Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh MPV v 1.Q 2011: Peloton vedou Roomster, Scénic a Sharan

Aleš Dragoun
Diskuze (3)
České rodiny a české firmy začaly nakupovat vozy MPV. Trh rostl ve všech třech velikostních třídách.

Roomster náporu jihokorejské konkurence stále odolává. Ve střední kategorii se ovšem o slovo razantně přihlásil nový Chevrolet Orlando a mezi velkými našel dosud suverénní S-Max zdatného soupeře v novém Sharanu.

Roomster konkurenci odskočil

Celkové registrace mezi malými MPV stouply v porovnání s březnem 2010 ze 799 na 819 vozů, tedy o 2,9 %. Meziroční nárůst tak činí rovných 20 kusů.

Už už to vypadalo, že Kia Venga a zejména Hyundai ix20 domácí bestseller Roomster doženou. V březnu je ale všechno jinak. Čistě domácí zástupce má na kontě 385 aut, čímž nejbližšího pronásledovatele porazil o více než dvě stovky. Nutno dodat, že z tohoto počtu bylo 53 užitkových, dodávkový Praktik SDA samostatně nevede. Ale i tak je náskok výrazný. Stříbrný Hyundai ix20 zaznamenal totiž jen 169 registrací, Venga pak skončila na čísle 133. Čtvrté místo obsadil Citroën C3 Picasso se 44 kusy, pátý Opel Meriva si připsal o vůz méně (43). Mezi těmito dvěma modely zuří bitva na ostří nože.

Z pětice nejlepších jsou porovnatelní čtyři soupeři. Roomster si oproti březnu 2010 polepšil o zanedbatelný jeden exemplář (0,3 %), loni se jich prodalo 384. Venga má také kladné znaménko a za ním o něco větší hodnotu než lídr žebříčku (+7,3 %, +9 ze 124). Citroën C3 Picasso je na tom úplně jinak a mnohem hůře: vykazuje -36,2 %, před rokem jich bylo zaregistrováno 69 (letos -25). Citroën C3 Picasso ztratil dokonce přes polovinu! Na kusy to znamená -46, přesný procentní údaj činí -51,7 %.

Skokanem roku je Venga, kromě také již zmíněného Roomsteru najdeme v aktuálním žebříčku již jen samé pády. Nissan Note sice ztratil také skoro polovinu loňských počtů, na C3 Picasso ale nemá ani on.

Třída malých MPV, registrace na českém trhu v březnu 2011
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 3/2011 1-3/2011 3/2011 1-3/2011
1. Škoda ROOMSTER 385 717 47,0% 40,3%
2. Hyundai ix20 169 446 20,6% 25,1%
3. Kia VENGA 133 307 16,2% 17,2%
4. Citroën C3 PICASSO 44 101 5,4% 5,7%
5. Opel MERIVA 43 102 5,3% 5,7%
6. Nissan NOTE 19 44 2,3% 2,5%
7. Mercedes-Benz A 18 39 2,2% 2,2%
8. Renault MODUS 8 21 1,0% 1,2%
- Ostatní modely 0 3 0,0% 0,2%
- CELKEM 819 1780 100,0% 100,0%

Meziroční registrace od ledna 2011 jsou v kladných číslech, nárůst činí +14,4 %, trh stoupl z 1.556 na 1.780 aut (+224).

V celkovém pořadí vede Roomster se 717 vozy a podílem 40,3 %, oproti předchozím statistikám si tedy polepšil skoro o 6 %. Hyundai ix20 je druhý (446, 25,1 %), bronzová Venga má 307 a 17,2 %. Bitvu o čtvrtou příčku svádějí Opel Meriva (102 aut) a Citroën C3 Picasso (101). Rozdíl mezi nimi je tedy opravdu minimální a nedarují si ani jednu registraci, svorně mají podíl 5,7 %.

Počty Roomsteru se meziročně propadly o 15,8 % (-135 kusů). Navýšení Vengy kleslo do rozumných čísel: +68,7 % a +125 aut, bude se ale s největší pravděpodobností postupně snižovat i dále. Meriva zaznamenala velký pád, který činí již 42,7 % (o 76 méně). Malé Picasso je na tom o 26,3 % hůře než loni, ztratilo 36 registrací.

Vznětové motory u nejúspěšnějšího minivanu činily v březnu jen 4,2 % celkového počtu (16 vozů).

Naftových ix-dvacítek se prodalo dvanáct (7,1 %), Kia Venga má na kontě 10 aut, podíl turbodieselů tedy dosáhl o něco vyšších 7,5 %. Ostatní zástupci této kategorie měli opravdu zanedbatelné počty, takže je zmiňovat nebudeme.

Návrat Scénicu, Orlando a Touran na stupních vítězů

Trh ve vyšším segmentu empévéček meziročně razantně stoupl, polepšil si o 47,8 %, ze 477 na 705 kusů (+228). Není divu, plná šestice modelů má za březen 50 a více registrací, což rozhodně není obvyklé.

Nadvláda francouzských vozů dostává trhliny, ale... na první místo se vrátil Scénic! Pro třetí generaci evropského průkopníka kompaktních minivanů se rozhodlo 126 zákazníků. Na druhém místě najdeme nováčka Chevrolet Orlando (85) a třetí je nedávno modernizovaný Touran (81). První Peugeot, větší 5008, je až čtvrtý (77) a dosavadní letošní vládce Citroën C4 Picasso skončil pátý (75).

      

Scénic si oproti loňskému březnu polepšil o 24,8 %, registrace se tehdy zastavily na 101 exemplářích. VW Touran má o 179,3 % více (+52 aut), Skokanem roku je ale někdo jiný. Konkrétně Peugeot 5008 za +208% z 25, polepšil si tedy také o 52 kusů. Jeho prodej se sice rozjížděl, výsledek z března 2010 ale považujme za relevantní. Zbývá největší Picasso, ani to neztratilo, naopak získalo 11 aut (ze 64), tedy 17,2 %.

Titul Skokan roku jsme udělili, zbývá dodat, že třetím a posledním modelem, který poskočil o trojciferné číslo, je Opel Zafira (+133,3 %, z 15 na 35). Propadáky hledejme až od osmého místa níže a nijak dramatické: nelichotivým premiantem se stal již nevyráběný Citroën Xsara Picasso (-19 ze 47, tedy o 40,4 % méně).

Třída středních MPV, registrace na českém trhu v březnu 2011
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 3/2011 1-3/2011 3/2011 1-3/2011
1. Renault SCENIC 126 200 17,9% 13,8%
2. Chevrolet ORLANDO 85 127 12,1% 8,7%
3. Volkswagen TOURAN 81 130 11,5% 9,0%
4. Peugeot 5008 77 182 10,9% 12,5%
5. Citroën C4 PICASSO 75 201 10,6% 13,8%
6. Seat ALTEA 50 102 7,1% 7,0%
7. Peugeot 3008 48 111 6,8% 7,6%
8. Ford C-MAX 42 111 6,0% 7,6%
9. Opel ZAFIRA 35 73 5,0% 5,0%
10. Toyota VERSO 34 66 4,8% 4,5%
11. Citroën XSARA PICASSO 28 66 4,0% 4,5%
12. Mercedes-Benz B 15 49 2,1% 3,4%
13. Kia CARENS 6 20 0,9% 1,4%
14. Mazda 5 3 14 0,4% 1,0%
- CELKEM 705 1452 100,0% 100,0%

Celý trh od začátku roku posílil o 301 vozů, z 1.151 na 1.452, což znamená +26,2 %.

V pořadí od ledna vede těsně C4 Picasso (201 kusů, podíl 13,8 %). Scénic je díky březnovému vítězství druhý (200, stejný podíl) před Peugeotem 5008 se 182 (12,5 %). Minule jsme zveřejnili odhad o stabilní Top 5, ten ale vzal zasvé. Čtvrtý je Volkswagen Touran (130, 9 %) a pátou příčku okupuje ve třetím měsíci svého působení Chevy Orlando (127, 8,7 %). Nejlepší pětici musela kromě C-Maxu opustit také 3008 (oba shodně po 111 autech), Altea se propadla ze šestky na osmičku (102).

Největší Picasso je stále mírně v kladných číslech, dokonce se zlepšilo (+9,2 %, o 17 kusů více). Scénic oproti loňsku ztratil 20,6 % za -52 vozů, hrozivý pád o více než polovinu se mu tedy podařilo úspěšně eliminovat. Peugeot 5008 zatím relativně porovnatelný není, má navýšení skoro 470 %. Touran vykazuje slušných +75,7 % (+56 aut). Nikdo zatím nemá na Zafiru, její údaj činí +108,6 % (+38 z 35).

Podíly turbodieselů v březnové Top 5 vypadají následovně: konto Renaultu Scénic se rozrostlo o dalších 80 dCi (63,5 %). Chevy Orlando má 38 naftových vozů (z Top 5 nejnižších 44,7 %). Volkswagenů Touran TDI bylo celkem 55 (67,9 %), mimochodem, další čtyři spalovaly CNG. Peugeot 5008 skončil na 48 HDi, což znamená 62,3 % a konečně Citroënů C4 Picasso s obdobnými motory si Češi koupili 54 (u něj standardně vysokých 72 %),

Sharan kraluje, S-Max nestačí

Celkový objem trhu velkých vanů oproti březnu 2010 stoupl o 27 %. Získal 24 kusů, před rokem se jich prodalo 89, letos 113.

Nejúspěšnějším z desítky modelů aktuálního žebříčku byl Volkswagen Sharan s 38 novými vozy. Své vítězství si tak vzal zpět a vrátil únorovou porážku Fordu Galaxy. Ten je stříbrný (29). Slušné počty zaznamenala i Alhambra (14). Následují Chrysler Voyager (9) a dvojče S-Maxu Galaxy (7).

Vedoucí Sharan získal v meziročním srovnání vysokých 442,9 % (+31 aut ze sedmi). S-Max má jen mírný nárůst +7,4 % (o 2 více). Seat Alhambra měl loni 18 přírůstků, letos o 4 méně (-22,2 %). Voyager vykazuje druhý nejvyšší vzestup ze všech (125 % k dobru, +5 ze 4). Ford Galaxy hlásí naopak -46,2 % (-6 ze 13). Skokanem je tedy jasně Sharan, výsledek zde považujme za odpovídající, neboť registrace u jednotlivých modelů v tomto segmentu dosahují maximálně třicítky. Pozici propadáku obsadil Galaxy.

Třída velkých MPV, registrace na českém trhu v březnu 2011
- ¨ OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 3/2011 1-3/2011 3/2011 1-3/2011
1. Volkswagen SHARAN 38 73 33,6% 29,2%
2. Ford S-MAX 29 62 25,7% 24,8%
3. Seat ALHAMBRA 14 29 12,4% 11,6%
4. Chrysler VOYAGER 9 14 8,0% 5,6%
5. Ford GALAXY 7 20 6,2% 8,0%
6. Renault ESPACE 6 17 5,3% 6,8%
7. Mercedes-Benz R 5 25 4,4% 10,0%
8. Kia CARNIVAL 2 2 1,8% 0,8%
8. Peugeot 807 2 3 1,8% 1,2%
10. Citroën C8 1 4 0,9% 1,6%
- Ostatní modely 0 1 0,0% 0,4%
- CELKEM 113 250 100,0% 100,0%

Celkový objem trhu v největší třídě vanů za první čtvrtletí roku 2011 stoupl o 50,6 %, ze 166 na 250 vozů (+84).

Ve statistice od ledna je v čele Sharan, který své vedení posílil (73 aut, podíl 29,2 %). Druhý je S-Max (62, 24,8 %), ostatní již mají velkou ztrátu. Třetí je konkrétně Seat Alhambra (29, 11,6 %) a čtvrtý Mercedes-Benz R (25, 10 %), oba kohouti si prohodili místa. Páté pořadí patří Fordu Galaxy (20, 8 %). Desítku překročil ještě Espace (17) a Voyager (14).

Ve srovnání od začátku roku si Top 5 vede takto: Sharan získal 630 % (prodalo se jich o 63 více místo pouhých deseti). S-Max vyskočil o 26,5 % (+13), Alhambra o mírných 3,6 % (navýšení o jediný kus). Erko má vysokých +108,3 % (+13 z 12), Galaxy je zatím na -16,7 %. Jako jediný z první pětky si tedy pohoršil, a to o čtyři exempláře.

V březnu měl stoprocentní podíl vznětových motorů Seat Alhambra, také u Chrysleru Voyager bychom našli jen naftu. Volkswagen Sharan vykazuje 36 TDI (94,7 %), zbylé dva jsou v kolonce Ostatní. U Fordu S-Max činily vznětové motory 79,3 %, šest kusů z 29 poháněl zážehový agregát. U Galaxy je poměr 6 jednotek TDCi ku jedné spalující Natural, tedy 85,7 %.

Aleš Dragoun
Diskuze (3)
Avatar - Barrichello
9. 5. 2011 09:43
Doprodejový Voyager boduje
4 místo je solidní výsledek.
Bohužel už se doprodávají jen poslední kousky a tak do doby než přijde na trh pod zančkou Lancia halt přenechá místo konkurenci.
Avatar - rohYpnol
8. 5. 2011 11:50
CzechoslovaKIA powerplay
Když sečtu procenta ix20 a Vengy, tak se vcelku mocně dotahují Kia a Hyundai na místní zvyklost jménem Škoda. Opravdu povedené modely, které si tento úspěch zaslouží :yes:
Další pochavlu zaslouží Scenic. Velmi pěkně sestavené auto za bakšiš. Renault je dnes tak kvalitní a tak levný, jak nikdy dřív :yes:
Překvapením je Oralndo, ale nemyslím, že by to byl dlouhodobý trend. Zkrátka po představení se zalíbil pár zájemcům. Přesto určitě slušná čísla. kdo by to byl řel, že se bude prodávat líp než Touran :-O
7. 5. 2011 21:24
tabulka
celkom zaujimava pozicia orlanda. Neviem preco kupovat orlando namiesto cohokolvek z tabulky v danej triede.

Pri pohlade do tabulky je vidno, ze opel so svojim konceptom merivy zjavne neocaril kupujucich