Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Servind a Standox: Autolaky - Na návštěvě

Ladislav Černý
Diskuze (0)
Laky Standox mají jedinečnou pověst pro svou kvalitu. Jak firma Servind, jejich výhradní distributor v České a Slovenské republice, rozvíjí svůj obor podnikání?

Do sídla společnosti Servind jsme se vydali, abychom na vlastní oči viděli, co je pravda na tom, že kromě dodávek autolaků a dalších produktů pečují o své zákazníky netradičním způsobem.

Dvě plechovky

Společnost Servind prodává tzv. „2 plechovky“ zákazníkovi. V té první plechovce je prodej samotných autolaků zákazníkům .

Zkrátka jde o dodání fyzického produktu. Druhá pomyslná plechovka představuje služby a jak se s dodávanými materiály v autolakovnách pracuje. Tato ucelená nabídka podpory a služeb ve druhé plechovce pro zákazníka se nazývá Standox Consulting. Protože produkty Standox patří k absolutní špičce kvalitou (ale i cenou), distributor má eminentní zájem, aby tyto materiály byly s odpovídající kvalitou využívány.

Při návštěvě pražského sídla Servindu jsme našli školicí středisko, které zahrnuje přednáškový sál pro šest až osm posluchačů, místnost sloužící k předvedení jednotlivých způsobů nanášení materiálu a nechyběly ani dvě kompletně vybavené lakovací dílny s příslušenstvím, s míchacím zařízením, včetně 2 plnohodnotných lakovacích kabin.

Na své půdě

Školicí středisko ve vlastních prostorách bylo plné i v době naší návštěvy. Technik Standoxu právě vedl zapálenou debatu s posluchači. My jsme se více zajímali o používání laků v autoopravárenství. Náš průvodce sdělil, že jednou z novinek v přípravě podkladů pro lakování tvoří nová řada brusiva pro autoopravárenství s názvem Autonet od finské společnosti Mirka, kterou Servind taktéž v České a Slovenské republice zastupuje.

Poradenství jinak

Zdá se vám, že název titulku patří spíše do ekonomického média? Jistě, ale v případě Servindu má své opodstatnění i v lakování. Tato firma totiž vedle prodeje laků a s ním veškerého příslušenství poskytuje autolakovnám jako svým zákazníkům též určitou formu finančního poradenství. Trochu nás to zarazilo, protože kdo v dnešní době nehospodaří na úrovni, nemá velkou šanci projít složitou ekonomickou situací. V autolakování to prý zatím v Česku tolik neplatí, protože středisko lakovny je v drtivé většině případů spojené i s jinými středisky. Zdaleka ne všechny autoservisy sledují lakovnu z hlediska hospodaření samostatně.

Jednoduchý audit

Servind nabízí svým klientům nenáročné zjištění, kde autolakovna nejvíce přichází o zisk. K tomu velmi povrchně napsáno slouží porovnání počtu hodin dle docházky s fakturovaným a produktivním časem. Vzhledem k sedmnáctileté historii Servindu na českém trhu a úzkému propojení se Standoxem a jeho klíčovými zahraničními pobočkami má firma velmi přesné know-how. Odhadne čas nezbytný k určitému úkonu či potřebné množství laku. Specializovaný audit, poskytovaný klientům, tak odhalí mnohem větší finanční rezervy v celkové produktivitě a efektivitě, než kdyby se lakovně podařilo na distributorovi získat třeba pětiprocentní slevu na požadované materiály.

Ještě pokulháváme

Při porovnání výsledků těchto auditů v Česku a například Německu či Nizozemí, které se v evropském lakování ocitá na nejvyšších příčkách, vychází najevo, že v zahraničí je produktivita podobně kvalitní práce vyšší. Rozdíl již není ani tak v kvalitě provedené práce, jako v její efektivitě a produktivitě. Poradenství na této úrovni totiž v západoevropských zemích probíhá již řadu let a stává se místními autolakovnami velmi žádanou (ale i placenou) službou.

Servind po provedení auditu podává na základě zjištění největších slabin zcela konkrétní rady, jak situaci zlepšit. K dalším hodnoceným kritériím patří porovnávání zjištěných výsledků v lakovně s cílovou hodnotou (tzv. KPI, key performance indicators), nebo s průměrnými hodnotami celé skupiny, pod které daná lakovna patří.

Společnost dále nabízí standardně technický servis. Techničtí specialisté jsou schopni vyrazit do jakékoliv provozovny, která má například problém s odstínem laku vozidla, jež má být zčásti přestříkáno.

Firma tak v rámci českých podmínek podává nadstandardní servis pomáhající autolakovnám více vydělat, dává možnost lépe ocenit samotné lakýrníky a zvyšovat tak i spokojenost koncových zákazníků.

Ladislav Černý
Diskuze (0)