Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Sezona 2015: MS silničních motocyklů odstartuje v Kataru

Michal Štěpanovský
Diskuze (16)
Bude mistrem světa podesáté v kariéře Valentino Rossi, nebo potřetí v řadě Marc Marquez? To je zásadní otázka před začátkem mistrovství světa silničních motocyklů.

Českým fanouškům je svět dvou kol blízký, protože zde opět uvidí tři tuzemské zástupce. V královské třídě MotoGP pojede znovu Karel Abraham, v kategorii Moto3 Jakub Kornfeil a Karel Hanika. V kalendáři MS je pak na 16. srpen zapsán závod na Masarykově okruhu v Brně.

Rossi: Bude dobrá sezona

Jeden z nejlepších motocyklových jezdců všech dob Valentino Rossi pojede dvacátou sezonu ve světovém šampionátu. Model jeho továrního stroje

Yamaha M1 je vybaven novou bezztrátovou převodovkou, která zrychluje změnu rychlostních stupňů nahoru i dolů. „Vinou průtrže mračen v Kataru

jsme sice nedokončili závěrečný den testů, přesto máme základ. Dovoluje nám řadu možností v dalším vývoji. Rozhodně takové, abychom mohli útočit na titul,“ tvrdí Rossi.

Šestatřicetiletý Ital uzavřel loni na podzim dvouletý kontrakt s Yamahou a rád by završil kariéru desátým titulem mistra světa. V kombinaci špičkové technické kondice Yamahy a Italových schopností lze brát Valeho odhodlání jako výzvu nejtěžšího kalibru. „Vejde se nás deset do jediné sekundy, takže se máme všichni na co těšit,“ dodává Rossi.

Dejte bacha na Ducati!

Mistr světa kategorie MotoGP z posledních dvou let Marc Marquez (Honda Repsol) nebyl v závěrečných testech před začátkem sezony nejrychlejší,

ovšem s jeho sebevědomím to ani v nejmenším nepohnulo. „Musíme si dávat pozor na Ducati, ovšem zase tak chytří nejsou. U nás v týmu totiž dobře

víme, že dosahovali nejlepších časů, ale nepoužívali nejměkčí směsi pneumatik, aby nevzbudili příliš mnoho pozornosti. Nám je to však jasné,“ říká Španěl.

Jezdci Ducati byli s modely GP15 v závěrečných testech před sezonou nejrychlejší, je to ovšem jenom pokračování neseriozní sportovní politiky italské značky. Loni totiž ve stejnou dobu využila situace, kdy vyvíjela pro MotoGP jednotnou elektroniku a vinou mezery v pravidlech se přihlásila do kategorie Open, kde startují stroje bez továrního základu.

Ve svém jednání pokračuje i v letošním roce. „Počkejme si, až vyhrají třetí závod, pak přijdou o výhodu měkčí směsi zadní pneumatiky. Potom teprve uvidíme, jak na tom opravdu jsou,“ vysmívá se Marquez.

Vítejte zpět

Do světového šampionátu v MotoGP se vracejí dvě značky, které zde mají historicky své místo. Suzuki zmizelo ze scény v roce 2011 a Aprilia po sezoně 2004. Od šampionátu 2012 dodávala produkční motory do prototypových rámů (předloni s ní jezdil Karel Abraham) a nyní se vrací v tovární síle.

Suzuki i Aprilia mohou jako nováčci sezony 2015 využívat výhody kategorie Open-Class (startuje v ní také Abraham). V praxi to znamená, že mají na sezonu k dispozici dvanáct místo pěti motorů, v nádrži 24 litrů paliva místo 20, měkčí zadní pneumatiky a více dnů pro testování.

Karel Abraham

  • Narozen: 3. ledna 1990
  • Bydliště: Brno
  • Výška/váha: 181 cm/72 kg
  • Kategorie: MotoGP
  • Tým: AB Motoracing
  • Motocykl: Honda RCV1000R
  • Debut v MS: Jerez 2005 (třída 125)
  • Starty v MS (125/250+Moto2/MotoGP): 150 (31/62/57)
  • Body v MS 410 (8+241+161)
  • Úspěchy: vítězství v závodě Moto2 (Valencie 2010), 3. v závodě Moto2 (Japonsko 2010), nejrychlejší kolo v závodě Moto2 (Valencie 2010)

Karel Hanika

  • Narozen: 14. dubna 1996
  • Bydliště: Brno
  • Výška/váha: 172 cm/62 kg
  • Kategorie: Moto3
  • Tým: Red Bull KTM Ajo
  • Motocykl: KTM
  • Debut: Katar 2014
  • Starty v MS (125): 18
  • Body: 44
  • Největší úspěchy: vítěz Red Bull Rookies Cupu (2013), mistr Evropy (2013)

Jakub Kornfeil

  • Narozen: 8. dubna 1993
  • Bydliště: Rohatec u Hodonína
  • Výška/váha: 169 cm/62 kg
  • Kategorie: Moto3
  • Tým: Drive M7 SIC Racing Team
  • Motocykl: KTM
  • Debut: San Marino 2009 (125)
  • Starty v MS (125 + Moto3): 91
  • Body v MS: 336
  • Největší úspěchy: 5. v Jerezu 2013, nejrychlejší kolo v Le Mans (2012), vítěz Red Bull Rookies Cupu (2009)

Češi v mistrovství světa 2015: Kluci, pojďte na body

Každý ze tří českých jezdců vstupujících do letošního šampionátu se nachází v odlišné pozici. Sympatické je, že myslí pouze na špičkové výsledky. Položili jsme každému tři otázky:

1. Co můžete říci k motocyklu?

2. Jaký výsledek letos berete?

3. Tipnete si letošní mistry světa?

KAREL ABRAHAM. V MotoGP pojede pátou sezonu, druhou na motocyklu Honda. Ovšem jeho výsledky v testech jsou nejlepší od roku 2011. „Nejrychlejší kolo v Kataru jsme zajeli v kombinaci měkčí přední a tvrdé zadní pneumatiky, což je nastavení, které by mohlo fungovat i v závodě. Dosažený čas je dobrý, ale ani nejrychlejší kolo nebylo bez chyb,“ zhodnotil přípravu brněnský jezdec. V závěrečných testech v Kataru byl jedenáctý ze šestadvaceti a s mankem pouhých šesti desetin sekundy na obhájce titulu Marqueze.

1. Během letošních testů jsem se snažil pochopit správné nastavení hondy a asi se to daří. Motorka je skvěle připravená, ale ještě je prostor ke zrychlení.

2. To si netroufám vůbec odhadovat. Výsledky při testování v Kataru byly sice příjemné, ale nevypovídají o skutečném rozložení sil. Časové odstupy budou naprosto minimální a bude taky záležet na tom, která trať mi více vyhovuje a jaká ne.

3. V MotoGP bych favorizoval Marqueze a jako jeho největšího soupeře Lorenza. A nepodceňoval bych ani tovární ducati. V Moto2 to vidím na obhájce titulu Rabata a v Moto3 si netroufám odhadovat.

JAKUB KORNFEIL. Čeká ho sedmá sezona v objemově nejslabší kategorii. Pro letošní rok změnil tým. Ten vlastní majitel okruhu v malajském Sepangu. Jedenadvacetiletý závodník sice zůstává sedět na stroji KTM, ten je ovšem na vyšším vývojovém stupni. „Nemám s touhle motorkou najezděno tolik, kolik bych chtěl, ale dosavadní časy mi dodávají sebevědomí,“ uvedl Kornfeil. Poslední den testů ve španělském Jerezu dosáhl dokonce nejrychlejšího času!

1. Pracujeme na nastavení a daří se nám to. Mám tudíž důvod nastupovat do sezony s optimismem.

2. V téhle sezoně si troufám na stupně vítězů. Doufám, že tam spadnou a nebudou jediné.

3. V MotoGP to vidím jasně na Marqueze. V Moto2 to bude někdo jiný než obhájce titulu Rabat a v Moto3 je to velký otazník. Tam to bude bitva do posledního závodu.

KAREL HANIKA. V roce 2013 dominoval juniorskému seriálu Red Bull Rookies Cup. Na základě svých výsledků se dostal do tovární stáje Red Bull KTM Ajo, ale osmnácté místo v první sezoně v MS jako úspěch nebere. „Stalo se několik zbytečných chyb, které jsme v týmu probírali. Všechno je o schopnosti koncentrace. Jedině tak jsem schopen vyvarovat se zaváhání a držet se v závodě vpředu,“ vysvětluje Hanika. Jeho týmoví kolegové Jihoafričan Brad Binder a Portugalec Miguel Oliveira byli v posledních testech lepší.

1. Moje motorka bude letos každopádně více konkurenceschopná. Ve srovnání s minulým rokem je výrazně vylepšený rám a také převodovka. Zvykl jsem si na stroj, zvládám ho dobře za sucha i na mokré trati. Užívám si to.

2. Každý takový, do kterého dám minimálně sto procent.

3. V MotoGP Marc Marquez, v Moto2 Johann Zarco a v Moto3 říkám záměrně s jistou nadsázkou, že Karel Hanika.

Motocykly jedou v TV: Kdy jaký program

Tuzemští fanoušci hodlající sledovat světový šampionát se musí soustředit na kanály televizní stanice Nova a její sportovní kanál Nova Sport. Půjde o páteční odpolední program tréninků a sobotu včetně kvalifikací. Závody kategorií Moto3, Moto2 a MotoGP můžete na stejném programu sledovat v časech, které jsou uvedeny v tabulce. V průběhu roku nelze vyloučit termínové kolize s jinými významnými sportovními podniky. Pro závod mistrovství světa na Masarykově okruhu v Brně (14.-16. srpna), který se pojede jako jedenáctý v osmnáctidílném seriálu, platí předběžně stejné vysílací schéma s jedinou výjimkou: nedělní závod královské MotoGP by měli vidět také diváci televizní stanice Nova.

Kalendář MS silničních motocyklů 2015
Datum Země Okruh Délka Moto3 Moto2 MotoGP
29. březen Katar Losail 5,380 17.00 18.20 20.00
12. duben USA Austin 5,513 18.00 19.20 21.00
19. duben Argentina Termas de Rio Hondo 4,805 16.00 17.20 19.00
3. květen Španělsko Jerez 4,423 11.00 12.20 14.00
17. květen Francie Le Mans 4,185 11.00 12.20 14.00
31. květen Itálie Mugello 5,245 11.00 12.00 14.00
14. červen Katalánsko Barcelona 4,727 11.00 12.00 14.00
27. červen Nizozemí Assen 4,542 11.00 12.20 14.00
12. červenec Německo Sachsenring 3,671 11.00 12.20 14.00
9. srpen Indianapolis Indianapolis 4,216 17.00 18.20 20.00
16. srpen Česká republika Brno 5,403 11.00 12.20 14.00
30. srpen Velká Británie Silverstone 5,900 15.30 12.20 14.00
13. září San Marino Misano 4,226 11.00 12.20 14.00
27. září Aragonsko Aragon 5,078 11.00 12.20 14.00
11. říjen Japonsko Motegi 4,801 4.00 05.20 7.00
18. říjen Austrálie Phillip Island 4,448 4.00 05.20 7.00
25. říjen Malajsie Sepang 5,543 5.00 06.20 8.00
8. listopad Valencie Valencie 4,005 11.00 12.20 14.00
Starty jsou uvedeny ve středoevropském čase. V Kataru se jede v noci, v Nizozemsku se závodí v sobotu.
Michal Štěpanovský
Diskuze (16)
28. 3. 2015 13:21
Re: ok
Musím se v duchu pár lidem zde omluvit, domníval jsem se, že je těžký překonat jejich (ne)myšlenkový pochody, ale ty je, se svojí občasně špatně skrývanou latentní xenofobií bez problémů trumfneš :yes: .

Když už je člověk blb, je lepší aby byl tak velkej, aby si svou blbost neuvědomoval. To se tu bohužel nepovedlo a umím si představit, že tě to musí dost bolet. Nejvíc psychicky a věřím, že když se neuhlídáš, tak i fyzicky.
28. 3. 2015 13:14
Re: ok
Ty máš ale dedukce...nějak ti tam nezapadá Franta Šťastný, tvůj moravskej vzorec nefunguje dokonale :-)
28. 3. 2015 11:43
Marquez .....
Marquez může něco povídat o přístupu DUCATI . Zapomněl na to ,že se kvůli němu změnila pravidla o tom ,že nováček v MotoGP nemůže nastoupit do továrního týmu ?
Avatar - MarTin1
28. 3. 2015 10:30
Já bych to nezobecňoval......
protože hlavní důvod proč jezdí MS většina moraváků je ten, že v tomhle sportu jako všude stejně rozhodujou prachy.... to samé jako v motorsportu se prosadili jezdci za kterejma stál/stojí Charouz tak tady je to Abrahám. Klasicky si myslím, že existuje x talentovanejch jezdců atd jenže jaksi nemají příležitost to ukázat. Notabene ta naše základna je proti italům a špaňelům a v poslední době britům prostě mizivá to je holej fakt. Musíme se smířit s tím, že dokud bude pan Abrahám, tak nikoho jiného než jezdce z jeho okolí tam neuvidíme. A v neposlední řadě my máme docela dost kvalitních přírodňáků (indy, mára červený......) ale tihle kluci na dromech bud jezdit nechtějí a nebo tam nemají ten závodnickej čuch a nejezdí špičku.
Avatar - 3_diamanty
28. 3. 2015 09:34
drzim palce
hlavne nech to bude napinava sezona.... ;-) ... lebo F1 zda sa tento rok uz bude opat dost nudna

Vale je genialny o tom bez debaty ...... ale aj tentokrat budem viac drzat palce spanielovi Marquezovi :yes: