Seat León FR - Vznětový kalup

Seat León FR - Vznětový kalup

 
 

Španělský emotivně tvarovaný kompakt se dočkal lehké sportovní verze FR, která uspokojí méně náročné čekatele na ostrou Cupru.

Seat León FR společně s Alteou FR dostal stejné motory, jako Octavia RS; stočtyřicetisedmikilowattovou verzi dvoulitru TFSI a stodvacetipětikilowattové 2.0 TDI. Turbodiesel jsme premiérově vyzkoušeli.

2.0 TDI 125 kW

Je pravděpodobně vůbec posledním vznětovým motorem se systémem vstřikování pumpe-düse. Evoluční verze čtyřventilového dvoulitru 103 kW, dobře známého z mnoha koncernových modelů, nabízí díky novému naladění a několika mechanickým úpravám (vyvažovací hřídele, kované písty) 125 kW při zvýšeném kroutícím momentu (350 Nm). Některé konkurenční dvoulitry jsou sice s výkonem ještě o kus dále, avšak Volkswagen tvrdí, že právě nová verze 2.0 TDI by měla nabízet bezkonkurenční průběh kroutícího momentu a klidný chod. Co je na tom pravdy? To se pokusíme právě dnes zjistit, protože se jedná o první test tohoto motoru na Auto.cz, zatímco první dojmy z Octavie RS TDI se shodným agregátem už přinesl kolega Ondřej Šuch.

Seat León FR TDI

je o 101 tisíc dražší než základní model se slabší verzí 2.0 TDI. O 4 deci také stoupla udávaná průměrná spotřeba. Zato se ale zlepšilo zrychlení na stovku s pevným startem o 1,1 s a o 9 km/h stoupla nejvyšší rychlost. Milovníci benzínu a otáček sáhnou po TFSI 147 kW, který je o 31.000 levnější, nabízí emotivnější svezení, lepší maximálku i zrychlení 0 – 100 km/h, ovšem také o dva litry vyšší udávanou průměrnou spotřebu.

León FR

obrázek [300 x 171] nabízí decentně sportovní vzhled a ztužený podvozek, k němuž se dle názoru konstruktérů výborně hodí právě silný turbodiesel - ostatně stejnou cestou se vydali i v Mladé Boleslavi; Octavia RS používá úplně stejnou techniku. Vzhled vytěžil maximum z nevelkých změn, a tak je León, už od přírody emotivní a ladný, ještě naléhavější díky exkluzivním kolům, výraznějším nárazníkům á la Ibiza Cupra a stříbrným krytům zrcátek. Testovaný kus oblékl elegantní černou, která Leonu velice sluší, avšak na pocitově laděném sportovním hatchbacku bychom raději uvítali pastelovou barvu, která by nechala lépe vyniknout podařeným křivkám. Celkově tak Leon FR působí – podobně jako Octavia RS – spíše jako elegantní cesťák, než krev rozpalující sportovec.

Uvnitř

čeká jen přesně odměřené minimum změn. Od dosavadní nejsportovněji laděné verze Sport Up se totiž FR liší jen opravdu marginálně – číselníky přístrojové desky mají světlý podklad a rychloměr je kalibrován do 260 km/h, obšití volantu je provedeno dvěma různými materiály s výraznějšími prohlubněmi pro palce a hlavice řadicí páky dostala nový, neobvyklý tvar. Anantomické sedačky se neliší od Sport Up, prakticky shodné jsou i čalounící a obkladové materiály. Na posádku tedy opět čekají poněkud neobvyklé pocity díky obrovskému čelnímu sklu, neobvyklým tvarům a rozměrům oken a mohutné palubní desce. Použité plasty na pohled a pohmat nebudí nadšení, avšak neskřípou a nejspíš také vydrží.

Za volantem

obrázek [300 x 156] jsme se cítili prakticky stejně, jako v předchozích Leonech. Ergonomie samozřejmě nezměněná, urostlý redaktor (186 cm), zvyklý mít volant na krátkou ruku, opět narazil na vysoko umístěné pedály a věnec volantu, zakrývající horní polovinu přístrojového štítu. Jinak neměl důvod ke stížnostem – vše ve snadném dosahu a s jednoznačnou mechanickou odezvou. Zlepšit by se mohlo pouze ovládání rádia. Chválu adresujeme originálně formované hlavici řadicí páky, jejíž na první pohled podivný tvar si skvěle rozumí s velkou mužskou dlaní a přirozeně vykloněným palcem. Řazení se nám však již nezdálo tak blízko ideálu, jako dříve – konkurence se už také naučila stavět přesně chodící převodovky a mnohé z nich navíc nezadrhávají při přeřazování ve střední poloze. Protože na okreskách je s turbodieselem třeba řadit neustále, postrádali jsme také loketní opěrku, na které by spočinulo znavené rameno. Tvar a rozměry sedaček a volantu zaslouží absolutorium – z Leóna by si mohly vzít příklad i mnohé větší automobily. Také místa pro celou posádku je hojný dostatek ve všech směrech, kromě svislého na zadních sedadlech. Vidět ven je klasicky – dopředu výborně, šikmo dopředu téměř vůbec, do boků průměrně a dozadu tragicky. Skóre zlepšují velká zrcátka, účinné stěrače, schované v A-sloupkách, a výborné příplatkové adaptivní bi-xenony.

Startujeme

a od prvních okamžiků nás příjemně překvapuje citelně lépe odhlučněný agregát, než jeho slabší, 103 kW verze. Kolega Šuch ve svých dojmech z Octavie RS učinil opačný závěr, avšak měl k dispozici, narozdíl od nás, zcela syrový motor. Méně vibruje i nýtuje a pocitově se přiblížil konkurenčním common-railům. Po zahřátí ustupuje do pozadí a při klidné jízdě vnímáme jen vzdálené dunění – ostré barytonové klapání, známé ze slabšího dvoulitru, je tatam. Mnohem přijatelnější je projev i při razantní práci s plynovým pedálem – hlasité staccato, podkreslené přívalem zlověstných hlubokých tónů, nahradil uhlazenější a sportovněji působící basový projev, vzdáleně podobný zážehovému osmiválci.

Rozjezd

nečiní – u VW Group tradičně – nejmenší problém díky hladké a na dostatečné dráze působící spojce a dobře dávkovatelnému plynu. S agregátem se dá účinně spolupracovat již od nějakých 1300 otáček, o dvěstě výš pak začíná famózní nástup síly, který je schopen protočit kola ještě na dvojku, vystřelí vůz vpřed, přesto však probíhá plynuleji, než u slabšího dvoulitru. Obdivuhodný je rozsah otáček, v němž ze sebe silné TDI vydává to nejlepší – silný zátah ochabne až někde za hranicí 4000, díky čemuž lze při rozjezdu řadit ob stupeň. Velmi dlouhé zpřevodování napomáhá dobrému využití křivky průběhu kroutícího momentu, avšak při městské padesátce to znamená nejvýš čtyřku. Se silnějším TDI lze zažít velmi dynamické chvilky, milovníky turbozátahů čeká super zážitek, avšak jako každý silný turbodiesel, má i tento velkou vnitřní setrvačnost a daleko více mu sedí cestování trvalou vysokou rychlostí, než divoké změny otáček při pevných startech a klikatých okreskách. Nejlépe o tom svědčí hodnoty pružného zrychlení, daleko působivější, než samotný čas k pevnému startu na stovku.

Jízda

je nečekaně vzdálená komfortu základních Leónů. Pro eliminaci vlivu těžkého motoru na jízdní vlastnosti naladili konstruktéři podvozek velice tvrdě a tak je nepříjemně cítit i malý výmol. Zato lze ale zatáčky až k hranici adheze, která je po zahřátí vynikajících pirellek P Zero Rosso velice vzdálená, protahovat způsobem, který překvapí samotného řidiče i okolní svět. S přirozenou nedotáčivostí předokolky bojuje – kromě ESP - do posledního dechu dobře vyladěná čtyřprvková náprava, která tlačí záď vozu v krajních situacích mírně ven ze zatáčky a po ubrání plynu protlačí snáze zvládnutelný přetáčivý smyk na úkor nedotáčivého. Držení směru a zpětná vazba od kol jsou limitovány elektromechanickým posilovačem řízení, ovšem ten od koncernu patří mezi nejlépe vyladěné a běžný řidič bez závodní licence v kapse je pocitem kontroly předních kol spokojen, čemuž napomáhá i strmý převod řízení a silně degresivní účinek posilovače. Poněkud za očekáváním zůstaly brzdy – jsou méně jedovaté, než jsme od koncernových vozů zvyklí, a je na ně potřeba trochu víc šlapat. Pak fungují jak mají, ovšem odolnost proti fadingu jsme označili pouze za průměrnou.

Nový motor

obrázek [300 x 200] vlil do ocelových žil pořádnou dávku endorfinu. Posílený kroutící moment je ve vyšších rychlostech hodně znát a cca do 180 km/h lze jízdu označit za dynamickou. Omezovač zasahuje při 4500 otáčkách, tedy stejně jako u slabšího TDI, ovšem silný zátah končí citelně později a při dynamické akceleraci se nechá dvoulitr točit se silným zátahem přes 4000. Ve středním tempu se lze směle pustit do křížku s benzínovým dvaapůllitry, kterým silné TDI rychle ukáže záda v prvním táhlejším stoupání. Chce to ovšem řadit, řadit a řadit. Přidané vyvažovací hřídele omezily ochotu k prudkým změnám otáček, ovšem přechody mezi režimy jsou nyní daleko hladší a kultivovanější. Spotřeba se sice již vzdálila fantastickým hodnotám z dob největší slávy původního motoru 1.9 TDI s radiálním čerpadlem a průměr z testu 7,5 l/100 km vypadá v této souvislosti jako zklamání, ovšem při takřka dvojnásobném výkonu a skutečně impozantních jízdních výkonech, srovnatelných se zážehovými šestiválci, se úhel pohledu mění. Ostatně při klidné jízdě se dá dlouhodobý průměr stlačit o litr a půl, případně, jak dokázal nedávný ekomaraton, ještě mnohem níže. Na první pohled naopak potěšila spotřeba při dynamické části testu, konané na opuštěných klikatých horských silničkách – na konci několika velmi perných hodin ve vlnách horka z motoru a brzd ukázal palubní počítač 9 l/100 km.

Závěr

León FR TDI je solidně stavěný, emotivně tvarovaný a užitečný automobil, který nabízí v kategorii každodenních lehkých sporťáků nadprůměrnou užitnou hodnotu, znamenité jízdní vlastnosti a především výkonný moderní turbodiesel, to vše za solidní základní cenu, která je ze všech čtyř sportovně laděných koncernových kompaktů s tímto agregátem nejlevnější – za Octavii RS i Golf GT TDI je třeba doplatit dalších cca 65 tisíc, A3 S line 2.0 TDI pak ještě dalších 100 tisíc. Za několik nevelkých ústupků zákazník získá univerzální stroj, bez problémů použitelný ke každodennímu popojíždění do práce, stejně jako k občasným výletům na závodní okruh. A to vše za solidní cenu – žádný konkurent podobnou směs užitných a sportovních vlastností nenabízí. Přes výše uvedené a temperamentní vizáž je León FR TDI daleko více rychlým a výkonným cesťákem, než dechberoucím sportovcem.

První cena vozu429.900,- (1.6 75 kW, Reference)
První cena vozu s testovanou motorizací693.900,- (2.0 TDI 125 kW, FR)
Základní cena testovaného vozu693.900,- (2.0 TDI 125 kW, FR)
Cena testovaného vozu vč. příplatků745.800,- (2.0 TDI 125 kW, FR)

Plusy

  • vzhled
  • sportovní sedadla
  • silný a relativně kultivovaný motor
  • výborné jízdní vlastnosti
  • přímé řízení, snadné ovládání

Minusy

  • stroze působící středová konzola
  • horší výhled šikmo vpřed, přes A-sloupky
  • slabší brzdy
  • snížený komfort pérování
Spolupracujeme s TipCars.com

Seat León FR

Cena v základní výbavě: 693 900 Kč Cena v testované výbavě: 745 800 Kč

Základní výbava:airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, hlavové airbagy průběžné, tříbodové bezpečnostní pásy na všech sedadlech, ISOFIX, ABS +TCS, ESP + EBA + DSR, elektromechanický posilovač řízení, dojezdové rezervní kolo, systém kontroly tlaku v pneu, selektivní otevírání dveří vozu SAFE, elektricky ovládaná a sklopná vyhřívaná zpětná zrcátka stříbrná, přední stěrače ve svislé poloze, tónovaná determální skla, střešní anténa, sportovní mřížka vpředu chromovaná, sportovní podvozek, dvojitá koncovka výfuku, integrované přední mlhovky, kliky dveří v barvě vozu, sedmnáctipalcová kola z lehkých slitin, výškově nastavitené sedadlo řidiče, bederní opěrka v sedadle řidiče, výškově a podélně nastavitelný sportovní volant, dělená zad. sedadla (1/3-2/3), sportovní sedadla se sportovním čalouněním, sportovní design interiéru, make-up zrcátka u řidiče a spolujezdce osvětlená, kryt zavazadlového prostoru vyjímatelný, 2 držáky nápojů, schránka pod sedadlem řidiče, systém úchytů a sítěk v kufru, volant a hlavice řadicí páky potažené kůží, elektrické ovládání oken předních dveří s ochranou proti přiskřípnutí, elektrické ovládání oken zadních dveří, elektronický imobilizér, dálkově ovládané centrální zamykání včetně víčka nádrže, dálkově ovládané odemykání zavazadlového prostoru, osvětlení zavazadlového prostoru, 2 x 12V zásuvka v interiéru, příprava pro rádio (bez reproduktorů), rádio s CD/mp3 přehrávačem a 6ti reproduktory a AUX vstupem, tempomat, funkce "COMING HOME", bílé podsvícení ukazatelů, signalizace zapnutých světel, palubní počítač, ukazatel vnější teploty, doplňky „FR“ (spoilery, čalounění, hlavice řadicí páky, volant)

Výbava testovaného vozu:metalíza (+12.500,-), automatická klimatizace Climatronic (+12.400,-), adaptivní bixenonové světlomety (+27.000,-)

Ruský Ruský "Zuckerberg" vyhlásil válku Putinovi

Pavel Durov vyhlásil digitální válku ruskému režimu a…

Poslanci ČSSD se nabídkou ANO na sestavení vlády zatím nezabývali Poslanci ČSSD se nabídkou ANO na sestavení vlády zatím nezabývali

Poslanci ČSSD dnes večer nemluvili o nabídce pro vládní…

Spojené státy blokují vydávání víz Rusům, stěžuje si Moskva Spojené státy blokují vydávání víz Rusům, stěžuje si Moskva

Spojené státy záměrně blokují vydávání vstupních víz…

 
Technické údaje
Motor Seat León FR
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 125 / 4200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 1800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 214
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.8 / 5 / 6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 341 / -
Objem nádrže (l):55
Rozměr pneu:225/45 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4315
b) šířka (mm): 1768
c) výška (mm): 1458
d) rozvor (mm): 2578
e) rozchod vpředu (mm): 1533
f) rozchod vzadu (mm): 1517
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 950 / 1150
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 660 / 940
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):960
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Seat León FR
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 7
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 6
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 7
Účinnost brzd: 6
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,80
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Příběh, jak Mercedes na zlatém podnosu přinesl Audi Volkswagenu Příběh, jak Mercedes na zlatém podnosu přinesl Audi Volkswagenu

Audi vám tuto část své historie nejspíše připomínat…

Lada Vesta Cross už je také jako sedan. Navoněné crossovery strčí do kapsy Lada Vesta Cross už je také jako sedan. Navoněné crossovery strčí do kapsy

Po sedanu, kombi, a oplastovaném praktičtějším provedení…

 



Seat Leon Cupra přichází s akčním balíčkem #22. Podílel se na něm závodník Petr Fulín Seat Leon Cupra přichází s akčním balíčkem #22. Podílel se na něm závodník Petr Fulín

Paket pojmenovaný podle závodního čísla úspěšného českého…

Jak na rychlý čas na okruhu v Mostě? Petr Fulín vám poradí Jak na rychlý čas na okruhu v Mostě? Petr Fulín vám poradí

Kdo jiný by vám měl poradit ideální stopu na mosteckém…

 



 
Slavný žigulík slaví. Lada 2101 se začala vyrábět přesně před 48 lety

Slavný žigulík slaví. Lada 2101 se začala vyrábět přesně před 48 lety

Včera

Model 2101 byl v roce 1970 prvním sériovým autem nově založené automobilky v městě Toljatti. Vyráběl se až do roku 1988.




Blesk.cz

Pšeničné pečivo způsobuje závislost, varuje expert. Každý Čech ho ročně sní 48 kilo

Pšeničné pečivo způsobuje závislost, varuje expert.…

Milujete k snídani kaiserku namazanou máslem, nebo dokonce dvě? A co rohlík s marmeládou k odpolední svačině? A…

Kuny, opilí zloději i vichřice: Chataři pláčou nad škodami, jak objekty správně pojistit?

Kuny, opilí zloději i vichřice: Chataři pláčou nad…

Někteří chataři a chalupáři se v těchto dnech vrací po dlouhé době na obhlídku svých objektů a často utrpí šok.…

 

iSport.cz

Český tým na MS v hokeji 2018: mladíci z NHL a farem, ale i mazáci

Český tým na MS v hokeji 2018: mladíci z NHL a…

Sotva skončil jeden velký turnaj, prakticky hned je tu další. Na ZOH v Pchjongčchangu se umístil český tým pod…

MS v hokeji 2018: Kde se bude hrát? Kodaň a Herning - dánské Kladno

MS v hokeji 2018: Kde se bude hrát? Kodaň a Herning…

Jednu velkou premiéru má mistrovství světa v ledním hokeji 2018. Vůbec poprvé se elitní divize světového…

 

Reflex.cz

Vladimír Pikora: Existuje „politicky korektní“ smlouva?

Vladimír Pikora: Existuje „politicky korektní“ smlouva?

Napadlo vás někdy, že i smlouva o vašich penězích může být „skrytě politicky korektní“? Ne? Tak já vám ukážu, že…

Playboy pro ajťáky: Časopis, který by v dnešní době byl nepochybně označen za sexistický

Playboy pro ajťáky: Časopis, který by v dnešní době…

Računari znamená v bosenštině prostě „počítače“. Stejný název nesl i v bývalé Jugoslávii proslulý časopis, jenž…