25.2. 2015 redakce AUTO.CZ

Seat Leon Cupra 280 ST: První jízdní dojmy ze Španělska

 

V okolí Barcelony a na okruhu Castellolí jsme vyzkoušeli 280koňové rodinné kombi Seat Leon Cupra 280 ST.

Nejen příznivci značky Seat mají hned dva další důvody k přemýšlení. Firma se totiž rozhodla, že do Česka nakonec přece jenom přiveze třídveřovou Cupru, a nově nabídku doplňuje o žhavou novinku Cupra ST. Připočteme-li pětidveřovou verzi, máme zde hodně silnou trojku, které se jen tak něco nevyrovná. A když píšeme silnou, myslíme 280 koní. Přesně takový je totiž výkon motorů těchto aut.

Seat Leon ST se nám hodně líbí, pokládáme ho za jeden z nejelegantnějších vozů nižší střední třídy. Provedení Cupra se od sériové verze vzhledově prakticky neliší, což může někomu vadit. Ale právě tohle my kvitujeme. Proč budit pozornost předem, když postačí sešlápnout pedál plynu a téměř všem ukázat záda?

Seat Leon Cupra 280 ST: V Česku od 711.900 Kč

Každopádně pro individualisty je zde několik efektních paketů, přičemž nejvíce zaujal Performance Orange. Za částku 61.500 Kč získáte nápadná devatenáctipalcová oranžová kola, brzdy Brembo s černými třmeny a aerodynamické prahové nástavce. Komu by to bylo málo, za dalších 6.200 korun pořídí paket Energy Line, jehož součástí jsou vnější zpětná zrcátka, logo Cupra a rámeček přední masky v oranžové barvě. Takhle vybavené kombi už rozhodně nepřehlédnete.

Revoluční pojetí nečekejte ani v interiéru. Od standardní verze se odlišuje pouze logy s červenobílou šachovnicí, bílou nití prošívaným volantem s plochou spodní částí, hliníkovými kryty pedálů a především anatomickými sedadly s integrovanými opěrkami hlavy. Opěradla a sedáky dokážou pojmout i korpulentnější jedince, a zejména na okruhu jsme si pochvalovali jejich výrazné boční vedení. Škoda, že nejsou ukotvena trochu jinak - takhle jsme i v nejnižší poloze seděli o něco výše, než bychom si přáli. Vzadu je pro dva dospělé nadbytek místa, pro tři tak akorát.

Seat Leon Cupra 280 ST - základní rozměry
Délka [mm]4543 mm
Šířka [mm]1816 mm
Výška [mm]1431 mm
Rozvor [mm]2631 mm
Rozchod vpředu [mm]1536 mm
Rozchod vzadu [mm]1510 mm
Objem zavazadelíku [l]587/1470 l

Zavazadlový prostor 280koňového kombi nabízí v klasickém uspořádání 587 litrů, které lze v případě potřeby stisknutím dvou tlačítek navýšit na 1470 l. Tedy jako standardní Leon s pohonem předních i všech kol. Není tedy problém absolvovat „tolik milovaný“ nákup v Ikee s drahou polovičkou…

Díky přeplňovanému dvoulitrovému čtyřválci řady EA888 pak ovšem můžete z parkoviště zmizet rychleji než pára nad hrncem. Motor vyniká pružností, zabírá od nízkých otáček, nejsilněji ožívá při 2700 min-1. Téměř lineární gradace výkonu pak pokračuje až k červenému poli u 6.500 otáček. Ocenit musíme nijak pronikavou, přesto zřetelnou zvukovou kulisu, stejně jako zpřevodování šestistupňové manuální převodovky (v nabídce je i DSG za příplatek 45.000 Kč). Kratší dvojka a trojka podporují dynamiku vozu, která snese hodnocení nejpřísnějšího kritika. Naopak delší šestka, kde motor při 130 km/h točí 2.550 otáček, dokazovala, že není problém i s takto výkonným motorem jezdit za 7 litrů. V reálu ale počítejte spíše s průměrem kolem 8,3 l na 100 km. Jenom pro představu - na okruhu v maximálním tempu vykázal palubní počítač hodnotu 18,7 l.

Seat Leon Cupra 280 – Nový etalon?

S Leonem ST Cupra se ovšem dá jezdit s jako úplně normálním autem. Díky adaptivním tlumičům DCC velmi dobře absorbuje i větší nerovnosti, a to jsme cestovali na 19" kolech. Do kabiny nepronikají citelné rázy a záď neodskakuje. Zkrátka rodinný vůz jak má být. Stačí ale aktivovat režim Cupra a pohodové kombi se promění v prostorného sprintera. Dosud možná až příliš jemné řízení výrazně ztuhne, tlumiče se přitvrdí a motor se přepne do ostřejší mapy. Tento „hot-com“ (vzhledem ke karosářské verzi totiž nelze použít tradiční označení hot-hatch) jezdí naprosto skvěle. Je mu úplně jedno, jestli krouží po okruhu, nebo řeže na okresce jednu zatáčku za druhou. Jízdní suverenita a celková vyváženost jsou cítit v každé situaci. Dokonce ani tolik častý torque steer, v některých autech dávající pocit, že vám volant utrhne ruce, zde nepřekračuje očekávanou a únosnou míru.

V zatáčkách se Cupra ST chová prakticky neutrálně, za což vděčí elektronicky řízenému lamelovému diferenciálu VAQ. Trakce je příkladná, řízení přesné, a vůz proto maximálně ovladatelný. Zatáčky pod plným plynem, zejména díky zmíněnému diferenciálu, vykouzlily na našich tvářích široké úsměvy. Ocenit musíme i brzdy, dobře se dávkují, nemají přehnaně ostrý nástup a i na okruhu vydržely bez známky citelnější únavy několik kol. Pro největší nadšence máme ještě jednu dobrou zprávu – ESP jde plně deaktivovat!

Jízda působí až pohádkově, pokud jedete ve verzi s manuální převodovkou. V případě DSG se totiž zejména v zatáčkách, kde potřebujete rychle podřadit o dva stupně, chvilku nic neděje (ústrojí logicky hlídá otáčky), pak tam rychlost skočí, ale vy ani elektronika to nečekáte, a automobil krátkodobě ztratí výkon. Je to zkrátka mírná daň za usnadnění ovládání ve městě. Každému totiž musí být jasné, že ke sportovnímu vozu patří manuální převodovka.

Technika: VAQ – Haldex mezi předními koly

Neváháme říct, že jsme při testovacích jízdách ve Španělsku našli naprostý univerzál. Seat Leon Cupra 280 ST pohodlně a komfortně odveze kompletní posádku, případně pomůže obstarat nákupy, a otcové si za volantem užijí každý kilometr. A bude jim úplně jedno, jestli pojedou „pianko“, nebo trochu přitvrdí muziku. Konkurence, která má také v nabídce podobně ostrá kombi, má co do činění s hodně těžkým soupeřem. Leon ST Cupra je totiž mimořádně povedený.

Seat Leon ST Cupra vs. konkurenti - Srovnání základních technických údajů
ModelSeat Leon Cupra 280 ST Škoda Octavia RS CombiFord Focus ST KombiVolkswagen Golf R Variant
Motor2.0 TSI2.0 TSI2.0 EcoBoost2.0 TSI
Největší výkon [kW]206162184221
Točivý moment [N.m]350350360380
Max. rychlost [km/h]250244248250
Zrychlení 0-100 km/h [s]6,16,96,75,1
Komb. spotřeba [l/100 km]6,76,26,87,0
Délka [mm]4543468545634596
Šířka [mm]1816181418231799
Výška [mm]1436145214861467
Rozvor [mm]2631268026482630
Zavazadelník [l]587/1470610/1740490/1516606/1620
Poháněná kolaPřední*PředníPředníVšechna
Základní cena [Kč]711.900683.900718.990Dosud nestanovena
*Se samosvorným diferenciálem

Text: Jan Smrček, Auto Tip, Foto: archiv

Spolupracujeme s TipCars.com
Sazka koupila od Fortuny firmu vydávající stírací losy Sazka koupila od Fortuny firmu vydávající stírací losy

Loterijní společnost Sazka koupila od skupiny Fortuna…

Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty

Ukrajinský parlament dnes přijal zákon, podle kterého…

Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma

Oborová zdravotní pojišťovna začala podporovat…

 
 

Přidat názorDiskuse: Seat Leon Cupra 280 ST: První jízdní dojmy…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte… 25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte…

Letos tomu je 50 let, kdy se Giorgetto Giugiaro rozhodl…

 




Petr Fulín a Seat do třetí sezóny ETCC: Další titul mistra na dosah! Petr Fulín a Seat do třetí sezóny ETCC: Další titul mistra na dosah!

Velmi úspěšné spojení závodníka Petra Fulína a značky…

Seat Leon Cupra ST 300 si zazávodil na sněhu se psím spřežením Seat Leon Cupra ST 300 si zazávodil na sněhu se psím spřežením

Zamrzlé jezero v Laponsku se stalo místem setkání…

 



 
Závodní „Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

„Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

Dnes 18:50

Speciál pro slavný americký závod do vrchu Pikes Peak sice vypadá jako Ford Focus, avšak techniku má odjinud. Víte, odkud?




Blesk.cz

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí druhého potomka

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí…

Ta to má opravdu za pár. Na udílení cen Anděl 2016 se ukázala zpěvačka Klára Vytisková (31), která je podruhé…

Bude televize jen za peníze? Šéf Radiokomunikací: Hrozí to už brzy

Bude televize jen za peníze? Šéf Radiokomunikací:…

Česku hrozí, že po roce 2020 přijde o bezplatný pozemní příjem televizního vysílání. Stane se tak, pokud…

 

iSport.cz

Rekord po 29 letech! V Turnově zářil dálkař Juška a vrhači

Rekord po 29 letech! V Turnově zářil dálkař Juška a vrhači

Po dlouhých 29 letech padl národní rekord ve skoku do dálky. Radek Juška skočil na Memoriálu Ludvíka Daňka…

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány. Stramaccioni je zajímavý tah

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány.…

Fotbalová Sparta projde během letní přestávky velkými změnami. Kádru se ujme italský kouč Andrea Stramaccioni a…

 

Reflex.cz

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo jen špinavá stoka pod Vesuvem?

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo…

Kdo viděl Neapol, nemůže být nikdy smutný! Tak zvolal v euforii nad krásami Neapole německý básník Goethe. Na…

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Rozhodně nejsem příznivcem Miloše Zemana a dnešního Hradu vůbec, nicméně mne negativně zaujal včerejší TV výrok…