Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Sedlové tahače Scania - Géčko

redakce AUTO.CZ
Diskuze (0)
Extrémní tlak na ceny dopravní techniky přiměl Scanii k nabídce sedlových tahačů řady G.

Platební ignorance zákazníků dopravních firem a nutnost odvádět DPH z ještě nezaplacených zakázek tlačí většinu dopravních firem až na hranici přežití. Pokud tedy volí novou techniku, vyžadují co nejnižší cenu.

Scania je známá především vrcholnou řadou R. V dubnu se u ní pochlubila s nejsilnějším motorem V8 730 pro běžná užitková vozidla (podrobně o něm v minulém vydání AutoProfi). Snaha o nižší cenu přivedla švédského výrobce k aplikaci budky G pro tahače na střední, tudíž zejména vnitrostátní vzdálenosti.

Klíčovou hodnotu při vývoji sehrála především důslednost v optimalizaci poměru ceny a užitné hodnoty vozidla. Poměrně jednoduchým řešením se ukázala být volba podvozku a hnacího řetězce řady R s budkou řidiče řady G.

Zatímco první ze zmíněných prvků přináší prostřednictvím vrcholné techniky a technologie výborné jízdní výkony či provozní efektivnost, druhý připojuje významnou úsporu v pořizovacích nákladech.

Kvůli níže uložené budce řidiče vstupuje do jejího interiéru kryt motoru vyčnívající z podlahy o 300 mm. Ten znesnadňuje průchod kabinou i ve verzi Highline navzdory tomu, že nad tunelem zůstává výška 1740 mm a nad podlahou u sedadel až 1910 mm.

Pro běžný provoz je tedy tato záležitost zanedbatelná. Komplikace by způsobovala pouze u mezinárodního transportu. Nadále však lze volit mezi variantou krátkou (CG 14), denní (CG 16), spací (CG 19) a spací s vysokou střechou Highline (CG 19H). Nejčastější aplikací bude s největší pravděpodobností poslední z nich.

Interiér kabiny disponuje velkým množstvím odkládacích prostorů, kvalitními moderními sedadly, klenutým přístrojovým panelem poslední generace i v širokém rozsahu volitelnými obkladovými materiály.

Vybírat lze samozřejmě také položky tvořící hnací řetězec - samozřejmě s výjimkou osmiválce. Ten nedovoluje zástavbu s budkou G. Zájemce může zvolit převodovku s přímým řazením nebo automatizovaný Opticruise se spojkovým pedálem či bez něj.

Optimální verzí se jeví G 420 Highline (spací budka s vysokou střechou a na přání i se dvěma lůžky). Pohání ji nejžádanější agregát - řadový šestiválec DC 12 15 420 o zdvihovém objemu 11 700 cm3 ve verzi Euro 5 s využitím technologie SCR. Poskytuje největší výkon 309 kW/1800 ot. za min a točivý moment 2100 N.m při otáčkách 1100-1400. Je spojen s plně samočinnou převodovkou Opticruise bez spojkového pedálu a retardérem Scania. Vozidlo může být vybaveno také systémem Driver Support.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (0)