SEAT Salsa -

SEAT Salsa - "ostré" auto

 
 
25.3. 2000

U španělské automobilky SEAT se pomalu stává tradicí, že na všech významnějších světových autosalónech představí svou vizi budoucnosti v podobě konceptu. Výjimkou nebyl ani letošní ženevský autosalón, kde byl představen koncept vozu, pojmenovaný podle španělské pálivé omáčky SALSA.

Tento vůz předvedl v praxi nové pojetí vozu, které u Seatu pojmenovali MDC (Multi Driving Concept), což v pojetí Seatu znamená vůz, který je schopen pouhým pohybem tlačítka měnit svou charakteristiku, včetně vzhledu. Díky tomuto řešení se ze Seatu Salsa stávají tři auta v jednom: sportovní vůz, obratný městský vůz, nebo pohodlný cestovní vůz.

Stejně výjimečný jako vzhled vozu je také pohonná jednotka vozu, kterou je motor V6 o objemu 2791 ccm, který disponuje výkonem 184 kW (250 koní). Tento výkon je přenášen na vozovku pomocí pětistupňové převodovky Tiptronic. S touto kombinací dosahuje Salsa nejvyšší rychlosti 245 km/h a z 0-100 km/h sprintuje za 7,5 sekundy.

Při pohledu na siluetu vozu a na prostorové řešení interiéru vozu je ihned jasné, že se jedná o vůz kategorie MPV, který ale má silně sportovní charakter kupé. Uspořádání vozu je 2+2, ačkoliv se jedná o čtyři plnohodnotná sedadla. Zvenku zaujme především dvojice širokých dveří, dělené zadní dveře, kdy dolní díl se sklápí dolů a horní díl se částečně zasouvá do střechy a absence B sloupku karosérie. Zajímavostí je absence otevíratelného motorového prostoru, což zvětšuje tuhost karosérie. Díky použití technického řešení automobilky Volkswagen byly veškeré servisní úkony sníženy na minimální množství. Nezbytné doplňování např. nádržky ostřikovačů se děje pomocí otvorů, které se nacházejí těsně před předním sklem. Technická vyspělost je reprezentována např. stěrači s dešťovým senzorem skrytými v předních sloupcích zamezující tvoření větrných vírů, vysoce výkonná světelná soustava, automaticky se natáčející podle polohy volantu, nebo ukazatele směru vyrobené z umělých vláken. Dvojité výfukové potrubí vyvedené do středu zadní části vozidla pouze dotváří sportovní charakter vozu.

Další technickou novinkou je použití pneumatik využívajících technologie PAX firmy Michelin. Designově zdařilá 18palcová kola obutá do těchto pneumatik zajišťují výborné jízdní vlastnosti a komfortní cestování. Systém PAX je unikátní možností dojetí na prázdné pneumatice vzdálenost větší jak 200 kilometrů rychlostí až 80 km/h. Použití této technologie umožnilo absenci náhradního kola a tím zvětšení zavazadlového prostoru.

V interiéru bylo použito jako hlavního materiálu hliníku v matném a šedivém provedení a odolného plastu. Sedadla jsou plně nastavitelná a v jejich opěradlech byly použity silikonové výplně pro větší komfort cestujících. Zadní sedadla jsou sklopitelná do úrovně podlahy, čímž vzniká naprosto plochý úložný prostor, který je vybaven kotvícím systémem zajišťující náklad proti posunutí. K příjemnějšímu cestování přispívá bezpochyby také kvalitní audiosystém, jehož reproduktory jsou umístěny po celém voze, nebo vnější skla, která jsou citlivá na světlo a při výraznějším slunečním svitu automaticky tmavnou.

Palubní deska je pravděpodobně nejzajímavější částí nového konceptu. Na ní najdeme veškeré potřebné údaje a většinu ovládacích prvků. Najdeme zde také tzv. MDC ovládač. Jedná se o tlačítko, který lze změnit charakteristiku vnitřku vozu, ale také způsob řazení převodovky, nebo množství informací, které se dostávají pomocí palubní desky k řidiči. Novinkou je také použití systému, který dovoluje ovládat většinu systémů vozu pomocí hlasu, což zvyšuje bezpečnost jízdy. Řidič tak může pomocí hlasu ovládat např. navigační systém, mobilní telefon, klimatizaci, nastavení sedadla, volantu a zpětných zrcátek (funkci zpětných zrcátek zajišťuje kamera ukrytá v třetím brzdovém světle, která přenáší obraz po uzavřeném televizním okruhu k řidiči). Na obrazovce jsou k dispozici dopravní informace, televize, video, CD/DVD, hry, e-mail, Internet, včetně funkcí klasického počítače PC. Za jízdy může řidič ovládat pouze funkce jako telefon, dopravní informace, nebo nastavení klimatizace. Ostatní funkce jsou k dispozici pouze když je vozidlo v klidu.

Řidič může volit mezi třemi charakteristikami vozu:

Sport - před řidičem s objeví klasické, sportovní ukazatele. Sedadlo se posune do nejnižší polohy (nastaveno řidičem) vhodné pro sportovní řízení. Zvuk motoru je v prostoru cestujících více slyšet, převodové ústrojí pracuje v režimu Tiptronic umožňující manuální řazení a osvětlení interiéru je světlejší.

Comfort - v této pozici je palubní deska částečně zakrytá a její osvětlení je také o poznání tmavší. Ve střední části palubní desky se objeví multifunkční obrazovka, která poskytuje některé důležité údaje o vozu a zároveň z ní lze ovládat např. klimatizaci, nebo audiosystém. Zvuk motoru ustupuje do pozadí a je téměř neslyšitelný, sedadlo řidiče se přesune do řidičem předem zvolené pozice, převodovka pracuje v režimu automatického řazení. Osvětlení interiéru se stane "jemnější", více příjemné pro delší cesty.

City - tento předvolený režim je, jak je poznat z názvu, uzpůsoben pro jízdu ve městě. Multifunkční obrazovka přináší údaje o dopravní situaci, případně informace o prodejnách, nebo restauracích. Převodovka zůstává v režimu automatického řazení, který je ale upraven pro jízdu ve městě. Vše ostatní, jako je osvětlení, atd. je identické s režimem Comfort.

Seat Salsa byl navrhnut s ohledem na rozdílné požadavky zákazníků a umožňuje aktivně měnit charakteristiku vozu, aniž by zákazník musel utrácet peníze za druhé vozidlo, např.za sportovní kupé nebo van.

Zechnické údaje
Motor2,8 V6
Druhzážehový
Zdvihový objem (cm3)2791
Válce/ventily6/4
Max. výkon (kW(k)/ot)184(250)/6200
Max. točivý moment (Nm/ot)297/3200
Jízdní výkony
Nejvyší rychlost (km/h)245
Zrychlení 0-100 km/h (s)7,5
Spotřeba (93/116 EU)
Město (l/100 km)18,1
Mimo město (l/100 km)8,8
Kombinovaná (l/100 km)12,2
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4152
Šířka (mm)1777
Výška (mm)1381
Rozvor (mm)2591
Rozchod vpředu (mm)1526
Rozchod vzadu (mm)1505
Objem zav. prostoru (l)250-575
Pohotovostní hmotnost (kg)1570
Itálii dramaticky zdražují dluhy Itálii dramaticky zdražují dluhy

Nečekaně vysoký schodek římského rozpočtu hrozí problémy…

Deník E15 vydává další exkluzivní magazín E15 Premium – Jak vyhrát budoucnost Deník E15 vydává další exkluzivní magazín E15 Premium – Jak vyhrát budoucnost

Jak vyhrát budoucnost, vám poradí letošní páté číslo…

Ruské pravoslaví ruší styky s konstantinopolským patriarchou Ruské pravoslaví ruší styky s konstantinopolským patriarchou

Ruská pravoslavná církev zastavuje kvůli osamostatnění…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nová Tatra pro hasiče do detailu: Titan je extrémní, má nahradit tank Nová Tatra pro hasiče do detailu: Titan je extrémní, má nahradit tank

Morálně i fakticky zastaralý hasičský tank má nahradit…

Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault

Nová generace Rapidu se bude jmenovat Scala. Jako první…

 





 
FSO Polonez: Polský hatchback od Giugiara slaví 40 let

FSO Polonez: Polský hatchback od Giugiara slaví 40 let

Včera

Hatchback polské značky s italskou technikou i designem patřil mezi automobilové vytrvalce. Vyráběl se dlouhých 24 let.




Blesk.cz

Nové volby čekají Česko už na jaře. Známe termín, kdy se Babiš může zase smát

Nové volby čekají Česko už na jaře. Známe termín,…

Prezidentské volby, komunální volby i volby do Senátu jsme si letos už odškrtli. Brzy ale budeme moci jít k…

Monika si vzala holčičku z „kojeňáku“. Šéf ji chtěl vyhodit a připravit o peníze

Monika si vzala holčičku z „kojeňáku“. Šéf ji chtěl…

Monika K. z Dačic přes deset let pracovala v hotelu jako recepční. Na konci roku 2016 nastoupila na mateřskou a…

 

iSport.cz

Budějovice nasázely Porubě osm gólů a dál vedou, vyhrálo i Kladno

Budějovice nasázely Porubě osm gólů a dál vedou,…

České Budějovice ve 14. kole první hokejové ligy drtivou výhrou 8:1 nad Porubou potvrdily pozici lídra a v čele…

Smrt na Velkém Taxisu, odnesl to kůň. Byl jsem mimo, hlesl Bartoš

Smrt na Velkém Taxisu, odnesl to kůň. Byl jsem mimo,…

Nejtěžší překážka kurzu Velké pardubické, Velký Taxisův příkop, si opět vybrala smrtelnou daň. Stejně jako před…

 

Reflex.cz

Pohřeb Kočkových: Jak jsem se styděl za své spoluobčany

Pohřeb Kočkových: Jak jsem se styděl za své spoluobčany

Byl jsem v pátek – na jako čumil, ale pracovně – na pohřbu Jana Kočky, mladého kluka, který z blbosti sedl do…

Večírky, vraždy, prostituce: Unikátní snímky ukazují divoký svět mafie v Rusku po rozpadu SSSR

Večírky, vraždy, prostituce: Unikátní snímky ukazují…

Rusko se v devadesátých letech minulého století po rozpadu Sovětského svazu vyznačovalo vysokým nárůstem…