SEAT Leon Cupra: Nejsilnější Španěl všech dob (177 kW)
Španělská automobilka zveřejnila podrobnosti o vrcholném modelu řady Leon a nejrychlejším modelu, který v současné době SEAT nabízí.
Srdce, které se svou relativně nízkou hmotností a vysokým výkonem zasloužilo o nadprůměrné dynamické schopnosti Cupry, je v této verzi vyhrazeno pouze Seatu. Přeplňovaný motor 2.0 TFSI má v Cupře nejvyšší výkon 177 kW mezi 5700 a 6300 ot./min. Točivý moment 300 Nm připomíná svou absolutní hodnotou spíše vznětové přeplňované motory, ale šíře pásma (2200 až 5500 ot./min), ve kterém lze maximum použít je jednoznačně zážehová.
Posun od standardních 147 kW k nové hodnotě výkonového maxima byl proveden řadou technických úprav agregátu. Systém přeplňování dostal rozměrnější turbodmychadlo (plnící tlak 0,8 bar), motor má novou hlavu válců, větší vstřikovače a zesílené komponenty klikového ústrojí. Pozornost byla věnována také naladění zvuku výfukové soustavy, která již od nízkých otáček avizuje sílu motoru. Cílem ladění bylo dosažení optimálního zvukového projevu při plném zatížení během akcelerace z klidu.
Nejrychlejší Leon současnosti umí akcelerovat z 0 na 100 km/h za 6,4 s, na pátý převodový stupeň Cupra pružně akceleruje z 80 na 120 km/h a nejvíce jede 247 km/h. Kombinovaná spotřeba činí 8,3 l/100 km. Osmnáctipalcová kola obouvají pneumatiky o rozměru 225/40.
Sportovně vybavený interiér má sedadla s nekompromisním tvarováním, bílé pozadí ciferníků a rychloměr cejchovaný do 280 km/h.
Kvality podvozku důvěrně známé mnoha řidičům jsou v případě SEATu prodávány pod názvem Agile Chassis. Leon Cupra se může pochlubit zásadně přepracovaným hardwarem, když je několik komponent nově vyrobeno z hliníkové slitiny, která snížila neodpružené hmoty na přední nápravě o 7,5 kg. Řízení prodělalo další změny a spolu s novým nastavením elektromechanického posilovače se zaslouží o ovladatelnost, která odpovídá úrovni nastavené výše popsanými jízdními výkony. Nápravy mají upravenou geometrii, omezující tendenci k nedotáčivosti.
Součástí výbavy Leonu Cupra budou známé systémy jízdní dynamiky (včetně ESP s doplňkovými funkcemi DSR, zvyšování brzdného tlaku při zvýšeném namáhání brzdové soustavy, atd.), za příplatek budou k dispozici bi-xenonové natáčecí světlomety, příprava pro přenosnou navigaci TomTom nebo možnost připojení externího disku s MP3 skladbami prostřednictvím USB konektoru.
Na španělském trhu činí základní cena 26.600 Euro. Golf GTI se 147 kW se ve Španělsku prodává za 27.990 Euro.