Seat Leon 1.4 MPI Reference – Beránek v rouše vlčím

Seat Leon 1.4 MPI Reference – Beránek v rouše vlčím

 
 

Leon má v nabídce SEATu pevné místo nejsportovnějšího nabízeného modelu. O tom není pochyb v případě verzí Cupra nebo FR, ale jak se tento sportovec bude chovat s nejslabší pohonnou jednotkou, která je pro něj k dispozici?

Pětidveřový hatchback jsme v redakčním testu měli k dispozici v několika provedeních. Jako první se do testu v roce 2005 dostal Seat Leon 2.0 TDI Sport Up, po kterém v roce 2006 následovala provedení s motory 2.0 TFSI, 2.0 FSImodel FR s turbodieselem. V letošním roce jsme okusili nejvýkonnější model Cupra a nyní je na řadě Leon s motorem 1.4MPI o výkonu 63 kW (85 k) ve výbavě Reference, který stojí přesně na opačné straně nabídky.

Vzhledem k tomu, že Seat Leon je poměrně častým účastníkem redakčních testů, dovolím si proběhnout karoserii a interiér rychlým pohledem a pustím se do motoru a jízdních vlastností.

obrázek [555 x 304]
 

Co je uvnitř?

Stejně jako ve většině modelů z koncernů VW si i po usednutí za volant Leonu budete připadat jako doma. Zásluhu na tomto pocitu má široký rozsah nastavování volantu i sedadla řidiče, ale také rozmístění ovládacích prvků, které jsou právě tam, kde je očekáváte. Někomu může vadit použití tvrdých plastů v interiéru, jinému toto provedení může vyhovovat, ale většina z těch, kteří se do Leonu posadí se určitě shodne na kvalitním dílenském zpracování i poměrně pohodlných sedadlech a bohaté nabídce vnitřního prostoru. I přesto, že je karoserie Leonu o 11 centimetrů nižší než u sesterských modelů Altea a Toledo je nastupování i vystupování, vpředu i vzadu, celkem pohodlné, na čemž mají značný podíl velké úhly otevírání dveří.

V interiéru Leonu v provedení Reference, které v nabídce následuje po základním provedení Basic, najdete prakticky vše potřebné k životu. K dispozici je již v základní výbavě klimatizace Climatic, autorádio s přehrávačem CD i MP3 a šesticí reproduktorů, elektrické ovládání vnějších zpětných zrcátek a elektrické stahování oken předního páru dveří, cestující vzadu si musí vystačit s manuálními kličkami. O bezpečnost se starají systémy ABS a TCS. V případě nehody zasáhnou čelní airbagy pro řidiče i spolujezdce, boční airbagy a průběžné hlavové airbagy. Testovaný vůz měl interiér vylepšen díky paketu Sport Limited, který vedle šestnáctipalcových litých kol a mlhových světlometů zahrnuje sportovní sedadla a sportovní volant v kůži.

obrázek [555 x 337]
 

Pod kapotou a za jízdy

Jen málokterý současný moderní automobil vás bude informovat o každém přejetém zrnku písku jako stroje ze staré školy, které postrádaly posilovač řízení a spoléhaly se na sílu řidičových paží. Ani Leon není v tomto ohledu právě mistrem komunikace, ale jeho elektromechanický posilovač má proměnný účinek a při vyšších rychlostech řízení ztěžkne a není problém s vozem jet ve vámi zvolené stopě. Volant „v kůži“ perfektně padne do rukou a má ideální vybrání na palce. Hodně vysoké ocenění si zaslouží řazení. Rychlosti v kulise mají na milimetr vymezený prostor a při jejich změnách řadící páka vždy přesně zapadne tam kam má. Dobře rozmístěné jsou i pedály, které jsou sice mírně vyoseny vpravo, ale mají správné rozestupy a plynový pedál je ukotven v podlaze.

Až sem se může zdát, že je vše ideální, ale nyní přichází na řadu pohonná jednotka, kterou je tentokrát zážehový čtyřválec o objemu 1390 cm³, poskytující výkon 63 kW (85 k) a točivý moment 130 Nm při 3600 ot./min. Tento motor si musí poradit s vozem jehož minimální pohotovostní hmotnost činí 1176 kg. Při pohledu na papírové hodnoty to nevypadá nejhůř, ale za volantem je jasné, že čtrnáctistovka není pro Leon tou nejlepší volbou. Na silnicích, kde není příliš hustý provoz a potkáte na nich pouze traktor nebo nějaký starý dýchavičný autobus se s tímto vozem stanete králem a radostně budete šlapat na plyn. Nebude absolutně žádným problémem pohybovat se po okresních cestách rychlostmi v mezích zákona a když se nebudete bát radarů a jiných podobných zařízení, tak i mimo ně. Málokdo si ale pořídí tento vůz pro nedělní vyjížďku po liduprázdné okresce.

obrázek [555 x 274]
 

Většina majitelů bude vyžadovat jízdu v běžném provozu, což představuje dojíždění do zaměstnání, na nákup, na chatu, k babičce, na dovolenou atd. a právě tady může čtrnáctistovka zklamat. Aby se Leon trochu rozhýbal musí se motor udržovat ve vyšších otáčkách a například na dálnici při rychlosti okolo 130 km/h písty motoru generují 4000 ot./min. Pokud vůz veze pouze řidiče, chová se ještě relativně svižně, ale při obsazení vozů třemi nebo čtyřmi dospělými, kteří si do kufru naloží zavazadla na týdenní dovolenou, můžete na svižnost zapomenout, protože z Leonu se stane „funící lenoch“. Při předjíždění budete podřazovat všude tam, kde by jste se stejným vozem, který má například motor o objemu 1,6 litru a výkon okolo 75 kW (102 kW), pouze šlápli na plynový pedál. Navíc ne každému bude libozvučné poměrně hlasité vrčení čtyřválce při vyšších rychlostech. Jednoduše řečeno pohonná jednotka o objemu 1,4 litru není pro Leon vážící něco kolem 1,2 tuny tou nejvhodnější motorizací. Většině zájemců o tento španělský hatchback bych doporučil sáhnout po šestnáctistovce, která se k tomuto vozu přeci jen hodí lépe a nabídne vyšší výkony. A to při průměrné spotřebě, která je podle výrobce pouze o půllitr paliva na 100 km vyšší než u čtrnáctistovky. Ta podle údajů výrobce spotřebuje okolo 7 l benzinu na 100 km. Nám se dařilo držet spotřebu na uspokojivých 7,5 l na 100 km.

Na rozdíl od motoru asi každý ocení podvozek, který přímo volá po silnější pohonné jednotce. Přední McPhersony a zadní víceprvkové zavěšení předvádějí na silnici opravdové divy. Leon se pohybuje prakticky v jakékoliv rychlosti, jakoby byl k silnici přilepený. Kvalitní jsou také brzdy, které rovněž vyvolávají dojem, že jsou zvyklé spolupracovat s výkonnějším motorem. Drobnou výtku si možná zaslouží za své trochu kousavé chování při popojíždění v koloně, kdy se jejich účinek špatně dávkuje.

obrázek [555 x 297]
 

Vyšší cena, dostupná výbava

Základní cena testovaného vozu je 439.900,-Kč, což je vyšší hladina, než jakou drží ceníky konkurence. Zákazník, kterého zajímá parametr “value for money“ bude potěšen rozsahem bezpečnostní výbavy (mj. 6 airbagů už od základního modelu Basis), ale zejména cenami a dostupností prvků výbavy.

Dovozce nastavil cenu akční sady Sport Limited na zajímavých 14.000,-Kč, což je suma, za kterou dostanete 16” kola z lehkých slitin, sportovní sedadla, mlhovky a věnec volantu obšitý kůží. Za zajímavou nabídku by se dal považovat i příplatek za střešní okno 16.900,-Kč nebo autorádio s CD/MP3 přehrávačem, vstupem pro externí přehrávač AUX-in, 8 reproduktory a ovládáním na volantu za 5 tisíc korun. Nižší částky příplatkových položek jsou částečně kompenzovány vyšší základní pořizovací cenou, ale nezbývá než doufat, že prodejce po předložení konkurenčních ceníků (viz tabulka níže), svolí ke snížení ceny.

Srovnání s konkurencíSEAT Leon 1,4Citroen C4 1,4Ford Focus 1,6Kia Cee'd 1,4
Stupeň výbavyReferenceSX PackCollectionEX Base
Základní cena439.900,-391.000,-379.900,-384.980,-
Přední + boční airbagyAnoAnoAnoAno
Okenní airbagyAnoAnoAnoAno
ABSAnoAnoAnoAno
ESP15000,- (včetně TPM)Nelze19.900,-15.000,-
Manuálně regulovaná klimatizaceAno-AnoAno
Automaticky regulovaná klima.13.600,-KčAno24.000,- (včetně 16" Al kol)Nelze
Elektrické ovládání oken vpředuAnoAnoAnoAno
Elektrické ovládání oken vzadu9.300,- (včetně el. skl. zrc.)Ano8.900,-Nelze
Autorádio s CD+MP3, dálkové ovl.5.000,-Ano6.100,-Ano
Palubní počítač+tempomat8.600,-AnoAnoANO (tempomat není v nabídce)
Dálkově ovl. centrální zamykáníAnoAnoAnoAno (vč. alarmu)

Závěr

Seat Leon s motorem 1.4 MPI ve výbavě Reference je poměrně příjemným pětidveřovým hatchbackem, kterému poněkud škodí slabá pohonná jednotka. Když se podíváte do ceníku Seatu Leon na motor o objemu 1,6 litru s výkonem 75 kW (102 k) ve spojení s výbavou Reference, pak zjistíte, že stojí 462.900,-Kč a jste prakticky na stejné částce jako u čtrnáctistovky. V případě, že jste ochotní oželet kožený sportovní volant, sportovní sedadla, litá kola a mlhovky, které jsou součástí paketu Sport Limited a obejdete se i bez vstupu pro USB a červeného laku, pak můžete mít za stejné peníze o něco výkonnější motor, který lépe zapadá do celkového charakteru vozu.

Související články

První cena vozu399.900,-Kč (Leon 1.4 Basis, 1,4 l 63 kW )
První cena vozu s testovanou motorizací399.900,-Kč (Leon 1.4 Basis, 1,4 l 63 kW )
Základní cena testovaného vozu439.900,-Kč (Leon 1.4 Reference , 1,4 l 63 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků463.300,-Kč (Leon 1.4 Reference , 1,4 l 63 kW)

Plusy

  • Působivý design
  • Kvalitní jízdní vlastnosti
  • Přesné řazení
  • Skvělá přední sedadla a poloha řidiče

Minusy

  • Nedostatečný výkon motoru
  • Zhoršený výhled šikmo vpřed a vzad
  • Vyšší ceníková cena
Spolupracujeme s TipCars.com

Seat Leon 1.4 MPI Reference

Cena v základní výbavě: 439 900 Kč Cena v testované výbavě: 463 300 Kč

Základní výbava:16" ocelové ráfky, kliky dveří v barvě vozu, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka v barvě vozu, tónovaná determální skla, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, výškově a podélně nastavitelný sportovní volant, dělená zadní sedadla (1/3-2/3), make-up zrcátka u řidiče a spolujezdce, kryt zavazadlového prostoru vyjímatelný, 2 držáky nápojů, schránka pod sedadlem řidiče, elektrické ovládání oken předních dveří s ochranou proti přiskřípnutí, elektronický imobilizér, dálkově ovládané centrální zamykání včetně víčka nádrže, dálkově ovládané odemykání zavazadlového prostoru, Osvětlení zavazadlového prostoru, 2 x 12V zásuvka v interiéru, rádio s CD/MP3 přehrávačem a 6ti reproduktory, spínač denního jízdního osvětlení, Bílé podsvícení přístrojů, klimatizace Climatic, signalizace zapnutých světel, ukazatel vnější teploty, airbag řidiče a spolujezdce (deaktivovatelný), boční airbagy, hlavové průběžné airbagy, tříbodové bezpečnostní pásy na všech sedadlech, systém ISOfix, ABS +TCS, elektromechanický posilovač řízení, systém podvozku "Agile chassis", dojezdové rezervní kolo, selektivní otevírání dveří vozu SAFE, SEAT Service® Mobility

Výbava testovaného vozu:SPORT LIMITED - 16 “ ráfky z lehkých slitin,sportovní sedadla, mlhovky, sportovní volant v kůži (14000,-), Vstup pro USB (k rádiu) (3500,-), Emocion červená (5900,-)

Komentář: Realitní bublina je opět ve hře Komentář: Realitní bublina je opět ve hře

Ve středu byla zveřejněna statistika Eurostatu vývoje cen…

Polský senát schválil kontroverzní reorganizaci nejvyššího soudu Polský senát schválil kontroverzní reorganizaci nejvyššího soudu

Horní komora polského parlamentu Senát dnes v noci…

Češi mohou opravit největší rafinérii v Iráku. Obnova země má tlumit migraci Češi mohou opravit největší rafinérii v Iráku. Obnova země má tlumit migraci

Irácký velvyslanec Valíd Šiltágh vyzval české firmy k…

O krachující leteckou společnost Alitalia je obrovský zájem O krachující leteckou společnost Alitalia je obrovský zájem

Krachující italská letecká společnost Alitalia obdržela…

 
Technické údaje
Motor Seat Leon 1.4 MPI Reference
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1390
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 63 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 130 / 3600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 172
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.5 / 5.6 / 7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 341 / -
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1176 / 570
Rozměr pneu:205/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4315
b) šířka (mm): 1768
c) výška (mm): 1458
d) rozvor (mm): 2578
e) rozchod vpředu (mm): 1533
f) rozchod vzadu (mm): 1517
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 950 / 1150
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 660 / 940
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):960
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Seat Leon 1.4 MPI Reference
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 7
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 0
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 0
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 7
Tah v nižších otáčkách: 6
Výkon ve vyšších otáčkách: 7
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,69
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

 



Čtvrtý závod Evropského poháru cestovních vozů: Fulín vede Čtvrtý závod Evropského poháru cestovních vozů: Fulín vede

Český automobilový jezdec Petr Fulín zvítězil v jedné z…

Fulín na Nürburgringu: Výhra a třetí místo Fulín na Nürburgringu: Výhra a třetí místo

Český jezdec Petr Fulín uspěl ve třetím podniku letošního…

 



 
S Peugeotem 308 GTi na okruhu Ascari: Skvělá mechanická práce i jedno překvapení

S Peugeotem 308 GTi na okruhu Ascari: Skvělá mechanická práce i jedno překvapení

Včera

Peugeot nedávno modernizoval model 308 a nezapomněl ani na ostrou verzi GTi. Technicky se nezměnila, a jak jsme zjistili ve Španělsku, ani to nebylo potřeba.




Blesk.cz

Kubera o „boji“ o Hrad: Valenta dodá vrtulník, žena se na mou kandidaturu mračí

Kubera o „boji“ o Hrad: Valenta dodá vrtulník, žena…

Senátor a dlouholetý teplický primátor Jaroslav Kubera (ODS) se už chystá na případnou prezidentskou kampaň.…

„Osekaná“ kandidátka ČSSD na jihu Čech je kompletní. Po Zimolovi odešlo 9 lidí

„Osekaná“ kandidátka ČSSD na jihu Čech je kompletní.…

Jihočeští sociální demokraté po sporech s celostátním vedením ČSSD potvrdili v korespondečním hlasování členů,…

 

iSport.cz

S Froomem hraje sám ďábel. Dovolil si parádičku a zdravil legendu Tour

S Froomem hraje sám ďábel. Dovolil si parádičku a…

PŘÍMO Z FRANCIE | V naprosté pohodě je na Tour de France obhájce titulu Chris Froome. Až v takové, že si během…

Kučera po debaklu Baníku: Katastrofa! Případné otazníky mám vyřešené

Kučera po debaklu Baníku: Katastrofa! Případné…

Pětigólový ranec si odnesl ostravský Baník z generálky proti druholigovému Třinci. Soupeři, s nímž v minulé…

 

Reflex.cz

Michal Hrůza o svém úrazu v Ostravě a o tom, jak se podruhé narodil

Michal Hrůza o svém úrazu v Ostravě a o tom, jak se…

Přemýšlel jsem, bez které „hlášky“ by se žádný hudební festival neobešel. Kterou větu slýchám každou chvíli,…

Příběh dojemné fotografie Marlene Dietrichové poklekající před ruským spisovatelem Paustovským

Příběh dojemné fotografie Marlene Dietrichové…

Marlene Dietrichová byla celosvětově známou a uznávanou herečkou a zpěvačkou. Konstantin Paustovskij byl ruský a…