Setra S 415 H - Univerzál

Setra S 415 H - Univerzál

 
 

Setra S 415 H s vysokou podlahou tvoří novinku v řadě MultiClass. Nabízí dostatek místa pro posádku i zavazadla.

Základní řada autobusů Setra MultiClass je koncipovaná zejména pro městský provoz, k delším trasám bylo třeba volit prostřední řadu ComfortClass. To již neplatí jednoznačně, protože německý výrobce předvedl a nechal nás svézt verzí S 415 H, tedy s vysokou podlahou. Zvnějšku byste ji od S 415 UL nepoznali, takže se mohlo využít mnoho vnějších panelů z tohoto typu.

Náznak autokaru

Po otevření předních dveří se však ukázal zásadní rozdíl. Výška podlahy v této oblasti sice dosahovala 860 mm, ale dále do prostoru pro cestující se nacházel osmnácticentimetrový schůdek, který nechal vystoupat pochozí část autobusu na 1040 mm. To nám přineslo výborný výhled a bez váhání jsme se vydali z areálu Setry v Praze 6 směrem na Karlovy Vary. Výhodu vyšší podlahy s námi sdílelo více než čtyřicet vodou naplněných figurín, aby se jízdní podmínky zkoušky co nejvíce blížily reálnému provozu vozidla hromadné přepravy.

Místa dost

Navzdory vyšší podlaze jsme na nedostatek místa žehrat nemohli. Prostor nad uličkou činil standardních 210 cm, tudíž zvýšená podlaha přinesla cestujícím jen výhodu vyššího posazu a na meziměstské trati zlepšený výhled. Dolní okraj okna se nacházel jen 65,5 cm nad podlahou v oblasti sedadel. Čtyřicet šest z nich bylo se stavitelným sklonem opěradla, pětice vzadu standardně zůstala napevno. Multiclass určený k příměstské dopravě byl vybaven vyjímatelným panelem se čtyřmi sedadly naproti druhým dveřím. Tato úprava dovoluje uzpůsobení vozidla pro převoz kočárků ve městě či tělesně hendikepovaných osob.

Přístup do autobusu zajišťovala dvojice jednokřídlých dveří. Nástupní schůdek měl výšku 35 cm, dále následovaly tři po 17 cm. Přístup skrz druhé dveře byl poněkud náročnější, protože bylo třeba najednou vystoupat o 36,5 cm. Zdolání této běžné hodnoty pomáhalo zábradlí. Pod jeho obloukem se nacházel odpadkový koš.

Dvojí služba

Nová verze Setry může díky výše zmíněným parametrům zvládat příměstskou službu, ale patří samozřejmě i do města. Jde tedy o další z univerzálních vozidel, která během pracovních dní pracují coby městské autobusy a během víkendu s nimi lze poskytovat kvalitní zájezdové služby na kratší vzdálenosti. K té je však třeba objemný zavazadlový prostor. Zkoušené provedení H s vysokou podlahou tento požadavek splňovalo, protože nabízelo 6,7 m3 pro náklad. To platilo pro testovací vozidlo bez toalety. Její začlenění odebírá 1,2 m3 a na krátké příměstské trasy se běžně nepoužívá.

V plném zatížení

Místo pro zavazadla dostalo zkušební zátěž v podobě pytlíků s pískem, takže testovací jízda se blížila té běžné. Šlo však téměř o plné využití užitečné hmotnosti, takže díky nízkému těžišti setra seděla na silnici v zatáčkách téměř jako sportovní vozidlo. Značné zatížení a celkových 17,6 tuny měly prověřit šestiválec OM 457 v provedení Euro 5. Dvanáctilitrový agregát o výkonu 260 kW podával točivý moment 1600 N.m už od 1050 ot./min. Agregát byl na osmnáct tun dobře koncipovaný. Jeho spojení s přímo řazenou šestistupňovou převodovkou bylo vzhledem k využití vozidla optimální. Jednička v optimálních otáčkách odpovídala rychlosti do 10 km/h, pátý stupeň byl použitelný i při městském tempu 50 km/h (1050 ot./min). Šestka tedy sloužila coby rychloběžka po opuštění obce a při běžné cestovní rychlosti 80 km/h potřebovala od motoru 1350 ot./min. Během brzdění přišel na řadu především retardér VR 115, teprve pak provozní kotoučové brzdy Knorr SN 7000.

Komfort

Autobus postavený pro město i krátké zájezdy na nás udělal příjemný dojem v odhlučnění motoru a odvalujících se pneumatik. To je důležitý prvek zejména pro víkendový provoz, kdy cestující mohou být ve vozidle hodinu i více nepřetržitě. Za velkou přednost vozidla s dvojím typem využití považujeme malý stopový poloměr otáčení 16,9 m, což je při rozvoru 6080 mm velmi malá hodnota.

Bezpečnost

Brzdová soustava disponovala asistentem pro zrychlení nástupu účinku při prudkém sešlápnutí pedálu. Zejména o víkendovém provozu a na kluzkém povrchu může řidič a s ním i dopravce ocenit stabilizační systém ESP. Tající sníh a vozovka s velmi proměnlivým a často nepředvídatelným stavem mohou přivést řidiče do krizové situace.

Další přírůstek do velké základní rodiny MultiClass má široké použití, které by i české dopravce vnímající Setru spíše jako „coachového“ výrobce mohlo oslovit.

TECHNICKÉ PARAMETRY
D/š/v (mm) 12 200/2550/3350
Rozvor (mm) 6080
Přední převis (mm) 2820
Zadní převis (mm) 3300
Motor OM 457 hLA
Největší výkon (kW) 260
Největší točivý moment (N.m/ot. za min) 1600/1050
Emisní norma Euro 5
Stálý převod 3,154
Převodovka přímo řazená GO 190 6
Řízení ZF Servocom
Objem nádrží paliva (l) 340 + 155
Nádrž AdBlue (l) 45
Obsaditelnost 51 + 1
Objem zavazadl. prostorů (m3) 6,7
Výška podlahy v uličce (mm) 1040
Dovol. zatížení P/Z nápravy (kg) 7100/11 500
Celková hmotnost (kg) 18 000
Obrysový poloměr otáčení (m) 10,5
Stopový poloměr otáčení (m) 8,45
Brzdy EBS, ESP
Pneumatiky 292/80 R22.5

Spolupracujeme s TipCars.com
Tisíce českých firem získaly možnost přijímat platby bitcoinem Tisíce českých firem získaly možnost přijímat platby bitcoinem

Pokladní systém Storyous umožní podnikatelům přijímat…

V Manchesteru zřejmě vraždil britský mladík V Manchesteru zřejmě vraždil britský mladík

Pachatelem pondělního teroristického útoku v Manchesteru…

Na Trumpově sesazení by Soros vydělal přes miliardu dolarů Na Trumpově sesazení by Soros vydělal přes miliardu dolarů

Miliardář George Soros vsadil stamiliony na pád…

 
 






Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte… 25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte…

Letos tomu je 50 let, kdy se Giorgetto Giugiaro rozhodl…

 






 
Závodní „Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

„Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

Dnes 18:50

Speciál pro slavný americký závod do vrchu Pikes Peak sice vypadá jako Ford Focus, avšak techniku má odjinud. Víte, odkud?




Blesk.cz

První žena, kterou Kajínek objal: Bába se zbláznila, řekli mi doma

První žena, kterou Kajínek objal: Bába se zbláznila,…

Už jako mladík si získal srdce mnohých žen a stejně tak to zůstalo i po dlouhých letech v kriminále. Když Jiří…

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí druhého potomka

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí…

Ta to má opravdu za pár. Na udílení cen Anděl 2016 se ukázala zpěvačka Klára Vytisková (31), která je podruhé…

 

iSport.cz

Exbaníkovec Kaša slaví titul s Žilinou: Liga mistrů? Můžeme uspět

Exbaníkovec Kaša slaví titul s Žilinou: Liga mistrů?…

Když loni v létě opouštěl Baník, nebylo to zrovna vřelé loučení. Žilina tehdy využila toho, že Baníkem…

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány. Stramaccioni je zajímavý tah

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány.…

Fotbalová Sparta projde během letní přestávky velkými změnami. Kádru se ujme italský kouč Andrea Stramaccioni a…

 

Reflex.cz

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo jen špinavá stoka pod Vesuvem?

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo…

Kdo viděl Neapol, nemůže být nikdy smutný! Tak zvolal v euforii nad krásami Neapole německý básník Goethe. Na…

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Rozhodně nejsem příznivcem Miloše Zemana a dnešního Hradu vůbec, nicméně mne negativně zaujal včerejší TV výrok…