Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Šéf Daimleru naznačil, že by se v Česku mohly vyrábět Mercedesy

redakce AUTO.CZ
Diskuze (7)
Česko patří mezi země, v níž by se mohly vyrábět Mercedesy příští generace. Vyplývá to z výroků šéfa Daimleru Dietera Zetscheho, jehož citoval německý ekonomický tisk.

Česko jmenoval šéf koncernu vedle Polska a Rumunska. V nové továrně by se vyráběly Mercedesy, které nahradí současné osobní vozy třídy A a B.

Zetscheho takto citovaly deník Handelsblatt a týdeník Wirtschaftswoche v článku, který se věnuje problematice plánovaného snižování emisí CO2 u nových automobilů. Šéf Daimleru předpokládá, že za deset let bude automobilka vyrábět místo současných vozů třídy A a B jejich nástupce ve více variantách i ve větším počtu. Celkově se ale produkce koncernu typově a rozsahem nebude lišit od té současné.

Přitom se Zetsche zmínil o možném postavení nového závodu ve "východní Evropě". O uskutečnění takového kroku však chce koncern předběžně rozhodnout až ve druhém čtvrtletí roku. Rozhodnuto není ani o tom, zda by byla taková továrna postavena v Polsku, Česku či Rumunsku, uvedl Zetsche.

Dosud se v souvislosti s předpokládaným přesunutím části výroby vozů značky Mercedes Benz hovořilo nejčastěji o rumunské Kluži a polské Vratislavi. V Česku by v případě postavení továrny působily už čtyři automobilky. Pro Polsko hovoří geografická poloha nedaleko od klíčových západoevropských trhů a rozvinutý automobilový průmysl, pro Rumunsko zase výrazně nižší mzdové náklady. Z analýzy agentury JD Powers, kterou si nechal Mercedes vypracovat, vyplývá, že zatímco v Německu jsou náklady na hodinu práce 42 Euro, v Polsku je to 6 Euro a v Rumunsku 3,20 Euro.

Na druhé straně stojí možné problémy s logistikou, infrastrukturou dodavatelů a kontrolou kvality. Navíc v konečném důsledku není pro úspěch v segmentu prémiových automobilů tak rozhodující cena jako design a image.

Podle Hospodářských novin žene Mercedes k rozšiřování výroby do východní Evropy záměr navýšit do roku 2010 zisk o deset procent a výrobu o 15 procent. Mercedes tak bude muset následovat politiku svého největšího rivala Audi, který ve východní Evropě již vyrábí - vlastní závody v maďarském Györu a v Bratislavě.

Česko má proti Polsku a Rumunsku výhodu v tom, že už tu působí skupina sesterská skupiny Daimleru MB - Tech, která se věnuje vývoji. Daimler také před třemi roky investoval do ústeckého závodu na náhradní díly pro svá auta.

Nevýhodou Česka se ale může stát nedostatek lidí. V automobilovém průmyslu tu pracuje 121 tisíc lidí a další se špatně hledají, napsaly Hospodářské noviny.

Mercedes-Benz A na Auto.cz
TEST Mercedes-Benz A 150 - luxusní low-end
TEST Mercedes-Benz A 160 CDI - malý výkon za malé peníze
TEST Mercedes-Benz A 180 CDI - Hvězda mezi kompakty
TEST Mercedes-Benz A 200 – výkon nade vše

redakce AUTO.CZ
Diskuze (7)
Avatar - freeman
10. 4. 2008 09:12
Rumunsko
Osobne by som Vám tu automobilku prial ale podľa mňa to bude Rumusko. A prečo ? Nielen pre mzdy. Ale aj pre továrňu Mercedes ktorá výrába prevodovky v Rumusnku. Tak, že to tam majú odskúšané a poznajú prostredie.
Avatar - T613
10. 4. 2008 08:45
Re: Nevyhoda Ceska
Což ve výsledku vyjde na stejno.
10. 4. 2008 08:33
Re: Nevyhoda Ceska
Nizka kvalifikace je problem u THP, tech je opravdu zoufale malo a pokud jsou kvalitni jejich cena se blizi zapadnim standardum.
Vetsina zapadnich spolecnosti problem s lidmi nad 50 let nema, jde spise o neduch vytvareny ceskym managementem techto spolecnosti.
Avatar - T613
10. 4. 2008 08:17
Re: Nevyhoda Ceska
Problém je spíše s nízkou kvalifikací nezaměstnaných. Navíc je u nás jistý neduh, a to ignorování lidí s nízkou praxí a taky naopak i lidí okolo padesátky let.
Chronických nemakačenků je všude ve světě okolo 3% (příklad Lichtenštejnsko)
10. 4. 2008 07:40
Re: Nevyhoda Ceska
Proc? protoze vetsina regionu v CR nema problem s nezamestnanosti jako takovou. Prevazne se registruji "chronicti hledaci zamestnani", kteri zajem o praci nemaji. Nekteri z investoru jiz nyni predpokladaji vice nez tretinu zahranicnich zamestnancu, prave to muze byt pro nejblizsi dekadu vyhoda CR. Jsme realtivne atraktivni pro asijske, balkanske narody, nebo obyvatele byvaleho Sov. svazu.
Daimler ma navic spoustu dodavatelu, kteri jiz v Cesku maji vystavene facility. problem bude spise ze strany ministerstva prumyslu a CI, kteri jakoukoliv lehkou prumyslovou vyrobu nazyvaji "montovnou".