Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Setra Multiclass LE Business: Nízký nástup

Ladislav Černý
Diskuze (0)
Nízkonástupní Setra LE byla odhalena na podzim v Hannoveru a sériová výroba se rozběhla letos v dubnu.

Zajeli jsme do Stuttgartu, abychom z tamního letiště vyjeli předprodukční nízkonástupní Setrou jihovýchodně do Švábských Alp. Nový linkový autobus jsme chtěli vyzkoušet nejen v rovinaté krajině, ale rovněž i stoupání. Výrobce takovou trasu připravil a nechal ji okořenit osmnáctiprocentním stoupáním. Trochu jsme měli obavy, aby malý šestiválec OM 936 o objemu válců 7,7 litru si s tak razantním výstupem o dvě až tři stovky výškových metrů poradil.

Kratší a silnější

K testovací jízdě nastoupil typ S 415 LE o délce 12,33 metru, který poháněla nejsilnější verze šestiválce OM 936 o výkonu 260 kW. V pohonném řetězci se může uplatnit i slabší provedení 220 kW, ostatní specifikace motoru OM 936 od výkonu 115 kW pracují jen v menších užitkových vozidlech Mercedes-Benz.

Z hlediska poměru hmotnosti a výkonu tedy výrobce zvolil nejdynamičtější variantu, což se ve tvrdé zkoušce náročného stoupání osvědčilo. Agregát spolupracující se šestistupňovou automatickou převodovkou GO 190-6 obvykle běžel v rozsahu 900 – 1400 min-1, a tudíž se pohyboval v optimálním režimu spotřeby a točivého momentu až 1400 N.m.

Plný výkon

Jakmile se nám v dáli schovala silnice do lesního porostu v prudkém svahu, dostali jsme od instruktora sedícího za námi pokyn, abychom sešlápli akcelerátor až na podlahu, protože nás čeká osmnáct procent. Po uposlechnutí vyskočily otáčky motory na 1700 min-1 a dvanáctimetrový autobus rozjetý na sedmdesát kilometrů za hodinu se začal drát nahoru. Pokud by nás nelimitovaly prudké zatáčky, mohli jsme stoupat ještě rychleji. S obdivem jsme pozorovali, jak pouze 7,7litrový šestiválec v plném záběru táhne. Velký podíl na tom mělo i vstřikování paliva s tlakem 240 MPa, které ideálně rozptyluje naftu a dává možnost jejímu rychlému prohoření.

Ovládání

Na pozici řidiče nás zajímala zejména schopnost vozidla zvládat nástrahy trasy. V prudkých zatáčkách na kruhových objezdech či mírných táhlých obloucích jsme si pochvalovali velmi citlivé řízení. V kontrastu s ním nás překvapila potřeba velkého tlaku na brzdový pedál, pokud jsme si nechali patu pravé nohy na podlaze. Při využití celé páky dlouhého brzdového pedálu bylo třeba na něj zatlačit jemně.

Výrobce tím možná dává řidiči do podvědomí signál, aby používal zejména pomocné brzdy. V případě Setry S 415 LE byl k dispozici třístupňový vodní retardér a dvoustupňová motorová brzda. Celkem pět úrovní dovolovalo jemně přidávat zpomalovací účinek nejen vzhledem k dopravní situaci ale také pohodlí cestujících. Autobus není nákladní vozidlo, aby líný řidič aktivoval tři stupně retardéru v jediném okamžiku a bylo mu jedno, že tím nejen ničí retardér ale rovněž poháněné pneumatiky. S autobusem jsme jezdili jemně, jako by byl plný cestujících.

Ticho na dálnici

Milé překvapení přinesla jízda maximální rychlostí. Během stokilometrového tempa navoleného tempomatem byl v přední i zadní části autobusu takový klid, že nás napadlo, že linkové provedení v tomto ohledu téměř dohání coache. Jedině lehký svist od levého vnějšího zrcátka dával najevo, že jedeme na hranici omezovače.

Ovládací prvky se nám jevily velmi standardně uspořádané, velkou výhodu tvořilo místo například na tašku vlevo od sedadla řidiče. Těšilo nás také logo Kässbohrer umístěné na středu volantu. V zimě jistě přijde vhod vyhřívané boční sklo vlevo od řidiče.

Vypalování filtru

V současnosti neexistuje vznětový motor, který by bez zachycovače pevných částic zvládal emisní požadavek Euro VI. Z tohoto důvodu obdržel šestiválec OM 936 Euro VI jako první natáčecí vačkový hřídel, aby kvůli proměnnému zatížení v linkové autobusové a distribuční nákladní dopravě dokázal dobře vypálit zachycené saze ve filtru. K tomu je třeba v zachycovači sazí dosáhnout potřebné teploty cca 270 °C, což může být v linkové autobusové dopravě problém. Díky natáčecímu vačkovému hřídeli je možné zvýšit tepelné namáhání motoru, a tudíž i zvýšit teplotu výfukových plynů prostupujících filtrem.

Během jízdy se nám podařilo setkat se s aktivním vypalováním filtru, což bylo signalizováno rozsvícením příslušné zelené kontrolky. Výrobce vhodně zvolil zelenou barvu, aby kontrolka nevyvedla řidiče z míry a případně si nemyslel, že je něco v nepořádku a měl by kontaktovat servis.

Až devadesát cestujících

Zkoušená kratší verze 415 LE pojme až devadesát cestujících v závislosti na počtu sedadel. Standard tvoří 45 sedaček nebo 45 klasických a čtyři sklopné. Delší provedení 416 LE o délce 13,04 metru je těžší, a proto má maximum 86 pasažérů, kterým však nabídne více prostoru a tudíž i pohodlí. Dopravce tedy může volit typ nízkonástupní setry v závislosti na délce trasy a frekvenci pohybu cestujících.

Ladislav Černý
Diskuze (0)