SEAT Salsa -

SEAT Salsa - "ostré" auto

 
 

U španělské automobilky SEAT se pomalu stává tradicí, že na všech významnějších světových autosalónech představí svou vizi budoucnosti v podobě konceptu. Výjimkou nebyl ani letošní ženevský autosalón, kde byl představen koncept vozu, pojmenovaný podle španělské pálivé omáčky SALSA.

Tento vůz předvedl v praxi nové pojetí vozu, které u Seatu pojmenovali MDC (Multi Driving Concept), což v pojetí Seatu znamená vůz, který je schopen pouhým pohybem tlačítka měnit svou charakteristiku, včetně vzhledu. Díky tomuto řešení se ze Seatu Salsa stávají tři auta v jednom: sportovní vůz, obratný městský vůz, nebo pohodlný cestovní vůz.

Stejně výjimečný jako vzhled vozu je také pohonná jednotka vozu, kterou je motor V6 o objemu 2791 ccm, který disponuje výkonem 184 kW (250 koní). Tento výkon je přenášen na vozovku pomocí pětistupňové převodovky Tiptronic. S touto kombinací dosahuje Salsa nejvyšší rychlosti 245 km/h a z 0-100 km/h sprintuje za 7,5 sekundy.

Při pohledu na siluetu vozu a na prostorové řešení interiéru vozu je ihned jasné, že se jedná o vůz kategorie MPV, který ale má silně sportovní charakter kupé. Uspořádání vozu je 2+2, ačkoliv se jedná o čtyři plnohodnotná sedadla. Zvenku zaujme především dvojice širokých dveří, dělené zadní dveře, kdy dolní díl se sklápí dolů a horní díl se částečně zasouvá do střechy a absence B sloupku karosérie. Zajímavostí je absence otevíratelného motorového prostoru, což zvětšuje tuhost karosérie. Díky použití technického řešení automobilky Volkswagen byly veškeré servisní úkony sníženy na minimální množství. Nezbytné doplňování např. nádržky ostřikovačů se děje pomocí otvorů, které se nacházejí těsně před předním sklem. Technická vyspělost je reprezentována např. stěrači s dešťovým senzorem skrytými v předních sloupcích zamezující tvoření větrných vírů, vysoce výkonná světelná soustava, automaticky se natáčející podle polohy volantu, nebo ukazatele směru vyrobené z umělých vláken. Dvojité výfukové potrubí vyvedené do středu zadní části vozidla pouze dotváří sportovní charakter vozu.

Další technickou novinkou je použití pneumatik využívajících technologie PAX firmy Michelin. Designově zdařilá 18palcová kola obutá do těchto pneumatik zajišťují výborné jízdní vlastnosti a komfortní cestování. Systém PAX je unikátní možností dojetí na prázdné pneumatice vzdálenost větší jak 200 kilometrů rychlostí až 80 km/h. Použití této technologie umožnilo absenci náhradního kola a tím zvětšení zavazadlového prostoru.

V interiéru bylo použito jako hlavního materiálu hliníku v matném a šedivém provedení a odolného plastu. Sedadla jsou plně nastavitelná a v jejich opěradlech byly použity silikonové výplně pro větší komfort cestujících. Zadní sedadla jsou sklopitelná do úrovně podlahy, čímž vzniká naprosto plochý úložný prostor, který je vybaven kotvícím systémem zajišťující náklad proti posunutí. K příjemnějšímu cestování přispívá bezpochyby také kvalitní audiosystém, jehož reproduktory jsou umístěny po celém voze, nebo vnější skla, která jsou citlivá na světlo a při výraznějším slunečním svitu automaticky tmavnou.

Palubní deska je pravděpodobně nejzajímavější částí nového konceptu. Na ní najdeme veškeré potřebné údaje a většinu ovládacích prvků. Najdeme zde také tzv. MDC ovládač. Jedná se o tlačítko, který lze změnit charakteristiku vnitřku vozu, ale také způsob řazení převodovky, nebo množství informací, které se dostávají pomocí palubní desky k řidiči. Novinkou je také použití systému, který dovoluje ovládat většinu systémů vozu pomocí hlasu, což zvyšuje bezpečnost jízdy. Řidič tak může pomocí hlasu ovládat např. navigační systém, mobilní telefon, klimatizaci, nastavení sedadla, volantu a zpětných zrcátek (funkci zpětných zrcátek zajišťuje kamera ukrytá v třetím brzdovém světle, která přenáší obraz po uzavřeném televizním okruhu k řidiči). Na obrazovce jsou k dispozici dopravní informace, televize, video, CD/DVD, hry, e-mail, Internet, včetně funkcí klasického počítače PC. Za jízdy může řidič ovládat pouze funkce jako telefon, dopravní informace, nebo nastavení klimatizace. Ostatní funkce jsou k dispozici pouze když je vozidlo v klidu.

Řidič může volit mezi třemi charakteristikami vozu:

Sport - před řidičem s objeví klasické, sportovní ukazatele. Sedadlo se posune do nejnižší polohy (nastaveno řidičem) vhodné pro sportovní řízení. Zvuk motoru je v prostoru cestujících více slyšet, převodové ústrojí pracuje v režimu Tiptronic umožňující manuální řazení a osvětlení interiéru je světlejší.

Comfort - v této pozici je palubní deska částečně zakrytá a její osvětlení je také o poznání tmavší. Ve střední části palubní desky se objeví multifunkční obrazovka, která poskytuje některé důležité údaje o vozu a zároveň z ní lze ovládat např. klimatizaci, nebo audiosystém. Zvuk motoru ustupuje do pozadí a je téměř neslyšitelný, sedadlo řidiče se přesune do řidičem předem zvolené pozice, převodovka pracuje v režimu automatického řazení. Osvětlení interiéru se stane "jemnější", více příjemné pro delší cesty.

City - tento předvolený režim je, jak je poznat z názvu, uzpůsoben pro jízdu ve městě. Multifunkční obrazovka přináší údaje o dopravní situaci, případně informace o prodejnách, nebo restauracích. Převodovka zůstává v režimu automatického řazení, který je ale upraven pro jízdu ve městě. Vše ostatní, jako je osvětlení, atd. je identické s režimem Comfort.

Seat Salsa byl navrhnut s ohledem na rozdílné požadavky zákazníků a umožňuje aktivně měnit charakteristiku vozu, aniž by zákazník musel utrácet peníze za druhé vozidlo, např.za sportovní kupé nebo van.

Zechnické údaje
Motor2,8 V6
Druhzážehový
Zdvihový objem (cm3)2791
Válce/ventily6/4
Max. výkon (kW(k)/ot)184(250)/6200
Max. točivý moment (Nm/ot)297/3200
Jízdní výkony
Nejvyší rychlost (km/h)245
Zrychlení 0-100 km/h (s)7,5
Spotřeba (93/116 EU)
Město (l/100 km)18,1
Mimo město (l/100 km)8,8
Kombinovaná (l/100 km)12,2
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4152
Šířka (mm)1777
Výška (mm)1381
Rozvor (mm)2591
Rozchod vpředu (mm)1526
Rozchod vzadu (mm)1505
Objem zav. prostoru (l)250-575
Pohotovostní hmotnost (kg)1570
Koruna je vůči dolaru nejsilnější za víc než tři roky Koruna je vůči dolaru nejsilnější za víc než tři roky

Koruna dnes posílila k dolaru na nejsilnější úroveň od…

Dostavba Pražského okruhu získala posudek EIA Dostavba Pražského okruhu získala posudek EIA

Plánovaný úsek Pražského okruhu mezi Běchovicemi a D1…

Egypt zažil nejbrutálnější útok na civilisty, zemřelo 235 lidí Egypt zažil nejbrutálnější útok na civilisty, zemřelo 235 lidí

Útok radikálů na mešitu na severu Sinajského poloostrova…

Díky sociálním dávkám jsou Češi nejméně ohroženi chudobou v Unii Díky sociálním dávkám jsou Češi nejméně ohroženi chudobou v Unii

Česko má po započítání sociálních dávek nejnižší míru…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Slováci vyvinuli unikátní zabezpečení aut. Nikdo jej dosud neprolomil Slováci vyvinuli unikátní zabezpečení aut. Nikdo jej dosud neprolomil

Automobilky se snaží všemi možnými způsoby zabezpečit své…

Těchto aut z Německa se nebojte. Vykazují naprosté minimum závad Těchto aut z Německa se nebojte. Vykazují naprosté minimum závad

Na základě výsledků aut prověřovaných v Německu na…

 





 
Peugeot 3008 1.6 BlueHDi EAT6 vs. Škoda Karoq 1.6 TDI DSG – Jak je dobrý karoq…

TEST: Peugeot 3008 1.6 BlueHDi EAT6 vs. Škoda Karoq 1.6 TDI DSG – Jak je dobrý karoq…

Dnes 12:51

Nový Peugeot 3008 už na Auto.cz dokázal vyhrát nad VW Tiguan. Souboj se Škodou Karoq tak bude zajímavý!




Blesk.cz

Snad proto, že jsi na zámku... Podívejte se na zámek, kde se natáčeli »Básníci«!

Snad proto, že jsi na zámku... Podívejte se na…

Snad proto, že jsi na zámku... Tak začíná básnička, na niž Pavel Kříž ve filmu Jak básníkům chutná život balí…

Liška hopsá i noruje, na chvíli to zábava je. Recenze Super Lucky’s Tale

Liška hopsá i noruje, na chvíli to zábava je.…

Nintendo má Maria, Sony Ratcheta & Clanka, ale Microsoftu na Xboxu One pořád nějaká ta výrazná postava…

 

iSport.cz

Hušbauer v ideální sestavě Evropské ligy. Jeho góly byly rozdílové, zní chvála

Hušbauer v ideální sestavě Evropské ligy. Jeho góly…

Fotbalista Slavie Josef Hušbauer se dostal do ideální sestavy 5. kola Evropské ligy. Pražský celek tak má…

Řepka: Ve Spartě se vše otočí. Nerad to říkám, ale Slavia udělala výborný tah

Řepka: Ve Spartě se vše otočí. Nerad to říkám, ale…

Na současné postavení Sparty se mu nedívá dobře. Zároveň věří, že po zimní pauze dojde na zlepšení. Bývalý…

 

Reflex.cz

Teroristé zabili na Sinaji přes 150 lidí, jde o nejkrvavější útok na egyptské civilisty

Teroristé zabili na Sinaji přes 150 lidí, jde o…

Dnešní útok radikálů na mešitu na severu Sinajského poloostrova si vyžádal životy nejméně 155 lidí a zranění…

Tyhle mapy vám ukážou, kam v roce 2018 určitě nejezdit na dovolenou

Tyhle mapy vám ukážou, kam v roce 2018 určitě…

Bezpečnost je určitě jednou z nejdůležitějších podmínek, pokud jde o výběr místa, kde si chce člověk odpočinout…