Šéf Daimleru naznačil, že by se v Česku mohly vyrábět Mercedesy
Česko jmenoval šéf koncernu vedle Polska a Rumunska. V nové továrně by se vyráběly Mercedesy, které nahradí současné osobní vozy třídy A a B.
Zetscheho takto citovaly deník Handelsblatt a týdeník Wirtschaftswoche v článku, který se věnuje problematice plánovaného snižování emisí CO2 u nových automobilů. Šéf Daimleru předpokládá, že za deset let bude automobilka vyrábět místo současných vozů třídy A a B jejich nástupce ve více variantách i ve větším počtu. Celkově se ale produkce koncernu typově a rozsahem nebude lišit od té současné.
Přitom se Zetsche zmínil o možném postavení nového závodu ve "východní Evropě". O uskutečnění takového kroku však chce koncern předběžně rozhodnout až ve druhém čtvrtletí roku. Rozhodnuto není ani o tom, zda by byla taková továrna postavena v Polsku, Česku či Rumunsku, uvedl Zetsche.
Dosud se v souvislosti s předpokládaným přesunutím části výroby vozů značky Mercedes Benz hovořilo nejčastěji o rumunské Kluži a polské Vratislavi. V Česku by v případě postavení továrny působily už čtyři automobilky. Pro Polsko hovoří geografická poloha nedaleko od klíčových západoevropských trhů a rozvinutý automobilový průmysl, pro Rumunsko zase výrazně nižší mzdové náklady. Z analýzy agentury JD Powers, kterou si nechal Mercedes vypracovat, vyplývá, že zatímco v Německu jsou náklady na hodinu práce 42 Euro, v Polsku je to 6 Euro a v Rumunsku 3,20 Euro.
Na druhé straně stojí možné problémy s logistikou, infrastrukturou dodavatelů a kontrolou kvality. Navíc v konečném důsledku není pro úspěch v segmentu prémiových automobilů tak rozhodující cena jako design a image.
Podle Hospodářských novin žene Mercedes k rozšiřování výroby do východní Evropy záměr navýšit do roku 2010 zisk o deset procent a výrobu o 15 procent. Mercedes tak bude muset následovat politiku svého největšího rivala Audi, který ve východní Evropě již vyrábí - vlastní závody v maďarském Györu a v Bratislavě.
Česko má proti Polsku a Rumunsku výhodu v tom, že už tu působí skupina sesterská skupiny Daimleru MB - Tech, která se věnuje vývoji. Daimler také před třemi roky investoval do ústeckého závodu na náhradní díly pro svá auta.
Nevýhodou Česka se ale může stát nedostatek lidí. V automobilovém průmyslu tu pracuje 121 tisíc lidí a další se špatně hledají, napsaly Hospodářské noviny.