Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Shell představuje městské auto, nabízí nižší spotřebu než hybridy

David Bureš
Diskuze (3)
Velká část automobilek věří, že budoucnost je v elektrických automobilech. Shell ale stále věří svému výrobku, fosilnímu palivu.

Petrolejářská firma Shell loni oznámila, že ve spolupráci se světoznámým konstruktérem Gordonem Murrayem hodlá vyvinout úsporné městské vozítko. Rok se s rokem sešel a miniauto od Shellu je na světě. Výsledkem je kompletně přepracovaný koncept T25, který společnost Gordona Murraye představila v roce 2010.

Nové vozítko má dokazovat, že fosilní palivo má světu stále co říci a že i spalovací motor není na konci svých sil a může být dále vylepšen pro snížení spotřeby paliva. Aby byla úspora o to výraznější, dostalo autíčko také lehkou konstrukci.

Spotřeba představeného Projektu M tudíž byla testována za různých podmínek, při plynulé jízdě i při jízdě v městském provozu. Při testování se mimo jiné přišlo na to, že v rámci normovaného evropského cyklu vozítko dosáhlo o 28 % nižší spotřeby než typický městský vůz se zážehovým motorem a dokonce o 32 % nižší spotřeby než auto s hybridním pohonem.

Dosaženou hodnotu kombinované spotřeby ale Shell bohužel nezveřejnil. Když ale Projekt M srovnáme třeba s Toyotou Yaris Hybrid, jež dosahuje kombinované spotřeby 3,3 l/100 km, naznačovalo by to supernízké číslo 2,24 l/100 km. Společnost pouze tvrdí, že při stálé rychlosti 70 km/h auto potřebuje jen 2,64 l/100 km.

Podle Shellu navíc nezávislé testy dokázaly, že Projekt M ve srovnání s typickým dnešním městským vozem během celého životního cyklu přinesl 34% snížení ve využití primární energie. Na výrobu a provoz konceptu by bylo potřeba přibližně o polovinu méně energie než u typického malého rodinného vozu a o 69 % méně energie než u typického SUV.

O pohon vozítka se stará tříválec o objemu 660 cm3 navržený motorovým specialistou Osamem Gotou, který disponuje výkonem 33 kW a točivým momentem 64 N.m. Jednotka s variabilním časováním ventilů a čtyřmi ventily na válec spolupracuje s pětistupňovou sekvenční převodovkou. Shell dodalo speciální motorový olej vycházející z produktu Shell Helix Ultra s technologií PurePlus, který se chlubí nízkým třením.

Skromné parametry znamenají, že Projekt M zrychlí z 0-100 km/h za dlouhých 15,8 sekundy, maximální rychlost je omezena na 145 km/h. Třímístné autíčko Shellu je dlouhé jen 2,5 metru, široké 1,35 metru a vysoké 1,6 metru. Díky lehké konstrukci navržené Gordonem Murrayem Projekt M váží pouze 550 kilogramů. Základem autíčka je ocelový trubkový rám a kompozitová podlaha. Na karoserii byla použita recyklovaná uhlíková vlákna, což výrobu zlevnilo, navíc to auto po skončení životnosti umožňuje opět zrecyklovat.

„Tento projekt ukazuje, že když využijeme nejlepší současné technologie, včetně nejnovějších znalostí o mazivech, mohli bychom výrazně ovlivnit využívání energií a snížit emise CO2,“ říká k dosaženým výsledkům Mark Gainsborough, výkonný viceprezident divize Shell Lubricants, která za projektem stála. Shell nepočítá se sériovou výrobu Projektu M, zjištěné poznatky však chce nabídnout konstruktérům motorů, automobilkám a dalším odborníkům napříč automobilovým sektorem.

David Bureš
Diskuze (3)
24. 4. 2016 12:40
Re: Ufff
oni si podsebou vetev rezou jinak a davno, tam kde nektere petrolearske firmy davno investuji jinde nez do ropy a ropnych odvetvich, tak Shell ktrecovite jde ve stopach uhlobaronu v USA, aneb utraci miliardy dokud je jeste maji za podobne nesmysly

moje prognoza, do 20 let bude Mušle jen vzpominkou a druhoradou firmou co bude rada ze zije
Avatar - rokyta.p
24. 4. 2016 03:21
Re: Ufff
Kozel zahradníkem, petrolejářská společnost, zvláště tak fikaná jako Shell nebude mít zájem na tom abys měl dobré úsporné auto, nebudou si pod sebou podřezávat větev ;-)
Avatar - Blue Sun
23. 4. 2016 19:59
Ufff
Cena v běžné produkci asi tak na úrovni toho Yarisu, komfort a bezpečnost o tři kategorie pod ním. To není moc dobrá spalovací vizitka.