Seřizování geometrie náprav: AD Technik - Vstříc úsporám

 

U nákladních i osobních vozidel se měří a seřizuje geometrie náprav. Návratnost investice je rychlá, protože uspoří palivo a pneumatiky.

Geometrii kol mimo předepsané hodnoty doporučené výrobci vozidel mají téměř dvě třetiny osobních automobilů, u nákladních vozidel je podíl ještě o něco vyšší. Pohybuje se v rozmezí 75 až 80 procent. To je obrovský potenciál pro seřízení, které by mělo přinést úsporu na provozních nákladech zejména v oblasti pneumatik a pohonných hmot. Dalším negativním aspektem souvisejícím s nesprávným nastavením geometrie náprav nákladních vozidel, resp. s nestandardním opotřebením pneumatik, je zhoršení jízdních vlastností, což představuje problém také bezpečnostní.

První jsou pneumatiky

Většina autodopravců si myslí, že nestandardní nebo rychlejší opotřebení pneumatik je zapříčiněna nesprávným výběrem nebo huštěním. K těmto aspektům se musí určitě ještě přidat nesprávně seřízená geometrie náprav na vozidle.

Jen odchylka několika málo minut od správného seřízení nápravy může znamenat snížení životnosti pneumatiky o 15 až 50 %. Nejčastějším typem nestandardního opotřebení je jednostranné opotřebení hrany pneumatiky, což může způsobit nadměrně nastavený odklon kola nebo šikmo nastavená náprava k ose rámu. Dalším často se vyskytujícím opotřebením jsou otřepy na hranách dezénových drážek po celé šíři běhounu, což je způsobeno nesprávně nastavenou sbíhavostí nebo rozbíhavostí na přední nápravě. Může nastávat také při nesprávném nastavení geometrie mezi nápravami na vozidle nebo soupravě. Při jízdě takového automobilu dochází k nadměrnému příčnému namáhání, které způsobuje neustálé boční smýkání pneumatiky a enormní nárůst valivého odporu.

Spotřeba paliva

Velmi bedlivě sledovanou nákladovou položkou ve všech autodopravách je spotřeba pohonných hmot. Je jisté, že jízda vozidla nebo soupravy s nesprávně nastavenou geometrií způsobuje zvýšení valivého odporu pneumatik vůči vozovce, který se určitě projeví zvýšením spotřeby. Z výsledků dlouhodobých testů je patrné, že po seřízení geometrie náprav na vozidle dochází ke snížení nároků na palivo o 3 až 10 %. Při ročním proběhu 150 000 kilometrů a průměrné spotřebě 30 l/100 km by nastavení správné geometrie náprav mohlo extrémně uspořit až 4500 litrů nafty u jednoho vozidla.

Bezpečnost je důležitá

Nesprávné nastavení geometrie vozidla nebo soupravy je také příčinou zhoršení jízdních vlastností. I jedna nesprávně nastavená náprava vůči podélné ose může způsobit šikmý pohyb po vozovce, čímž souprava zabírá více místa na vozovce. Současně musí řidič vynaložit větší úsilí a více se koncentrovat, aby vozidlo udržel ve směru. Během výše zmíněného jednostranného opotřebení pneumatik vykazuje vozidlo nižší přilnavost k vozovce.

Jak na seřízení

Vlastnímu seřízení geometrie náprav na vozidle nebo soupravě by mělo předcházet měření. Obvykle se provádí v opravárenské hale na rovné podlaze s vestavěnou montážní jámou, ze které se v případě nesprávného nastavení provede vlastní seřízení. Po najetí vozidla na určené místo se provede instalace jednotlivých komponentů zařízení pro měření geometrie. Od firmy AD Technik lze použít sadu Axis 4000, které je špičkovým produktem německého výrobce Haweka. Obsluhou a přesností měření je na úrovni standardu měřicích zařízení pro osobní vozy.

Zařízení umožňuje přesně a rychle změřit všechny nápravy užitkových vozidel včetně dodávek a nápravy návěsů i přívěsů. Uživatel potřebuje jen PC nebo notebook, jelikož přijímací jednotka se připojuje přes USB. Pomocí zařízení Axis 4000 lze měřit celkovou a jednostrannou sbíhavost, střední postavení převodky řízení, odklon kola, záklon a příklon rejdového čepu, maximální rejd a rovněž šikmé postavení nebo vyosení náprav.

Vše na obrazovce

Princip měření a nastavení geometrie souvisí s kontrolou všech měřených parametrů vůči ose rámu vozidla, na který se přes magnetické držáky umístí měřící lišty s odrazovými terči. Pomocí kamerových hlav sytému Axis 4000, otočných o 360º, může uživatel rychle zaznamenat skutečné hodnoty. Změřené hodnoty se ihned zobrazí na monitoru.

Mechanik upevní kamery jednoduše pomocí magnetických držáků na ocelové ráfky. Pro hliníkové disky může použít rychloupínací spony Pro-Clamp s úchytnými rameny. Grafická zobrazení na monitoru již v průběhu měření ukazují, jaké přípravné práce musí být na vozidle uskutečněny. Uživatel je tak pomocí menu programu názorně veden všemi pracovními kroky v průběhu měření. Jeho výsledky jsou zaznamenávány do protokolu, který zahrnuje jednotlivá měření pro všechny nápravy. Je možné porovnat vstupní a výstupní výsledky měření. Po vytisknutí je možné předložit majiteli či provozovateli vozidla jasná data a návrh na seřízení kol či celých náprav.

Měření rámu

Zařízení Axis 4000 je možné ještě rozšířit o speciální závěsné pravítko s odrazovými terči, které v kombinaci s jednou kamerou umožňuje změřit rám vozidla, přívěsu nebo návěsu. Hustota měřících bodů je prakticky neomezená a je průběžně zaznamenávána. Výsledek měření zohledňuje data bočního přesazení, což je horizontální odchylka, rozdílu výšky (vertikální odchylka) a zkroucení neboli torzi rámu. I po změření rámu je možné vytisknout protokol ve formátu 3D, ve kterém je vidět rám s naměřenými hodnotami v jednotlivých bodech.

Výrobce Haweka také umožňuje zařízení Axis 4000 rozšířit o systém pro měření a kalibraci aktivního radaru pro adaptivní tempomat, který sleduje a reguluje vzdálenost mezi vozidly. Dodavatelská společnost AD Technik nabízí jako zvláštní příslušenství ještě stabilní přístrojový vozík, ve kterém mohou být v dílně bezpečně uschovány všechny součástky systému Axis 4000 včetně tiskárny. Součástí dodávky je samozřejmě zaškolení na obsluhu mechaniků uživatelské firmy servisním technikem společnosti AD Technik. Zařízení Axis 4000 je vhodné pro servisní firmy k rozšíření nabídky služeb i dopravce s velkým počtem vozidel.

Spolupracujeme s TipCars.com
Část cizinců v záchytném zařízení na Plzeňsku se vzbouřila Část cizinců v záchytném zařízení na Plzeňsku se vzbouřila

Cizinci ze zachytného zařízení v Balkové v Plzeňském…

V Liberci hoří sklad hořlavých kapalin Severochemy V Liberci hoří sklad hořlavých kapalin Severochemy

Část areálu podniku Severochema v Liberci je v plamenech.…

Volby by vyhrálo ANO, lidovci a STAN by se do sněmovny nedostali, tvrdí průzkum Volby by vyhrálo ANO, lidovci a STAN by se do sněmovny nedostali, tvrdí průzkum

Sněmovní volby by nyní vyhrálo hnutí ANO se ziskem 28,5…

Tripartita se nedohodla na růstu minimální mzdy, rozhodne vláda Tripartita se nedohodla na růstu minimální mzdy, rozhodne vláda

Tripartita se dnes nedohodla na zvýšení minimální mzdy…

 

Štítky Profi Nákladní

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku

Škoda připravila pro svoji vlajkovou loď nové prvky do…

10 nejrychlejších kabrioletů na českém trhu aneb Když nejde jen o kochání... 10 nejrychlejších kabrioletů na českém trhu aneb Když nejde jen o kochání...

Trvalé teploty nad dvacet stupňů vybízejí ke stažení…

 






 
Volkswagen Beats Up! 1.0 TSI – Give Up! the power

VW Beats Up! 1.0 TSI – Give Up! the power

Dnes 10:52

Nejmenšímu stroji z Wolfsburgu dává nové přeplňované srdce zcela jiné možnosti.




Blesk.cz

Táborský o své manželce: Dlouho nevěděl, zda jsou přátelé či milenci

Táborský o své manželce: Dlouho nevěděl, zda jsou…

Miroslav Táborský (57) příští rok oslaví se svou ženou Kateřinou stříbrnou svatbu. Herec si přitom nevzpomíná na…

Sluníčko rozpálilo Prahu: Do ulic vyjely kropící vozy

Sluníčko rozpálilo Prahu: Do ulic vyjely kropící vozy

V pondělí až 32, v úterý až 31, ve středu až 27, ve čtvrtek až 26 a v pátek až 27 stupňů Celsia. Takové jsou…

 

iSport.cz

Vůch je na testech v Kazachstánu. Pilař v Plzni prodloužil smlouvu

Vůch je na testech v Kazachstánu. Pilař v Plzni…

Viktoria Plzeň potvrdila, že v klubu nebudou pokračovat záložníci Egon Vůch a Jakub Hromada. První jmenovaný,…

Uhrin: Slavia musí posílit, Petržela i Limberský stále patří k nejlepším

Uhrin: Slavia musí posílit, Petržela i Limberský…

Oba kluby v minulosti trénoval, ve Slavii se podílel na výstavbě mužstva, které v sobotu oslavilo ligový titul.…

 

Reflex.cz

Zemanova kandidatura v ohrožení? Je na tom hodně špatně, říká bývalý velvyslanec

Zemanova kandidatura v ohrožení? Je na tom hodně…

Ohlášená opětovná kandidatura prezidenta Miloše Zemana podle bývalého velvyslance Petra Koláře stále není hotová…

Alena Doláková z Hollywoodu:  Můj LaLa Land nejen s Emmou Stoneovou

Alena Doláková z Hollywoodu: Můj LaLa Land nejen s…

Mladá česká herečka Alena Doláková sice žije v L.A., o čemž každý týden píše na reflex.cz, ale někdy taky musí…