Seat Ibiza: První jízdní dojmy

Seat Ibiza: První jízdní dojmy

 
 

Na zatáčkovitých silničkách ostrova Ibiza jsme zkoušeli, jak se Seatu povedla další generace stejnojmenného malého pětidveřového hatchbacku.

Všechno se to seběhlo až nečekaně rychle. Studie malého kupátka Seat Bocanegra představená v březnu v Ženevě byla pro mě velmi příjemným překvapením a takřka vzápětí nám automobilka ukázala první oficiální snímky produkčního pětidveřáku Ibiza, jenž z konceptu vychází. A teď, pouhé dva měsíce od skončení švýcarského autosalonu už na palubě příšerně vibrujícího a hlučícího letadla Fairchild Metro 23, jehož vrtule pracuje asi metr a půl od mojí hlavy, na trase Ibiza-Praha, píši tyhle řádky v naději, že se mi podaří nasměrovat svou pozornost jinam, než na to, že mám hlavu jako střep.

Emoce? Jak pro koho

Oč nadšenější jsem byl z Bocanegry, která naznačovala, že by mohla mít Alfa Mi. To zdatnou konkurenci v soutěži krásy segmentu B, o to rozpačitější jsem z designu pětidveřové Ibizy. Nebezpečně vyhlížející příď přechází do (i navzdory dvěma výrazným prolisům na pontonu) až překvapivě krotce a nenápadně působícího profilu. Dle mého názoru by autu prospěly ostřejší linie prosklení. A záď se zcela rovnou spodní linií zadního skla a malými svítilnami působí dost nudně, o menší vzpruhu se postará po rozsvícení jen docela zajímavě řešená optika. Ještě že je design tak subjektivní záležitost a tohle auto se vám klidně může líbit více, než mě, já si ale s konečným soudem počkám na produkční Bocanegru, neboli Ibizu 3D.

Interiér mě nenechá na pochybách, že sedím v Seatu. Přestože se nepodobá ani předchozí Ibize, ani současnému Leonu, nese si z každého něco a výsledkem jsou velice sympatické tvary. K tomu si přidejte fakt pěkně tvarovaný volant, jenž se výborně drží, standardní sedadla s lehkým bočním vedením a nízkým posazem, sportovně vyhlížející kapličku s přístroji - a máte velmi příjemné pracoviště řidiče. Ba co víc, potěší i dost velký kufr – 292 l patří k nejlepším hodnotám v segmentu. Snad pouze tvrdé plasty na celé palubní desce působily dojmem, že jsou tvrdé a plastové až moc.

Motor nepřekvapil

Tentokrát se nekonaly žádné motorické (nebo snad motoristické?) hody, měl jsem možnost vyzkoušet pouze jedinou pohonnou jednotku, takže jsem sáhl po té, která se zdála pro klikaté silničky španělského ostrova jasně nejlepší a tedy i tu, kterou zřejmě koupí sportovně orientovaný řidič – benzinovou šestnáctistovku o výkonu 105 koní. Nevím, jak na tom jsou ostatní motorizace, ale tahle je pro malé, sportovně laděné auto tak akorát. Libuje si spíš ve středních otáčkách a nevytáčí se tak ochotně, jak tomu bývalo u stejných objemů před pár lety, nebo jak tomu je u nejlepších šestnáctistovek současnosti. Její dynamika je spíš průměrná, ale na svižné svezení tento výkon postačuje, nečinilo mi problémy předjíždět. Litoval jsem jen, že omezovač zasahuje až příliš brzo – již kolem 6400 otáček. Ale nezoufejte, tahle verze je nejsportovnější jen dočasně, automobilka oficiálně potvrdila, že se časem objeví sportovnější verze FR a Cupra. Ocenit musím dobré odhlučnění čtyřválce, do kabiny pronikal zvuk příjemně a nevtíravě. Řazení pětistupňové manuální převodovky je typický Koncern – dráhy jsou krátké a přesné, rychlé sportovní řazení ale komplikuje odpor neutrální polohy. Meziplynem si nepomáhám, elektronika nereaguje zas tak rychle, aby to mělo nějaký efekt, takže je prostě třeba měnit rychlostní stupně méně impulzivně…

Znamenitý podvozek

Zatímco dosavadní vrcholné pohonné ústrojí nebudí kdovíjaké emoce, dostatečně jsem se „zahojil“ na podvozku. Seaty byly charakteristické hodně sportovně laděnými šasi, které zajišťovaly velmi dobré jízdní vlastnosti, vyžadovaly ale od posádky velkou shovívavost při přejezdech nerovností. Ibiza je ale od tohoto nastavení diametrálně odlišná. Její tlumiče totiž pracují znamenitě a poskytují velmi dobrý jízdní komfort. Přitom se ale hatchback v zatáčkách naklání jen minimálně a jízdní vlastnosti byly na kvalitních španělských silnicích znamenité. Nedotáčivost podvozku je dobře potlačena a při změně zatížení v zatáčce přichází neklid zádě jen zřídka kdy. Brzdy mají příjemný nástup a nepodařilo se mi je unavit ani při hodně dravém jízdním stylu. Řízení by mohlo fungovat ještě o něco lépe v oblasti kolem přímého směru, ale jinak je přesné a s nepřehnaným účinkem posilovače, rozhodně bude patřit mezi malými auty těm nejlepším.

Silný hráč

Seat Ibiza mě rozhodně překvapila kombinací jízdních vlastností a komfortu, naopak nepřekvapila typickou orientací na řidiče, a bohužel ani pohonnou jednotkou. Seat navíc prohlásil, že výrazně zapracoval na dosavadní slabině svých aut – kvalitě a spolehlivosti. Pokud se povede všechny tyto vlastnosti skloubit a doplní je tradičně atraktivní cena, má Ibiza velké šance výrazně promluvit do prodejů v segmentu B. Já ale stále čekám, jak to dopadne s Bocanegrou…

SEAT Ibiza - přehled motorizací
Motor1,2 12V1,4 16V1,6 16V1,9 TDI
Zdvihový objem [cm3]1198139015981896
Válce/ventily3/44/44/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]51/540063/500077/560077/4000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]112/3000132/3800153/3800240/1900
Max. rychlost [km/h]163175187186
Zrychlení 0-100 km/h [s]15,012,210,510,6
Zrychlení 80-120 km/h na 5.r.s. [s]18,820,916,514,3
Komb. spotřeba [l/100 km]5,96,26,64,5

Spolupracujeme s TipCars.com
Kvůli chatě na Lipně chce opozice Zimolův konec Kvůli chatě na Lipně chce opozice Zimolův konec

Opoziční zastupitelé jihočeského kraje vyzvali na dnešním…

Komentář Jany Havligerové: Babiš se bojí lynče. To jako vážně? Komentář Jany Havligerové: Babiš se bojí lynče. To jako vážně?

Andrej Babiš, šéf hnutí ANO a bývalý majitel Agrofertu se…

Po útoku v Londýně nedojde k posílení bezpečnostních opatření, říká Chovanec Po útoku v Londýně nedojde k posílení bezpečnostních opatření, říká Chovanec

Po středečním teroristickém útoku v Londýně není nutné…

Starý Krteček už dnešním dětem nestačí, říká Karolína Milerová Starý Krteček už dnešním dětem nestačí, říká Karolína Milerová

Legenda českého animovaného filmu Krteček zažívá…

 
 

Přidat názorDiskuse: Seat Ibiza: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone

Nový typ pneumatiky umožní motoristům ujet i po velkém…

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty…

 




Seat Ibiza 1.0 TSI vs. Škoda Fabia 1.2 TSI – Jsou tři lepší než čtyři? Seat Ibiza 1.0 TSI vs. Škoda Fabia 1.2 TSI – Jsou tři lepší než čtyři?

Motory obou našich soků mají výkon 81 kW, liší se však…

Seat Ibiza Cupra: Síla upsizingu (+video) Seat Ibiza Cupra: Síla upsizingu (+video)

Vydali jsme se do španělské Barcelony vyzkoušet si…

 



 
Nový Opel Insignia GS je jedním z nejlepších aut v segmentu. Má vůbec nějaké mouchy?

Nový Opel Insignia GS je jedním z nejlepších aut v segmentu. Má vůbec nějaké mouchy?

Dnes 12:50

Vyzkoušeli nový Opel Insignia Grand Sport. Lze mu vytknout máloco, něco ale přece.




Blesk.cz

Terorista z Londýna: Je to britský islamista. Bezpečnostní složky ho nepovažovaly za hrozbu

Terorista z Londýna: Je to britský islamista.…

Celý svět se nyní ptá, kdo je muž, který ve středu zaútočil před parlamentem v Londýně. Terorista nejdříve…

Máte

Máte "myší nemoc"? Počítač ničí zdraví. Chat s odborníkem.

Onemocněním karpálního tunelu nejvíce trpí lidé, kteří pracují mnoho hodin s počítačem. Může být také důsledkem…

 

iSport.cz

Patera: Sedmý boj o baráž? Kluky jsem zchladil, výhodu má dál Jihlava

Patera: Sedmý boj o baráž? Kluky jsem zchladil,…

Ještě není konec. Barážníci stále čekají na svého posledního člena. Už se zdálo, že se ke Karlovým Varům,…

Všichni se diví mé odvaze. Do Ruska příště nepojedu, slíbila Koukalová

Všichni se diví mé odvaze. Do Ruska příště nepojedu,…

Biatlonovou exhibici na závěr sezony proměnila Gabriela Koukalová ve svou show, když suverénně ovládla…

 

Reflex.cz

Fotbal to je hra! Kde ve světě našli odvahu ho zakázat?

Fotbal to je hra! Kde ve světě našli odvahu ho zakázat?

Fotbal platí za celosvětový fenomén, což mimo jiné dokládá i fakt, že jej hraje mezinárodně více národů, než…

Do deseti let budeme pěstovat lidské orgány pro transplantace, tvrdí americký futurolog

Do deseti let budeme pěstovat lidské orgány pro…

Za deset let bude běžné transplantovat lidem orgány vypěstované z jejich vlastních buněk, je přesvědčen americký…