Šéfdesignér o budoucnosti SEATu: nové modely budou výrazněji odlišeny
Přes Škodu a Lamborghini do SEATu
Luc Donckerwolke má za sebou bohatou designérskou kariéru pod křídly značek VW Group. Jeho minulost je spojena mj. s modely, které Škodu dostaly v devadesátých letech do lepší společnosti. Během působení Belgičana narozeného v Peru (1965) vznikla v Mladé Boleslavi Octavia (1996) a byly položeny koncepční základy stylingu Fabie (1999). V následujících letech působil Donckerwolke u Audi a po roce 1998 se jeho profesní um projevoval u Lamborghini. Jeho dětmi jsou Lamborghini Murciélago i Lamborghini Gallardo. V září 2005 se ujal role šéfdesignéra SEATu, po povýšeném Walteru de'Silvovi. Automobilka SEAT se mezitím ocitla v odbytových problémech, z nichž se pomalu dostává. Do konce roku má být dokonce v provozním zisku, ale k úplnému ozdravění a očištění jména od předchozích mnohamilionových ztrát bude třeba uvést na trh nové modely. A ty musejí být navíc úspěšnější, než ty stávající.
Ibiza rozhodne
Prvním z nich, a také tím nejdůležitějším, bude nová Ibiza. Sportovní flair značky by na jejím designu měl být vidět na první pohled, ačkoli útroby bude Ibiza sdílet s novou generací konzervativnějšího Volkswagenu Polo. Premiéru SEAT směřuje buď na autosalon do Ženevy nebo na domácí výstavu v o několik měsíců později. "V budoucnu budou mít naše modely vlastní charakter a budou mnohem více odlišeny než je tomu dnes," cituje Auto Bild Luca Donckerwolkeho. SEAT by se tak chtěl vyvarovat opakování chyby, kterou mu zazlívá i mnoho příznivců.
Velký SEAT s útrobami z Audi
V březnu 2009 se na trh dostane limuzína směřující na vrchol střední třídy, která bude využívat platformu nového Audi A4. Motor tedy nebude uložen napříč jako u Passatu, Octavie nebo nového Superbu, ale podélně, nad přední nápravou. Specifickou konstrukcí řízení byl motor posunut neobvykle daleko dozadu, takže rozložení hmoty na nápravy je u nového Audi mnohem vyrovnanější než kdykoli předtím v minulosti. Precizní konstrukci podvozku bude využívat také SEAT a bylo by logické, kdyby vrcholné modely jezdily se stejným pohonem všech kol jaký má nová generace řady A4 quattro. Na definitivní informace si musíme ještě pár měsíců počkat. Co však je podle Auto Bildu již nyní jisté je to, že nový model se nebude jmenovat Toledo, protože v aktuálním provedení nepřivedl k značce mnoho zákazníků.
Tribu potvrzen, deriváty Volkswagenu budou pokračovat
Studie SEAT Tribu - dvoudveřové svalnaté SUV na zkráceném podvozku Tiguanu - už prý dostala koncernovou zelenou k sériové výrobě.Dealeři a zákazníci by se jej měli dočkat v roce 2010. Ve stejném roce se přitom očekává také příchod Škody Yeti.
Nejmenším přírůstkem SEATu by měl být následník Arosy. Model, který v devadesátých letech hrál úlohu dvojčete Volkswagenu Lupo, bude mít pokračování v podobném duchu. Základem se stane sériová podoba Volkswagenu Up! Design se ale má více odlišovat než v minulosti. Naopak velkoprostorová Alhambra, která nezapadá dokonale do sportovní koncepce značky, dostane následníka, který bude lehce rebrandovaným pokračovatelem Volkswagenu Sharan.
Nový Leon bude odvážnější
Leon - druhý nejúspěšnější model značky a nejžádanější z tria Altea/Toledo/Leon - bude mít v budoucnu ještě dravější design. "Naši zákaznici říkají, že máme být odvážnější, než dnes," naznačuje Luc Donckerwolke. V novém designérském studiu SEATu stojí pod plachtou také prototyp kombi-kupé, ale jestli se i to dostane do výroby, není zatím ani trochu jisté.
Ibiza táhne odbyt, o Toledo není zájem
I když Ibiza je v současné době druhým nejstarším modelem (po Alhambře), představuje pro SEAT klíčovou modelovou řadu. Rok před koncem modelového cyklu se prodává stále dobře, když se za prvních 8 měsíců letošního roku pro nejmenší model španělské značky rozhodlo 105 tisíc zákazníků. Nadějně vypadá odbyt Leonu, který je druhým nejžádanějším SEATem dneška. Altea dostala výrazný prodejní impuls rozšířením nabídky o velké kombi Altea XL. Naopak Toledo je zralé na odpis. Do srpna si jej letos koupilo jen 4613 zákazníků, což je polovina loňského odbytu. Pro letitou Alhambru se rozhodlo dvakrát tolik zákazníků.
SEAT - odbyt v Evropě (leden - srpen 2007) | ||||
model | srpen 2007 | srpen 2006 | leden-srpen 2007 | leden-srpen 2006 |
Ibiza | 9766 | 10363 | 105700 | 113018 |
Leon | 6942 | 6604 | 79286 | 86230 |
Altea+Altea XL | 4359 | 2720 | 52591 | 35283 |
Cordoba | 1577 | 1674 | 16221 | 16827 |
Alhambra | 948 | 918 | 10221 | 11234 |
Toledo | 355 | 604 | 4613 | 9267 |
Ostatní | 4 | 28 | 61 | 188 |
Celkem | 23951 | 22911 | 268693 | 272047 |