Firma Sociedad Española de Automóviles de Turismo, S.A. byla založena před šesti desítkami let. Na jejím vzniku se podílel jako majoritní vlastník Instituto Nacional de Industria, dále sedm místních bank a italský Fiat, který tehdy vlastnil pouze 7 % akcií. Výrobní program ale vycházel právě z portfolia turínského výrobce. Sedan Seat 1400 A, který se začal vyrábět v továrně Zona Franca nedaleko barcelonského přístavu v listopadu 1953, nebyl nic jiného než obdoba italského Fiatu 1400.
Španělsko ovšem motorizovala lidová šestistovka, jejíž produkce se rozběhla v roce 1957. Od originálu se opět nijak nelišila, během šestnácti let ovšem vznikly čistě místní deriváty, jakým byl například Seat 800. Šlo o čtyřdveřovou variantu s prodlouženým rozvorem a větším motorem. Seat 600 se dokonce exportoval, a to například do Kolumbie, nebo Finska, kde byl velmi úspěšný.
Původní kulatý Seat 1400 byl v šedesátých letech nahrazen hranatou řadou 1500, nabídku doplnila menší 850 a v roce 1968 vyjel na španělské silnice typ 124. Toto označení nesl i žlutý vůz s pořadovým číslem 1.000.000. Jeho čistě místní verzí byl model 1430 s čtveřicí hranatých světel. Patřičně vyladěné motory se používaly také v závodech populární formulové kategorie.
Spolupráce s Fiatem pokračovala i v sedmdesátých a osmdesátých letech, o čemž svědčí Seaty 127, 128 (jen ve třídveřové verzi), 131, nebo větší 132. Zajímavým počinem byl Seat 133, který převzal techniku z
osmsetpadesátky, ale jeho necelých 3,4 m krátká karoserie připomínala dnes již legendární Fiat 126, jen v o něco větším balení. Třešničkou na dortu byl Seat 1200/1430 Sport. Hranatému kupé se přezdívalo podle černé plastové masky a nárazníků Bocanegra a proslulost si vydobylo hlavně v automobilových soutěžích včetně Rallye Monte Carlo.
Nejvýznamnějšími milníky v další dekádě se staly dvě události. 16. června 1983 byla podepsána smlouva o spolupráci mezi Seatem a německým Volkswagenem. Druhým významným letopočtem je rok 1984, kdy byla představena první generace Ibizy s designem od Giugiara a motory, na kterých se podíleli vývojáři Porsche. Partnerství s Fiatem sice skončilo, jeho modely ale z výrobních linek hned tak nezmizely. Seat Malaga (varianta Fiatu Regatta) se vyráběl do roku 1991 a Marbellu (vycházela z Fiatu Panda) nahradila až Arosa v roce 1998!
I v další dekádě byla španělská značka poměrně úspěšná. První Toledo (1991) nabízelo sice starší techniku, například podvozek z Golfu II, ale také filozofii
kus auta navíc za méně peněz a praktickou karoserii liftback. Na to zákazníci včetně těch českých velmi dobře slyšeli. Druhá Ibiza (1993) se povedla, co se týče vnějšího designu a nabídla později i sedan Cordoba včetně unikátního dvoudveřového SX, kombi Vario a nakonec užitkovou Incu. Rovněž v roce 1993 byla otevřena nová továrna v Martorellu nedaleko Barcelony, která nahradila původní sídlo na Zona Franca.
Na konci století se Seat soustředil na jiný okruh zákazníků a v mezi značkami koncernu VW se měl profilovat jako sportovní. To se bohužel i přes nabídku verzí FR a Cupra v některých modelových řadách příliš nepodařilo. Korunu všemu nasadila čtyřčata Leon II/Altea/Altea XL/Toledo III, která sdílí nejen techniku, ale vyznávají i jednotný vzhled a málem dovedla značku k záhubě. Toledo se již nevyrábí a Leon vozí vavříny hlavně ze závodních tratí v MS cestovních vozů.
Svěží vítr přinesla až třetí generace Ibizy z jara 2008, která byla nedávno doplněna o stylový kombík ST. Další designérský směr naznačila studie IBE ze Ženevy 2010. Z té bude zřejmě vycházet Leon s pořadovým číslem III. Seat dosud vyrobil více než 16 milionů automobilů. Do minimálně další šedesátky mu tedy popřejme nejen sportovní, ale zejména obchodní úspěchy.