SEAT León Cupra R - škodná ve vlastních řadách?

SEAT León Cupra R - škodná ve vlastních řadách?

 
 

Tradici sportovně laděných automobilů označovaných Cupra, založil model Ibiza v éře velkých úspěchů SEATu na MS rallye (skupina F2). Posledním takto označeným automobilem je koncept SEAT León Cupra R představený na Barcelona Motorshow 2001, který překonává i před nedávnem představený León 4 Cupra. V čem se oba Leóny liší?

Písmeno "R" znamená ještě výraznější orientaci na sportovní zážitek za volantem. Pod kapotou Leónu Cupra R najdeme čtyřválcovou osmnáctistovku s přeplňováním, nabízející výkon 210 k (154 kW) při 5.800 ot/min a točivý moment 270 Nm již při 2.100 ot/min. Není divu, že SEAT León Cupra R útočí na titul nejsilnějšího automobilu s předním pohonem ve své třídě a stane se nejsilnějším automobilem v dosavadní historii SEATu. Za svůj velký výkon vděčí použité pětiventilové technice, ale především turbodmychadlu s variabilní geometrií lopatek a dvojicí mezichladičů stlačeného vzduchu.

León 4 Cupra pohání zážehový šestiválec o objemu 2,8 s atmosférickým plněním a maximálním výkonem 204 k (150 kW) při 6.200 ot/min. Točivý moment šestiválce je shodný se čtyřválcem, tedy 270 Nm, je však k dispozici "až" při 3.200 ot/min.

Výkon obou motorů se přenáší přes šestistupňovou převodovku s přímým řazením na kola přední nápravy (Cupra R) nebo na všechna čtyři poháněná kola (4 Cupra). Zajímavostí je spojení motoru Leónu Cupra R se šestistupňovou převodovkou a pohonem pouze přední nápravy, protože toto spojení zatím nebylo v historii koncernu VW použito. Toto řešení má vliv i na hmotnost automobilů. SEAT León Cupra R je o 140 kg lehčí než 4 Cupra. Poměr výkonu a hmotnosti činí u Leónu Cupra R 6,6 kg/k.

SEAT León Cupra R zrychlí z 0 na 100 km/h za rovných 7 vteřin a uhání maximální rychlostí 237 km/hod. Kilometr s pevným startem zvládne za 27,4 vteřiny. K probuzení závodnických vášní dobře přispívá i naladění výfukového potrubí, které vydává typický chraplavý zvuk závodních speciálů. Naproti tomu León 4 Cupra zvládne "stovku" za 7,3 a maximální rychlost je 235 km/hod. Na kilometr s pevným startem potřebuje o jednu vteřinu více času než Cupra R, tedy 28,2 vteřiny.

Podvozek Leónu Cupra R prodělal celou řadu změn. Například tlumiče jsou o 10% tužší než u Leónu 4 Cupra apod. U obou automobilů jsou samozřejmostí elektronické systémy k omezení prokluzu kol (TCS) a systém elektronické stability (ESP). U Leónu Cupra R vyrostly ventilované kotouče na všech kolech, a to na 320 mm v předu a 256 mm vzadu. Svírají je čtyřpístkové třemeny Brembo.

Design karoserie se u Cupry R příliš nezměnil. Novým, zajímavým, prvkem je přední nárazník s velkými vstupy vzduchu. Zajímavé jsou i 17palcová litá kola obutá do pneumatik o rozměru 225/45 R 17.

V interiéru Cupry R upoutají sportovní přední sedadla Recaro, bílé podklady přístrojů na palubní desce, sportovní vrtané pedály, kůží obšitý tříramenný volant.

Seat León Cupra R i šestiválcová 4 Cupra patří mezi automobily, které zvládají jak sportovní jízdu tak i přepravu rodiny.

Technické údaje León Cupra R
Motor1,8/154 kW
Druhpřeplňovaný zážehový
Zdvihový objem (cm3)1781
Válce/ventily na válec4/5
Max. výkon (kW/ot)154/5800
Max. točivý moment (Nm/ot)270/2100
Jízdní výkony
Nejvyšší rychlost (km/h)237
Zrychlení 0-100 km/h (s)7,0
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4184
Šířka (mm)1742
Výška (mm)1457
Rozvor (mm)2513
Rozchod vpředu (mm)1513
Rozchod vzadu (mm)1494
Objem zav. prostoru (l)340
Pohotovostní hmotnost (kg)1350
Nosnost (kg)500
Rozměr pneu vpředu225/45 R17
Rozměr pneu vzadu225/45 R17
Technické údaje León 4 Cupra
Motor2,8/150 kW
Druhzážehový
Zdvihový objem (cm3)2792
Válce/ventily na válec6/4
Max. výkon (kW/ot)150/6200
Max. točivý moment (Nm/ot)270/3200
Jízdní výkony
Nejvyšší rychlost (km/h)235
Zrychlení 0-100 km/h (s)7,3
Spotřeba (93/116 EU)
Město (l/100 km)15,5
Mimo město (l/100 km)8,2
Kombinovaná (l/100 km)10,9
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4184
Šířka (mm)1742
Výška (mm)1457
Rozvor (mm)2513
Rozchod vpředu (mm)1513
Rozchod vzadu (mm)1494
Objem zav. prostoru (l)270
Pohotovostní hmotnost (kg)1483
Nosnost (kg)435
Rozměr pneu vpředu225/45 R17
Rozměr pneu vzadu225/45 R17
Těžařům ropy pomáhají přežít digitální technologie Těžařům ropy pomáhají přežít digitální technologie

Nízká cena ropy nutí ropné firmy k nasazování nových…

Zápisník Dušana Kütnera: Není kniha jako kniha Zápisník Dušana Kütnera: Není kniha jako kniha

Předvolební bible Andreje Babiše s názvem O čem sním,…

Britové míří k největšímu poklesu životní úrovně za posledních 60 let Britové míří k největšímu poklesu životní úrovně za posledních 60 let

Británie směřuje k nejdelšímu propadu životní úrovně od…

Exředitel Pražské strojírny bral deset let plat na neplatnou smlouvu Exředitel Pražské strojírny bral deset let plat na neplatnou smlouvu

Bývalý ředitel městské firmy Pražská strojírna Vladimír…

 

Štítky Design Pneu Seat

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Hyundai i30 Fastback má kompletní ceník. Takto si stojí proti Octavii Hyundai i30 Fastback má kompletní ceník. Takto si stojí proti Octavii

Minulý týden se vůz začal vyrábět, dnes známe jeho…

Těchto aut z Německa se nebojte. Vykazují naprosté minimum závad Těchto aut z Německa se nebojte. Vykazují naprosté minimum závad

Na základě výsledků aut prověřovaných v Německu na…

 





 
Poprvé za volantem Opelu Insignia Country Tourer: Vypadá jako drsňák, jezdí jako baletka

Poprvé za volantem Opelu Insignia Country Tourer: Vypadá jako drsňák, jezdí jako baletka

Dnes 08:00

Ani druhá generace Insignie nezapomíná na dobrodruhy. Má zvýšený podvozek, nelakované plasty a nepostrádá ani chytrý pohon všech kol.




Blesk.cz

Horká linka slaví úspěch: Odborníci Blesku pomohli 850 čtenářům

Horká linka slaví úspěch: Odborníci Blesku pomohli…

Hloupá otázka je jen ta, kterou nepoložíte. To se stalo mottem projektu Blesku, jehož cílem bylo poradit…

Trojnásobný otec Tomáš Klus: Kvůli domu snů splácí dluhy!

Trojnásobný otec Tomáš Klus: Kvůli domu snů splácí dluhy!

Tomáš Klus (31) má nyní starostí nad hlavu. Nejenže mají s manželkou Tamarou (29) na starosti hned tři malé…

 

iSport.cz

Slavia se dívala na Astanu! Měl jsem strach, co to udělá, přiznal Šilhavý

Slavia se dívala na Astanu! Měl jsem strach, co to…

V prvním poločase občas, zakroutil hlavou, hodil rukama, ale nakonec je zvednul šťastně k nebi. Trenér Jaroslav…

Páteční Sport Magazín: biatlonový speciál k olympijské sezoně!

Páteční Sport Magazín: biatlonový speciál k…

Kalendář všech akcí sezony, reportáž ze supermoderního servisního kamionu i detailní představení všech…

 

Reflex.cz

#MeToo ponižuje ženy. Aktivistky by si měly místo zbytečných kampaní najít chlapce

#MeToo ponižuje ženy. Aktivistky by si měly místo…

Ženy tak dlouho bojovaly za svou rovnoprávnost, až jí dosáhly. A v momentě, kdy dosáhly uznání, že jsou stejně…

Babiš byl Bureš a spolupracoval s StB vědomě, tvrdí slovenský badatel Sivoš

Babiš byl Bureš a spolupracoval s StB vědomě, tvrdí…

Vojak, Oko, Ekron nebo Mosten. To jsou názvy některých svazků a spisů československé StB, v nichž figuruje…