Český trh v červenci 2010: Úspěšný Seat Ibiza v Top 5 malých vozů
Trh v meziročním srovnání se sedmým měsícem loňského roku ztratil, a to poměrně hodně. Klesl totiž o 1.516 jednotek (-31,4 %). Zatímco tehdy našlo nové majitele 4.824 nových aut, letos jich bylo pouze 3.308.
Prvenství Fabii v měsíčním žebříčku nemůže nikdo vzít, tentokrát se jich prodalo 1.065. Mimochodem, vrátila se také alespoň v červenci na špici celkového pořadí napříč kategoriemi, větší Octavii porazila o 8 registrací, k nižší střední třídě se ale podrobněji dostaneme v samostatném článku.
Druhé místo v malých vozech patří Fiestě s 257 kusy, Fusion se tentokrát dostal pouzena třetí příčku s 229 auty. Za ním se umístila poněkud překvapivě Toyota Yaris, která má celkem 213 registrací. Zatímco třetí nejmenší evropský model japonské automobily mezi nejlepší občas nahlédne, u Seatu Ibiza je pátá příčka za 171 přírůstků velkým úspěchem.
Je pravda, že její výsledek zapříčinil nejen obecně velmi nízký počet nových aut v prvním prázdninovém měsíci, ale také minimální rozdíly mezi konkurenty. Vždyť modely od pátého do dvanáctého místa dělilo pouhých 62 kusů!
SEAT Ibiza ST: První jízdní dojmy (05/2010) |
TEST SEAT Ibiza 1,4 16V - Sportturist (06/2010) |
SEAT Ibiza ST 1,6 TDI CR (77 kW) – El SportoGasoléoCombi |
Meziroční porovnání s červencem 2009 nevypadá u Fabie zrovna dvakrát optimisticky. Lídr z mladoboleslavské továrny si pohoršil o -39,5 %, prodalo se o 694 nejmenších škodovek méně. Druhá Fiesta zaznamenala naopak vzestup o 21,2 % (loni 212). Na třetím místě najdeme prudký pád: registrace Fusionu jsou o 351 aut menší (z 580, tedy -60,5 %). Yaris ztratil jen něco málo přes čtvrtinu (-25,3 %, -72 vozů). Seat Ibiza naopak získal 88 kusů, což je u nejlepších zástupců malých
vozů zřídkakdy viděných +106 % (navýšení z 83 loňských).
Postup roku nikdo Ibize vyfouknout nedokázal, ani Honda City, která má tentokrát jen +100 % (z tří aut na šest). Je pravda, že tento skok je vzhledem k nízkým objemům prodejů trochu zavádějící, ale šplhounů je v aktuálním žebříčku opravdu pomálu a většinou se jedná o kusové záležitosti. Výjimkou je kromě již zmiňované Fiesty také Hyundai Accent (+35,3 %, z 34 na 46 kusů, tedy +12).
Největší pád mezi všemi malými vozy zaznamenala Alfa MiTo (-81,8 %) před Ladou Kalina (-66,7 %). Z automobilů v žebříčku nejvíce ztratil již vzpomínaný Ford Fusion, který těsně následují Opel Corsa (-59 %) a Peugeot 207 (-56,8 %). Obzvláště u Peugeotu je pokles o 155 registrací zarážející.
Třída malých vozů, registrace na českém trhu v červenci 2010 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 7/2010 | 1-7/2010 | 7/2010 | 1-7/2010 |
1. | Škoda FABIA | 1065 | 9338 | 32,2% | 34,4% |
2. | Ford FIESTA | 257 | 2186 | 7,8% | 8,0% |
3. | Ford FUSION | 229 | 2289 | 6,9% | 8,4% |
4. | Toyota YARIS | 213 | 1196 | 6,4% | 4,4% |
5. | Seat IBIZA | 171 | 876 | 5,2% | 3,2% |
6. | Renault CLIO | 158 | 1072 | 4,8% | 3,9% |
7. | Renault THALIA | 155 | 1185 | 4,7% | 4,4% |
8. | Volkswagen POLO | 128 | 1584 | 3,9% | 5,8% |
9. | Citroën C3 | 123 | 667 | 3,7% | 2,5% |
10. | Peugeot 207 | 118 | 1245 | 3,6% | 4,6% |
11. | Dacia SANDERO | 115 | 660 | 3,5% | 2,4% |
12. | Hyundai i20 | 109 | 943 | 3,3% | 3,5% |
13. | Chevrolet AVEO | 93 | 696 | 2,8% | 2,6% |
14. | Fiat PUNTO | 70 | 696 | 2,1% | 2,6% |
15. | Hyundai ACCENT | 46 | 510 | 1,4% | 1,9% |
15. | Kia RIO | 46 | 343 | 1,4% | 1,3% |
17. | Opel CORSA | 43 | 362 | 1,3% | 1,3% |
18. | Mazda 2 | 36 | 340 | 1,1% | 1,3% |
18. | Suzuki SWIFT | 36 | 330 | 1,1% | 1,2% |
20. | Peugeot 206 | 30 | 240 | 0,9% | 0,9% |
21. | Nissan MICRA | 20 | 69 | 0,6% | 0,3% |
22. | Honda JAZZ | 16 | 113 | 0,5% | 0,4% |
23. | Mitsubishi COLT | 15 | 94 | 0,5% | 0,3% |
24. | Honda CITY | 6 | 62 | 0,2% | 0,2% |
25. | Hyundai GETZ | 3 | 10 | 0,1% | 0,0% |
25. | Lada PRIORA | 3 | 10 | 0,1% | 0,0% |
- | Ostatní modely | 4 | 62 | 0,1% | 0,2% |
- | CELKEM | 3308 | 27178 | 100,0% | 100,0% |
Pád trhu za prvních sedm měsíců letošního roku činí -18,1 %. Své zákazníky našlo 27.178 automobilů této třídy místo 33.196.
V celkovém pořadí od ledna vede Fabia s 9.338 exempláři (její podíl je stabilních 34,4 %) před Fusionem (2.289, 8,4 %), třetí je Fiesta (2.186, 8 %). Modernější sokyně od Fordu svému staršímu sourozenci (vlastně spíše předchůdci) již notně dýchá na záda. Čtvrtý Volkswagen Polo překročil hranici patnácti stovek kusů (1.584, 5,8 %). Páté pořadí náleží Peugeotu 207 (1.245, 4,6 %). Přes magickou tisícovku se dostala ještě Toyota Yaris, dále pak oba Renaulty: Thalia a Clio.
Fabia v tomto meziročním srovnání samozřejmě také ztratila, pád činí -14,2 %, loni se jich prodalo o 1.528 více. Méně registrací má rovněž Fusion, vzhledem k jeho momentálním výsledkům není divu. Pohoršil si o značných -48,1 % (před rokem 4.414, letos o 2.125 méně!). Fiesta vykazuje pravý opak: +776 aut, tedy o 55 % více. Procentní nárůst o poznání modernějšího malého Fordu je stále ze všech nejvyšší, momentálně se mu přibližuje nejvíce Seat Ibiza, ale ten má jen necelých třicet procent. Volkswagen Polo získal oproti loňsku 103 vozů, tedy rovných 7 %. Pátá dvěstěsedmička je na tom o 457 kusů hůře (-26,9 %).
Mezi vznětovými motory patří v červencových absolutních počtech prvenství domácímu zástupci s 272 registracemi (podíl na celkových je tentokrát vysokých 25,5 %). Na druhém místě je Ford Fusion se 17 auty s motory TDCi (7,4 %), třetí příčku obsadil Peugeot 207 s 10 kusy (8,5 %). Více zástupců této kategorie alespoň desítky turbodieselů nedosáhlo.
Třída malých crossoverů, registrace na českém trhu v červenci 2010 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 7/2010 | 1-7/2010 | 7/2010 | 1-7/2010 |
1. | Suzuki SX4 | 102 | 613 | 79,7% | 65,5% |
2. | Kia SOUL | 17 | 189 | 13,3% | 20,2% |
3. | Fiat SEDICI | 9 | 110 | 7,0% | 11,8% |
- | Ostatní modely | 0 | 24 | 0,0% | 2,6% |
- | CELKEM | 128 | 936 | 100,0% | 100,0% |
Pořadí malých crossoverů se opět nezměnilo, i v červenci dominovalo Suzuki SX4 před Kiou Soul a Fiatem Sedici. Tato kategorie spíše umírá, protože v ní chybí Toyota Urban Cruiser, která si za minulý měsíc nepřipsala žádný nový vůz. Nissan Juke se ve statistikách zatím neobjevil, pouze jeho sourozenec Cube, ten je ale zařazen mezi malá MPV.
O velmi tristní situaci hovoří i srovnání s rokem 2009, a to jak měsíční, tak to od ledna. V obou případech se hodnota poklesu pohybuje kolem 35 %, tato čísla hovoří za vše.