Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Španělský Seat slaví 60 let od založení

Aleš Dragoun
Diskuze (14)
Španělská automobilka Seat vznikla 9. května 1950.

Firma Sociedad Española de Automóviles de Turismo, S.A. byla založena před šesti desítkami let. Na jejím vzniku se podílel jako majoritní vlastník Instituto Nacional de Industria, dále sedm místních bank a italský Fiat, který tehdy vlastnil pouze 7 % akcií. Výrobní program ale vycházel právě z portfolia turínského výrobce. Sedan Seat 1400 A, který se začal vyrábět v továrně Zona Franca nedaleko barcelonského přístavu v listopadu 1953, nebyl nic jiného než obdoba italského Fiatu 1400.

Španělsko ovšem motorizovala lidová šestistovka, jejíž produkce se rozběhla v roce 1957. Od originálu se opět nijak nelišila, během šestnácti let ovšem vznikly čistě místní deriváty, jakým byl například Seat 800. Šlo o čtyřdveřovou variantu s prodlouženým rozvorem a větším motorem. Seat 600 se dokonce exportoval, a to například do Kolumbie, nebo Finska, kde byl velmi úspěšný.

Původní kulatý Seat 1400 byl v šedesátých letech nahrazen hranatou řadou 1500, nabídku doplnila menší 850 a v roce 1968 vyjel na španělské silnice typ 124. Toto označení nesl i žlutý vůz s pořadovým číslem 1.000.000. Jeho čistě místní verzí byl model 1430 s čtveřicí hranatých světel. Patřičně vyladěné motory se používaly také v závodech populární formulové kategorie.

Spolupráce s Fiatem pokračovala i v sedmdesátých a osmdesátých letech, o čemž svědčí Seaty 127, 128 (jen ve třídveřové verzi), 131, nebo větší 132. Zajímavým počinem byl Seat 133, který převzal techniku z osmsetpadesátky, ale jeho necelých 3,4 m krátká karoserie připomínala dnes již legendární Fiat 126, jen v o něco větším balení. Třešničkou na dortu byl Seat 1200/1430 Sport. Hranatému kupé se přezdívalo podle černé plastové masky a nárazníků Bocanegra a proslulost si vydobylo hlavně v automobilových soutěžích včetně Rallye Monte Carlo.

Nejvýznamnějšími milníky v další dekádě se staly dvě události. 16. června 1983 byla podepsána smlouva o spolupráci mezi Seatem a německým Volkswagenem. Druhým významným letopočtem je rok 1984, kdy byla představena první generace Ibizy s designem od Giugiara a motory, na kterých se podíleli vývojáři Porsche. Partnerství s Fiatem sice skončilo, jeho modely ale z výrobních linek hned tak nezmizely. Seat Malaga (varianta Fiatu Regatta) se vyráběl do roku 1991 a Marbellu (vycházela z Fiatu Panda) nahradila až Arosa v roce 1998!

I v další dekádě byla španělská značka poměrně úspěšná. První Toledo (1991) nabízelo sice starší techniku, například podvozek z Golfu II, ale také filozofii kus auta navíc za méně peněz a praktickou karoserii liftback. Na to zákazníci včetně těch českých velmi dobře slyšeli. Druhá Ibiza (1993) se povedla, co se týče vnějšího designu a nabídla později i sedan Cordoba včetně unikátního dvoudveřového SX, kombi Vario a nakonec užitkovou Incu. Rovněž v roce 1993 byla otevřena nová továrna v Martorellu nedaleko Barcelony, která nahradila původní sídlo na Zona Franca.

Na konci století se Seat soustředil na jiný okruh zákazníků a v mezi značkami koncernu VW se měl profilovat jako sportovní. To se bohužel i přes nabídku verzí FR a Cupra v některých modelových řadách příliš nepodařilo. Korunu všemu nasadila čtyřčata Leon II/Altea/Altea XL/Toledo III, která sdílí nejen techniku, ale vyznávají i jednotný vzhled a málem dovedla značku k záhubě. Toledo se již nevyrábí a Leon vozí vavříny hlavně ze závodních tratí v MS cestovních vozů.

Svěží vítr přinesla až třetí generace Ibizy z jara 2008, která byla nedávno doplněna o stylový kombík ST. Další designérský směr naznačila studie IBE ze Ženevy 2010. Z té bude zřejmě vycházet Leon s pořadovým číslem III. Seat dosud vyrobil více než 16 milionů automobilů. Do minimálně další šedesátky mu tedy popřejme nejen sportovní, ale zejména obchodní úspěchy.

Aleš Dragoun
Diskuze (14)
14. 5. 2010 12:10
Re: nezajem
Nie si oveľa lepší...neškodilo by pozrieť sa najprv do zrkadla, kým sa rozhodneš niekoho zvoziť...
13. 5. 2010 22:40
Re: nezajem
co? malé slovenské ego?? ale ale neboj se chlapče. za chvilku budete mít taky 10 milionů obyvatel. cikáni vám tam rostou jak houby po dešti.. ale vlastně né.. vy slováci chodíte k nám kopat do země takže vás bude furt stejně..
13. 5. 2010 07:52
Re: 60
Tak to už mám viac ako polovicu čakania za sebou...inak sa na to docela teším, celkom zaujímavý nápad... >:-[]
13. 5. 2010 07:50
Re: nezajem
;-)
12. 5. 2010 22:37
Re: nezajem
Pro Tebe je moje logika cudna a mas pravdu, clovece!
Cekal jsem o par vice gratulaci, nez doslo, neco lehce pod 500 >:D