SEAT Ibiza ST: První jízdní dojmy

SEAT Ibiza ST: První jízdní dojmy

 
 

Za kódovaným přívlastkem ST hledejte u SEATu slova Sports Tourer. Jak moc je to pojmenování sebevědomé, jsme zjišťovali kde jinde, než ve Španělsku v okolí Barcelony.

Majitelé Ibiz Vario z 90. let se měli s příchodem třetí generace Ibizy v roce 2001 spokojit s hatchbacky, a tak někteří skončili u prodejců Škody.

Do nabídky aktuální čtvrté generace se ale malé kombi od SEATu vrací. Už to není Vario, ale Sports Tourer (ST), už nemá přísně funkční tvary, ale nečekaně sportovní a lehce působící záď.

Pokud máte alespoň minimální zkušenosti s různými karosářskými verzemi jednoho auta, asi víte, co se od jednotlivých variant dá čekat. S tím jsme se vydali za prvními dynamickými dojmy z nového španělského ST. Naše očekávání se naplnila…

Karoserie, interiér, zavazadlový prostor
Zběžná prohlídka exteriéru ukazuje, že to o 18 cm delší Ibize (4227 mm) sluší ze všech kombíků v této kategorii určitě nejvíce a dost možná nebudou ojedinělé ani názory, že jde o nejpohlednější Ibizu současnosti.

To nejdůležitější se ale skrývá za pátými dveřmi. Po jejich otevření český chalupář zaplesá. Vstupní otvor je obrovský, práh zavazadelníku je proti hatchbacku níže nad vozovkou. Vysoko odklopené páté dveře nabízí přístup k 430 litrům (popřípadě 1164 l v případě sklopení zadních sedadel) prostoru. Toto číslo sice nezpůsobuje rozruch v kanceláři redakce Guinessovy knihy rekordů, ale tato velikost se nám zdá pro rodinné potřeby více než dostatečná. Pochválit navíc musíme i chytré přihrádky na drobnosti, umístěné pod platem nebo háčky, na které lze při zvednutých dveřích zavěsit tašku.

Po překlopení zadních sedáků a překlopení opěradel nevzniká rovná ložná plocha, podobně jako v případě Fabie Combi. Značky skupiny VW tak preferují větší základní objem před praktičností a variabilitou. Obě francouzská kombi (207 SW, Clio Grandtour) dno maximalizovaného zavazadelníku vyrovnat umí, základní objem před sklápěním sedadel je u Renaultu přibližně shodný, u Peugeotu ale výrazně menší.

Malá kombi - srovnání základních rozměrů
ModelIbiza STFabia Combi207 SWClio Grandtour
Délka [mm]4227424741494228
Šířka [mm]1693164217481719
Výška [mm]1445149815191513
Rozvor [mm]2469245125402575
Zavazadlový prostor [l]430/1164480 (505)/1485337/1258439/1277

Další věc, kterou ovlivní karoserie kombi, je prostor na zadních sedadlech. Jenže už hatchback Ibiza má na zadních sedadlech dost místa pro hlavu, takže tady vcelku není co zlepšovat. Pro kolena je to běžná Ibiza, což znamená, že ani zde není důvod k nespokojenosti. Designovou vyváženost Ibizy ST pomohla udržet o 5 cm menší výška karoserie, ve srovnání s Fabií Combi. Je tedy logické, že v boleslavském mini-dostavníku je v podélném a zejména vertikálním směru ještě více místa než v SEATu.

Pracoviště řidiče je logicky stejné jako u zbytku řady, tedy s dobrou ergonomií, příjemným posazem, dobře dimenzovanými sedadly s lehkým bočním vedením a do ruky skvěle padnoucím volantem. A také tu nepřekáží roh středového panelu...

Jízda

Kde ovšem nelze přehlédnout odlišnost od kratších karosářských variant nelze, je při jízdě. Trochu hmotnosti navíc vzadu a mírně odlišné rozložení hmotnosti pomohly jízdním vlastnostem.

Ibiza ST je pohodlnější a plavnější, což budí dojem, že jde spíše o kompakt, než o malé auto. Přes delší nerovnosti se přenáší s lehkým pohupováním, ale velmi dobře zvládá i ty krátké. Je tedy méně sportovní, než hatchbacky, ale na malé kombi nečekaně agilní. Do zatáček se vrhá ochotně a s jistotou, přitom ale neklade na řidiče kdovíjaké nároky.

Na velmi malé tendenci k nedotáčivosti (platí i pro relativně těžký 1,6 TDI) má zásluhu systém XDS, jenž je standardem pro verze s výkonem nad 74 kW. Jde o nadstavbu ESP, která přibrzďováním vnitřního předního kola pomáhá přenést více síly na to vnější. Tak účinný jako ve Fabii RS ale pochopitelně není. Současně je zadní náprava vyladěna hodně „na jistotu“, takže není třeba se obávat záludné přetáčivosti a stabilizační systém tak nemá mnoho práce.

Řízení je lehké a přesné, takže s autem nebude mít problémy ani subtilní řidička, zkušenější řidiči pak ocení jeho ostrost a spontánní reakce na každý povel.

Chválu zaslouží i manuální převodovka. Má krátké a přesné dráhy bez vůlí, jen při rychlých změnách kvaltů by mohly vadit větší odpory v neutrální poloze. To je dobré vědět – nevozíte přece vždycky auto plné spolujezdců a haraburdí...

SEAT Ibiza ST - Zážehové motory
Zážehové motory1,21,4 16V1,2 TSI (77 kW)
Převodovka5M5M5M (7DSG)
Zdvihový objem [cm3]119813901197
Válce/ventily3/44/44/2
Nejvyšší výkon [kW/min-1]51/540063/500077/5000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1]112/3000132/3800175/1550–4100
Max. rychlost [km/h]163177190 (190)
Zrychlení 0-100 km/h [s]14,612,410,2 (10,0)
Komb. spotřeba [l/100 km]5,55,95,3 (5,3)

Z nabízených pohonných jednotek jsme vyzkoušeli přeplňovanou benzinovou dvanáctistovku TSI s výkonem 77 kW a stejně výkonný turbodiesel 1,6 TDI.

V obou případech jde o vrcholné motorizace, které asi nebudou pilíři prodeje, a tomu odpovídá i jejich projev. Mají dostatek síly pro pružné zrychlení, což je v případě rodinného auta dost důležitá vlastnost, slušné je i jejich odhlučnění. V obou případech jim vyhovují spíše střední otáčky – k životu se probírají kolem 1700 otáček a následně očekávejte plochou charakteristiku až téměř k omezovači – prvně jmenovaný se vyplatí podržet do 6000 otáček, druhý pak do klasických čtyř tisíc.

Ibiza ST nezklamala. Jde o sportovně laděné malé kombi, které je radost řídit a dobré jízdní vlastnosti přitom nejsou na úkor jízdního komfortu. Kufr je dostatečně velký, dobře přístupný a vylepšený praktickými maličkostmi. Vrcholné motorizace disponují slušnou dynamikou prakticky v celém spektru otáček, aniž by rušily svým akustickým projevem.

Základní cena 234.900,-Kč za tříválcový model 1,2 12V (51 kW) Reference vypadá zajímavě i ve srovnání s akčními nabídkami zavedených konkurentů. Důležité ale bude, jak se SEAT vypořádá s nedostupností motoru 1,2 TSI (63 kW), na kterém teď stojí prodej Fabie.

Další ceny a rozsah standardní výbavy ve třech nabízených stupních bychom měli znát na začátku června, kdy Ibiza ST vstoupí na český trh.

SEAT Ibiza ST - Vznětové motory
Vznětové motory1,2 TDI CR1,6 TDI CR1,6 TDI CR
Zdvihový objem [cm3]119915981598
Válce/ventily3/44/44/4
Nejvyšší výkon [kW/min-1]55/400066/420077/4400
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1]180/1500–3450230/1500–2500250/1500–2500
Max. rychlost [km/h]168178188
Zrychlení 0-100 km/h [s]14,512,210,9
Komb. spotřeba [l/100 km]3,94,24,2

Rallye Dakar 2018

Anketa

Nejhezčím malým kombi dnes je
Spolupracujeme s TipCars.com
Majitel Zentivy kupuje za miliardy dolarů americkou farmaceutickou firmu Bioverativ Majitel Zentivy kupuje za miliardy dolarů americkou farmaceutickou firmu Bioverativ

Francouzská farmaceutická skupina Sanofi se dohodla na…

Schulzova SPD je blíž velké koalici Schulzova SPD je blíž velké koalici

Schulz chce do koaliční smlouvy s CDU/ /CSU prosadit více…

Babiš v koutě. Hraje o šanci zůstat ve vládě Babiš v koutě. Hraje o šanci zůstat ve vládě

Existují čtyři varianty vlády, která by měla více než 101…

Zápisník Jany Havligerové: Politika? Být vidět! Zápisník Jany Havligerové: Politika? Být vidět!

České korunovační klenoty jsou nejspíš zakleté. Vrcholné…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Minitest Volkswagen Touareg Masaj 3.0 TDI: Nesnáším loučení! Minitest Volkswagen Touareg Masaj 3.0 TDI: Nesnáším loučení!

Dnešním testem dáváme poslední sbohem druhé generaci…

 



Seat Ibiza 1.0 TSI vs. Škoda Fabia 1.2 TSI – Jsou tři lepší než čtyři? Seat Ibiza 1.0 TSI vs. Škoda Fabia 1.2 TSI – Jsou tři lepší než čtyři?

Motory obou našich soků mají výkon 81 kW, liší se však…

Seat Ibiza Cupra: Síla upsizingu (+video) Seat Ibiza Cupra: Síla upsizingu (+video)

Vydali jsme se do španělské Barcelony vyzkoušet si…

 



 
Když nestačí normální sklápěč, aneb ty největší dampry z největších

Když nestačí normální sklápěč, aneb ty největší dampry z největších

Dnes 08:00

Velké povrchové doly produkují desítky tisíc tun horniny denně a k jejich přepravě jsou zde využívaný důlní sklápěče, jímž se říká dampry.




Blesk.cz

Trápení Antonína a Mirky z Manželských etud: Syn skončil za mřížemi!

Trápení Antonína a Mirky z Manželských etud: Syn…

Nikdy si nemysleli, že to může potkat zrovna je. Mirka a Antonín Kubrovi z dokumentárního cyklu Heleny…

Uniklo tajemství Dany Medřické (†62): Zemřel jí teprve roční syn!

Uniklo tajemství Dany Medřické (†62): Zemřel jí…

Málokdo tuší, že herec Václav Vydra (61) mohl mít staršího bratra. Ale ten krátce po svatbě jeho rodičů Dany…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

SESTŘIHY: Real nastřílel sedm gólů, Barcelona pět. Atlético bralo jen bod

SESTŘIHY: Real nastřílel sedm gólů, Barcelona pět.…

Fotbalisté Barcelony zůstali i po dvacátém kole španělské ligy neporaženi. Na hřišti Betisu Sevilla zvítězili…

 

Reflex.cz

Slavnostní monolog kandidáta Zemana

Slavnostní monolog kandidáta Zemana

Prezident zahájil na Nově svá čtyři volební vystoupení v novém hávu příjemného a slušného státníka. To se…

Fenomén jménem Kuba: Sjednoceni nouzí

Fenomén jménem Kuba: Sjednoceni nouzí

Nespal jsem pořádně dvě noci, nezbývá než se natáhnout přes prázdné sedačky a nechat se unášet sny. Probouzí mě…