Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Seat ve Frankfurtu 2007

Aleš Jungmann
Diskuze (0)
Španělský výrobce automobilů přišel na autosalonu ve Frankfurtu s konceptem Tribu, který vzbudil vlnu vášní a dohadů.

Nový model by měl vyvést SEAT z nelichotivé finanční situace a zajistit mu, díky moderní koncepci lehkého SUV, lepší pozici na jeho hlavních trzích v Evropě.

Španělská automobilka Seat na tiskové konferenci dne 25.5.2007 oznámila, že do dvou let nabídne novou modelovou řadu. Seat by měl na začátku roku 2009 představit vůz, který bude velikostí odpovídat Volkswagenu Passat a bude se nabízet v karosářských verzích sedan a kombi. Půjde tedy o největší vůz v portfoliu španělského výrobce.

Plány automobilky však počítají i nadále s terénním automobilem kompaktních rozměrů a také malým vozem, který by měl být nejlevnějším modelem Seatu. V případě malého vozu by se mělo jednat o jakéhosi nástupce modelu Volkswagen Fox. V úvahách o malém vozidle hrají mimo jiné nemalou roli také ohledy na spotřebu a s tím související emise CO2.

Ačkoli předseda představenstva španělské automobilky Erich Schmitt hodlá se Seatem vstoupit do dalších segmentů, nezapomíná ani na ty, v nichž má automobilka co nabídnout už nyní. Automobilka nehodlá opustit žádný segment, v němž je nyní zastoupena. Schmitt si však nemyslí, že by každý současný model SEATu musel mít svého přímého nástupce.

SEAT hodlá během následujících 10 let vynaložit na investice související se vstupem do nových segmentů zhruba 4,5 miliardy eur.

Tribu

Lákadlem na stánku španělské automobilky byl koncept Tribu. SEAT se tak zřejmě přidá k výrobcům automobilů do velmi lehkého terénu a první vlaštovku - Alteu Freetrack - doplní modely s většími terénními ambicemi a vytříbenějším charakterem.

Velkou světovou premiéru nové Ibizy si SEAT nechává na jarní autosalon do Ženevy, a tak ve Frankfurtu byl prostor pro odhalování blízké budoucnosti značky. Dvoudveřový zvýšený hatchback má žlutozlatou metalízu a všechny obvyklé prvky, charakterizující dnešní evropská SUV. Pokrok, nebo alespoň posun v designu, čeká od nového SEATu zřejmě většina příznivců značky, a tak vidíme známou firemní masku, ale také neznámé pětiúhelníkové tvary po stranách, do nichž je zakomponovaná dvojice sdružených světlometů. Ty využívají výhradně světelné diody. Maska i nezvykle tvarované otvory mají mřížkování se strukturou deformované včelí plástve. Vnější zpětná zrcátka umístěná na dvojitých stopkách vypadají dramaticky. Střešní podélníky jsou integrovány do karoserie a jejich začátek a konec je tvořen dílem lakovaným v barvě vozu. Příbuznost s Volkswagenem Tiguanem, kterou bude budoucí SUV SEATu zřejmě tajit, je u této studie naznačena hranatými výřezy blatníků. Zajímavě řešená záď se v této podobě s největší pravděpodobností do výroby nedostane. Složitě prostorově tvarované zadní sklo převzalo funkci výklopných pátých dveří a jeho tvarování současně spoluutváří boční siluetu.

Studie SEAT Tribu je prvním automobilem, který byl představen po tom, co automobilka oznámila přehodnocení svých současných aktivit a změnu strategického plánu pro nejbližší roky. V současné době je šéfem designu SEATu Luc Donckerwolke, který v minulosti pracoval mj. pro Lamborghini.

Ibiza Ecomotive

Vozy španělského Seatu mají v průměru nejnižší emise CO2 na kilometr (149g v roce 2006) ze všech značek koncernu Volkswagen Group. Seat si na své image ekologické automobilky velmi zakládá, protože nyní se již rozbíhá projekt, jehož náplní bude možnost recyklace budoucích modelů. Ty tak budou z 95 % vyrobeny z materiálů, které lze druhotně použít. Na projektu spolupracuje se Seatem i španělské ministerstvo životního prostředí a ekologická sdružení v zemi hodnotí snahu domácí automobilky velmi pozitivně.

Ibiza Ecomotive nabízí ekologičtější variantu přepravy již dnes. Její dieselový agregát TDI o zdvihovém objemu 1,4 l se totiž spokojí pouze s 3,8 l nafty na sto kilometrů. Díky této velmi nízké spotřebě tak emise CO2 klesnou pod hranici 100 g na kilometr.


Aleš Jungmann
Diskuze (0)