Seat Ibiza: První jízdní dojmy

Seat Ibiza: První jízdní dojmy

 
 

Na zatáčkovitých silničkách ostrova Ibiza jsme zkoušeli, jak se Seatu povedla další generace stejnojmenného malého pětidveřového hatchbacku.

Všechno se to seběhlo až nečekaně rychle. Studie malého kupátka Seat Bocanegra představená v březnu v Ženevě byla pro mě velmi příjemným překvapením a takřka vzápětí nám automobilka ukázala první oficiální snímky produkčního pětidveřáku Ibiza, jenž z konceptu vychází. A teď, pouhé dva měsíce od skončení švýcarského autosalonu už na palubě příšerně vibrujícího a hlučícího letadla Fairchild Metro 23, jehož vrtule pracuje asi metr a půl od mojí hlavy, na trase Ibiza-Praha, píši tyhle řádky v naději, že se mi podaří nasměrovat svou pozornost jinam, než na to, že mám hlavu jako střep.

Emoce? Jak pro koho

Oč nadšenější jsem byl z Bocanegry, která naznačovala, že by mohla mít Alfa Mi. To zdatnou konkurenci v soutěži krásy segmentu B, o to rozpačitější jsem z designu pětidveřové Ibizy. Nebezpečně vyhlížející příď přechází do (i navzdory dvěma výrazným prolisům na pontonu) až překvapivě krotce a nenápadně působícího profilu. Dle mého názoru by autu prospěly ostřejší linie prosklení. A záď se zcela rovnou spodní linií zadního skla a malými svítilnami působí dost nudně, o menší vzpruhu se postará po rozsvícení jen docela zajímavě řešená optika. Ještě že je design tak subjektivní záležitost a tohle auto se vám klidně může líbit více, než mě, já si ale s konečným soudem počkám na produkční Bocanegru, neboli Ibizu 3D.

Interiér mě nenechá na pochybách, že sedím v Seatu. Přestože se nepodobá ani předchozí Ibize, ani současnému Leonu, nese si z každého něco a výsledkem jsou velice sympatické tvary. K tomu si přidejte fakt pěkně tvarovaný volant, jenž se výborně drží, standardní sedadla s lehkým bočním vedením a nízkým posazem, sportovně vyhlížející kapličku s přístroji - a máte velmi příjemné pracoviště řidiče. Ba co víc, potěší i dost velký kufr – 292 l patří k nejlepším hodnotám v segmentu. Snad pouze tvrdé plasty na celé palubní desce působily dojmem, že jsou tvrdé a plastové až moc.

Motor nepřekvapil

Tentokrát se nekonaly žádné motorické (nebo snad motoristické?) hody, měl jsem možnost vyzkoušet pouze jedinou pohonnou jednotku, takže jsem sáhl po té, která se zdála pro klikaté silničky španělského ostrova jasně nejlepší a tedy i tu, kterou zřejmě koupí sportovně orientovaný řidič – benzinovou šestnáctistovku o výkonu 105 koní. Nevím, jak na tom jsou ostatní motorizace, ale tahle je pro malé, sportovně laděné auto tak akorát. Libuje si spíš ve středních otáčkách a nevytáčí se tak ochotně, jak tomu bývalo u stejných objemů před pár lety, nebo jak tomu je u nejlepších šestnáctistovek současnosti. Její dynamika je spíš průměrná, ale na svižné svezení tento výkon postačuje, nečinilo mi problémy předjíždět. Litoval jsem jen, že omezovač zasahuje až příliš brzo – již kolem 6400 otáček. Ale nezoufejte, tahle verze je nejsportovnější jen dočasně, automobilka oficiálně potvrdila, že se časem objeví sportovnější verze FR a Cupra. Ocenit musím dobré odhlučnění čtyřválce, do kabiny pronikal zvuk příjemně a nevtíravě. Řazení pětistupňové manuální převodovky je typický Koncern – dráhy jsou krátké a přesné, rychlé sportovní řazení ale komplikuje odpor neutrální polohy. Meziplynem si nepomáhám, elektronika nereaguje zas tak rychle, aby to mělo nějaký efekt, takže je prostě třeba měnit rychlostní stupně méně impulzivně…

Znamenitý podvozek

Zatímco dosavadní vrcholné pohonné ústrojí nebudí kdovíjaké emoce, dostatečně jsem se „zahojil“ na podvozku. Seaty byly charakteristické hodně sportovně laděnými šasi, které zajišťovaly velmi dobré jízdní vlastnosti, vyžadovaly ale od posádky velkou shovívavost při přejezdech nerovností. Ibiza je ale od tohoto nastavení diametrálně odlišná. Její tlumiče totiž pracují znamenitě a poskytují velmi dobrý jízdní komfort. Přitom se ale hatchback v zatáčkách naklání jen minimálně a jízdní vlastnosti byly na kvalitních španělských silnicích znamenité. Nedotáčivost podvozku je dobře potlačena a při změně zatížení v zatáčce přichází neklid zádě jen zřídka kdy. Brzdy mají příjemný nástup a nepodařilo se mi je unavit ani při hodně dravém jízdním stylu. Řízení by mohlo fungovat ještě o něco lépe v oblasti kolem přímého směru, ale jinak je přesné a s nepřehnaným účinkem posilovače, rozhodně bude patřit mezi malými auty těm nejlepším.

Silný hráč

Seat Ibiza mě rozhodně překvapila kombinací jízdních vlastností a komfortu, naopak nepřekvapila typickou orientací na řidiče, a bohužel ani pohonnou jednotkou. Seat navíc prohlásil, že výrazně zapracoval na dosavadní slabině svých aut – kvalitě a spolehlivosti. Pokud se povede všechny tyto vlastnosti skloubit a doplní je tradičně atraktivní cena, má Ibiza velké šance výrazně promluvit do prodejů v segmentu B. Já ale stále čekám, jak to dopadne s Bocanegrou…

SEAT Ibiza - přehled motorizací
Motor1,2 12V1,4 16V1,6 16V1,9 TDI
Zdvihový objem [cm3]1198139015981896
Válce/ventily3/44/44/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]51/540063/500077/560077/4000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]112/3000132/3800153/3800240/1900
Max. rychlost [km/h]163175187186
Zrychlení 0-100 km/h [s]15,012,210,510,6
Zrychlení 80-120 km/h na 5.r.s. [s]18,820,916,514,3
Komb. spotřeba [l/100 km]5,96,26,64,5

Spolupracujeme s TipCars.com
Dotace na hospodaření s dešťovou vodou si lidé rozebrali během jednoho dne Dotace na hospodaření s dešťovou vodou si lidé rozebrali během jednoho dne

Od pondělního  rána, kdy se spustila program Dešťovka, do…

Pražané utratili za jízdenky v hromadné dopravě přes čtyři miliardy korun Pražané utratili za jízdenky v hromadné dopravě přes čtyři miliardy korun

Tržby z jízdného pražského dopravního podniku (DPP) loni…

ePojištění.cz končí s fotbalem, už nebude sponzorem ligy ePojištění.cz končí s fotbalem, už nebude sponzorem ligy

Firma ePojisteni.cz již nebude v názvu první fotbalové…

Očkování Čechů bude stát 2,8 miliardy korun, zdravotní pojišťovny už připravují tendr Očkování Čechů bude stát 2,8 miliardy korun, zdravotní pojišťovny už připravují tendr

Zdravotní pojišťovny budou hledat dodavatele pravidelných…

 
 

Přidat názorDiskuse: Seat Ibiza: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč 6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč

Tuzemský automotoklub ÚAMK připravil před nadcházející…

Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku

Škoda připravila pro svoji vlajkovou loď nové prvky do…

 




Seat Ibiza 1.0 TSI vs. Škoda Fabia 1.2 TSI – Jsou tři lepší než čtyři? Seat Ibiza 1.0 TSI vs. Škoda Fabia 1.2 TSI – Jsou tři lepší než čtyři?

Motory obou našich soků mají výkon 81 kW, liší se však…

Seat Ibiza Cupra: Síla upsizingu (+video) Seat Ibiza Cupra: Síla upsizingu (+video)

Vydali jsme se do španělské Barcelony vyzkoušet si…

 



 
Zetor Wolfdog dokazuje, že výrobce traktorů míří i mezi armádní techniku

Zetor Wolfdog dokazuje, že výrobce traktorů míří i mezi armádní techniku

Dnes 14:52

Model vnitřního uspořádání vyvíjeného pásového vojenského vozidla bude Zetor prezentovat na Mezinárodním veletrhu obranné a bezpečnostní techniky IDET v Brně.




Blesk.cz

Divočina jménem Slovenský ráj: Jeden z nejkrásnějších koutů našich sousedů!

Divočina jménem Slovenský ráj: Jeden z…

Rokliny a kaňony, které jsou opatřeny žebříky, stupničkami a podobně, to je Slovenský ráj, místo, kde můžete…

Ochrnutý moderátor počasí Michal Jančařík: Obrovská radost z prvního kroku!

Ochrnutý moderátor počasí Michal Jančařík: Obrovská…

Moderátor Michal Jančařík (41) má za sebou nejtěžší rok v životě. Kvůli nemoci musel na transplantaci ledviny a…

 

iSport.cz

Další průšvih golfisty Woodse: V USA ho zatkli opilého za volantem!

Další průšvih golfisty Woodse: V USA ho zatkli…

Místo návratu na greeny poznal jaké to je, skončit v cele. Golfista Tiger Woods byl zadržen policií a vzat do…

Stramaccioni a jeho trenérský tým ve Spartě? Vyjdou na 57 milionů ročně

Stramaccioni a jeho trenérský tým ve Spartě? Vyjdou…

Benvenuto, mister, Sparta vítá nového trenéra. Včera po dlouhých jednáních uzavřel největší český klub dvouletou…

 

Reflex.cz

Do Botswany za krokodýly: Když se páří čtvrttunoví predátoři, je třeba mít se na pozoru!

Do Botswany za krokodýly: Když se páří čtvrttunoví…

Botswanské léto se zbavuje posledního listí a vše začíná žloutnout. Příroda se mění a smutný pohled na…

Češi zabodovali v Cannes. Hlavní cenu v jedné z kategorií si odváží film Lerd

Češi zabodovali v Cannes. Hlavní cenu v jedné z…

Nový film režiséra Mohammeda Rasoulofa, v Cannes již oceněném Cenou za nejlepší režii v roce 2011 za film…