reklama


16.4. 2015 Ladislav Černý

Setra Multiclass LE Business: Nízký nástup

 

Nízkonástupní Setra LE byla odhalena na podzim v Hannoveru a sériová výroba se rozběhla letos v dubnu.

Zajeli jsme do Stuttgartu, abychom z tamního letiště vyjeli předprodukční nízkonástupní Setrou jihovýchodně do Švábských Alp. Nový linkový autobus jsme chtěli vyzkoušet nejen v rovinaté krajině, ale rovněž i stoupání. Výrobce takovou trasu připravil a nechal ji okořenit osmnáctiprocentním stoupáním. Trochu jsme měli obavy, aby malý šestiválec OM 936 o objemu válců 7,7 litru si s tak razantním výstupem o dvě až tři stovky výškových metrů poradil.

Kratší a silnější

K testovací jízdě nastoupil typ S 415 LE o délce 12,33 metru, který poháněla nejsilnější verze šestiválce OM 936 o výkonu 260 kW. V pohonném řetězci se může uplatnit i slabší provedení 220 kW, ostatní specifikace motoru OM 936 od výkonu 115 kW pracují jen v menších užitkových vozidlech Mercedes-Benz.

Z hlediska poměru hmotnosti a výkonu tedy výrobce zvolil nejdynamičtější variantu, což se ve tvrdé zkoušce náročného stoupání osvědčilo. Agregát spolupracující se šestistupňovou automatickou převodovkou GO 190-6 obvykle běžel v rozsahu 900 – 1400 min-1, a tudíž se pohyboval v optimálním režimu spotřeby a točivého momentu až 1400 N.m.

Plný výkon

Jakmile se nám v dáli schovala silnice do lesního porostu v prudkém svahu, dostali jsme od instruktora sedícího za námi pokyn, abychom sešlápli akcelerátor až na podlahu, protože nás čeká osmnáct procent. Po uposlechnutí vyskočily otáčky motory na 1700 min-1 a dvanáctimetrový autobus rozjetý na sedmdesát kilometrů za hodinu se začal drát nahoru. Pokud by nás nelimitovaly prudké zatáčky, mohli jsme stoupat ještě rychleji. S obdivem jsme pozorovali, jak pouze 7,7litrový šestiválec v plném záběru táhne. Velký podíl na tom mělo i vstřikování paliva s tlakem 240 MPa, které ideálně rozptyluje naftu a dává možnost jejímu rychlému prohoření.

Ovládání

Na pozici řidiče nás zajímala zejména schopnost vozidla zvládat nástrahy trasy. V prudkých zatáčkách na kruhových objezdech či mírných táhlých obloucích jsme si pochvalovali velmi citlivé řízení. V kontrastu s ním nás překvapila potřeba velkého tlaku na brzdový pedál, pokud jsme si nechali patu pravé nohy na podlaze. Při využití celé páky dlouhého brzdového pedálu bylo třeba na něj zatlačit jemně.

Výrobce tím možná dává řidiči do podvědomí signál, aby používal zejména pomocné brzdy. V případě Setry S 415 LE byl k dispozici třístupňový vodní retardér a dvoustupňová motorová brzda. Celkem pět úrovní dovolovalo jemně přidávat zpomalovací účinek nejen vzhledem k dopravní situaci ale také pohodlí cestujících. Autobus není nákladní vozidlo, aby líný řidič aktivoval tři stupně retardéru v jediném okamžiku a bylo mu jedno, že tím nejen ničí retardér ale rovněž poháněné pneumatiky. S autobusem jsme jezdili jemně, jako by byl plný cestujících.

Ticho na dálnici

Milé překvapení přinesla jízda maximální rychlostí. Během stokilometrového tempa navoleného tempomatem byl v přední i zadní části autobusu takový klid, že nás napadlo, že linkové provedení v tomto ohledu téměř dohání coache. Jedině lehký svist od levého vnějšího zrcátka dával najevo, že jedeme na hranici omezovače.

Ovládací prvky se nám jevily velmi standardně uspořádané, velkou výhodu tvořilo místo například na tašku vlevo od sedadla řidiče. Těšilo nás také logo Kässbohrer umístěné na středu volantu. V zimě jistě přijde vhod vyhřívané boční sklo vlevo od řidiče.

Vypalování filtru

V současnosti neexistuje vznětový motor, který by bez zachycovače pevných částic zvládal emisní požadavek Euro VI. Z tohoto důvodu obdržel šestiválec OM 936 Euro VI jako první natáčecí vačkový hřídel, aby kvůli proměnnému zatížení v linkové autobusové a distribuční nákladní dopravě dokázal dobře vypálit zachycené saze ve filtru. K tomu je třeba v zachycovači sazí dosáhnout potřebné teploty cca 270 °C, což může být v linkové autobusové dopravě problém. Díky natáčecímu vačkovému hřídeli je možné zvýšit tepelné namáhání motoru, a tudíž i zvýšit teplotu výfukových plynů prostupujících filtrem.

Během jízdy se nám podařilo setkat se s aktivním vypalováním filtru, což bylo signalizováno rozsvícením příslušné zelené kontrolky. Výrobce vhodně zvolil zelenou barvu, aby kontrolka nevyvedla řidiče z míry a případně si nemyslel, že je něco v nepořádku a měl by kontaktovat servis.

Až devadesát cestujících

Zkoušená kratší verze 415 LE pojme až devadesát cestujících v závislosti na počtu sedadel. Standard tvoří 45 sedaček nebo 45 klasických a čtyři sklopné. Delší provedení 416 LE o délce 13,04 metru je těžší, a proto má maximum 86 pasažérů, kterým však nabídne více prostoru a tudíž i pohodlí. Dopravce tedy může volit typ nízkonástupní setry v závislosti na délce trasy a frekvenci pohybu cestujících.

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
ČEZ sníží dividendu, investorům ale přinese nadprůměrný výnos ČEZ sníží dividendu, investorům ale přinese nadprůměrný výnos

Akcie společnosti ČEZ v posledním roce pozvolna rostou.…

Státní půjčovna vlaků na tripartitě padla, ministerstvo plány vzdává Státní půjčovna vlaků na tripartitě padla, ministerstvo plány vzdává

Ministerstvo dopravy po roce příprav vzdává snahu na…

Saúdská Arábie nalije do obnovitelných zdrojů až 50 miliard dolarů Saúdská Arábie nalije do obnovitelných zdrojů až 50 miliard dolarů

Saúdská Arábie spustí v příštích týdnech program podpory…

Na výzkum virtuální reality nebo kybernetiky dá stát 2,4 miliardy korun Na výzkum virtuální reality nebo kybernetiky dá stát 2,4 miliardy korun

Až tři miliardy korun v následujících šesti letech zamíří…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat. Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat.

Ceny ojetých Volkswagenů Tiguan klesají ke dvěma stům…

Airbag zachraňuje životy již 45 let. Víte, jaké druhy existují? Airbag zachraňuje životy již 45 let. Víte, jaké druhy existují?

Tlumí náraz, usměrňuje naše tělo při nehodě, ale také nám…

 






 
Černé ovce: Vysmívaná auta, která šla proti proudu. Proč se tyhle propadáky nechytly?

Černé ovce: Vysmívaná auta, která šla proti proudu. Proč se tyhle propadáky nechytly?

Dnes 18:50

Výrobci občas uvedou na trh modely, které boří zavedené konvence v jejich nabídce a klientela je ne úplně pochopí...




Blesk.cz

Gartner předvídá rok 2019: Apple překoná platformu Microsoftu

Gartner předvídá rok 2019: Apple překoná platformu…

Gartner se na začátku roku pochlubil se svou předpovědí vývoje trhu s počítači a mobilními telefony pro…

Osminásobná matka inkasuje statisíce na dávkách: Jsem moc krásná na práci, brání se

Osminásobná matka inkasuje statisíce na dávkách:…

Marie Buchan (33) je matkou na plný úvazek! Britka na svých osm dětí ve věku od tří do 15 let inkasuje skoro…

 

iSport.cz

Štěpánka dostala na grandslam i paráda: Byl to jeden ze životních úderů

Štěpánka dostala na grandslam i paráda: Byl to jeden…

Tohle asi neomrzí, nikdy, ani nemůže. Radek Štěpánek se na Australian Open v dnešním nočním zápase s Dmitrijem…

To je pomocník biatlonistů: vojenský stroj, který přežije ve vánici

To je pomocník biatlonistů: vojenský stroj, který…

PŘÍMO Z RUHPOLDINGU | Jsou s tím na střelnici určitou výjimkou. Na jednom místě před nimi stojí dalekohled, s…

 

Reflex.cz

Svléknout se před foťákem v šedesáti? Francouzská modelka dokazuje, že věk je jenom číslo

Svléknout se před foťákem v šedesáti? Francouzská…

V době, kdy má většina modelek už několik let po kariéře, se jedenašedesátiletá Yazemeenah Rossiová teprve…

Medvědodlak vede bandu sovětských superhrdinů. Video odhaluje bizarní podobu ruských „Avengers“

Medvědodlak vede bandu sovětských superhrdinů. Video…

Zrodila je studená válka. I když pocházejí z různých koutů Sovětského svazu, mají jedno společné – ovládají…

 
 
reklama