Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Senát schválil protikrizový balíček včetně šrotovného, o zavedení rozhodne vláda

redakce AUTO.CZ
Diskuze (1)
Senát schválil návrh protikrizových opatření ČSSD, který kromě jiného počítá se zavedením šrotovného, zrychlením odpisů nebo prodloužením doby podpory v nezaměstnanosti.

Opatření jsou obsažena v zákoně o podpoře hospodářského růstu a sociální stability, jeho přijetí je výsledkem kompromisní dohody ČSSD s ODS. Zákon nyní dostane k podpisu prezident.

Zavedení šrotovného ve výši 30.000 korun na likvidaci auta staršího deseti let má podle zákona záviset na rozhodnutí vlády. Žadatelům by jej vyplácel Státní fond životního prostředí při nákupu nového vozu s benzinovým nebo naftovým motorem s cenou do 500.000 korun. Zvýhodněni budou lidé, kteří si budou chtít pořídit vůz s alternativním pohonem. V tomto případě má šrotovné činit 60.000 Kč, limit na cenu kupovaného vozu bude 700.000 Kč.

Místopředseda hospodářského výboru Adolf Jílek (KDU-ČSL) upozornil na to, že návrh ČSSD má zavést zrychlení odpisů hmotného majetku změnou zákona o dani z příjmů tak, jako to kvůli nepozornosti sněmovny činí již schválená vládní novela tohoto zákona. Vadilo mu také to, že vyšší šrotovné nebude možné uplatnit na nákup vozidel s moterem spalujícím jakýkoli plyn, ale jen stlačený zemní plyn. O zákonu proto odmítl hlasovat.

Šrotovné bylo trnem v oku hlavně občanským demokratům. "Neznám jediného ekonoma v České republice, který by neřekl to, že šrotovné je nesmysl," prohlásil například Jaroslav Kubera (ODS), který neúspěšně navrhoval zamítnutí zákona. Kritici upozorňovali na to, že podobné šrotovné nepomůže nízkopříjmovým skupinám, které se kvůli nákupu nového vozu spíše zadluží.

Zavedení šrotovného uvítali zástupci automobilového průmyslu a prodejci aut, podle nich pomůže nastartovat celý tuzemský automobilový trh. Místopředseda Senátu Milan Štěch (ČSSD) uvedl, že šrotovné prý zavedlo už 14 evropských zemí. Odborníci upozorňují na to, že prostředky vyčleněné na šrotovné v okolních zemích, jako je Německo či Slovensko, nedokázaly pokrýt zájem tamního obyvatelstva.

Proti šrotovnému jsou podle průzkumu hospodářské komory například zástupci malých a středních firem, kteří jej vnímají jako podporu několika velkých společností, zatímco drtivá většina podniků na něm bude tratit.

Objem financí na šrotovné bude podle mluvčího ministerstva průmyslu a obchodu Tomáše Bartovského záležet na dohodě vlády a politických stran. Ministr financí Eduard Janota již dříve řekl, že šrotovné bude v Česku spuštěno, až to bude pro ČR výhodné. Objem peněz na tuto podporu bude podle Janoty činit nejvýše 2,5 miliardy korun.

"Podle posledních dohod i jednání expertní skupiny pro automobilový průmysl se zavedení příspěvku předpokládá na podzim tohoto roku. Konečný termín však zřejmě určí až nová vláda vzniklá z předčasných parlamentních voleb," řekl již dříve ČTK ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.

Zákon také prodlužuje o jeden měsíc dobu podpory v nezaměstnanosti a tuto podporu zvyšuje až na 85 procent průměrného měsíčního čistého výdělku s platností od 1. listopadu. Už od 1. července má zákon zvýšit o 50 korun měsíčně přídavky na děti ve všech věkových kategoriích, zvyšuje se i daňová sleva na dítě.

Návrh ČSSD byl posledním ze souboru protikrizových opatření, jimž se dnes horní komora věnovala - všechny podpořila. Souhlas senátorů získaly vládní novela insolvenčního zákona, zrychlení odpisů hmotného majetku novelou zákona o daních z příjmů i dočasné slevy odvodů na sociální pojištění pro zaměstnavatele, které mají snížit náklady na pracovní sílu a zajistit udržení pracovních míst.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (1)
18. 6. 2009 18:42
Nesmysl!
Tohle nemá smysl! Mrkněte na Škodovku, už teď nestíha uspokojit poptávku a to ještě neprodávají Yetiho, který půjde zcela nepochybně na dračku. Automobilový průmysl u nás nepotřebuje podporu. Šrotovné lze maximálně chápat jako nástroj omlazení vozového, nic víc!