Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Sezona F1 2015 startuje! První závod se jede v neděli 15. března

Michal Štěpanovský
Diskuze (21)
Tým Mercedes F1 a jeho jezdci Lewis Hamilton s Nikem Rosbergem jsou favority začínající sezony mistrovství světa formule 1. Nebo bude letos situace jiná?

Sto dvanáct dnů trvala pauza od posledního závodu minulé sezony do úvodního podniku letošní F1. V roce 2015 bude šampionát dlouhý 282 dnů a mistra světa poznáme nejpozději 29. listopadu po závodě v Abú Zabí.

Obhájce chce tvrdě útočit

Automobilka s trojcípou hvězdou ve znaku obhajuje tituly mistrů světa v hodnocení jezdců i týmů (Pohár konstruktérů). V průběhu testů na španělských okruzích v Jerezu a Barceloně patřili šampion Lewis Hamilton a Nico Rosberg k nejrychlejším a absolvovali nejvíce kilometrů. Tým Mercedes-Benz dokonce v průběhu dvanácti dnů zkušebních jízd ani jednou nevyměnil pohonnou jednotku.

„V podstatě byl využitý pouze jeden motor. Průběžně jsme k němu nasazovali vylepšené díly a pracovali na jiných komponentech,“ uvedl šéf stáje Toto Wolff v rozhovoru s redaktorem britské televizní stanice Sky Sports. Hamilton s Rosbergem najezdili dohromady 6121 kilometrů a za celou dobu nedošlo k poruše, která by agregát zničila.

Odjeto v testech
Mercedes 6121 km
Sauber 5709 km
Toro Rosso 5534 km
Ferrari 5423 km
Williams 4913 km
Red Bull 4352 km
Lotus 4230 km
Force India 3114 km
McLaren 1751 km
Celkem 41 147 km

Wolff potvrdil, že v Barceloně tým zkoušel pohonnou jednotku bez jakékoliv výkonnostní rezervy, protože ji potřebovali vyzkoušet při plném zatížení. „Museli jsme ji nechat běžet na sto procent. Hledání problémů při plné zátěži je součástí testovacího programu,“ uvedl boss německé stáje, který má rakouskou státní příslušnost.

Mercedes chce do Melbourne poslat co nejvýkonnější motor a během sezony ho plánuje už jen minimálně vyvíjet. Jedním z důvodů je, že každý jezdec může v šampionátu využít pouze čtyři pohonné jednotky. Stáj se nechce vracet k agregátu ze začátku sezony s nižším výkonem, což by mohlo situaci zkomplikovat.

Alonso zatím nepojede!

Pořádný šok pro svět F1 přišel deset dní před prvním tréninkem na zahajovací podnik v australském Melbourne. Tým McLaren totiž oznámil, že se jeho jezdec Fernando Alonso na doporučení lékařů nezúčastní úvodního závodu.

„Po sérii testů lékaři žádné příznaky zranění neodhalili. Fernando je z neurologického a kardiologického hlediska zcela zdráv. Doktoři však chtějí snížit riziko dalšího otřesu. V Austrálii proto usednou do vozů Jenson Button a rezervní pilot Kevin Magnussen,“ uvedl tým v prohlášení na svém webu.

U McLarenu vyvrcholily problémy z přípravného období. Piloti Jenson Button i Fernando Alonso absolvovali nejméně zkušebních kilometrů ze všech, kteří do předsezonních testů nastoupili. „Zatím jsme bohužel moc nepracovali na nastavení, předních a zadních křídlech ani světlé výšce auta. Zlepšujeme se jen v řádu desetin. Pocit je to solidní, ale stále jsme ve stádiu vývoje. Ne tam, kde potřebujeme být,“ zhodnotil situaci Button. Pětatřicetiletý Brit je s 266 starty v MS nejzkušenějším jezdcem závodního pole.

Honda skončila ve světovém šampionátu po sezoně 2008 a nyní se vrací v autě McLarenu. Britský tým kvůli tomu opustil agregáty Mercedesu, které používal od roku 1995. Jedná se o staronové spojení, v letech 1988-1991 získalo osm titulů mistrů světa v hodnocení jezdců a týmů.

Rozpočty týmů F1
Red Bull 11 687 500 000 Kč
Ferrari 11 275 000 000 Kč
Mercedes 8 250 000 000 Kč
McLaren 6 325 000 000 Kč
Lotus 4 400 000 000 Kč
Williams 4 125 000 000 Kč
Sauber 2 337 500 000 Kč
Toro Rosso 2 200 000 000 Kč
Force India 2 062 500 000 Kč
Manor 1 650 000 000 Kč
CELKEM 54 312 500 000 Kč

Zbláznily se přilby?

Čtyřnásobný světový šampion Sebastian Vettel odešel po šesti sezonách ze stáje Red Bull, aby oblékl barvy Ferrari. Pro letošní rok očekává, že jeho tým bude bojovat s Williamsem a Red Bullem o pozici nejlepšího ze zbytku světa za dominantním Mercedesem.

„Pokud nebudou mít problémy, jsou první dvě místa jasně daná. Mercedes bude v čele, s tím se musíme smířit. Pak je poněkud mezera a dál to bude

těsnější. Je složité říct, kdo bude hned za námi. Myslím si však, že je to velice těsné mezi Ferrari, Williamsem a Red Bullem,“ tvrdí Vettel. Německý pilot patří k tvrdým kritikům pravidla, které zakazuje v průběhu sezony měnit vzhled přileb. „To si snad dělají srandu. Mají řešit budoucnost F1, a dohodnou se pouze na tomhle? Nevím, jaká penalizace bude za porušení zákazu.

Pokud mě potrestají finančně a peníze půjdou na charitu, přilbu si s radostí vyměním,“ prohlásil Vettel na adresu odpovědných funkcionářů. Němec je

totiž zvyklý měnit helmy i jejich vzhled během závodního víkendu.

Podle Mezinárodní automobilové federace (FIA) jsou dovoleny pouze malé změny. Jezdci tak mohou potěšit lokální sponzory, poslat vzkaz divákům nebo použít přilbu s upraveným designem a pak ji věnovat do charitativní dražby.

Manor jako Marussia

Necelé tři týdny před začátkem šampionátu vydala FIA startovní listinu, na níž se objevil tým Manor, což je loňská stáj Marussia. Hlavním investorem,

jehož peníze umožnily Manoru vystoupit z insolvenčního řízení, je Stephen Fitzpatrick, zakladatel a šéf britské energetické firmy OVO. Ten se navíc dohodl s Ferrari a McLarenem na pokračování spolupráce. Týmu to dovolí upravit loňské auto podle letošních pravidel, aby mohlo závodit už tento víkend v Melbourne. Stáj zatím představila pouze jezdce Brita Willa Stevense, který již jednou startoval v F1.

Ačkoliv tým nemá oficiálně žádné vazby na dřívější majitele stáje Marussia, musí název pro šasi stále používat. Jenom tak dosáhne na finanční prémii, která náleží jeho předchůdci za umístění v loňském roce. Dva body Julese Bianchiho z Monaka totiž stačily k devátému místu v Poháru konstruktérů 2014. Týmu by to mělo přinést asi 1,13 miliardy korun. Zcela nové auto by měl Manor nasadit v průběhu roku.

Platy jezdců F1 v roce 2015
Alonso 687 500 000 Kč
Hamilton 605 000 000 Kč
Vettel 605 000 000 Kč
Räikkönen 495 000 000 Kč
Rosberg 467 500 000 Kč
Button 220 000 000 Kč
Massa 151 250 000 Kč
Ricciardo 137 500 000 Kč
Grosjean 137 500 000 Kč
Maldonado 96 250 000 Kč
Bottas 82 500 000 Kč
Perez 82 500 000 Kč
Hülkenberg 82 500 000 Kč
Kvjat 55 000 000 Kč
Verstappen 27 500 000 Kč
Sainz 27 500 000 Kč
Ericsson 13 750 000 Kč
Nasr 13 750 000 Kč
CELKEM 3 987 500 000 Kč

Události před startem

  • Patnáct jezdců zůstalo ve stejných týmech jako v roce 2014.
  • Zaměstnavatele vyměnili Vettel (Ferrari), Ericsson (Sauber), Alonso (McLaren) a Kvjat (Red Bull).
  • Přišli tři nováčci: Sainz, Verstappen (oba Toro Rosso) a Nasr (Sauber).
  • V neměnných sestavách zůstaly Mercedes, Lotus, Force India a Williams.
  • Nové dodavatele motorů mají Lotus (Mercedes) a McLaren (Honda).
  • Na pozicích testovacích jezdců jsou dvě ženy: Britka Sussie Wolffová (Williams) a Španělka Carmen Jordáová (Lotus).
  • Nico Rosberg se stane otcem. Manželka Vivian má porodit holčičku v polovině srpna.
  • Po třech letech skončil v F1 tým Caterham (absolvoval 56 závodů) a jeho majetek má být rozprodán.
  • V České republice se budou závody F1 vysílat na placených kanálech Sport 1 a Sport 2.

Formule 1 na obrazovce

Televizní přenosy F1 se přesouvají na placené kanály Sport 1 a Sport 2. Hlavní moderátor Tomáš Richtr bude uvádět hodinové studio společné pro Česko a Slovensko. Odborným spolukomentátorem je automobilový závodník Jan Charouz, na Slovensku tamní pilot Štefan Rosina. Tréninky a kvalifikace úvodního podniku v Melbourne budou odvysílány na Sport 1. Závod startuje 15. března v 6.00, o hodinu dříve začíná vysílání studia na Sport 2.

Velká cena Datum Okruh Délka závodu (počet kol) Čas kvalifikace/závodu (SEČ)
Austálie 15.března Melbourne 307,574 (58) 7.00/6.00
Malajsie 29.března Sepang 310,408 (56) 10.00/9.00
Čína 12.dubna Šanghaj 305,066 (56) 9.00/8.00
Bahrajn 19.dubna Šákir 308,238 (57) 17.00/17.00
Španělsko 10.května Barcelona 307,104 (66) 14.00/14.00
Monako 24.května Monte Carlo 260,520 (78) 14.00/14.00
Kanada 7.června Montreal 305,270 (70) 19.00/20.00
Rakousko 21.června Red Bull Ring 307,020 (70) 14.00/14.00
Velká Británie 5.července Silverstone 306,198 (52) 14.00/14.00
Německo 19.července Hockenheim 306,458 (67) 14.00/14.00
Maďarsko 26.července Hungaroring 306,630 (70) 14.00/14.00
Belgie 23.srpna Spa Francorchamps 308,052 (44) 14.00/14.00
Itálie 6.září Monza 306,720 (53) 14.00/14.00
Singapur 20.září Singapur 309,316 (61) 14.00/14.00
Japonsko 27.září Suzuka 307,471 (53) 8.00/7.00
Rusko 11.října Soči 309,745 (53) 14.00/12.00
USA 25.října Austin 308,405 (56) 20.00/20.00
Mexiko 1.listopadu Mexico City 302,280 (66) 20.00/20.00
Brazílie 15.listopadu Sao Paulo 305,909 (71) 17.00/17.00
Abú Zabí 29.listopadu Yas Marina 305,355 (55) 14.00/14.00

Vybráno z předpisů

  • Povoleny jsou čtyři pohonné jednotky na sezonu.
  • Trest za výměnu pohonné jednotky byl zrušen. Zaveden je kumulovaný trest za každý vyměněný komponent části. Trestem bude ztráta míst na startu.
  • Minimální hmotnost vozu činí 702 kg.
  • Zrušeny byly loňské nevzhledné špičky (nosy) monopostů.
  • Při rádiové komunikaci s inženýry nesmí jezdci hovořit o jízdní stopě na okruhu, kontaktu s obrubníky, nastavení vozu pro konkrétní zatáčky, srovnání s časy soupeřů v různých částech tratě, porovnání rychlostí se soupeři, volbách převodových stupňů, brzdných bodech.
  • Systém zavěšení předních kol může reagovat na změny zátěže, kterou způsobí pouze přední kola. Jiné možnosti nejsou dovoleny. Totéž platí o zadních kolech.
  • Za nebezpečný výjezd ze zastávky v boxech bude jezdec potrestán penalizací 10 sekund stop and go (loni byl trestem průjezd boxy).
  • Pokud bude závod zastaven, dojde k uzavření výjezdu z boxů a auta se musí seřadit v boxové uličce (loni na startovní rovince).
  • Pravidlo dvojitých bodů v posledním závodě je zrušeno.
  • V průběhu sezony se uskuteční dva dvoudenní testy.
Michal Štěpanovský
Diskuze (21)
15. 3. 2015 00:02
Re: Mercedes nemá konkurenci
A čo 6 ročná absolútna dominancia lancie? To len oni mali po celu tu dobu dobrych pilotov?
Avatar - Otrava
14. 3. 2015 23:05
Re: Mercedes nemá konkurenci
Rally bych nesrovnával. Nechci shazovat Schumachera, ale jakmile měl horší auto, moc si neškrtl. V rally dokázali ti nejlepší (alespoň občas) zazářit s čímkoli. McRae válel i s Fábií WRC, Loeb teď zašel na návštěvu do WRC a jak dal zabrat dosud suverénnímu Ogierovi na neméně suverénním Polu. Ostatně, ani Ogier není špatný a to ukazoval i na Fabii S2000.. každopádně se pořadí jezdců nemění tak výrazně podle toho, v jakém voze sedí, jak jsme zvyklí v F1.
Avatar - Otrava
14. 3. 2015 22:51
Tam kde loni skončila...
Myslím, že sázka na vítězství Mercedesu v poháru konstruktérů je jistější investice jak dávat peníze na spořící účet...a to i s o pár procent vyšším úrokem :-)
Avatar - Nerez
14. 3. 2015 22:25
Re: Mercedes nemá konkurenci
Sorry. Samozřejmě jsem myslel Marcuse Gronholma :-)
Avatar - Mireon
14. 3. 2015 21:36
Re: Formule 1
A co ORF1? Ti to přece dávají taky a na satelitu jsou gratis. Nevím jak je na tom RTL. Ti mívali přenosy úplně nejlepší...