25.2. 2015 redakce AUTO.CZ

Seat Leon Cupra 280 ST: První jízdní dojmy ze Španělska

 

V okolí Barcelony a na okruhu Castellolí jsme vyzkoušeli 280koňové rodinné kombi Seat Leon Cupra 280 ST.

Nejen příznivci značky Seat mají hned dva další důvody k přemýšlení. Firma se totiž rozhodla, že do Česka nakonec přece jenom přiveze třídveřovou Cupru, a nově nabídku doplňuje o žhavou novinku Cupra ST. Připočteme-li pětidveřovou verzi, máme zde hodně silnou trojku, které se jen tak něco nevyrovná. A když píšeme silnou, myslíme 280 koní. Přesně takový je totiž výkon motorů těchto aut.

Seat Leon ST se nám hodně líbí, pokládáme ho za jeden z nejelegantnějších vozů nižší střední třídy. Provedení Cupra se od sériové verze vzhledově prakticky neliší, což může někomu vadit. Ale právě tohle my kvitujeme. Proč budit pozornost předem, když postačí sešlápnout pedál plynu a téměř všem ukázat záda?

Seat Leon Cupra 280 ST: V Česku od 711.900 Kč

Každopádně pro individualisty je zde několik efektních paketů, přičemž nejvíce zaujal Performance Orange. Za částku 61.500 Kč získáte nápadná devatenáctipalcová oranžová kola, brzdy Brembo s černými třmeny a aerodynamické prahové nástavce. Komu by to bylo málo, za dalších 6.200 korun pořídí paket Energy Line, jehož součástí jsou vnější zpětná zrcátka, logo Cupra a rámeček přední masky v oranžové barvě. Takhle vybavené kombi už rozhodně nepřehlédnete.

Revoluční pojetí nečekejte ani v interiéru. Od standardní verze se odlišuje pouze logy s červenobílou šachovnicí, bílou nití prošívaným volantem s plochou spodní částí, hliníkovými kryty pedálů a především anatomickými sedadly s integrovanými opěrkami hlavy. Opěradla a sedáky dokážou pojmout i korpulentnější jedince, a zejména na okruhu jsme si pochvalovali jejich výrazné boční vedení. Škoda, že nejsou ukotvena trochu jinak - takhle jsme i v nejnižší poloze seděli o něco výše, než bychom si přáli. Vzadu je pro dva dospělé nadbytek místa, pro tři tak akorát.

Seat Leon Cupra 280 ST - základní rozměry
Délka [mm]4543 mm
Šířka [mm]1816 mm
Výška [mm]1431 mm
Rozvor [mm]2631 mm
Rozchod vpředu [mm]1536 mm
Rozchod vzadu [mm]1510 mm
Objem zavazadelíku [l]587/1470 l

Zavazadlový prostor 280koňového kombi nabízí v klasickém uspořádání 587 litrů, které lze v případě potřeby stisknutím dvou tlačítek navýšit na 1470 l. Tedy jako standardní Leon s pohonem předních i všech kol. Není tedy problém absolvovat „tolik milovaný“ nákup v Ikee s drahou polovičkou…

Díky přeplňovanému dvoulitrovému čtyřválci řady EA888 pak ovšem můžete z parkoviště zmizet rychleji než pára nad hrncem. Motor vyniká pružností, zabírá od nízkých otáček, nejsilněji ožívá při 2700 min-1. Téměř lineární gradace výkonu pak pokračuje až k červenému poli u 6.500 otáček. Ocenit musíme nijak pronikavou, přesto zřetelnou zvukovou kulisu, stejně jako zpřevodování šestistupňové manuální převodovky (v nabídce je i DSG za příplatek 45.000 Kč). Kratší dvojka a trojka podporují dynamiku vozu, která snese hodnocení nejpřísnějšího kritika. Naopak delší šestka, kde motor při 130 km/h točí 2.550 otáček, dokazovala, že není problém i s takto výkonným motorem jezdit za 7 litrů. V reálu ale počítejte spíše s průměrem kolem 8,3 l na 100 km. Jenom pro představu - na okruhu v maximálním tempu vykázal palubní počítač hodnotu 18,7 l.

Seat Leon Cupra 280 – Nový etalon?

S Leonem ST Cupra se ovšem dá jezdit s jako úplně normálním autem. Díky adaptivním tlumičům DCC velmi dobře absorbuje i větší nerovnosti, a to jsme cestovali na 19" kolech. Do kabiny nepronikají citelné rázy a záď neodskakuje. Zkrátka rodinný vůz jak má být. Stačí ale aktivovat režim Cupra a pohodové kombi se promění v prostorného sprintera. Dosud možná až příliš jemné řízení výrazně ztuhne, tlumiče se přitvrdí a motor se přepne do ostřejší mapy. Tento „hot-com“ (vzhledem ke karosářské verzi totiž nelze použít tradiční označení hot-hatch) jezdí naprosto skvěle. Je mu úplně jedno, jestli krouží po okruhu, nebo řeže na okresce jednu zatáčku za druhou. Jízdní suverenita a celková vyváženost jsou cítit v každé situaci. Dokonce ani tolik častý torque steer, v některých autech dávající pocit, že vám volant utrhne ruce, zde nepřekračuje očekávanou a únosnou míru.

V zatáčkách se Cupra ST chová prakticky neutrálně, za což vděčí elektronicky řízenému lamelovému diferenciálu VAQ. Trakce je příkladná, řízení přesné, a vůz proto maximálně ovladatelný. Zatáčky pod plným plynem, zejména díky zmíněnému diferenciálu, vykouzlily na našich tvářích široké úsměvy. Ocenit musíme i brzdy, dobře se dávkují, nemají přehnaně ostrý nástup a i na okruhu vydržely bez známky citelnější únavy několik kol. Pro největší nadšence máme ještě jednu dobrou zprávu – ESP jde plně deaktivovat!

Jízda působí až pohádkově, pokud jedete ve verzi s manuální převodovkou. V případě DSG se totiž zejména v zatáčkách, kde potřebujete rychle podřadit o dva stupně, chvilku nic neděje (ústrojí logicky hlídá otáčky), pak tam rychlost skočí, ale vy ani elektronika to nečekáte, a automobil krátkodobě ztratí výkon. Je to zkrátka mírná daň za usnadnění ovládání ve městě. Každému totiž musí být jasné, že ke sportovnímu vozu patří manuální převodovka.

Technika: VAQ – Haldex mezi předními koly

Neváháme říct, že jsme při testovacích jízdách ve Španělsku našli naprostý univerzál. Seat Leon Cupra 280 ST pohodlně a komfortně odveze kompletní posádku, případně pomůže obstarat nákupy, a otcové si za volantem užijí každý kilometr. A bude jim úplně jedno, jestli pojedou „pianko“, nebo trochu přitvrdí muziku. Konkurence, která má také v nabídce podobně ostrá kombi, má co do činění s hodně těžkým soupeřem. Leon ST Cupra je totiž mimořádně povedený.

Seat Leon ST Cupra vs. konkurenti - Srovnání základních technických údajů
ModelSeat Leon Cupra 280 ST Škoda Octavia RS CombiFord Focus ST KombiVolkswagen Golf R Variant
Motor2.0 TSI2.0 TSI2.0 EcoBoost2.0 TSI
Největší výkon [kW]206162184221
Točivý moment [N.m]350350360380
Max. rychlost [km/h]250244248250
Zrychlení 0-100 km/h [s]6,16,96,75,1
Komb. spotřeba [l/100 km]6,76,26,87,0
Délka [mm]4543468545634596
Šířka [mm]1816181418231799
Výška [mm]1436145214861467
Rozvor [mm]2631268026482630
Zavazadelník [l]587/1470610/1740490/1516606/1620
Poháněná kolaPřední*PředníPředníVšechna
Základní cena [Kč]711.900683.900718.990Dosud nestanovena
*Se samosvorným diferenciálem

Text: Jan Smrček, Auto Tip, Foto: archiv

Spolupracujeme s TipCars.com
Ve vyšetřování kauzy Čapí hnízdo nastal zlom Ve vyšetřování kauzy Čapí hnízdo nastal zlom

Kauza Čapí hnízdo se zřejmě dostane do další fáze. Svou…

CZ.NIC se obává útoků na domény .cz, zvýší jejich zabezpečení CZ.NIC se obává útoků na domény .cz, zvýší jejich zabezpečení

Internetové sdružení CZ.NIC se obává masivních útoků na…

Vyšetřovatelé z GIBS zasahují u advokátů Vyšetřovatelé z GIBS zasahují u advokátů

Generální inspekce bezpečnostních sborů (GIBS) zasahuje…

Investiční společnost Coast2Coast Capital otevřela v Praze svou kancelář Investiční společnost Coast2Coast Capital otevřela v Praze svou kancelář

Mezinárodní investiční společnost Coast2Coast Capital,…

 
 

Přidat názorDiskuse: Seat Leon Cupra 280 ST: První jízdní dojmy…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod…

Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze

Třetí generace "placatého" Mercedesu dorazila na český…

 



Ostrý hot hatch ještě ostřejší! Přivítejte Seat Leon Cupra R Ostrý hot hatch ještě ostřejší! Přivítejte Seat Leon Cupra R

Naznačovaná vrcholná verze Seatu Leon Cupra je realitou.…

Čtvrtý závod Evropského poháru cestovních vozů: Fulín vede Čtvrtý závod Evropského poháru cestovních vozů: Fulín vede

Český automobilový jezdec Petr Fulín zvítězil v jedné z…

 



 
Britové staví revoluční zavěšení kol. Je podstatně lehčí a vydrží až milion kilometrů

Britové staví revoluční zavěšení kol. Je podstatně lehčí a vydrží až milion kilometrů

Dnes 09:52

Automobilky se při stavbě nových vozů snaží ušetřit hmotnost, jak jen to jde. Zlomovým řešením této problematiky může být zavěšení vznikající pod britským konsorciem.




Blesk.cz

Babiš posílá do hry Hniličku. Zlatý hoch z Nagana připraví úřad pro sport

Babiš posílá do hry Hniličku. Zlatý hoch z Nagana…

Designovaný premiér Andrej Babiš (ANO) hodlá zřídit funkci vládního zmocněnce pro sport. Post bude zastávat…

Fronta na jedle v Ikee a dražší smrk nebo borovice: Kolik stojí vánoční stromky?

Fronta na jedle v Ikee a dražší smrk nebo borovice:…

Už máte koupený vánoční stromeček, nebo ještě váháte? Prodejci už čekají na zákazníky od konce listopadu a na…

 

iSport.cz

Čtyři roky a konec. Příště kandidovat nebudu, slibuje Berbr odchod

Čtyři roky a konec. Příště kandidovat nebudu,…

Kontroverzní Roman Berbr (63) přiznal, že pomýšlí na funkcionářský důchod a vyklizení pozic ve vrcholovém…

Napětí ve Slovanu! Hološka vyřadili z kádru, hádal se s Čechy i koučem

Napětí ve Slovanu! Hološka vyřadili z kádru, hádal…

Pohoda v bratislavském Slovanu rozhodně nepanuje. Důkazem je dění během posledních dvou kol slovenské Fortuna…

 

Reflex.cz

Kam na dovolenou? Zkuste tu mateřskou, radí moderní fotr

Kam na dovolenou? Zkuste tu mateřskou, radí moderní fotr

„Mateřská, ale ne dovolená.“ Tohle je poslední dobou zaklínadlo nejedné matky, která je na mateřské dovolené.…

Hledáte tip na seriál? Vydejte se dvakrát do Berlína s HBO a na cestu přibalte soundtrack

Hledáte tip na seriál? Vydejte se dvakrát do Berlína…

Berlín se dvakrát zhmotnil v seriálu, který na tuzemských obrazovkách uvádí stanice HBO; oba už jsou komplet…