Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v červenci 2010: Úspěšný Seat Ibiza v Top 5 malých vozů

Aleš Dragoun
Diskuze (36)
První místo v malých vozech je jasné, stupně vítězů dále okupují dva modely Fordu. Překvapivých výsledků ovšem dosáhla Toyota a zejména Seat s Ibizou.

Trh v meziročním srovnání se sedmým měsícem loňského roku ztratil, a to poměrně hodně. Klesl totiž o 1.516 jednotek (-31,4 %). Zatímco tehdy našlo nové majitele 4.824 nových aut, letos jich bylo pouze 3.308.

Prvenství Fabii v měsíčním žebříčku nemůže nikdo vzít, tentokrát se jich prodalo 1.065. Mimochodem, vrátila se také alespoň v červenci na špici celkového pořadí napříč kategoriemi, větší Octavii porazila o 8 registrací, k nižší střední třídě se ale podrobněji dostaneme v samostatném článku.

Druhé místo v malých vozech patří Fiestě s 257 kusy, Fusion se tentokrát dostal pouzena třetí příčku s 229 auty. Za ním se umístila poněkud překvapivě Toyota Yaris, která má celkem 213 registrací. Zatímco třetí nejmenší evropský model japonské automobily mezi nejlepší občas nahlédne, u Seatu Ibiza je pátá příčka za 171 přírůstků velkým úspěchem.

Je pravda, že její výsledek zapříčinil nejen obecně velmi nízký počet nových aut v prvním prázdninovém měsíci, ale také minimální rozdíly mezi konkurenty. Vždyť modely od pátého do dvanáctého místa dělilo pouhých 62 kusů!

Doporučujeme
SEAT Ibiza ST: První jízdní dojmy (05/2010)
TEST SEAT Ibiza 1,4 16V - Sportturist (06/2010)
SEAT Ibiza ST 1,6 TDI CR (77 kW) – El SportoGasoléoCombi

Meziroční porovnání s červencem 2009 nevypadá u Fabie zrovna dvakrát optimisticky. Lídr z mladoboleslavské továrny si pohoršil o -39,5 %, prodalo se o 694 nejmenších škodovek méně. Druhá Fiesta zaznamenala naopak vzestup o 21,2 % (loni 212). Na třetím místě najdeme prudký pád: registrace Fusionu jsou o 351 aut menší (z 580, tedy -60,5 %). Yaris ztratil jen něco málo přes čtvrtinu (-25,3 %, -72 vozů). Seat Ibiza naopak získal 88 kusů, což je u nejlepších zástupců malých

vozů zřídkakdy viděných +106 % (navýšení z 83 loňských).

Postup roku nikdo Ibize vyfouknout nedokázal, ani Honda City, která má tentokrát jen +100 % (z tří aut na šest). Je pravda, že tento skok je vzhledem k nízkým objemům prodejů trochu zavádějící, ale šplhounů je v aktuálním žebříčku opravdu pomálu a většinou se jedná o kusové záležitosti. Výjimkou je kromě již zmiňované Fiesty také Hyundai Accent (+35,3 %, z 34 na 46 kusů, tedy +12).

Největší pád mezi všemi malými vozy zaznamenala Alfa MiTo (-81,8 %) před Ladou Kalina (-66,7 %). Z automobilů v žebříčku nejvíce ztratil již vzpomínaný Ford Fusion, který těsně následují Opel Corsa (-59 %) a Peugeot 207 (-56,8 %). Obzvláště u Peugeotu je pokles o 155 registrací zarážející.

Třída malých vozů, registrace na českém trhu v červenci 2010
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období7/20101-7/20107/20101-7/2010
1.Škoda FABIA1065933832,2%34,4%
2.Ford FIESTA25721867,8%8,0%
3.Ford FUSION22922896,9%8,4%
4.Toyota YARIS21311966,4%4,4%
5.Seat IBIZA1718765,2%3,2%
6.Renault CLIO15810724,8%3,9%
7.Renault THALIA15511854,7%4,4%
8.Volkswagen POLO12815843,9%5,8%
9.Citroën C31236673,7%2,5%
10.Peugeot 20711812453,6%4,6%
11.Dacia SANDERO1156603,5%2,4%
12.Hyundai i201099433,3%3,5%
13.Chevrolet AVEO936962,8%2,6%
14.Fiat PUNTO706962,1%2,6%
15.Hyundai ACCENT465101,4%1,9%
15.Kia RIO463431,4%1,3%
17.Opel CORSA433621,3%1,3%
18.Mazda 2363401,1%1,3%
18.Suzuki SWIFT363301,1%1,2%
20.Peugeot 206302400,9%0,9%
21.Nissan MICRA20690,6%0,3%
22.Honda JAZZ161130,5%0,4%
23.Mitsubishi COLT15940,5%0,3%
24.Honda CITY6620,2%0,2%
25.Hyundai GETZ3100,1%0,0%
25.Lada PRIORA3100,1%0,0%
-Ostatní modely4620,1%0,2%
-CELKEM330827178100,0%100,0%

Pád trhu za prvních sedm měsíců letošního roku činí -18,1 %. Své zákazníky našlo 27.178 automobilů této třídy místo 33.196.

V celkovém pořadí od ledna vede Fabia s 9.338 exempláři (její podíl je stabilních 34,4 %) před Fusionem (2.289, 8,4 %), třetí je Fiesta (2.186, 8 %). Modernější sokyně od Fordu svému staršímu sourozenci (vlastně spíše předchůdci) již notně dýchá na záda. Čtvrtý Volkswagen Polo překročil hranici patnácti stovek kusů (1.584, 5,8 %). Páté pořadí náleží Peugeotu 207 (1.245, 4,6 %). Přes magickou tisícovku se dostala ještě Toyota Yaris, dále pak oba Renaulty: Thalia a Clio.

Fabia v tomto meziročním srovnání samozřejmě také ztratila, pád činí -14,2 %, loni se jich prodalo o 1.528 více. Méně registrací má rovněž Fusion, vzhledem k jeho momentálním výsledkům není divu. Pohoršil si o značných -48,1 % (před rokem 4.414, letos o 2.125 méně!). Fiesta vykazuje pravý opak: +776 aut, tedy o 55 % více. Procentní nárůst o poznání modernějšího malého Fordu je stále ze všech nejvyšší, momentálně se mu přibližuje nejvíce Seat Ibiza, ale ten má jen necelých třicet procent. Volkswagen Polo získal oproti loňsku 103 vozů, tedy rovných 7 %. Pátá dvěstěsedmička je na tom o 457 kusů hůře (-26,9 %).

Mezi vznětovými motory patří v červencových absolutních počtech prvenství domácímu zástupci s 272 registracemi (podíl na celkových je tentokrát vysokých 25,5 %). Na druhém místě je Ford Fusion se 17 auty s motory TDCi (7,4 %), třetí příčku obsadil Peugeot 207 s 10 kusy (8,5 %). Více zástupců této kategorie alespoň desítky turbodieselů nedosáhlo.

Třída malých crossoverů, registrace na českém trhu v červenci 2010
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období7/20101-7/20107/20101-7/2010
1.Suzuki SX410261379,7%65,5%
2.Kia SOUL1718913,3%20,2%
3.Fiat SEDICI91107,0%11,8%
-Ostatní modely0240,0%2,6%
-CELKEM128936100,0%100,0%

Pořadí malých crossoverů se opět nezměnilo, i v červenci dominovalo Suzuki SX4 před Kiou Soul a Fiatem Sedici. Tato kategorie spíše umírá, protože v ní chybí Toyota Urban Cruiser, která si za minulý měsíc nepřipsala žádný nový vůz. Nissan Juke se ve statistikách zatím neobjevil, pouze jeho sourozenec Cube, ten je ale zařazen mezi malá MPV.

O velmi tristní situaci hovoří i srovnání s rokem 2009, a to jak měsíční, tak to od ledna. V obou případech se hodnota poklesu pohybuje kolem 35 %, tato čísla hovoří za vše.

Aleš Dragoun
Diskuze (36)
Avatar - pocitac
20. 8. 2010 16:29
Re: 5. místo supr, ale
To že jsi extrémista taky neber jako urážku a ještě jsem ti chtěl napsat že jsi taky blb ale to taky neber jako urážku, jen se zkus zamyslet sám nad sebou a zlepšit své chování tady na diskusi. >:D
Avatar - Blue Sun
20. 8. 2010 13:49
Re: 5. místo supr, ale
Nevšiml jsem si, že by použil jakéhokoli osobního útoku vůči tobě, na rozdíl od tvého chování. PRoč je zbytečné se přít, zda se mi to líbí nebo ne? Mám právo vyjádřit svůj názor na takové auto a realita je taková, že fiesta a 207 jsou příšery, golf je prvni VW, které se mi opravdu líbí. Blesk a Nova jsou taky nejsledovanější média v ČR a za kvalitní je nikdo soudný nemůže označit.
Já jsem možná extrémista, ale ty jsi tu za blba, pokud si to vůbec dokážeš uvědomit. To nepíšu jako urážku, ale jako podnět k zamyšlení a zlepšení z tvé strany.
Avatar - pocitac
20. 8. 2010 11:13
Re: Ibiza a Polo
ne není, je to jen nudný - stále se opakují motiv, ale né špatný... ;-)
Avatar - pocitac
20. 8. 2010 11:11
Re: 5. místo supr, ale
Žádné urážky jsem nenapsal, jen jsem použil Kaziho slovník ne na Fiestu ale na něho samotného. Jak se mu to asi líbilo? Jinak, pokud se něco prodává nejlépe na celém světě (Fiesta, 207, Golf …) tak je asi zbytečné se tady s tebou přít o tom, jestli se ti design líbí nebo nelíbí a už úplně jsou směšné ty tvoje přirovnání … jsi extrémista.
Avatar - Blue Sun
20. 8. 2010 09:24
Re: 5. místo supr, ale
Ty se to nenaučíš psát správně... To je kynutický design, ne kinetický >:D