Sezona 2015: MS silničních motocyklů odstartuje v Kataru
Českým fanouškům je svět dvou kol blízký, protože zde opět uvidí tři tuzemské zástupce. V královské třídě MotoGP pojede znovu Karel Abraham, v kategorii Moto3 Jakub Kornfeil a Karel Hanika. V kalendáři MS je pak na 16. srpen zapsán závod na Masarykově okruhu v Brně.
Rossi: Bude dobrá sezona
Jeden z nejlepších motocyklových jezdců všech dob Valentino Rossi pojede dvacátou sezonu ve světovém šampionátu. Model jeho továrního stroje
Yamaha M1 je vybaven novou bezztrátovou převodovkou, která zrychluje změnu rychlostních stupňů nahoru i dolů. „Vinou průtrže mračen v Kataru
jsme sice nedokončili závěrečný den testů, přesto máme základ. Dovoluje nám řadu možností v dalším vývoji. Rozhodně takové, abychom mohli útočit na titul,“ tvrdí Rossi.
Šestatřicetiletý Ital uzavřel loni na podzim dvouletý kontrakt s Yamahou a rád by završil kariéru desátým titulem mistra světa. V kombinaci špičkové technické kondice Yamahy a Italových schopností lze brát Valeho odhodlání jako výzvu nejtěžšího kalibru. „Vejde se nás deset do jediné sekundy, takže se máme všichni na co těšit,“ dodává Rossi.
Dejte bacha na Ducati!
Mistr světa kategorie MotoGP z posledních dvou let Marc Marquez (Honda Repsol) nebyl v závěrečných testech před začátkem sezony nejrychlejší,
ovšem s jeho sebevědomím to ani v nejmenším nepohnulo. „Musíme si dávat pozor na Ducati, ovšem zase tak chytří nejsou. U nás v týmu totiž dobře
víme, že dosahovali nejlepších časů, ale nepoužívali nejměkčí směsi pneumatik, aby nevzbudili příliš mnoho pozornosti. Nám je to však jasné,“ říká Španěl.
Jezdci Ducati byli s modely GP15 v závěrečných testech před sezonou nejrychlejší, je to ovšem jenom pokračování neseriozní sportovní politiky italské značky. Loni totiž ve stejnou dobu využila situace, kdy vyvíjela pro MotoGP jednotnou elektroniku a vinou mezery v pravidlech se přihlásila do kategorie Open, kde startují stroje bez továrního základu.
Ve svém jednání pokračuje i v letošním roce. „Počkejme si, až vyhrají třetí závod, pak přijdou o výhodu měkčí směsi zadní pneumatiky. Potom teprve uvidíme, jak na tom opravdu jsou,“ vysmívá se Marquez.
Vítejte zpět
Do světového šampionátu v MotoGP se vracejí dvě značky, které zde mají historicky své místo. Suzuki zmizelo ze scény v roce 2011 a Aprilia po sezoně 2004. Od šampionátu 2012 dodávala produkční motory do prototypových rámů (předloni s ní jezdil Karel Abraham) a nyní se vrací v tovární síle.
Suzuki i Aprilia mohou jako nováčci sezony 2015 využívat výhody kategorie Open-Class (startuje v ní také Abraham). V praxi to znamená, že mají na sezonu k dispozici dvanáct místo pěti motorů, v nádrži 24 litrů paliva místo 20, měkčí zadní pneumatiky a více dnů pro testování.
Karel Abraham
- Narozen: 3. ledna 1990
- Bydliště: Brno
- Výška/váha: 181 cm/72 kg
- Kategorie: MotoGP
- Tým: AB Motoracing
- Motocykl: Honda RCV1000R
- Debut v MS: Jerez 2005 (třída 125)
- Starty v MS (125/250+Moto2/MotoGP): 150 (31/62/57)
- Body v MS 410 (8+241+161)
- Úspěchy: vítězství v závodě Moto2 (Valencie 2010), 3. v závodě Moto2 (Japonsko 2010), nejrychlejší kolo v závodě Moto2 (Valencie 2010)
Karel Hanika
- Narozen: 14. dubna 1996
- Bydliště: Brno
- Výška/váha: 172 cm/62 kg
- Kategorie: Moto3
- Tým: Red Bull KTM Ajo
- Motocykl: KTM
- Debut: Katar 2014
- Starty v MS (125): 18
- Body: 44
- Největší úspěchy: vítěz Red Bull Rookies Cupu (2013), mistr Evropy (2013)
Jakub Kornfeil
- Narozen: 8. dubna 1993
- Bydliště: Rohatec u Hodonína
- Výška/váha: 169 cm/62 kg
- Kategorie: Moto3
- Tým: Drive M7 SIC Racing Team
- Motocykl: KTM
- Debut: San Marino 2009 (125)
- Starty v MS (125 + Moto3): 91
- Body v MS: 336
- Největší úspěchy: 5. v Jerezu 2013, nejrychlejší kolo v Le Mans (2012), vítěz Red Bull Rookies Cupu (2009)
Češi v mistrovství světa 2015: Kluci, pojďte na body
Každý ze tří českých jezdců vstupujících do letošního šampionátu se nachází v odlišné pozici. Sympatické je, že myslí pouze na špičkové výsledky. Položili jsme každému tři otázky:
1. Co můžete říci k motocyklu?
2. Jaký výsledek letos berete?
3. Tipnete si letošní mistry světa?
KAREL ABRAHAM. V MotoGP pojede pátou sezonu, druhou na motocyklu Honda. Ovšem jeho výsledky v testech jsou nejlepší od roku 2011. „Nejrychlejší kolo v Kataru jsme zajeli v kombinaci měkčí přední a tvrdé zadní pneumatiky, což je nastavení, které by mohlo fungovat i v závodě. Dosažený čas je dobrý, ale ani nejrychlejší kolo nebylo bez chyb,“ zhodnotil přípravu brněnský jezdec. V závěrečných testech v Kataru byl jedenáctý ze šestadvaceti a s mankem pouhých šesti desetin sekundy na obhájce titulu Marqueze.
1. Během letošních testů jsem se snažil pochopit správné nastavení hondy a asi se to daří. Motorka je skvěle připravená, ale ještě je prostor ke zrychlení.
2. To si netroufám vůbec odhadovat. Výsledky při testování v Kataru byly sice příjemné, ale nevypovídají o skutečném rozložení sil. Časové odstupy budou naprosto minimální a bude taky záležet na tom, která trať mi více vyhovuje a jaká ne.
3. V MotoGP bych favorizoval Marqueze a jako jeho největšího soupeře Lorenza. A nepodceňoval bych ani tovární ducati. V Moto2 to vidím na obhájce titulu Rabata a v Moto3 si netroufám odhadovat.
JAKUB KORNFEIL. Čeká ho sedmá sezona v objemově nejslabší kategorii. Pro letošní rok změnil tým. Ten vlastní majitel okruhu v malajském Sepangu. Jedenadvacetiletý závodník sice zůstává sedět na stroji KTM, ten je ovšem na vyšším vývojovém stupni. „Nemám s touhle motorkou najezděno tolik, kolik bych chtěl, ale dosavadní časy mi dodávají sebevědomí,“ uvedl Kornfeil. Poslední den testů ve španělském Jerezu dosáhl dokonce nejrychlejšího času!
1. Pracujeme na nastavení a daří se nám to. Mám tudíž důvod nastupovat do sezony s optimismem.
2. V téhle sezoně si troufám na stupně vítězů. Doufám, že tam spadnou a nebudou jediné.
3. V MotoGP to vidím jasně na Marqueze. V Moto2 to bude někdo jiný než obhájce titulu Rabat a v Moto3 je to velký otazník. Tam to bude bitva do posledního závodu.
KAREL HANIKA. V roce 2013 dominoval juniorskému seriálu Red Bull Rookies Cup. Na základě svých výsledků se dostal do tovární stáje Red Bull KTM Ajo, ale osmnácté místo v první sezoně v MS jako úspěch nebere. „Stalo se několik zbytečných chyb, které jsme v týmu probírali. Všechno je o schopnosti koncentrace. Jedině tak jsem schopen vyvarovat se zaváhání a držet se v závodě vpředu,“ vysvětluje Hanika. Jeho týmoví kolegové Jihoafričan Brad Binder a Portugalec Miguel Oliveira byli v posledních testech lepší.
1. Moje motorka bude letos každopádně více konkurenceschopná. Ve srovnání s minulým rokem je výrazně vylepšený rám a také převodovka. Zvykl jsem si na stroj, zvládám ho dobře za sucha i na mokré trati. Užívám si to.
2. Každý takový, do kterého dám minimálně sto procent.
3. V MotoGP Marc Marquez, v Moto2 Johann Zarco a v Moto3 říkám záměrně s jistou nadsázkou, že Karel Hanika.
Motocykly jedou v TV: Kdy jaký program
Tuzemští fanoušci hodlající sledovat světový šampionát se musí soustředit na kanály televizní stanice Nova a její sportovní kanál Nova Sport. Půjde o páteční odpolední program tréninků a sobotu včetně kvalifikací. Závody kategorií Moto3, Moto2 a MotoGP můžete na stejném programu sledovat v časech, které jsou uvedeny v tabulce. V průběhu roku nelze vyloučit termínové kolize s jinými významnými sportovními podniky. Pro závod mistrovství světa na Masarykově okruhu v Brně (14.-16. srpna), který se pojede jako jedenáctý v osmnáctidílném seriálu, platí předběžně stejné vysílací schéma s jedinou výjimkou: nedělní závod královské MotoGP by měli vidět také diváci televizní stanice Nova.
Kalendář MS silničních motocyklů 2015 | ||||||
Datum | Země | Okruh | Délka | Moto3 | Moto2 | MotoGP |
29. březen | Katar | Losail | 5,380 | 17.00 | 18.20 | 20.00 |
12. duben | USA | Austin | 5,513 | 18.00 | 19.20 | 21.00 |
19. duben | Argentina | Termas de Rio Hondo | 4,805 | 16.00 | 17.20 | 19.00 |
3. květen | Španělsko | Jerez | 4,423 | 11.00 | 12.20 | 14.00 |
17. květen | Francie | Le Mans | 4,185 | 11.00 | 12.20 | 14.00 |
31. květen | Itálie | Mugello | 5,245 | 11.00 | 12.00 | 14.00 |
14. červen | Katalánsko | Barcelona | 4,727 | 11.00 | 12.00 | 14.00 |
27. červen | Nizozemí | Assen | 4,542 | 11.00 | 12.20 | 14.00 |
12. červenec | Německo | Sachsenring | 3,671 | 11.00 | 12.20 | 14.00 |
9. srpen | Indianapolis | Indianapolis | 4,216 | 17.00 | 18.20 | 20.00 |
16. srpen | Česká republika | Brno | 5,403 | 11.00 | 12.20 | 14.00 |
30. srpen | Velká Británie | Silverstone | 5,900 | 15.30 | 12.20 | 14.00 |
13. září | San Marino | Misano | 4,226 | 11.00 | 12.20 | 14.00 |
27. září | Aragonsko | Aragon | 5,078 | 11.00 | 12.20 | 14.00 |
11. říjen | Japonsko | Motegi | 4,801 | 4.00 | 05.20 | 7.00 |
18. říjen | Austrálie | Phillip Island | 4,448 | 4.00 | 05.20 | 7.00 |
25. říjen | Malajsie | Sepang | 5,543 | 5.00 | 06.20 | 8.00 |
8. listopad | Valencie | Valencie | 4,005 | 11.00 | 12.20 | 14.00 |
Starty jsou uvedeny ve středoevropském čase. V Kataru se jede v noci, v Nizozemsku se závodí v sobotu. |