Španělský SEAT staví svůj další rozvoj především na modelové řadě Ibiza. Na jejím základě připravil kombi Ibiza ST a ostrá verze Ibiza FR nově dostane opět i vznětový motor. Koncept IBE je vizí malého elektromobilu SEAT a ukazuje firemní design z...

Španělský SEAT staví svůj další rozvoj především na modelové řadě Ibiza. Na jejím základě připravil kombi Ibiza ST a ostrá verze Ibiza FR nově dostane opět i vznětový motor. Koncept IBE je vizí malého elektromobilu SEAT a ukazuje firemní design z blízké budoucnosti.

Ibiza ST

Po přestávce v délce celé jedné generace se do nabídky SEATu vrací malé kombi. Nová Ibiza ST bude v portfoliu značky druhým zástupcem tohoto typu karoserie, doplní větší Exeo ST. Design se v porovnání s konceptem IBZ příliš nezměnil, došlo jen k obvyklé adaptaci do podoby produkčního modelu, kdy se několik detailů uchýlilo ke konvenčnějším řešením.

Malé kombi má délku 4227 mm, výšku 1445 mm a šířku 1693 mm. Rozvor měří 2469 mm a je tedy shodný jako u španělského hatchbacku. Šířka ani výška se nezměnily, Ibiza ST je však o 175 mm delší než výchozí model. Expresivně ostré rysy krátké Ibizy designéři rozvinuli a aplikovali na karoserii, která má aspirovat na titul nejkrásnější kombi ve třídě.

Ibiza ST je o 20 mm kratší než Fabia Combi po faceliftu, SEAT stojící na modernější podvozkové platformě je však o celých 51 mm širší. Jeho zavazadlový prostor pojme 430 litrů.

Šestice motorů kombinuje starší techniku s tím nejnovějším z koncernu VW Group. Základem bude tříválec 1,2 12V (51 kW), následovaný 1,4 16V (63 kW). Zážehový vrchol představuje 1,2 TSI se 77 kW. Mezi turbodiesely nalezneme nové common-raily 1,6 TDI (66 nebo 77 kW) a nový tříválec 1,2 TDI (55 kW), který v Ibize nahradí dosud používaný 1,4 TDI.

Ibiza FR TDI

Zkratka FR u SEATu tradičně značí slabší ze sportovně orientovaných provedení, které zpravidla nabízí volbu mezi zážehovým a vznětovým motorem. Nejinak tomu je u nové Ibizy, která má nyní vedle 1,4 TSI o výkonu 110 kW alternativně 2,0 TDI se 105 kW.

Nejvyšší rychlost 105kilowattové Ibizy FR je 210 km/h, akcelerace z 0 na 100 km/h trvá 8,3 sekundy (u třídveřové Ibizy SC 8,2 s). Ve spojení se šestistupňovou manuální převodovkou zvládne kilometr s pevným startem za 29,6 sekundy a kombinovaná spotřeba je 4,6 l/100 km.

Brzdová soustava má vpředu vnitřně chlazené kotouče 288 x 25 mm a vzadu plné 232 x 9 mm, stejně jako u Ibizy FR s motorem 1,4 TSI. Krotit přenos točivého momentu motoru (320 Nm mezi 1750 a 2500 min-1) na kola přední nápravy pomáhá systém XDS, tedy přibrzďování vnitřního kola v zatáčce. Standardem jsou pneumatiky 215/40 R17.

Na rozdíl od Ibizy FR a Ibizy Cupra s motorem 1,4 TSI se dieselová varianta vyrábí jen se šestistupňovou manuální převodovkou. Přeplňovaný benzinový agregát je naopak výhradně spojen s dvouspojkovou převodovkou DSG se sedmi převodovými stupni.

IBE

Koncept IBE je poháněn elektřinou. Pohonná jednotka je umístěna v přídi a poskytuje největší výkon 75 kW (102 k), trvalý pak činí 50 kW (68 k). Pokud vám tyto hodnoty připadají nízké, je nutné se zmínit o točivém momentu 200 Nm, který automobilu zajišťuje dostatečnou dynamiku. Lithium-iontové akumulátory s kapacitou 18 kWh se naopak nacházejí v zadní části.

IBE je dlouhý 3,78 m, tedy o čtvrt metru kratší než současná Ibiza. Šířka činí 1,80 m, výška 1,22 mm koresponduje s agresivními hranatými liniemi stříbřitého exponátu a dává mu ještě sportovnější nádech. Kapota je až extrémně nízká a plochá, střecha je natažena dozadu proto, aby se na zadní nouzová sedadla vešla dvojice dětí. Na voze zaujmou nejen úzké šípovité pásy předních a zadních diodových světlometů, ale také zeleně zářící loga automobilky.

Koncept má na dnešní poměry nízkou hmotnost 1000 kg, jezdí na devatenáctipalcových kolech a dle továrních údajů zrychlí z 0 na 100 km/h za 9,4 s. Automobilka udává také sprint z 0 na 50 km/h za 3,4 s, za 6,3 s dokáže IBE z klidu uhánět osmdesátkou. Jeho největší rychlost je ale elektronicky omezena na 160 km/h.

Studie IBE však neslouží ani tak jako výstavní skříň techniky, jako především koncept, který naznačuje směr designu nejbližších modelů značky.

Lukáš Vaverka


Fotogalerie z výstaviště
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno

Akcie společnosti Plug Power vyrábějící vodíkové palivové…

Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA

Přestože je největším producentem rýže na světě, nestačí…

Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem

Ministr financí Ivan Pilný (ANO) mluvil v Lánech s…

 
Zdroj: redakce

Štítky Seat Ženeva 2010

 












Blesk.cz

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť: Daly jsme našemu životu sbohem!

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť:…

Opustily děti i partnery, práci, domov, koníčky i povinnosti, aby se vydaly na cestu, která jim změní život. Dvě…

Jurečka chce dát ČT 4,5 milionu na dokument s Vágnerem. Probere to vláda

Jurečka chce dát ČT 4,5 milionu na dokument s…

Ministerstvo zemědělství chce zaplatit 4,5 milionu korun České televizi, aby natočila a odvysílala tři díly…

 

iSport.cz

Šťastný Froome po čtvrté výhře: Tahle Tour pro mě byla nejtěžší

Šťastný Froome po čtvrté výhře: Tahle Tour pro mě…

Dokázal to. Britský cyklista Chris Froome potvrdil roli favorita a v letošním ročníku Tour de France udržel…

Generace, která měla na víc. Kde jsou hvězdy stříbrné dvacítky 10 let poté

Generace, která měla na víc. Kde jsou hvězdy…

Fenin, Suchý, Kalouda, Petr, Šimůnek... Do Kanady vyráželi jako parta neznámých zelenáčů, za měsíc se domů…

 

Reflex.cz

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým kulturním bohatstvím se otevírá turistům

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým…

Kdysi nepřístupný Írán se po normalizaci vztahů se západními zeměmi postupně vrací na turistickou mapu světa.…

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Uspořádal jsem ve své sociální bublině na Facebooku malý průzkum dodržování elementární hygieny mezi pražskými…