TEST SEAT Ibiza ST: První jízdní dojmy
Majitelé Ibiz Vario z 90. let se měli s příchodem třetí generace Ibizy v roce 2001 spokojit s hatchbacky, a tak někteří skončili u prodejců Škody.
Do nabídky aktuální čtvrté generace se ale malé kombi od SEATu vrací. Už to není Vario, ale Sports Tourer (ST), už nemá přísně funkční tvary, ale nečekaně sportovní a lehce působící záď.
Pokud máte alespoň minimální zkušenosti s různými karosářskými verzemi jednoho auta, asi víte, co se od jednotlivých variant dá čekat. S tím jsme se vydali za prvními dynamickými dojmy z nového španělského ST. Naše očekávání se naplnila…
Karoserie, interiér, zavazadlový prostor
Zběžná prohlídka exteriéru ukazuje, že to o 18 cm delší Ibize (4227 mm) sluší ze všech kombíků v této kategorii určitě nejvíce a dost možná nebudou ojedinělé ani názory, že jde o nejpohlednější Ibizu současnosti.
To nejdůležitější se ale skrývá za pátými dveřmi. Po jejich otevření český chalupář zaplesá. Vstupní otvor je obrovský, práh zavazadelníku je proti hatchbacku níže nad vozovkou. Vysoko odklopené páté dveře nabízí přístup k 430 litrům (popřípadě 1164 l v případě sklopení zadních sedadel) prostoru. Toto číslo sice nezpůsobuje rozruch v kanceláři redakce Guinessovy knihy rekordů, ale tato velikost se nám zdá pro rodinné potřeby více než dostatečná. Pochválit navíc musíme i chytré přihrádky na drobnosti, umístěné pod platem nebo háčky, na které lze při zvednutých dveřích zavěsit tašku.
Po překlopení zadních sedáků a překlopení opěradel nevzniká rovná ložná plocha, podobně jako v případě Fabie Combi. Značky skupiny VW tak preferují větší základní objem před praktičností a variabilitou. Obě francouzská kombi (207 SW, Clio Grandtour) dno maximalizovaného zavazadelníku vyrovnat umí, základní objem před sklápěním sedadel je u Renaultu přibližně shodný, u Peugeotu ale výrazně menší.
Malá kombi - srovnání základních rozměrů | ||||
Model | Ibiza ST | Fabia Combi | 207 SW | Clio Grandtour |
Délka [mm] | 4227 | 4247 | 4149 | 4228 |
Šířka [mm] | 1693 | 1642 | 1748 | 1719 |
Výška [mm] | 1445 | 1498 | 1519 | 1513 |
Rozvor [mm] | 2469 | 2451 | 2540 | 2575 |
Zavazadlový prostor [l] | 430/1164 | 480 (505)/1485 | 337/1258 | 439/1277 |
Další věc, kterou ovlivní karoserie kombi, je prostor na zadních sedadlech. Jenže už hatchback Ibiza má na zadních sedadlech dost místa pro hlavu, takže tady vcelku není co zlepšovat. Pro kolena je to běžná Ibiza, což znamená, že ani zde není důvod k nespokojenosti. Designovou vyváženost Ibizy ST pomohla udržet o 5 cm menší výška karoserie, ve srovnání s Fabií Combi. Je tedy logické, že v boleslavském mini-dostavníku je v podélném a zejména vertikálním směru ještě více místa než v SEATu.
Pracoviště řidiče je logicky stejné jako u zbytku řady, tedy s dobrou ergonomií, příjemným posazem, dobře dimenzovanými sedadly s lehkým bočním vedením a do ruky skvěle padnoucím volantem. A také tu nepřekáží roh středového panelu...
Jízda
Kde ovšem nelze přehlédnout odlišnost od kratších karosářských variant nelze, je při jízdě. Trochu hmotnosti navíc vzadu a mírně odlišné rozložení hmotnosti pomohly jízdním vlastnostem.
Ibiza ST je pohodlnější a plavnější, což budí dojem, že jde spíše o kompakt, než o malé auto. Přes delší nerovnosti se přenáší s lehkým pohupováním, ale velmi dobře zvládá i ty krátké. Je tedy méně sportovní, než hatchbacky, ale na malé kombi nečekaně agilní. Do zatáček se vrhá ochotně a s jistotou, přitom ale neklade na řidiče kdovíjaké nároky.
Na velmi malé tendenci k nedotáčivosti (platí i pro relativně těžký 1,6 TDI) má zásluhu systém XDS, jenž je standardem pro verze s výkonem nad 74 kW. Jde o nadstavbu ESP, která přibrzďováním vnitřního předního kola pomáhá přenést více síly na to vnější. Tak účinný jako ve Fabii RS ale pochopitelně není. Současně je zadní náprava vyladěna hodně „na jistotu“, takže není třeba se obávat záludné přetáčivosti a stabilizační systém tak nemá mnoho práce.
Řízení je lehké a přesné, takže s autem nebude mít problémy ani subtilní řidička, zkušenější řidiči pak ocení jeho ostrost a spontánní reakce na každý povel.
Chválu zaslouží i manuální převodovka. Má krátké a přesné dráhy bez vůlí, jen při rychlých změnách kvaltů by mohly vadit větší odpory v neutrální poloze. To je dobré vědět – nevozíte přece vždycky auto plné spolujezdců a haraburdí...
SEAT Ibiza ST - Zážehové motory | |||
Zážehové motory | 1,2 | 1,4 16V | 1,2 TSI (77 kW) |
Převodovka | 5M | 5M | 5M (7DSG) |
Zdvihový objem [cm3] | 1198 | 1390 | 1197 |
Válce/ventily | 3/4 | 4/4 | 4/2 |
Nejvyšší výkon [kW/min-1] | 51/5400 | 63/5000 | 77/5000 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1] | 112/3000 | 132/3800 | 175/1550–4100 |
Max. rychlost [km/h] | 163 | 177 | 190 (190) |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 14,6 | 12,4 | 10,2 (10,0) |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,5 | 5,9 | 5,3 (5,3) |
Z nabízených pohonných jednotek jsme vyzkoušeli přeplňovanou benzinovou dvanáctistovku TSI s výkonem 77 kW a stejně výkonný turbodiesel 1,6 TDI.
V obou případech jde o vrcholné motorizace, které asi nebudou pilíři prodeje, a tomu odpovídá i jejich projev. Mají dostatek síly pro pružné zrychlení, což je v případě rodinného auta dost důležitá vlastnost, slušné je i jejich odhlučnění. V obou případech jim vyhovují spíše střední otáčky – k životu se probírají kolem 1700 otáček a následně očekávejte plochou charakteristiku až téměř k omezovači – prvně jmenovaný se vyplatí podržet do 6000 otáček, druhý pak do klasických čtyř tisíc.
Ibiza ST nezklamala. Jde o sportovně laděné malé kombi, které je radost řídit a dobré jízdní vlastnosti přitom nejsou na úkor jízdního komfortu. Kufr je dostatečně velký, dobře přístupný a vylepšený praktickými maličkostmi. Vrcholné motorizace disponují slušnou dynamikou prakticky v celém spektru otáček, aniž by rušily svým akustickým projevem.
Základní cena 234.900,-Kč za tříválcový model 1,2 12V (51 kW) Reference vypadá zajímavě i ve srovnání s akčními nabídkami zavedených konkurentů. Důležité ale bude, jak se SEAT vypořádá s nedostupností motoru 1,2 TSI (63 kW), na kterém teď stojí prodej Fabie.
Další ceny a rozsah standardní výbavy ve třech nabízených stupních bychom měli znát na začátku června, kdy Ibiza ST vstoupí na český trh.
SEAT Ibiza ST - Vznětové motory | |||
Vznětové motory | 1,2 TDI CR | 1,6 TDI CR | 1,6 TDI CR |
Zdvihový objem [cm3] | 1199 | 1598 | 1598 |
Válce/ventily | 3/4 | 4/4 | 4/4 |
Nejvyšší výkon [kW/min-1] | 55/4000 | 66/4200 | 77/4400 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1] | 180/1500–3450 | 230/1500–2500 | 250/1500–2500 |
Max. rychlost [km/h] | 168 | 178 | 188 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 14,5 | 12,2 | 10,9 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 3,9 | 4,2 | 4,2 |