi zákazníky leasingových společností.

Exeo konstrukčně i designově vychází z předchozí generace Audi A4 (B7). SEAT tak získal lety výroby osvědčený základ nového modelu a s tím také spojené úspory při vývoji a spuštění produkce. Přípravy na výrobu v továrně Martorell trvaly 18 měsíců, samotné stěhování z Ingolstadtu zabralo 8 týdnů. Výrobní zařízení zabírají v továrně plochu 15 tisíc m2 a linka má kapacitu 450 kusů denně. SEAT se inspiroval japonskými výrobními postupy, výroba jednoho auta trvá 25,5 hodiny.

obrázek [555 x 389]
 

Exeo přebírá od Audi mnoho technických řešení, která nejsou mezi mainstreamovými značkami obvyklé. Budoucí majitelé tak sice budou muset akceptovat konstrukční stáří modelu (výchozí A4 B7 je v mnoha ohledech podobná starší A4 B6 z roku 2000), výměnou za to ale získají vyspělou techniku. Exeo je například prvním SEATem, který má přední i zadní nápravu typu multilink – konkrétně vpředu čtyřprvkové a vzadu lichoběžníkové zavěšení. Pro nejsilnější motory bude standardem variabilní posilovač řízení Servotronic.

O řadu dalších věcí zůstane SEAT pochopitelně ochuzen. Exeo totiž nemá být primárně levnější alternativou k aktuální A4. Zákazníci tak mohou zapomenout například na pohon všech kol quattro (mohutný středový tunel ale zůstává, stejně jako teď už nesmyslně uložený motor vpředu podél v kombinaci s pohonem předních kol), automatickou převodovku (případně dvouspojkovou DSG/S tronic) a vidlicové motory – žádná pohonná jednotka nemá více než čtyři válce, objem přes 2 litry a výkon větší než 200 koní (147 kW). Tedy minimálně v čase uvedení na trh.

SEAT Exeo - srovnání rozměrů s Audi A4 (B7)
RozměrSEAT ExeoAudi A4rozdíl
Délka [mm]46614586+ 75
Šířka [mm]177217720
Výška [mm]14301427- 3
Rozvor [mm]26422468- 6
Objem zav. prostoru [l]4604600

Exteriér nezapře základními tvary původní model, který ale designéři upravili podle firemního Arrow Designu. Vzhled přídě je sjednocený s novou Ibizou. Tvar předních světel, masky chladiče i otvorů v nárazníku je u této dvojice nejnovějších SEATů velmi podobný, Exeo však nemá tak výrazné prolisy a jeho maska chladiče je širší. Pryč je tedy single frame i relativně komplikovaný tvar předních světel a hrany kapoty minulé A4.

Boční profil je s Audi nejvíce zaměnitelnou částí karoserie. Shodný je tvar bočních dveří a oken, linie střechy i hladké boky s jedinou málo výraznou linkou po celé délce auta. Designéři zachovali i takové detaily jako tvar ochranných lišt na dveřích, dveřních klik, bočních směrovek nebo nástavců prahů. Hlavní rozdílem tak jsou vnější zpětná zrcátka připevněná ke dveřím.

Změny v zadní části jsou také spíše kosmetické. Zadní světla dostala novou grafiku a tvar vnitřní části podobný dalším modelům SEATu. Lehkých změn doznal tvar víka zavazadlového prostoru s výraznější odtrhovou hranou a logem značky, které slouží k otevírání, registrační značka se přestěhovala do prostřední části nárazníku. Tvar nárazníku, který navazuje na obrysy světel, zůstává stejně jako vpředu u řešení typického pro Audi první poloviny toho desetiletí.

obrázek [555 x 297]
 

Ani interiér se od originálu příliš nevzdaluje. To v zásadě ničemu nevadí, SEAT stejně jako Audi preferuje v designu sportovnější pojetí a Exeo může i zde těžit z nadprůměrných kvalit A4. Ve srovnání s končícím Audi A4 Cabriolet se tak změnilo jen pár detailů. Hlavním rozdílem je střed tříramenného volantu, který nese logo SEATu. Úpravy můžeme pozorovat také ve tvaru výplně dveří řidiče nebo v okolí řadicí páky. Nezměnilo se rozložení ovládacích prvků, uspořádání přístrojového štítu, ani pětice kruhových výdechů ventilace.

Exeo nabídne bohatý seznam bezpečnostní výbavy. Standardem na některých trzích bude sedm airbagů (čelní, boční, okenní a kolenní pro řidiče), za příplatek budou boční airbagy i pro zadní sedadla. Krajní místa vzadu a sedadlo spolujezdce jsou osazeny úchyty Isofix, největší SEAT bude vybaven také systémem pro horní uchycení dětské sedačky Top Tether.

Na výběr budou tři stupně výbavy Reference, Style a Sport. Ve Španělsku bude součástí základní výbavy dvouzónová klimatizace, elektrické stahování předních i zadních oken a autorádio s CD/MP3. Další úrovně výbavy přidávají například tempomat, dešťový senzor, parkovací senzory nebo sportovní sedadla. Na seznamu příplatkové výbavy se objevují i položky jako bi-xenonové adaptivní světlomety a střešní okno se slunečními články pro pohon ventilátorů.

obrázek [300 x 237] Všech pět nabízených motorů (tři benzinové a dva turbodiesely) splňuje emisní normu Euro 5, která bude závazná od roku 2011. To ovšem neznamená, že se vždy jedná o nové motory. Naopak základní osmiventilový motor 1,6 l se ve verzi se 75 kW vyrábí už od roku 2000 a je dobře znám z mnoha dalších modelů koncernu Volkswagen. Pro použití v Exeu dostal upravený katalyzátor a ve spojení se šestistupňovou manuální převodovkou dosahuje kombinované spotřeby 7,5 l/100 km.

Všechny další motorizace mají přeplňování turbodmychadlem. Střed benzinové nabídky tvoří také dobře známý 1,8 Turbo – nejedná se totiž o nový motor 1,8 TFSI, ale o dvacetiventilový čtyřválec o výkonu 110 kW. Jeho kombinovaná spotřeba má hodnotu 7,9 l/100 km, standardem je opět šestistupňová manuální převodovka.

SEAT Exeo - přehled benzinových motorů
Motor1,6 MPI1,8 Turbo2,0 TSI
Zdvihový objem [cm3]159517811984
válce/ventily4/24/54/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]75/5600110/5500147/5100
Nejvyšší toč. Moment [Nm/ot/min]148/3800220/2000280/1800-5000
Max. rychlost [km/h]190217241
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,69,37,3
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]7,57,97,7
Emise CO2 [g/km]175184179
Pohotovostní hmotnost [kg]138514751505

Nejsilnějším motorem je 2,0 TSI o výkonu 147 kW. Modernější konstrukce s přímým vstřikováním paliva a dvěma intercoolery namísto jednoho se projevuje lepšími výkonovými parametry, ale také nižší spotřebou paliva – 7,7 l/100 km. Koncem roku dostane 2,0 TSI vedle manuální převodovky také možnost bezestupňové převodovky Multitronic.

Od začátku budou v nabídce dvě verze motoru 2,0 TDI Common-rail s filtrem pevných částic. Slabší 105kW dává nejvyšší točivý moment 320 Nm a má kombinovanou spotřebu 5,5 l/100 km. Silnější verze dosahuje 125 kW. Navíc má vyšší plnící tlak turbodmychadla, posílené vodní čerpadlo a druhý intercooler. Kombinovaná spotřeba je v tomto případě 5,9 l/100 km. V září se začne vyrábět třetí varianta o výkonu 88 kW.

SEAT Exeo - přehled dieselových motorů
Motor2,0 TDI CR (88 kW)2,0 TDI CR (105 kW)2,0 TDI CR (125 kW)
Zdvihový objem [cm3]196819681968
válce/ventily4/44/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]88/4200105/4200125/4200
Nejvyšší toč. Moment [Nm/ot/min]290/1750-2500320/1750-2500350/1750-2500
Max. rychlost [km/h]-214229
Zrychlení 0-100 km/h [s]-9,28,4
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]-5,55,8
Emise CO2 [g/km]143143153
Pohotovostní hmotnost [kg]-15051530

Prodej sedanu Exeo na českém trhu začne v květnu, odvozené Exeo ST s karoserií kombi se k nám dostane na podzim.

Spolupracujeme s TipCars.com
Smog zahalil Česko. Podívejte se na nejzajímavější fotky Smog zahalil Česko. Podívejte se na nejzajímavější fotky

Celkem v deseti krajích Česka jsou zhoršené rozptylové…

Stropnický nabírá, rád by měl přes 30 tisíc vojáků Stropnický nabírá, rád by měl přes 30 tisíc vojáků

Ministerstvo obrany letos počítá s navýšením počtu vojáků…

Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi

Chorvatské rafinerie kontroluje maďarská petrochemická…

Trumpa rozlítily prázdné plochy na inauguraci, obvinil média z manipulace Trumpa rozlítily prázdné plochy na inauguraci, obvinil média z manipulace

Americký prezident Donald Trump a poté také mluvčí Bílého…

 
 

Tapety




reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné

Na karoseriích automobilů či v prospektech vídáme…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 




Seat Exeo Last Edition: Audi A4 z roku 2000 definitivně odchází Seat Exeo Last Edition: Audi A4 z roku 2000 definitivně odchází

Seat s velkým Exeem neuspěl, sedany a kombi se loučí.…

SEAT ukončí výrobu Exea, jeho nástupci budou Toledo a Leon ST SEAT ukončí výrobu Exea, jeho nástupci budou Toledo a Leon ST

Španělský model střední třídy se prodává od roku 2009.…

 



 
Mercedes-Benz C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Mercedes C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Dnes 19:29

Mercedes-Benz C291 - prototypy skupiny C, skrývá zajímavou techniku a má úžasný zvuk!




Blesk.cz

Dva Češi zemřeli pod lavinou v Rakousku. Překvapila je na vyznačené trase

Dva Češi zemřeli pod lavinou v Rakousku. Překvapila…

Dva Češi dnes přišli o život pod lavinou v horském středisku Wildgerlostal u Krimmlu v rakouském Salcbursku. Pod…

Taky jsem měl háro, ozval se ministr Chvojka. A nejsou se Škromachem jediní

Taky jsem měl háro, ozval se ministr Chvojka. A…

Politici se nerodí v kvádru s kravatou a taky si zažili svá divoká léta jako všichni ostatní. Rádi to pak dávají…

 

iSport.cz

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

Fotbalisté Barcelony zvítězili v 19. kole španělské ligy v Eibaru 4:0 a dotáhli se k čelu tabulky. Real Madrid…

Köhler nejdřív šanci spálil, pak skóroval: Ta šance mě hrozně mrzela

Köhler nejdřív šanci spálil, pak skóroval: Ta šance…

Doma Hradec naposledy prohrál vloni, v listopadu nestačil na Plzeň. A pak to začalo, osm výher, trhal soupeře na…

 

Reflex.cz

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav Klaus ml. otevřel Centrum pro občanské svobody

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav…

Pravicový think tank Centrum pro občanské svobody včera v pražském hotelu Don Giovanni oficiálně otevřel Václav…

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje právní stát

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje…

Jakékoli prokázané zasahování do nezávislého rozhodování soudu by měl stát bez milosti a exemplárně postihovat.…

 
 
reklama