Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Šéfdesignér o budoucnosti SEATu: nové modely budou výrazněji odlišeny

Ondřej Láník
Diskuze (12)
Luc Donckerwolke, který má momentálně na starost design vozů značky SEAT, naznačil Auto Bildu, kam se hodlá stylisticky značka ubírat. Potvrzena je prý výroba SUV Tribu, nový sedan má využívat platformy nového Audi A4 s motorem uloženým vpředu podélně!

Přes Škodu a Lamborghini do SEATu

Luc Donckerwolke má za sebou bohatou designérskou kariéru pod křídly značek VW Group. Jeho minulost je spojena mj. s modely, které Škodu dostaly v devadesátých letech do lepší společnosti. Během působení Belgičana narozeného v Peru (1965) vznikla v Mladé Boleslavi Octavia (1996) a byly položeny koncepční základy stylingu Fabie (1999). V následujících letech působil Donckerwolke u Audi a po roce 1998 se jeho profesní um projevoval u Lamborghini. Jeho dětmi jsou Lamborghini Murciélago i Lamborghini Gallardo. V září 2005 se ujal role šéfdesignéra SEATu, po povýšeném Walteru de'Silvovi. Automobilka SEAT se mezitím ocitla v odbytových problémech, z nichž se pomalu dostává. Do konce roku má být dokonce v provozním zisku, ale k úplnému ozdravění a očištění jména od předchozích mnohamilionových ztrát bude třeba uvést na trh nové modely. A ty musejí být navíc úspěšnější, než ty stávající.

Ibiza rozhodne

Prvním z nich, a také tím nejdůležitějším, bude nová Ibiza. Sportovní flair značky by na jejím designu měl být vidět na první pohled, ačkoli útroby bude Ibiza sdílet s novou generací konzervativnějšího Volkswagenu Polo. Premiéru SEAT směřuje buď na autosalon do Ženevy nebo na domácí výstavu v o několik měsíců později. "V budoucnu budou mít naše modely vlastní charakter a budou mnohem více odlišeny než je tomu dnes," cituje Auto Bild Luca Donckerwolkeho. SEAT by se tak chtěl vyvarovat opakování chyby, kterou mu zazlívá i mnoho příznivců.

Velký SEAT s útrobami z Audi

V březnu 2009 se na trh dostane limuzína směřující na vrchol střední třídy, která bude využívat platformu nového Audi A4. Motor tedy nebude uložen napříč jako u Passatu, Octavie nebo nového Superbu, ale podélně, nad přední nápravou. Specifickou konstrukcí řízení byl motor posunut neobvykle daleko dozadu, takže rozložení hmoty na nápravy je u nového Audi mnohem vyrovnanější než kdykoli předtím v minulosti. Precizní konstrukci podvozku bude využívat také SEAT a bylo by logické, kdyby vrcholné modely jezdily se stejným pohonem všech kol jaký má nová generace řady A4 quattro. Na definitivní informace si musíme ještě pár měsíců počkat. Co však je podle Auto Bildu již nyní jisté je to, že nový model se nebude jmenovat Toledo, protože v aktuálním provedení nepřivedl k značce mnoho zákazníků.

Tribu potvrzen, deriváty Volkswagenu budou pokračovat

Studie SEAT Tribu - dvoudveřové svalnaté SUV na zkráceném podvozku Tiguanu - už prý dostala koncernovou zelenou k sériové výrobě.Dealeři a zákazníci by se jej měli dočkat v roce 2010. Ve stejném roce se přitom očekává také příchod Škody Yeti.

Nejmenším přírůstkem SEATu by měl být následník Arosy. Model, který v devadesátých letech hrál úlohu dvojčete Volkswagenu Lupo, bude mít pokračování v podobném duchu. Základem se stane sériová podoba Volkswagenu Up! Design se ale má více odlišovat než v minulosti. Naopak velkoprostorová Alhambra, která nezapadá dokonale do sportovní koncepce značky, dostane následníka, který bude lehce rebrandovaným pokračovatelem Volkswagenu Sharan.

Nový Leon bude odvážnější

Leon - druhý nejúspěšnější model značky a nejžádanější z tria Altea/Toledo/Leon - bude mít v budoucnu ještě dravější design. "Naši zákaznici říkají, že máme být odvážnější, než dnes," naznačuje Luc Donckerwolke. V novém designérském studiu SEATu stojí pod plachtou také prototyp kombi-kupé, ale jestli se i to dostane do výroby, není zatím ani trochu jisté.

Ibiza táhne odbyt, o Toledo není zájem

I když Ibiza je v současné době druhým nejstarším modelem (po Alhambře), představuje pro SEAT klíčovou modelovou řadu. Rok před koncem modelového cyklu se prodává stále dobře, když se za prvních 8 měsíců letošního roku pro nejmenší model španělské značky rozhodlo 105 tisíc zákazníků. Nadějně vypadá odbyt Leonu, který je druhým nejžádanějším SEATem dneška. Altea dostala výrazný prodejní impuls rozšířením nabídky o velké kombi Altea XL. Naopak Toledo je zralé na odpis. Do srpna si jej letos koupilo jen 4613 zákazníků, což je polovina loňského odbytu. Pro letitou Alhambru se rozhodlo dvakrát tolik zákazníků.

SEAT - odbyt v Evropě (leden - srpen 2007)
modelsrpen 2007srpen 2006leden-srpen 2007leden-srpen 2006
Ibiza976610363105700113018
Leon694266047928686230
Altea+Altea XL435927205259135283
Cordoba157716741622116827
Alhambra9489181022111234
Toledo35560446139267
Ostatní42861188
Celkem2395122911268693272047

Ondřej Láník
Diskuze (12)
8. 11. 2007 09:45
Re: Zajímavé
ano :yes: Tato spojení navíc fungují výborně (viz Roomster)
8. 11. 2007 09:43
Seat vs. Škoda
Nemám nic proti Seatu(např. Leon považuji za výborný počin), ale upřednostňování před Škodovkou mi začíná vadit. I když má Boleslav mnohem větší sportovní historii, tak dokážu pochopit, že FR bude zřejmě vždy rychlejší než RS. Chápu, že vše z jejich produkce se bude tvářit agresivně nebo alespoň rádoby agresivně, ALE nechtějte abych akcepceptoval španělské limuzíny ala Superb ;-\ Pokud tam ještě vrazí 6 nebo 8 válce Audi, tak to bude konec :-(
Avatar - Ricardo
7. 11. 2007 22:26
Re: Zajímavé
Seat je ve srabu a Škodovka šlape, tak proto
7. 11. 2007 16:41
Re: Zajímavé
zde si je treba uvedomit skutecnost,ze to je uz nejaky patek co byla zverejnena zprava:Pres velke prekvapeni vw do seatu,,jde"a poskytuje.....(ja nevim kolik mega). Toto jsou uz jen odezvy :-!
Avatar - 125S
7. 11. 2007 15:25
Re: Zajímavé
Taky mi to příde divný, Superb postavili na prodlouženým podvozku Golfa a nový Toledo střední třídy bude mít techniku z Audi, přesto že by si Škoda za dobrý výsledky zasloužila víc... ;-\

Nojo, tam de se daří tam nepřidávat(moto VW) :-)