Český trh MPV v 1.Q 2011: Peloton vedou Roomster, Scénic a Sharan

Český trh MPV v 1.Q 2011: Peloton vedou Roomster, Scénic a Sharan

 
 

České rodiny a české firmy začaly nakupovat vozy MPV. Trh rostl ve všech třech velikostních třídách.

Roomster náporu jihokorejské konkurence stále odolává. Ve střední kategorii se ovšem o slovo razantně přihlásil nový Chevrolet Orlando a mezi velkými našel dosud suverénní S-Max zdatného soupeře v novém Sharanu.

Roomster konkurenci odskočil

Celkové registrace mezi malými MPV stouply v porovnání s březnem 2010 ze 799 na 819 vozů, tedy o 2,9 %. Meziroční nárůst tak činí rovných 20 kusů.

Už už to vypadalo, že Kia Venga a zejména Hyundai ix20 domácí bestseller Roomster doženou. V březnu je ale všechno jinak. Čistě domácí zástupce má na kontě 385 aut, čímž nejbližšího pronásledovatele porazil o více než dvě stovky. Nutno dodat, že z tohoto počtu bylo 53 užitkových, dodávkový Praktik SDA samostatně nevede. Ale i tak je náskok výrazný. Stříbrný Hyundai ix20 zaznamenal totiž jen 169 registrací, Venga pak skončila na čísle 133. Čtvrté místo obsadil Citroën C3 Picasso se 44 kusy, pátý Opel Meriva si připsal o vůz méně (43). Mezi těmito dvěma modely zuří bitva na ostří nože.

Jake.auto.cz: Škoda Roomster (přehled testů a dalších článků)

Jake.auto.cz: Hyundai ix20 (přehled testů a dalších článků)

Jake.auto.cz: Kia Venga (přehled testů a dalších článků)

Jake.auto.cz: Citroën C3 Picasso (přehled testů a dalších článků)

Jake.auto.cz: Opel Meriva (přehled testů a dalších článků)

Z pětice nejlepších jsou porovnatelní čtyři soupeři. Roomster si oproti březnu 2010 polepšil o zanedbatelný jeden exemplář (0,3 %), loni se jich prodalo 384. Venga má také kladné znaménko a za ním o něco větší hodnotu než lídr žebříčku (+7,3 %, +9 ze 124). Citroën C3 Picasso je na tom úplně jinak a mnohem hůře: vykazuje -36,2 %, před rokem jich bylo zaregistrováno 69 (letos -25). Citroën C3 Picasso ztratil dokonce přes polovinu! Na kusy to znamená -46, přesný procentní údaj činí -51,7 %.

Skokanem roku je Venga, kromě také již zmíněného Roomsteru najdeme v aktuálním žebříčku již jen samé pády. Nissan Note sice ztratil také skoro polovinu loňských počtů, na C3 Picasso ale nemá ani on.

Třída malých MPV, registrace na českém trhu v březnu 2011
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období3/20111-3/20113/20111-3/2011
1.Škoda ROOMSTER38571747,0%40,3%
2.Hyundai ix2016944620,6%25,1%
3.Kia VENGA13330716,2%17,2%
4.Citroën C3 PICASSO441015,4%5,7%
5.Opel MERIVA431025,3%5,7%
6.Nissan NOTE19442,3%2,5%
7.Mercedes-Benz A18392,2%2,2%
8.Renault MODUS8211,0%1,2%
-Ostatní modely030,0%0,2%
-CELKEM8191780100,0%100,0%

Meziroční registrace od ledna 2011 jsou v kladných číslech, nárůst činí +14,4 %, trh stoupl z 1.556 na 1.780 aut (+224).

V celkovém pořadí vede Roomster se 717 vozy a podílem 40,3 %, oproti předchozím statistikám si tedy polepšil skoro o 6 %. Hyundai ix20 je druhý (446, 25,1 %), bronzová Venga má 307 a 17,2 %. Bitvu o čtvrtou příčku svádějí Opel Meriva (102 aut) a Citroën C3 Picasso (101). Rozdíl mezi nimi je tedy opravdu minimální a nedarují si ani jednu registraci, svorně mají podíl 5,7 %.

Počty Roomsteru se meziročně propadly o 15,8 % (-135 kusů). Navýšení Vengy kleslo do rozumných čísel: +68,7 % a +125 aut, bude se ale s největší pravděpodobností postupně snižovat i dále. Meriva zaznamenala velký pád, který činí již 42,7 % (o 76 méně). Malé Picasso je na tom o 26,3 % hůře než loni, ztratilo 36 registrací.

Vznětové motory u nejúspěšnějšího minivanu činily v březnu jen 4,2 % celkového počtu (16 vozů). Naftových ix-dvacítek se prodalo dvanáct (7,1 %), Kia Venga má na kontě 10 aut, podíl turbodieselů tedy dosáhl o něco vyšších 7,5 %. Ostatní zástupci této kategorie měli opravdu zanedbatelné počty, takže je zmiňovat nebudeme.

Návrat Scénicu, Orlando a Touran na stupních vítězů

Trh ve vyšším segmentu empévéček meziročně razantně stoupl, polepšil si o 47,8 %, ze 477 na 705 kusů (+228). Není divu, plná šestice modelů má za březen 50 a více registrací, což rozhodně není obvyklé.

Nadvláda francouzských vozů dostává trhliny, ale... na první místo se vrátil Scénic! Pro třetí generaci evropského průkopníka kompaktních minivanů se rozhodlo 126 zákazníků. Na druhém místě najdeme nováčka Chevrolet Orlando (85) a třetí je nedávno modernizovaný Touran (81). První Peugeot, větší 5008, je až čtvrtý (77) a dosavadní letošní vládce Citroën C4 Picasso skončil pátý (75).       

Jake.auto.cz: Renault Scénic (přehled testů a dalších článků)

Jake.auto.cz: Chevrolet Orlando (přehled testů a dalších článků)

Jake.auto.cz VW Touran (všechny testy a další články)

Jake.auto.cz: Peugeot 5008 (přehled testů a dalších článků)

Jake.auto.cz: Citroën C4 Picasso (přehled testů a dalších článků)

Jake.auto.cz: Ford C-Max (přehled testů a dalších článků)

Scénic si oproti loňskému březnu polepšil o 24,8 %, registrace se tehdy zastavily na 101 exemplářích. VW Touran má o 179,3 % více (+52 aut), Skokanem roku je ale někdo jiný. Konkrétně Peugeot 5008 za +208% z 25, polepšil si tedy také o 52 kusů. Jeho prodej se sice rozjížděl, výsledek z března 2010 ale považujme za relevantní. Zbývá největší Picasso, ani to neztratilo, naopak získalo 11 aut (ze 64), tedy 17,2 %.

Titul Skokan roku jsme udělili, zbývá dodat, že třetím a posledním modelem, který poskočil o trojciferné číslo, je Opel Zafira (+133,3 %, z 15 na 35). Propadáky hledejme až od osmého místa níže a nijak dramatické: nelichotivým premiantem se stal již nevyráběný Citroën Xsara Picasso (-19 ze 47, tedy o 40,4 % méně).

Třída středních MPV, registrace na českém trhu v březnu 2011
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období3/20111-3/20113/20111-3/2011
1.Renault SCENIC12620017,9%13,8%
2.Chevrolet ORLANDO8512712,1%8,7%
3.Volkswagen TOURAN8113011,5%9,0%
4.Peugeot 50087718210,9%12,5%
5.Citroën C4 PICASSO7520110,6%13,8%
6.Seat ALTEA501027,1%7,0%
7.Peugeot 3008481116,8%7,6%
8.Ford C-MAX421116,0%7,6%
9.Opel ZAFIRA35735,0%5,0%
10.Toyota VERSO34664,8%4,5%
11.Citroën XSARA PICASSO28664,0%4,5%
12.Mercedes-Benz B15492,1%3,4%
13.Kia CARENS6200,9%1,4%
14.Mazda 53140,4%1,0%
-CELKEM7051452100,0%100,0%

Celý trh od začátku roku posílil o 301 vozů, z 1.151 na 1.452, což znamená +26,2 %.

V pořadí od ledna vede těsně C4 Picasso (201 kusů, podíl 13,8 %). Scénic je díky březnovému vítězství druhý (200, stejný podíl) před Peugeotem 5008 se 182 (12,5 %). Minule jsme zveřejnili odhad o stabilní Top 5, ten ale vzal zasvé. Čtvrtý je Volkswagen Touran (130, 9 %) a pátou příčku okupuje ve třetím měsíci svého působení Chevy Orlando (127, 8,7 %). Nejlepší pětici musela kromě C-Maxu opustit také 3008 (oba shodně po 111 autech), Altea se propadla ze šestky na osmičku (102).

Největší Picasso je stále mírně v kladných číslech, dokonce se zlepšilo (+9,2 %, o 17 kusů více). Scénic oproti loňsku ztratil 20,6 % za -52 vozů, hrozivý pád o více než polovinu se mu tedy podařilo úspěšně eliminovat. Peugeot 5008 zatím relativně porovnatelný není, má navýšení skoro 470 %. Touran vykazuje slušných +75,7 % (+56 aut). Nikdo zatím nemá na Zafiru, její údaj činí +108,6 % (+38 z 35).

Podíly turbodieselů v březnové Top 5 vypadají následovně: konto Renaultu Scénic se rozrostlo o dalších 80 dCi (63,5 %). Chevy Orlando má 38 naftových vozů (z Top 5 nejnižších 44,7 %). Volkswagenů Touran TDI bylo celkem 55 (67,9 %), mimochodem, další čtyři spalovaly CNG. Peugeot 5008 skončil na 48 HDi, což znamená 62,3 % a konečně Citroënů C4 Picasso s obdobnými motory si Češi koupili 54 (u něj standardně vysokých 72 %),

Sharan kraluje, S-Max nestačí

Celkový objem trhu velkých vanů oproti březnu 2010 stoupl o 27 %. Získal 24 kusů, před rokem se jich prodalo 89, letos 113.

Nejúspěšnějším z desítky modelů aktuálního žebříčku byl Volkswagen Sharan s 38 novými vozy. Své vítězství si tak vzal zpět a vrátil únorovou porážku Fordu Galaxy. Ten je stříbrný (29). Slušné počty zaznamenala i Alhambra (14). Následují Chrysler Voyager (9) a dvojče S-Maxu Galaxy (7).

Vedoucí Sharan získal v meziročním srovnání vysokých 442,9 % (+31 aut ze sedmi). S-Max má jen mírný nárůst +7,4 % (o 2 více). Seat Alhambra měl loni 18 přírůstků, letos o 4 méně (-22,2 %). Voyager vykazuje druhý nejvyšší vzestup ze všech (125 % k dobru, +5 ze 4). Ford Galaxy hlásí naopak -46,2 % (-6 ze 13). Skokanem je tedy jasně Sharan, výsledek zde považujme za odpovídající, neboť registrace u jednotlivých modelů v tomto segmentu dosahují maximálně třicítky. Pozici propadáku obsadil Galaxy.

Třída velkých MPV, registrace na českém trhu v březnu 2011
-¨OA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období3/20111-3/20113/20111-3/2011
1.Volkswagen SHARAN387333,6%29,2%
2.Ford S-MAX296225,7%24,8%
3.Seat ALHAMBRA142912,4%11,6%
4.Chrysler VOYAGER9148,0%5,6%
5.Ford GALAXY7206,2%8,0%
6.Renault ESPACE6175,3%6,8%
7.Mercedes-Benz R5254,4%10,0%
8.Kia CARNIVAL221,8%0,8%
8.Peugeot 807231,8%1,2%
10.Citroën C8140,9%1,6%
-Ostatní modely010,0%0,4%
-CELKEM113250100,0%100,0%

Celkový objem trhu v největší třídě vanů za první čtvrtletí roku 2011 stoupl o 50,6 %, ze 166 na 250 vozů (+84).

Ve statistice od ledna je v čele Sharan, který své vedení posílil (73 aut, podíl 29,2 %). Druhý je S-Max (62, 24,8 %), ostatní již mají velkou ztrátu. Třetí je konkrétně Seat Alhambra (29, 11,6 %) a čtvrtý Mercedes-Benz R (25, 10 %), oba kohouti si prohodili místa. Páté pořadí patří Fordu Galaxy (20, 8 %). Desítku překročil ještě Espace (17) a Voyager (14).

Jake.auto.cz: VW Sharan (přehled testů a dalších článků)

Jake.auto.cz: Ford S-Max (přehled testů a dalších článků)

Jake.auto.cz: SEAT Alhambra (přehled testů a dalších článků)

Ve srovnání od začátku roku si Top 5 vede takto: Sharan získal 630 % (prodalo se jich o 63 více místo pouhých deseti). S-Max vyskočil o 26,5 % (+13), Alhambra o mírných 3,6 % (navýšení o jediný kus). Erko má vysokých +108,3 % (+13 z 12), Galaxy je zatím na -16,7 %. Jako jediný z první pětky si tedy pohoršil, a to o čtyři exempláře.

V březnu měl stoprocentní podíl vznětových motorů Seat Alhambra, také u Chrysleru Voyager bychom našli jen naftu. Volkswagen Sharan vykazuje 36 TDI (94,7 %), zbylé dva jsou v kolonce Ostatní. U Fordu S-Max činily vznětové motory 79,3 %, šest kusů z 29 poháněl zážehový agregát. U Galaxy je poměr 6 jednotek TDCi ku jedné spalující Natural, tedy 85,7 %.

Spolupracujeme s TipCars.com
Počet podílových fondů roste. Soustředí se především na bohaté Počet podílových fondů roste. Soustředí se především na bohaté

Cílovou skupinou správců majetku jsou letos především…

Češi otevřou v Tanzanii polikliniku, provoz zahájí v srpnu Češi otevřou v Tanzanii polikliniku, provoz zahájí v srpnu

Poliklinika pro střední a vyšší vrstvy se stala jednou…

Polskému majiteli Unipetrolu PKN Orlen klesl čtvrtletní zisk Polskému majiteli Unipetrolu PKN Orlen klesl čtvrtletní zisk

Čistý zisk největší polské rafinérské společnosti PKN…

Dlouholetý šéf azylové a migrační politiky Tomáš Haišman končí ve funkci, bude diplomatem Dlouholetý šéf azylové a migrační politiky Tomáš Haišman končí ve funkci, bude diplomatem

Vysoký úředník ministerstva vnitra Tomáš Haišman, který…

 
Zdroj: Data SDA

Štítky Český trh Statistiky MPV

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Česká armáda používá již tři tisíce Tatrovek. Letos získá dalších 112 Česká armáda používá již tři tisíce Tatrovek. Letos získá dalších 112

Poslední várka vozidel z Kopřivnice bude armádě sloužit…

 





 
Alfa Romeo Stelvio 2.2 Diesel Q4 vs. Mercedes-Benz GLC 250 d 4Matic – Nečekaná shoda

Alfa Romeo Stelvio 2.2 Diesel Q4 vs. Mercedes-Benz GLC 250 d 4Matic – Nečekaná shoda

Dnes 08:00

Dvě SUV, jedno elegantnější než druhé. Obě sázejí na efekt a obě mají plnit roli sportovní alternativy v této dnes tolik oblíbené třídě. Co mají stejné a čím se naopak liší? A co se ukrývá pod číslem 2143?




Blesk.cz

Turisté „mizí“ v Brdech, zraněného cyklistu hledali hodiny. Chybí značení cest

Turisté „mizí“ v Brdech, zraněného cyklistu hledali…

Cyklista (65) utrpěl v úterý v brdských lesích vážná zranění. Jel po jedné z lesních cest, pravděpodobně přepadl…

Počasí s Honsovou: Tropy podusí Česko i o víkendu. Pak přijdou hromy a blesky

Počasí s Honsovou: Tropy podusí Česko i o víkendu.…

O víkendu se vyšplhají teploty na 30 °C. Počítat ale musíme i s bouřkami, které budou v některých částech…

 

iSport.cz

Invaze z ciziny do fotbalové ligy. Velké téma v pátečním Sport Magazínu

Invaze z ciziny do fotbalové ligy. Velké téma v…

Italský trenér se svým početným mezinárodním štábem na Letné, kam se postupně sletěly drahé posily z Izraele,…

Jak si vedly posily Sparty? Velká voda Plavšič, Kaya nepřesvědčil

Jak si vedly posily Sparty? Velká voda Plavšič, Kaya…

Sparta do generálky proti Vitesse (1:1) nasadila šest nových posil včetně debutanta Semiha Kayi. Jak si v…

 

Reflex.cz

Zpěvák kapely Linkin Park spáchal sebevraždu

Zpěvák kapely Linkin Park spáchal sebevraždu

Zpěvák kapely Linkin Park Chester Bennington zemřel v pouhých 41 letech. V den narozenin svého kamaráda z kapely…

Neopakovatelná atmosféra ostravského festivalu zachycená objektivem Martina Straky

Neopakovatelná atmosféra ostravského festivalu…

Druhý den festivalu Colours of Ostrava byl plný zvučných jmen a desetitisíce lidí se i ve čtvrtek vlnily…