Seat Ibiza Cupra – Sršeň (04/2002)

Seat Ibiza Cupra – Sršeň (04/2002)

 
 

Na nebezpečného člena hmyzí říše si zcela jistě dáte díky jeho výstražnému „válečnému malování“ pozor. Pro sportovního Seata Ibizu Cupra to ale platí bezezbytku také. Stejně tak, jako se říká, že jediná správná barva pro Ferrari je červená, tak každý...

Na nebezpečného člena hmyzí říše si zcela jistě dáte díky jeho výstražnému „válečnému malování“ pozor. Pro sportovního Seata Ibizu Cupra to ale platí bezezbytku také.

Stejně tak, jako se říká, že jediná správná barva pro Ferrari je červená, tak každý sportovní Seat s označením Cupra prostě musí být žlutý. Tahle barva se opravdu povedla a ibize vážně sluší. Nenecháme si také vymluvit, že je její ostré provedení Cupra neagresivněji vyhlížejícím vozem nižší třídy, s nímž se opticky trochu rovnat snad jen dvoulitrové Clio Sport. Hodně totiž španělskému modelu prospěl facelift, jenž ovšem v zásadě změnil jen detaily, které jen vyzdvihly základní atraktivní siluetu navrženou věhlasným Giugiarem. Když se karoserie navíc opatří rozměrnými nástavci předníhozadního nárazníku, skutečně výraznými prahovými nástavci a šestnáctipalcovými litými koly s atraktivním designem, máte co do činění s opravdovým dravcem.

Přístrojová deska je na rozdíl od těch koncernových tvarově nápaditá, neškodilo jí však opatřit ozdobným dekorem třeba v provedení hliník, nebo chrom. Z kovu provedené ozdobné pedálylem manžety řadicí páky to nezachrání. Sportovně působí červené podbarvení přístrojů, punc výjimečnosti má velkoplošný displej, na kterém se zobrazují veškeré potřebné údaje palubního počítače, ventilace a klimatizace. Kůží potažený volant se výborně držel, dobře padla do ruky i kulatá hlavice řadicí páky. Její dráhy byly poměrně přesné, avšak na sportovní vůz poněkud dlouhé a rychlosti řazení nepřidal ani typický „volkswagenovský kloub“ v oblasti neutrálu, který téměř znemožňuje zařadit jedním pohybem. Pravou kůží měl tento seat čalouněny i výplně dveří a značnou část plochy sedadel, která sice na první pohled slibovala pohádkové boční vedení, realita však byla jiná. Správně tvrdé sedáky i opěradla měly opravdu výrazné profilování, konstruována však byla zjevně pro poněkud tělnatější postavy, takže ani naše kolem 90 kg těžké trupy, patřičně zformované tréninkem ve fitnesscentrech, do nich pevně nezapadly. V oblasti kříže to sice bylo lepší, nicméně celá horní polovina byla v zatáčkách smýkána ze strany na stranu. Prostoru měli cestující vpředu celkem dostatek, vzadu to bylo velmi dobré v oblasti hlavy, kolena však sportovní Ibiza hýčká v této třídě snad nejméně. Díky mírnému profilování zadních sedadel, které však mělo v praxi jen malý efekt, pojme Cupra jen čtyři osoby. Zavazadlový prostor je sice docela hluboký, ale poměrně úzký, objem 250 l je ale v této kategorii celkem obvyklý.

Pokud řeknete, že pod kapotou libovolného sportovního automobilu koncernu Volkswagen pracuje důvěrně známý přeplňovaný zážehový motor 1,8 l v drtivé většině případů se nebudete mýlit, a Cupra patří do této rodinky také. V jejím případě jde o solidní střed nabídky, který činí 115 kW. Již 110 umí dobře zacvičit i s octavií a passatem, takže autíčko o hmotnosti kolem1,1 tuny umí 5 kW navíc pěkně rozhýbat. O tom také vypovídá údaj o zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,9 s, na dálnici pak lze ibizu rozhýbat až na „tachometrových“ 225 km/h. Jednotka ožívá již při 2500/min, nejvíce síly má v rozmezí 4200-5500/min a omezovač ji zkrotí při 6800/min. Síla v tak širokém spektru otáček nenutí příliš řadit a výborně kompenzuje také poněkud těžší zpřevodování, takže s cuprou rozhodně není problém předjíždět ani delší kolony. V případě potíží jsou vždy připraveny účinné a pěkně jedovaté brzdy, kterým by ale neškodilo citlivější dávkování. Nejprve se totiž neděje nic, což donutí intenzivněji sešlápnout, načež jsou těla katapultována proti čelnímu sklu. Na jejich účinek si však lze zvyknout. Spotřeba ibizy Cupra byla, ostatně jako u všech zážehových přeplňovaných motorů závislá na jízdním stylu. Pokud jsme jezdili na maximum, nebyl problém pohybovat se kolem 18,5 l na 100 km, při klidné jízdě si vůz řekl o 8,8 l a celý test jsme absolvovali v průměru za 10,3 l. Z faktického hlediska tedy lze pohonné jednotce vytknout jen máloco, ovšem nějak se stále nemůžeme zbavit dojmu, že do sportovního vozu patří atmosféricky plněný motor. Turbo bychom rádi viděli v rodinných vozech, kde se tolik neřadí, a vůz by přesto byl schopen zrychlit prakticky kdykoliv, podle našeho mínění je ale třeba si dynamiku vozu zasloužit vysokými otáčkami a častým řazením. Radost z jízdy je tak vystřídána pouhou radostí z rychlosti a síly, a to nějak není ono. Což pochopitelně není výtka vozu Seat Ibiza Cupra 1.8 20vT Cupra, ale těmto pohonným jednotkám všeobecně, přičemž jde pouze o náš subjektivní názor…

Jestli je ale Cupra v něčem z odkazu čistě sportovních vozů opravdu důsledná, je to odladění podvozku. Ten je totiž pekelně tvrdý, což nevadí na kvalitních silnicích, kde Ibiza sedí jako přibitá, ale na rozbitých vozovkách je jízda s ní jen pro opravdu tvrdé chlapy. Zatímco dlouhé nerovnosti pohltí s přehledem, o hloubce každé malé díry, spáry a hrbolu podá podrobnou zprávu, ohlášenou navíc výrazným rázem. Poněkud zvláštní nastavení podvozku však způsobuje, že se na sérii hrbolů vůz příčně rozkymácí, což není ve vyšších rychlostech vůbec nic příjemného, objektivně to však nemá na jízdní vlastnosti vliv. Díky extrémně tvrdému naladění sedí Cupra v zatáčkách ukázkově, je přísně neutrální s nepatrným sklonem k nedotáčivosti, ovšem na etalon této třídy, Renault Clio Sport 2.0, to přece jen nestačí (a to je Clio o poznání komfortnější…). To ovšem vůbec nemusí být problém šasi seatu. Jeho největším, a vzhledem k extremistickému určení vozu snad kromě sedadel dokonce jediným nedostatkem je totiž řízení. Zatímco nedávno zkoušené sportovní modely Clio Sport a Yaris TS mají poměrně přesné řízení s velmi dobrou zpětnou vazbou, u Cupry to říci nelze. Na pokyny řidiče totiž reaguje letargicky a se zpožděním, nedává vědět, v jakém úhlu jsou právě natočena kola a při výraznějším pohybu volantem nám jinak velmi tvrdé (i když kymácivé) pérování odpovědělo náhlým nalehnutím karoserie na vnější přední kolo. Říká se, že si řidič zvykne na všechno, a toto platí i o řízení Cupry, i když ne zcela. Zatímco po pár stovkách kilometrů lze odhadnout, jak by asi měl být při určitém poloměru zatáčky natočen volant, nelze zvládnout krizovou situaci bez toho, aby řidič věděl, co se mu právě děje s koly.

Na to že má Ibiza již svého nástupce, který se začíná vyrábět, je, alespoň v provedení Cupra, stále ve formě. Rozhodně zaujme agresivním vzezřením i velmi zdařilým lakem a atraktivními litými koly, ale potěší i povedeným designem přístrojové desky. Impozantně působí také výrazně profilovaná sedadla, která jsou však dost široká, takže štíhlejším lidem neposkytnou nejlepší stabilitu trupu. Pohonná jednotka s výkonem 115 kW má nadbytek elánu od 2500/min až do 6000/min, takže nevyžaduje časté řazení, při svižné jízdě spálí kolem 10 l na 100 km. Velmi tvrdý podvozek zajišťuje výborné jízdní vlastnosti na kvalitní silnici, na nerovnostech se však vůz kymácí a ztrácí část svého klidu. Jedinou výraznější slabinou je nepřesné řízení s nevalnou zpětnou vazbou, to vše ale stojí velmi lákavých 529 900 korun.

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 529 900 Kč Cena v testované výbavě: 583 780 Kč

Základní výbava:Litá kola, ABS, EBD, kotoučové brzdy, airbag řidiče a spolujezdce, el. ovládání předních oken, posilovač řízení, výškové nastavení sedadla řidiče, nárazníky v barvě karoserie, zadní stěrač, třetí brzdové světlo, el. vyhřívaná a ovládaná vnější zrcátka, , dálkové centrální zamykání, imobilizér, přední mlhovky, rádio, ukazatel vnější teploty, palubní počítač.

Výbava testovaného vozu:základní + polosamočinná klimatizace, alarm, dešťový senzor

Ceny drahokamů rapidně stoupají, vykazují nárůst v řádu až stovek procent Ceny drahokamů rapidně stoupají, vykazují nárůst v řádu až stovek procent

Vyšší poptávce po drahých kamenech nahrává zklamání…

Komentář Heleny Horské: Zahraniční investoři zadlužili Česko až po uši Komentář Heleny Horské: Zahraniční investoři zadlužili Česko až po uši

Podle informací České národní banky zahraniční dluh Česka…

ČSSD se chce s Altnerovými dědici vyrovnat mimosoudně, nabídla prý 180 milionů ČSSD se chce s Altnerovými dědici vyrovnat mimosoudně, nabídla prý 180 milionů

ČSSD nabídla dědicům zesnulého právníka Zdeňka Altnera…

Staroměstskou tržnici čeká rekonstrukce. Praha do ní investuje čtvrt miliardy Staroměstskou tržnici čeká rekonstrukce. Praha do ní investuje čtvrt miliardy

Praha plánuje investovat 250 milionů korun do oprav…

 

Štítky Seat Testy Malé vozy

Technické údaje
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1781
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 115 / 5800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 210 / 1800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 218
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.8 / 6 / 7.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 250 / 782
Objem nádrže (l):45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1194 / 385
Rozměr pneu:195/45 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3876
b) šířka (mm): 1640
c) výška (mm): 1422
d) rozvor (mm): 2443
e) rozchod vpředu (mm): 1429
f) rozchod vzadu (mm): 1394
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 750 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 550 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930
k) šířka vpředu (mm): 1380
l) šířka vzadu (mm): 1400
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 520
výška opěradla vpředu (mm): 590
výška opěradla vzadu (mm): 560
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 7
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 6
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 7
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 7
Tah v nižších otáčkách: 10
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 6
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,65
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset "jednookých" králů

V našem posledním díle o spolehlivosti automobilů podle…

Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč

Městské SUV se brzy stane jedním ze tří nejprodávanějších…

 



Seat Ibiza (1993-2001) - německá technika, španělský temperament Seat Ibiza (1993-2001) - německá technika, španělský temperament

Začátek 90.let představoval pro Seat období renesance. Po…

Nový Seat Ibiza Nový Seat Ibiza

Získali jsme první informace a fotografie nové generace…

 



 
Škoda připomíná třicetiny Favoritu výstavou prototypů a jejich novými fotkami

Škoda připomíná třicetiny Favoritu výstavou prototypů a jejich novými fotkami

Dnes 14:56

Mladoboleslavská automobilka kulaté výročí svého přelomového modelu důkladně oslavuje. Důkazem je nejen nová sada firemních fotografií...




Blesk.cz

20 tipů na víkend: Bitva na Bílé Hoře, skřeti na Špilberku i závody dřevorubců!

20 tipů na víkend: Bitva na Bílé Hoře, skřeti na…

Neseďte doma a nekoukejte se jen z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam vyrazit, nechte…

Česká Barbie si šla zvětšit prsa na osmičky! Doprovodila ji hrdá maminka

Česká Barbie si šla zvětšit prsa na osmičky!…

A je to tady. Česká živoucí Barbie Gabriel Jiráčková (17) se konečně dočkala. Je zase o krok blíž svému snu…

 

iSport.cz

Berdych o superčtyřhře s Nadalem: Bude to hodně podle instinktu

Berdych o superčtyřhře s Nadalem: Bude to hodně…

V pátek půjde do závěrečného zápasu dne, který bude velmi speciální. Tomáš Berdych si poprvé v kariéře zahraje…

Hokej řeší aféru! Liga mistrů žádá trest pro Hradec, vadí jí kritika

Hokej řeší aféru! Liga mistrů žádá trest pro Hradec,…

Na český hokej se valí mezinárodní aféra. Odstartoval ji nedávný rozhovor prezidenta hradeckého klubu Miroslava…

 

Reflex.cz

New York vypadal v 70. letech na některých místech hrozivě, pak se jej podařilo „vyčistit“. Podívejte se na fotografie

New York vypadal v 70. letech na některých místech…

Americký New York je považovaný za globální mocenské centrum, které má velký dopad na obchod, finance, média,…

Machiavelli v kostýmku: Nový životopis Angely Merkelové ukazuje, proč opět vyhraje volby

Machiavelli v kostýmku: Nový životopis Angely…

Málokterý evropský politik byl v posledních letech podroben tak drtivé kritice, jako německá kancléřka Angela…