25.2. 2015 redakce AUTO.CZ

Seat Leon Cupra 280 ST: První jízdní dojmy ze Španělska

 

V okolí Barcelony a na okruhu Castellolí jsme vyzkoušeli 280koňové rodinné kombi Seat Leon Cupra 280 ST.

Nejen příznivci značky Seat mají hned dva další důvody k přemýšlení. Firma se totiž rozhodla, že do Česka nakonec přece jenom přiveze třídveřovou Cupru, a nově nabídku doplňuje o žhavou novinku Cupra ST. Připočteme-li pětidveřovou verzi, máme zde hodně silnou trojku, které se jen tak něco nevyrovná. A když píšeme silnou, myslíme 280 koní. Přesně takový je totiž výkon motorů těchto aut.

Seat Leon ST se nám hodně líbí, pokládáme ho za jeden z nejelegantnějších vozů nižší střední třídy. Provedení Cupra se od sériové verze vzhledově prakticky neliší, což může někomu vadit. Ale právě tohle my kvitujeme. Proč budit pozornost předem, když postačí sešlápnout pedál plynu a téměř všem ukázat záda?

Seat Leon Cupra 280 ST: V Česku od 711.900 Kč

Každopádně pro individualisty je zde několik efektních paketů, přičemž nejvíce zaujal Performance Orange. Za částku 61.500 Kč získáte nápadná devatenáctipalcová oranžová kola, brzdy Brembo s černými třmeny a aerodynamické prahové nástavce. Komu by to bylo málo, za dalších 6.200 korun pořídí paket Energy Line, jehož součástí jsou vnější zpětná zrcátka, logo Cupra a rámeček přední masky v oranžové barvě. Takhle vybavené kombi už rozhodně nepřehlédnete.

Revoluční pojetí nečekejte ani v interiéru. Od standardní verze se odlišuje pouze logy s červenobílou šachovnicí, bílou nití prošívaným volantem s plochou spodní částí, hliníkovými kryty pedálů a především anatomickými sedadly s integrovanými opěrkami hlavy. Opěradla a sedáky dokážou pojmout i korpulentnější jedince, a zejména na okruhu jsme si pochvalovali jejich výrazné boční vedení. Škoda, že nejsou ukotvena trochu jinak - takhle jsme i v nejnižší poloze seděli o něco výše, než bychom si přáli. Vzadu je pro dva dospělé nadbytek místa, pro tři tak akorát.

Seat Leon Cupra 280 ST - základní rozměry
Délka [mm]4543 mm
Šířka [mm]1816 mm
Výška [mm]1431 mm
Rozvor [mm]2631 mm
Rozchod vpředu [mm]1536 mm
Rozchod vzadu [mm]1510 mm
Objem zavazadelíku [l]587/1470 l

Zavazadlový prostor 280koňového kombi nabízí v klasickém uspořádání 587 litrů, které lze v případě potřeby stisknutím dvou tlačítek navýšit na 1470 l. Tedy jako standardní Leon s pohonem předních i všech kol. Není tedy problém absolvovat „tolik milovaný“ nákup v Ikee s drahou polovičkou…

Díky přeplňovanému dvoulitrovému čtyřválci řady EA888 pak ovšem můžete z parkoviště zmizet rychleji než pára nad hrncem. Motor vyniká pružností, zabírá od nízkých otáček, nejsilněji ožívá při 2700 min-1. Téměř lineární gradace výkonu pak pokračuje až k červenému poli u 6.500 otáček. Ocenit musíme nijak pronikavou, přesto zřetelnou zvukovou kulisu, stejně jako zpřevodování šestistupňové manuální převodovky (v nabídce je i DSG za příplatek 45.000 Kč). Kratší dvojka a trojka podporují dynamiku vozu, která snese hodnocení nejpřísnějšího kritika. Naopak delší šestka, kde motor při 130 km/h točí 2.550 otáček, dokazovala, že není problém i s takto výkonným motorem jezdit za 7 litrů. V reálu ale počítejte spíše s průměrem kolem 8,3 l na 100 km. Jenom pro představu - na okruhu v maximálním tempu vykázal palubní počítač hodnotu 18,7 l.

Seat Leon Cupra 280 – Nový etalon?

S Leonem ST Cupra se ovšem dá jezdit s jako úplně normálním autem. Díky adaptivním tlumičům DCC velmi dobře absorbuje i větší nerovnosti, a to jsme cestovali na 19" kolech. Do kabiny nepronikají citelné rázy a záď neodskakuje. Zkrátka rodinný vůz jak má být. Stačí ale aktivovat režim Cupra a pohodové kombi se promění v prostorného sprintera. Dosud možná až příliš jemné řízení výrazně ztuhne, tlumiče se přitvrdí a motor se přepne do ostřejší mapy. Tento „hot-com“ (vzhledem ke karosářské verzi totiž nelze použít tradiční označení hot-hatch) jezdí naprosto skvěle. Je mu úplně jedno, jestli krouží po okruhu, nebo řeže na okresce jednu zatáčku za druhou. Jízdní suverenita a celková vyváženost jsou cítit v každé situaci. Dokonce ani tolik častý torque steer, v některých autech dávající pocit, že vám volant utrhne ruce, zde nepřekračuje očekávanou a únosnou míru.

V zatáčkách se Cupra ST chová prakticky neutrálně, za což vděčí elektronicky řízenému lamelovému diferenciálu VAQ. Trakce je příkladná, řízení přesné, a vůz proto maximálně ovladatelný. Zatáčky pod plným plynem, zejména díky zmíněnému diferenciálu, vykouzlily na našich tvářích široké úsměvy. Ocenit musíme i brzdy, dobře se dávkují, nemají přehnaně ostrý nástup a i na okruhu vydržely bez známky citelnější únavy několik kol. Pro největší nadšence máme ještě jednu dobrou zprávu – ESP jde plně deaktivovat!

Jízda působí až pohádkově, pokud jedete ve verzi s manuální převodovkou. V případě DSG se totiž zejména v zatáčkách, kde potřebujete rychle podřadit o dva stupně, chvilku nic neděje (ústrojí logicky hlídá otáčky), pak tam rychlost skočí, ale vy ani elektronika to nečekáte, a automobil krátkodobě ztratí výkon. Je to zkrátka mírná daň za usnadnění ovládání ve městě. Každému totiž musí být jasné, že ke sportovnímu vozu patří manuální převodovka.

Technika: VAQ – Haldex mezi předními koly

Neváháme říct, že jsme při testovacích jízdách ve Španělsku našli naprostý univerzál. Seat Leon Cupra 280 ST pohodlně a komfortně odveze kompletní posádku, případně pomůže obstarat nákupy, a otcové si za volantem užijí každý kilometr. A bude jim úplně jedno, jestli pojedou „pianko“, nebo trochu přitvrdí muziku. Konkurence, která má také v nabídce podobně ostrá kombi, má co do činění s hodně těžkým soupeřem. Leon ST Cupra je totiž mimořádně povedený.

Seat Leon ST Cupra vs. konkurenti - Srovnání základních technických údajů
ModelSeat Leon Cupra 280 ST Škoda Octavia RS CombiFord Focus ST KombiVolkswagen Golf R Variant
Motor2.0 TSI2.0 TSI2.0 EcoBoost2.0 TSI
Největší výkon [kW]206162184221
Točivý moment [N.m]350350360380
Max. rychlost [km/h]250244248250
Zrychlení 0-100 km/h [s]6,16,96,75,1
Komb. spotřeba [l/100 km]6,76,26,87,0
Délka [mm]4543468545634596
Šířka [mm]1816181418231799
Výška [mm]1436145214861467
Rozvor [mm]2631268026482630
Zavazadelník [l]587/1470610/1740490/1516606/1620
Poháněná kolaPřední*PředníPředníVšechna
Základní cena [Kč]711.900683.900718.990Dosud nestanovena
*Se samosvorným diferenciálem

Text: Jan Smrček, Auto Tip, Foto: archiv

Spolupracujeme s TipCars.com
Slovensku se daří, nezaměstnanost klesla na nová minima Slovensku se daří, nezaměstnanost klesla na nová minima

Míra nezaměstnanosti na Slovensku se v červnu snížila na…

EU: Chceme jasný postoj ke klíčovým bodům brexitu EU: Chceme jasný postoj ke klíčovým bodům brexitu

Do příštího kola jednání o brexitu na konci srpna chce…

Aero Vodochody zahájilo výrobu nových letounů, dostalo na ně 320 milionů Aero Vodochody zahájilo výrobu nových letounů, dostalo na ně 320 milionů

Aero Vodochody zahájilo v uplynulých týdnech výrobu…

 
 

Přidat názorDiskuse: Seat Leon Cupra 280 ST: První jízdní dojmy…







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Audi je v Evropě nuceno zastavit prodej některých svých modelů Audi je v Evropě nuceno zastavit prodej některých svých modelů

Audi musí na pár týdnů zastavit prodej svých benzinových…

Fiesta zůstává ve své třídě královnou jízdy: První svezení s novou generací Fiesta zůstává ve své třídě královnou jízdy: První svezení s novou generací

Během novinářské prezentace vozu na severu Španělska jsme…

 



Čtvrtý závod Evropského poháru cestovních vozů: Fulín vede Čtvrtý závod Evropského poháru cestovních vozů: Fulín vede

Český automobilový jezdec Petr Fulín zvítězil v jedné z…

Fulín na Nürburgringu: Výhra a třetí místo Fulín na Nürburgringu: Výhra a třetí místo

Český jezdec Petr Fulín uspěl ve třetím podniku letošního…

 



 
Úplně nový Lancer Evo z roku 2006 je v aukci a zájemci nestačí přihazovat!

Úplně nový Lancer Evo z roku 2006 je v aukci a zájemci nestačí přihazovat!

Dnes 12:45

Dražeb za částky mnohonásobně převyšující původní cenu je stále více a patřit mezi ně bude i tento kousek.




Blesk.cz

Česká měna prolomila hranici 26 korun za euro. Na dovolené bude zase líp

Česká měna prolomila hranici 26 korun za euro. Na…

Koruna poprvé od ukončení intervencí České národní banky prolomila hranici 26 korun za euro. Vyplývá to z údajů…

Dramatická hra o trůn: Korunního prince věznili v komnatě, dokud se ho nezřekl

Dramatická hra o trůn: Korunního prince věznili v…

V Saúdské Arábii přešlo nástupnictví z dosavadního korunního prince na králova syna. Jenže hra o trůn to nebyla…

 

iSport.cz

Sparta - Arnhem. Sledujte generálku s posilami v PŘÍMÉM PŘENOSU

Sparta - Arnhem. Sledujte generálku s posilami v…

Generálkou na nadcházející sezonu je pro fotbalisty Sparty dnešní duel s Vitesse Arnhem, šestým týmem posledního…

Cyklista i lékař vysvětlují: Proč nohy závodníka na Tour vypadaly hrozivě?

Cyklista i lékař vysvětlují: Proč nohy závodníka na…

Sice se říká »sportem ku zdraví«, ale takhle nohy zdravého člověka rozhodně nevypadají. Cyklista Bory Pawel…

 

Reflex.cz

Video z prvního dne Colours: Birdy dojala, Alt-j rozvlnili a na Imagine Dragons omdlévaly fanynky

Video z prvního dne Colours: Birdy dojala, Alt-j…

Hned první den festivalu Colours of Ostrava byl plný zvučných jmen a desetitisíce lidí se vlnily v areálu Dolní…

Lidovci se lekli a stáhli své kalhoty ještě daleko od brodu. A je nyní ve hvězdách, jak lidé ohodnotí jejich „obnažená kolena“

Lidovci se lekli a stáhli své kalhoty ještě daleko…

Sen o třetí velké síle, která by vedle hnutí ANO a ČSSD hrála na české politické šachovnici mocenskou extraligu,…