Seat Ibiza: První jízdní dojmy

Seat Ibiza: První jízdní dojmy

 
 

Na zatáčkovitých silničkách ostrova Ibiza jsme zkoušeli, jak se Seatu povedla další generace stejnojmenného malého pětidveřového hatchbacku.

Všechno se to seběhlo až nečekaně rychle. Studie malého kupátka Seat Bocanegra představená v březnu v Ženevě byla pro mě velmi příjemným překvapením a takřka vzápětí nám automobilka ukázala první oficiální snímky produkčního pětidveřáku Ibiza, jenž z konceptu vychází. A teď, pouhé dva měsíce od skončení švýcarského autosalonu už na palubě příšerně vibrujícího a hlučícího letadla Fairchild Metro 23, jehož vrtule pracuje asi metr a půl od mojí hlavy, na trase Ibiza-Praha, píši tyhle řádky v naději, že se mi podaří nasměrovat svou pozornost jinam, než na to, že mám hlavu jako střep.

Emoce? Jak pro koho

Oč nadšenější jsem byl z Bocanegry, která naznačovala, že by mohla mít Alfa Mi. To zdatnou konkurenci v soutěži krásy segmentu B, o to rozpačitější jsem z designu pětidveřové Ibizy. Nebezpečně vyhlížející příď přechází do (i navzdory dvěma výrazným prolisům na pontonu) až překvapivě krotce a nenápadně působícího profilu. Dle mého názoru by autu prospěly ostřejší linie prosklení. A záď se zcela rovnou spodní linií zadního skla a malými svítilnami působí dost nudně, o menší vzpruhu se postará po rozsvícení jen docela zajímavě řešená optika. Ještě že je design tak subjektivní záležitost a tohle auto se vám klidně může líbit více, než mě, já si ale s konečným soudem počkám na produkční Bocanegru, neboli Ibizu 3D.

Interiér mě nenechá na pochybách, že sedím v Seatu. Přestože se nepodobá ani předchozí Ibize, ani současnému Leonu, nese si z každého něco a výsledkem jsou velice sympatické tvary. K tomu si přidejte fakt pěkně tvarovaný volant, jenž se výborně drží, standardní sedadla s lehkým bočním vedením a nízkým posazem, sportovně vyhlížející kapličku s přístroji - a máte velmi příjemné pracoviště řidiče. Ba co víc, potěší i dost velký kufr – 292 l patří k nejlepším hodnotám v segmentu. Snad pouze tvrdé plasty na celé palubní desce působily dojmem, že jsou tvrdé a plastové až moc.

Motor nepřekvapil

Tentokrát se nekonaly žádné motorické (nebo snad motoristické?) hody, měl jsem možnost vyzkoušet pouze jedinou pohonnou jednotku, takže jsem sáhl po té, která se zdála pro klikaté silničky španělského ostrova jasně nejlepší a tedy i tu, kterou zřejmě koupí sportovně orientovaný řidič – benzinovou šestnáctistovku o výkonu 105 koní. Nevím, jak na tom jsou ostatní motorizace, ale tahle je pro malé, sportovně laděné auto tak akorát. Libuje si spíš ve středních otáčkách a nevytáčí se tak ochotně, jak tomu bývalo u stejných objemů před pár lety, nebo jak tomu je u nejlepších šestnáctistovek současnosti. Její dynamika je spíš průměrná, ale na svižné svezení tento výkon postačuje, nečinilo mi problémy předjíždět. Litoval jsem jen, že omezovač zasahuje až příliš brzo – již kolem 6400 otáček. Ale nezoufejte, tahle verze je nejsportovnější jen dočasně, automobilka oficiálně potvrdila, že se časem objeví sportovnější verze FR a Cupra. Ocenit musím dobré odhlučnění čtyřválce, do kabiny pronikal zvuk příjemně a nevtíravě. Řazení pětistupňové manuální převodovky je typický Koncern – dráhy jsou krátké a přesné, rychlé sportovní řazení ale komplikuje odpor neutrální polohy. Meziplynem si nepomáhám, elektronika nereaguje zas tak rychle, aby to mělo nějaký efekt, takže je prostě třeba měnit rychlostní stupně méně impulzivně…

Znamenitý podvozek

Zatímco dosavadní vrcholné pohonné ústrojí nebudí kdovíjaké emoce, dostatečně jsem se „zahojil“ na podvozku. Seaty byly charakteristické hodně sportovně laděnými šasi, které zajišťovaly velmi dobré jízdní vlastnosti, vyžadovaly ale od posádky velkou shovívavost při přejezdech nerovností. Ibiza je ale od tohoto nastavení diametrálně odlišná. Její tlumiče totiž pracují znamenitě a poskytují velmi dobrý jízdní komfort. Přitom se ale hatchback v zatáčkách naklání jen minimálně a jízdní vlastnosti byly na kvalitních španělských silnicích znamenité. Nedotáčivost podvozku je dobře potlačena a při změně zatížení v zatáčce přichází neklid zádě jen zřídka kdy. Brzdy mají příjemný nástup a nepodařilo se mi je unavit ani při hodně dravém jízdním stylu. Řízení by mohlo fungovat ještě o něco lépe v oblasti kolem přímého směru, ale jinak je přesné a s nepřehnaným účinkem posilovače, rozhodně bude patřit mezi malými auty těm nejlepším.

Silný hráč

Seat Ibiza mě rozhodně překvapila kombinací jízdních vlastností a komfortu, naopak nepřekvapila typickou orientací na řidiče, a bohužel ani pohonnou jednotkou. Seat navíc prohlásil, že výrazně zapracoval na dosavadní slabině svých aut – kvalitě a spolehlivosti. Pokud se povede všechny tyto vlastnosti skloubit a doplní je tradičně atraktivní cena, má Ibiza velké šance výrazně promluvit do prodejů v segmentu B. Já ale stále čekám, jak to dopadne s Bocanegrou…

SEAT Ibiza - přehled motorizací
Motor1,2 12V1,4 16V1,6 16V1,9 TDI
Zdvihový objem [cm3]1198139015981896
Válce/ventily3/44/44/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]51/540063/500077/560077/4000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]112/3000132/3800153/3800240/1900
Max. rychlost [km/h]163175187186
Zrychlení 0-100 km/h [s]15,012,210,510,6
Zrychlení 80-120 km/h na 5.r.s. [s]18,820,916,514,3
Komb. spotřeba [l/100 km]5,96,26,64,5

Spolupracujeme s TipCars.com
Řecko postupuje k finanční nezávislosti, po třech letech vydalo vlastní emisi dluhopisů Řecko postupuje k finanční nezávislosti, po třech letech vydalo vlastní emisi dluhopisů

Řecká vláda dnes vydala pětileté dluhopisy v hodnotě tří…

Billboardy zmizí od dálnic, provozovatelé reklamních ploch se chtějí soudit Billboardy zmizí od dálnic, provozovatelé reklamních ploch se chtějí soudit

Kvůli zákazu zmizí od září od dálnic a silnic I. třídy na…

Komentář Jany Havligerové: Penze, nebo chudinské dávky? Komentář Jany Havligerové: Penze, nebo chudinské dávky?

Studie o důchodových systémech, kterou vypracovali…

 
 

Přidat názorDiskuse: Seat Ibiza: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody? Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody?

Místo velkých pák ručních brzd dnes automobilky dávají…

Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč? Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč?

Početnějším rodinám zůstane levné SUV od Dacie…

 



Seat Ibiza 1.0 TSI vs. Škoda Fabia 1.2 TSI – Jsou tři lepší než čtyři? Seat Ibiza 1.0 TSI vs. Škoda Fabia 1.2 TSI – Jsou tři lepší než čtyři?

Motory obou našich soků mají výkon 81 kW, liší se však…

Seat Ibiza Cupra: Síla upsizingu (+video) Seat Ibiza Cupra: Síla upsizingu (+video)

Vydali jsme se do španělské Barcelony vyzkoušet si…

 



 
Modernizovaný Nissan Qashqai má české ceny. Dá vám slevu i na akční ceny

Modernizovaný Nissan Qashqai má české ceny. Dá vám slevu i na akční ceny

Dnes 13:51

Za základní dvanáctistovku s výkonem 115 koní dáte po aktuální slevě 437.500 korun. Novinkou je linie Tekna+, která platí za absolutní vrchol nabídky.




Blesk.cz

Facebook plánuje předplatné pro články. Zdarma jich půjde přečíst jen deset

Facebook plánuje předplatné pro články. Zdarma jich…

Facebook delší dobu nabízí vydavatelům funkci Instant Articles, kdy mohou být články včetně multimédií kompletně…

Babiš měl vysvětlit nahrávky. Odmítl se s poslanci bavit, zlobí se šéf komise

Babiš měl vysvětlit nahrávky. Odmítl se s poslanci…

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš popřel, že by měl někdy k dispozici takzvaný živý policejní spis. Novinářům po…

 

iSport.cz

Kvůli dotacím je obviněný i Jansta. Kdo zná realitu, kroutí hlavou, říká

Kvůli dotacím je obviněný i Jansta. Kdo zná realitu,…

Policie obvinila v kauze manipulací se sportovními dotacemi jako právnickou osobu Českou unii sportu, a…

Jágr nevyloučil extraligu. Mohl by ho lákat Růžička, zájem má Třinec

Jágr nevyloučil extraligu. Mohl by ho lákat Růžička,…

Vlasy smotané do culíku, na hlavě zastaralá „skořápka“. Na ní nezaměnitelné číslo 68. Jaromír Jágr se včera…

 

Reflex.cz

Příběh drsných fotografií: Odvážný lékař uvízl na Antarktidě a musel operovat sám sebe

Příběh drsných fotografií: Odvážný lékař uvízl na…

Leonid Rogozov. Jméno, které v dějinách lékařství vzbuzuje obdiv i respekt. Lékař, který zemřel teprve před…

Lobbista Dalík míří opět za mříže. Za kauzu Pandury dostal 5 let vězení

Lobbista Dalík míří opět za mříže. Za kauzu Pandury…

Za podvod při jednáních o nákupu obrněných aut Pandur pro českou armádu si lobbista Marek Dalík odpyká pět let…