Seriál Evropské Automobily roku: Austin 1800 (1965)

 

Značka Austin byla zrušena již před osmadvaceti lety. V přehledu vítězů evropské ankety se objevila pouze jednou: v roce 1965 s rodinným vozem typu 1800.

Úspěchy britských výrobců v počátcích odborného hlasování jsou z dnešního pohledu velmi překvapivé, ale dokazují, jakou měl tehdy ještě jejich automobilový průmysl úroveň. Za padesát let z něj nezbylo skoro nic, většinu přeživších továren převzali Němci a Asiaté.

Pozemní krab

Austin 1800 se v září 1964 stal zakládajícím členem velké a rozvětvené rodiny vyvíjené British Motor Corporation pod kódovým označením ADO17. Stejně jako menší řadu 1100/1300 (ADO16) jej zkonstruoval legendární Alec Issigonis a o vnější design se postaralo studio Pininfarina. 4,17 m dlouhá, 1,7 m široká a 1,41 m vysoká karoserie vynikala úhlednými tvary, velmi vysokou tuhostí, která se stala běžnou až na konci století, a také bohatým prosklením. Ač vypadala zdánlivě jako liftback, tehdy jím samozřejmě ještě nebyla, takže se jednalo o tříprostorový vůz s odděleným zavazadelníkem o objemu 500 l. Díky neobvyklým proporcím se vozům říkalo „pozemní krab“.

Interiér vyznával kůži, dřevo a chromované prvky, „deštníková“ páka parkovací brzdy se nacházela pod palubní deskou, obě přední sedadla se vzájemně dotýkala, takže je bylo možné využít jako celistvou lavici. Podvozek se štědrým rozvorem 2,69 m měl všechna kola nezávisle zavěšená, přední na příčných lichoběžnících, zadní na kyvných ramenech. Tradiční tlumiče a pružiny ale nahradil Hydrolastic, pryžové kapalinové jednotky, navíc vzájemně propojené mezi předním a zadním kolem. Dávkování brzd (kotoučů a bubnů) s posilovačem fungovalo na principu setrvačnosti, síla se převáděla v závislosti na snímaném zpomalení, nikoli na změně tlaku tekutiny.

Jen jeden motor

Řadový čtyřválec BMC série B s tyčkovým rozvodem OHV (1798 cm3/62 kW) poháněl typicky pro tehdejší produkci koncernu přes jednokotoučovou suchou spojku a čtyřstupňovou manuální převodovku přední kola. Klikový hřídel byl uložen pětkrát. Auta se rozjela na 150 km/h, na stovku zrychlovala za 16 vteřin a na 100 km spotřebovala průměrně 10,5 l benzinu. Korporace také využívala v hojné míře tzv. badge engineeringu, který začal William Morris uplatňovat ještě před válkou. Proto se ADO17 prodávaly i jako Morris 1800 (od úvodu roku 1966) a honosnější Wolseley 18/85 (1967). V dalším roce vznikl megakoncern British Leyland, stejně starý a ještě luxusnější prototyp Vanden Plas Princess 1800 se do výroby nedostal.

Léčba dětských nemocí

Vraťme se ale zpět na začátek. Austiny trpěly řadou dětských nemocí, takže mezi prosincem 1964 a červnem 1967, v období necelých tří let, prodělaly řadu modernizací. Nejdříve se objevila možnost sklopných předních sedadel a loketní opěrky vzadu. V lednu 1965 následovala modifikace stálého převodu (na 3,88:1 z 4,2:1) kvůli problémům s vysokou spotřebou oleje, jiná měrka maziva, nový spínač směrovek a mírné snížení výkonu na 61 kW, na vině byly tentokrát ventily s původně příliš velkými vůlemi. V říjnu téhož roku byla přemístěna ruční brzda, ještě do konce sezóny zmizel zezadu příčný zkrutný stabilizátor a nového nastavení se dočkalo řízení, protože přední pneumatiky se do té doby příliš opotřebovávaly.

V lednu 1966 následoval nový kryt motoru a pryžové silentbloky pro jeho upevnění, v únoru přišly na řadu zadní zástěrky a další změny na řízení a synchronizaci převodovky, které s oblibou vypadávala jednička a dvojka. Problémy se zařazením prvního a třetího rychlostního stupně v chladu se vyřešily v lednu 1966 s nástupem Morrisu 1800. Od září se montovalo strmější a přesnější řízení s 3,75 otáčkami volantu mezi krajními polohami místo dřívějších 4,2. Na počátku léta 1967 se zcela v tichosti bez fanfár objevila v kabinách přední samostatná sedadla, palubní desky byly oživeny pásy z ořechového dřeva a konstruktéři přemístili ovladače topení.

Mark II

Austiny a Morrisy dostaly v květnu 1968 štíhlá svislá zadní světla ve stylu řady ADO16 místo vodorovných, pouze luxusnější a dražší Wolseleye si zachovaly původní. Revidovány byly masky chladiče (Austin přišel o vodorovnou lištu) a v interiéru se usídlily přece jen o něco levnější materiály. Mark II měl větší čtrnáctipalcová kola, znovu byly upraveny převodové poměry u manuálního ústrojí. Zavěšení postrádalo valivá ložiska.

Zážehová osmnáctistovka dostala vyšší kompresní poměr, což znamenalo nárůst výkonu zpět alespoň na 64 kW. V říjnu téhož roku přišla na trh verze S s dvojitým karburátorem a 71 kW, v sedmdesátém pak dostala dokonce dva karburátory SU a výkon se zvedl o další kilowatt. Sportovnější byl i vzhled a rychloměr se chlubil ocejchováním do 120 mph (193 km/h). Dveře a kliky sdílely i menší Austiny Maxi s výklopnou zádí a naopak i velká třílitrová série ADO61.

Mark III

Počínaje poslední modernizací Mark III z roku 1972 se do vozů začaly montovat řadové šestiválce série E s objemem 2227 cm3, ty poté nesly názvy Austin/Morris 2200 a Wolseley Six. „Trojky“ měly opět změněnou masku chladiče, větší přední blikače a z nárazníků zmizely ochranné rohy. Verze obou lidovějších značek se už zepředu lišily vlastně jen logy. Páka parkovací brzdy se montovala konečně na podlahu mezi přední sedadla.

U protinožců

Vozy série ADO17 se vyráběly i v Austrálii a na Novém Zélandu. Leyland Australia dokonce vyvinul onen šestiválec OHC 2,23 l. V zemi klokanů z nich vycházely krátce produkované místní modely Kimberly a Tasman série X6, existovaly také coby pick-upy a šasi pro montáž dalších nástaveb. Využívaly se převážně lokální díly a auta byla postupně modifikována pro místní provoz. Pod kapotu několika kusů si našel dokonce cestu i vidlicový osmiválec!

Velkých úspěchů dosáhly tyto vozy ve vytrvalostních maratonech z Londýna do Sydney (1968) a Mexika (1970). Ani odlehčené a s vyladěnými motory nevynikaly příliš velkou rychlostí, ale byly houževnaté, pomáhala jim zmíněná tuhá karoserie a sofistikované zavěšení. Mohly tak udržovat vysoké rychlostní průměry na dlouhé vzdálenosti, což bylo v těchto extrémních podnicích vedoucích vesměs po mizerných cestách výhodou.

221 tisíc Austinů

Do začátku roku 1975 vzniklo 386 tisíc vozů ADO17, z toho zhruba 221 tisíc s logem Austinu. Nástupcem se stal ADO71, jinak též série 18-22, krátce po debutu pojmenovaná Princess. Na druhé straně zeměkoule vystřídal šestiválce v Evropě prakticky neznámý a historicky zapomenutý, navíc výrazně větší a hranatější Leyland P76.

Spolupracujeme s TipCars.com
Trump couvá. Chce zrušit hlasování o konci Obamacare Trump couvá. Chce zrušit hlasování o konci Obamacare

Americký prezident Donald Trump požádal šéfa Sněmovny…

Počet prodejců léčiv prudce roste, medikamenty lze koupit už i na benzinkách Počet prodejců léčiv prudce roste, medikamenty lze koupit už i na benzinkách

Loni přibylo 409 nových prodejních míst vyhrazených léčiv…

Republikánům se úsilí zrušit Obamacare výrazně komplikuje Republikánům se úsilí zrušit Obamacare výrazně komplikuje

Šéf Sněmovny reprezentantů amerického Kongresu Paul Ryan…

 
Zdroj: Svět motorů, Wikipedia
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou.. Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou..

Volba barvy laku našeho vozu prý do jisté míry souvisí s…

 






 
Lada 2151 Classic: Takto měl v roce 2002 vypadat radikální facelift pro žigulíka!

Lada 2151 Classic: Takto měl v roce 2002 vypadat radikální facelift pro žigulíka!

Dnes 18:48

V roce 2002 představil AvtoVAZ Ladu 2151 Classic. Kombi mělo nahradit beznadějně zastaralé modely 2104, 2105 a 2107. Auto se však nakonec nikdy nevyrábělo.




Blesk.cz

Český lyžař zemřel ve slovenském bufetu. Zkolaboval ve středisku Jasná

Český lyžař zemřel ve slovenském bufetu. Zkolaboval…

Horská záchranná služba na Slovensku v pátek vyrážela k českému lyžaři ve středisku Jasná. 47letý Čech tam náhle…

„Píč*vat umí každej.“ Babiš skryl před novináři snídani s kritiky

„Píč*vat umí každej.“ Babiš skryl před novináři…

Vicepremiér a šéf ANO Andrej Babiš měl v pátek posnídat s osobnostmi ze sociálních sítí. S lidmi, kteří vůči…

 

iSport.cz

Kapitán Tygrů Radivojevič: Jánko nás podržel, chceme do finále

Kapitán Tygrů Radivojevič: Jánko nás podržel, chceme…

Bojovali i sami se sebou. Pátý zápas doma ztratili za stavu 3:1, v šestém duelu v Plzni třikrát prohrávali.…

Chomutov - Třinec 5:3. Domácí senzačně obrátili a jsou v semifinále

Chomutov - Třinec 5:3. Domácí senzačně obrátili a…

Chomutov slaví historický postup do semifinále Tipsport extraligy! Ačkoliv to v šestém utkání zrovna…

 

Reflex.cz

U tureckých břehů se utopilo 12 migrantů, čtyři se pohřešují

U tureckých břehů se utopilo 12 migrantů, čtyři se pohřešují

U tureckých břehů se dnes utopilo 12 migrantů, včetně pěti dětí, poté, co se s nimi převrátil gumový člun. Další…

Babišova loterie: Jmenovat se to bude Účtenkovka, ale říkat se tomu bude Práskačka

Babišova loterie: Jmenovat se to bude Účtenkovka,…

Účtenková loterie, jejíž pomocí chce ministerstvo financí kontrolovat vydávání EET účtenek, se rozběhne v…