tak nasadenie tohoto motoru je mi zahadou... navyse dnes uz bez turba maju aj 1.6tky vyssi vykon ;-\ , nikdy som koncernovym strategiam nechapal... a potom ze preco sa seatu nedari ked ho takto osklbavaju a obmedzuju ;-\
Audi menší motor pro podélnou zástavbu nemá ani dnes. A asi ani mít nebude. U A4 je rozdíl jen v tom, že silnější verze je už třetí generace a ve všech ohledech slabší verzi, která o generaci zaostává, poráží, i ve spotřebě. Normálně mají slabší verze uříznutou výkonovou špičku. V dolní polovině spektra jezdí velmi podobně. A na 320 Nm bys potřeboval už slušnou atmosféru.
Mimochodem, Audi má i 88 kW 2.0 TDI. A 100 kW, 105 kW, 120 kW i 130 kW. Všechno v rámci jednoho modelu. Mimo jiné na některých trzích takhle optimalizují nabídku vzhledem k úlevám.
320Nm zni hezky diky preklepu, ale skutecnych 230Nm je proste malo, kdyz se to zprevoduje do mrtva.
Potahne to v pruznym zrychleni na 4kvalt z 50 na 100 tak cca za 10-11s podobne jako atmosfera 1,6 se 160Nm, ktera diky dnes moznym 99kW potahne treba v I30 lepe ;-)
Psal jsem o třetí generaci. Nechce se mi totiž hledat, kolik Nm měla předchozí generace v silnější verzi určené pro podélnou zástavbu. Mám takový pocit, že 250. Takže rozdíl slabší-silnější byl 20 Nm.
Ono i 230 Nm při 1500-3650 otáčkách (čísla beru od A4, u Exea se mohou lišit) také není nejméně. To jsi někde na úrovni 2,5 litru. A ani ten ti nejspíš nedá takový rozsah otáček.
Věř si tomu, hlavně, že se budeš cítit líp. Ony se totiž k atmosférickým motorům montují jen krátké převodovky, že. Nebo co jsi tím chtěl říct? Zrychlení, které tu zmiňuješ, je totiž otázka výkonu, tedy odvedené práce. A výkon se na převodovce nemění (pominu-li ztráty). Tenhle motor má výkon 88 kW, takže od něj lze očekávat výkony jako od 88 kW motoru. Celkem plochého 88 kW motoru.
A pro porovnání. Nejnovější 90 kW (5000-6000) 1,4 má točivý moment 200 Nm (1400-4000). Oproti tomu tahle starší 1,8 má 88 kW (3650-6200) a 230 Nm (1500-3650). Takže by si asi moc nepolepšili, že.
Nemusíš za mne mluvit. On ani výkon 125 kW není na 1,8 nic ohromného. Atmosférické 1,6 vrcholí někde na úrovni 100 kW. Přeplňování dělá hlavně točivý moment a dnešní 1,8 TFSI ho nabízí skutečně na úrovni atmosférických třílitrových šestiválců.
Problem je ten ze kazdy resi co dela turbo, ale neresi co dela prevodovka. To co ti turbo nahoni na kroutaku prevodovka smazne ;-) 125kW neni nic zavartneho, ale je to skoro o 50% vetsi vykon a to uz bude sakra znat ;-)
Ale mezi výkonem, točivým momentem a otáčkami je přeci vztah. Vysoký točivý moment znamená, že v tom daném spektru máš i vysoký výkon. Pokud má 230 Nm při 1500-3650 otáčkách a takový 2,4 i-VTEC má 234 Nm při 4300-4400, tak lze předpokládat, že pod 4 tisíci otáček budeš mít vyšší výkon. Při předjíždění je ti to k ničemu (pokud umíš vůz ovládat), ale při běžné jízdě se bude chovat jako mnohem větší a silnější motor. Turbodmychadlo dělá přesně to, co dělat má - udělat motor příjemnějším, dát mu víc síly v nižších a středních otáčkách.
To máš sice pravdu, ale pokud to turbo bude mít znatelně těžší převodovku než ta Honda, tak točivý moment na kolech může být nižší (i když motor bude mít v daných otáčkách vyšší točivý moment) a tedy i dynamika bude slabší. Jaké to má ale převodové poměry, to nevím.
Zkrátka převodovka musí být sladěná s motorem. Roli hraje několik faktorů. Pokud převod natáhneš, tak jen neztratíš točivý moment, ale také získáš na rychlosti (= otáčkách). Pokud rychlost zafixuješ (auto táhne jinak v 50 a jinak ve 150), tak budeš hold muset použít nějaký nižší převod, který by měl být kratší. Díky přeplňování má výkon relativně plochý průběh, takže snese například větší rozestup převodů (a pokud řešíš čistě nejvyšší výkon, ne použitelnost v nižších otáčkách, tak nemá ani smysl jít pod určitou úroveň, protože menší pokles otáček při přeřazení ti nepřinese o nic vyšší výkon).
Proto jsem psal o výkonu. Ten se nemění. A konkrétní převod, když se pohybujeme v daných otáčkách, závisí od rychlosti. A ta závisí z velké části na podmínkách/ prostředí. Jedno, jestli máš převody dlouhé, nebo krátké. Prostě jeden pojede například na pětku, druhý na dvojku.
Jo, s tim v podstate souhlasim. Auta se stejnym vykonem a rozdilnym tocivym momentem se lisi v otackach max. vykonu. Auto s vyssim tocivym momentem sice zrychli rychleji, ale zase drive musi preradit, takze na kolech ma pak chvili mensi silu kvuli tezsimu prevodu a furt se to strida,... A pokud chce nekdo zrychlit z urcite rychlosti na jinou (treba z typickych 80 na 120), tak u auta s nizsim tocivym momentem lze jednoduse podradit vice kvuli moznosti dosahnout vyssi otacky... No a ono je vysledkem, ze na kolech je pak kvuli lehcimu prevodu stejny (podobny) tocivy moment, takze vyslednou dynamiku pak skutecne udava onen vykon.
Frekvenci řazení bych z toho vynechal, ta to akorát komplikuje. (Nechci oponovat, jen to rozvinu.) Když máš danou rychlost (tedy přes obvod kola otáčky) a výkon, tak je točivý moment pevně daný (jeho teoretické maximum). Otázkou pak je, jestli máš převodovku vhodně poskládanou pro daný úkon vzhledem k možnostem motoru (= průběhu výkonu).
Přeplňování v tomhle případě dělá to, že máš maximum výkonu v určitém (širším) rozsahu otáček (ve skutečnosti u konkrétního kusu tomu tak nebude, bude mít nějakou špičku, nebo spíš kopeček). Teoreticky pak můžeš poskládat převodovku tak, že (od nějaké rychlosti) budeš mít vždy dostupné maximum výkonu. Auto se bude chovat, jako bys měl CVT. S rostoucí rychlostí ti bude lineárně klesat točivý moment na kole. Proto může slabší motor porazit silnější, má zkrátka větší plochu pod křivkou (ve využívaném intervalu) - možná si někdo vzpomene na střední školu a integrály ;-) . Tedy za jednotku času odvede více práce (předpokládám, že dokáže "umístit" sílu na silnici). Role převodovky je pak právě v určení zmíněného intervalu. Ale pořád je tahle teorie jen velmi zjednodušený pohled na situaci.
Jj, ono je tam těch vlivů mnohem více. Dokonce je možné mít dvě auta se stejnou hmotností, stejným max. výkonem ve stejných otáčkách a stejným točivým momentem ve stejných otáčkách, stejnou převodovkou a jedno bude dynamičtější než druhé. Stačí, aby ta křivka točivého momentu (a tedy i výkonu) byla u jednoho auta kromě maxima po většinu rozsahu otáček výše než u druhého - což je právě případ turbomotorů, kde bývá točivý moment většinou konstatní nebo "rovnější". Na druhou stranu je zajímavé, že navzdory obecnému přesvědčení nejsou ty propady točivého momentu u atmosfér tak výrazné, jak se obecně zdá. V běžných otáčkách, tedy od cca 2000 rpm výše, je to většinou okolo 85-90 % maxima.
To právě souvisí s tou plochou pod křivkou. Mám takový pocit, že jsme se o tom už jednou bavili a jako příklad jsem právě uváděl 3. generaci 1,8 TFSI. ;-)
Ano, proto se někdy udává i rozsah pro 85% nebo 90% maxima. Je to tak i u přeplňovaných motorů (například 100% od 1500, 85% od 1200). Někomu jsem tady nedávno nějaká TFSI (včetně 1,8 a 2,0) porovnával s atmosférami a pro některé jsem uváděl právě i údaje pro nižší než maximální točivý moment, aby si člověk mohl udělat lepší představu.
Nevím proč to děláš, musí ti být přece jasné, že ten motor pojede dobře v otáčkách, kde se nejvíc jezdí, ale není to žádný sprinter. Prostě jako by jsi měl 120 koňovou 2,3 co to dá při 4500 ot. Pojede to líp než 150 koňová 1,8.
Prosimtě, co ty máš za auto? Že nazýváš sedan/kombi střední třídy s 120ti koňmi střepem bez vykonu? Jsi závodník? Já nevim jak tobě, ale valné většině lidí tento výkon stačí k pohodlnému cestování. Představ si, že mam auto, co má stejný výkon a nebudeš tomu věřit, ale předjel sem s tim i jiný auto (auto nestálo:D) a dokonce, dokonce to na dálnici jede i 130!, stejně se víc nesmí...
Exeo se mi od začátku líbilo. Jen škoda, že ceny nejsou trochu nižší, když za slušný kombík zaplatím stejně jako za nový a podobně vybavený Passat nebo Mondeo a dostanu vlastně starou A4. Loni jsem po něm pokukoval jako po ojetině, ale byl velmi malý výběr :-( . Nicméně na Seat mam hezké vzpomínky a doufám, že po období různých hyvridů mezu SUV,MPV a hatchackem se vrátí normální modely. Třeba nový Leon vypadá velmi slibně:)
p.s. omluvte mou neznalost, nesleduju novinky zas tak pravidelně, ale motor 1.8 Tsi s 88kw?Ještě sem o tom neslyšel a docela by mne zajimalo jak to jede :-)
Někdo by měl asi konečně ze Seatu vyházet management odpovědný za modelovou politiku. Nejdříve řeknou, že budou sportovní značkou a pak modelovou řadu zaplní nafouklýma MPV-čkama v čele s prapodivným Toledem (které jim dala zase do pořádku až Škodovka). A teď, když se zdá, že se věci začínají ubírat správným směrem, ve jménu sportovnosti nahradí čtyřdveřový sedan a kombi s geny Audi nějakým SUV. Já vím, že tahle zkratka má v sobě zakódované slovo Sport >:-[] , ale stejně. Je snad nejsportovnější Škodovkou SUV Yetti?
Myslim ze SUV je predajna istota skoro v kazdej automobilke, ale prave Fr a It automobilky nemaju moc uspene SUVcka, zalezi s akym dizajnom Seat pride.
Ono tie SUV sa vydz na oficialnych foto prezentuju s cyklistami, surf im trci z kufra, na streche kopec lyzi akoby pre celu ulicu.... ;-) Asi odtial to Sport v nazve...
Na športovo orientované deriváty používa škoda skratku RS ;-) Ale rozumiem čo si chcel povedať SUV - Sport Utility Vehicle, tu sa zase treba zamyslieť aký šport mali tvorcovia na mysli, relly to určite nebolo >:D
Modelovou politiku Seatu také nechápu. Mají Ibizu, Leon, dožívající Alteu - fajn...Jenže většina modelů jsou jaksi jen překapotovaná auta různých značek, velikostí i zaměření. Zejména smysl Toleda a Alhambry u značky se sloganem Auto emoción mi trochu uniká. A přijít roku 2012 na to, že by prodejům Seatu dost pomohlo nějaké SUV, to je taky dobré.
Smysl Toleda a dalších modelů je prostě jasný: přežít. Nikdo neříká, že SEAT je plnohodnotná sportovní značka a ani nemůže být, nepřežila by. Stačí se jen podívat na prodejní čísla automobilky, která se o to pokusila, tedy Alfy Romeo a chce se mi brečet. Dnes téměř každá automobilka nabízí nějaké sportovněji upravené verze svých vozů. Není pochyb o tom, že SEAT nabízí klasická auta se sportovním designem už od základu a to platí i v případě nového Toleda, i když samozřejmě jen částečně a především v porovnání s usedlejším Rapidem. Nový LEON to již vystihuje dokonale. :yes:
Ono je vlastně jedno, jaké motory se do Exea montují (nebo budou montovat), protože ho skoro nikdo nekupuje. Proč taky - designově je to velmi podivný vůz (spojení vodorovné boční linie Audi s designovými prvky Seatu na přídi a zádi pochopitelně nefunguje a nezachrání to ani zrcátka přesunutá na plech dveří).
Další problém je velmi slabá podélná prostornost (trošku to zmírnilo až zeslabení polštářů zadních sedadel ve stylu podobné úpravy u Octavie I) daná nevýhodným podélným umístěním motoru.
A tato koncepce, kdy je motor vysunutý dáleko před přední nápravu, navíc likviduje jízdní vlastnosti - auto je na limitu hrozně nedotáčivé a celkově příliš těžké na čumák, takže odpružení přední nápravy musí být příliš tuhé.U původní A4 se to dalo částečně zachránit volbou verze Quattro, ale tu Exeo nenabízí... Podtrženo a sečteno jde o beznadějně zastaralé auto, které je navíc nabízené za přemrštěné ceny, takže už vůbec nedává smysl. Jako jediné plus zůstává velmi kvalitní zpracování interiéru zděděné po A4 a to je hodně málo...
Exeo je nejproblematičtější člen současného výrobního programu Seatu. Nedivil bych se, kdyby omezení výběru motorů signalizovalo pomalý odchod ze scény.
SUV by Seatu jako vrcholný model jistě sedělo, ale klasický velký sedan by taky nebyl k zahození.. Jen by musel mít motor napříč a skutečně seaťácký design. Stačí vzpomenout na nádhernou studii IBL, jaké vzbudila nadšení! Tak teď ji jen začít vyrábět a na zoufalost jménem Exeo si nikdo ani nevzpomene...
P.S. Jinak ale za nejnovější počiny Seat zasluhuje velké uznání - nejnovější Ibiza je bezesporu trefa do černého a nový Leon (který bude poprvé i jako 3dv. a kombi ST) jakbysmet. No a Mii, Toledo IV a Alhambra II rozhodně taky nejsou k zahození. Bravo Seat :yes::yes::-)
Řekl bych, že Exeu už pomalu zvoní umíráček. :-) Určitě to ale není špatné auto, jenom ta cena za kterou se nabízí je prostě docela vysoká. Nový LEON vypadá naprosto skvěle - přesně takto má vypadat SEAT. :yes: Už to v Martorellu konečně pochopili.
NAPROSTO SOUHLASÍM !!!!!!!!!!!!, konečně "jedničkový" Leon dostane svého plnohodnotného nástupce :-):-)
..škoda jen těch ztracených let,.....někdo má "vedení" prostě dlouhé >:D , ale alespoň někdy, než nikdy,....takže hodně štěstí novému Leonu a Seatu vůbec :yes::yes:
Vzhledem k tomu, že EXEO je jednou z voleb na zápůjční auto u nás ve firmě, tak jsem s ním docela dost najezdil. Potvrzuju naprosto katastrofální prostornost na zadních sedadlech (tohle auto uvnitř prostorově prohraje i s většinou nižší střední třídy). Nikdy jsme v něm nechtěli jet ve více než ve dvou. Co se týče jízdních vlastností, tak v přímém porovnání se Superbem, Passatem, Mercedesm B, Octavií, Fabií se jedná o jednoznačně lépe ovladatelné auto. Nedotáčivost? Ano, principiální, ale pouze tam, co už předchozí zmíněné vozy leží v příkopu. A to jsem ho jel s 1,6 75kW, 1,8 T 110 kW, 2,0TDI 88kW, 2,0TDI 105kW (tedy různorodou směsici motorů). Auto z hlediska jízdních vlastností patří rozhodně k tomu lepšímu, co se dá v dané kategorii pořídit, bohužel prostorově je na tom tak špatně, že vzhledem k ceně nemá v nižší střední (kam se vzhledem k velikosti interiéru s bídou dá zařadit) vůbec šanci uspět. A to je podle mého soudu jeho problém.
přichází o 1,8tsi 118kW, takže zbývá altea, yeti a superb. Vypadá to, že ta "výměna" 1,8tsi za 1,4tsi u passatu, která tu ztrhla obrovskou diskusi, je skutečně jen generační výměnou motoru 1,8tsi, tj. v prvním kroku postupné ukončení výroby té stávající 118kw verze.