Siemens VDO: elektronické klínové brzdy sériově už v roce 2010

Siemens VDO: elektronické klínové brzdy sériově už v roce 2010

 
 

Siemens VDO představil v roce 2005 systém elektronické klínové brzdy, který je funkcí naprosto odlišný od brzdy hydraulické. Letošní zimní testy dokázaly mnohem větší účinnost, menší reakční časy a tím i kratší brzdné dráhy oproti hydraulickým brzdám.

Systém elektronické klínové brzdy (EWB – Electronic Wedge Brake) je založen na poměrně staré „technologii“ klínových brzd známých ještě z dob kočárů a povozů či prvních vozů z 19. století, kdy na samotné kolo či kotouč tlačil jednoduchý klín. Inženýři ze Siemens VDO tento základní princip využili a přenesli ho do podoby využívající nejmodernější technologie. Dřevěné klíny nahradily klíny ocelové, které jsou vtlačovány mezi třmen a brzdové destičky. Tímto účinkem na kotouč pak redukují rychlost.

K ovládání klínových prvků slouží rychlé krokové elektromotorky, které vytočí osu působící na zvlněnou desku a posunou ji. Naproti ní je umístěna stejně zvlněná deska. Mezi oběma deskami jsou malé válečky, které při posunu vyvolaném otočením osy motorku zvětšují rozteč mezi oběma zvlněnými deskami. Tak vznikne síla potřebná ke styku brzdové destičky s kotoučem. Celá soustava navíc využívá samotnou rotaci kotouče v prospěch zvětšení sil. Klín je totiž pohybem kotouče po pohybu motorku vtlačován mezi brzdovou destičku a třmen a není zapotřebí dalšího silového působení ze strany motorku. V praxi to znamená jediné: čím rychleji vůz jede, tím silněji bude klín vtahován a bude disponovat větším brzdným účinkem!

Velkou výhodou tohoto systému je konstrukční jednoduchost a nenáročnost. Celá soustava má méně prvků, je mnohem lehčí (i o více jak 15 kg), navíc odpadávají starosti s brzdovou kapalinou a vůbec celým hydraulickým vedením a na funkci krokových elektromotorků stačí klasický 12V systém vozu. Ovšem tou největší výhodou je rychlost klínové brzdy – v porovnání s hydraulikou je až dvakrát rychlejší. Stejně tak i systém ABS pracuje mnohem rychleji. Funkci a časování totiž obstarávají procesory, které jsou pro každý motorek samostatné a jemně snímají pozice brzdového pedálu. Systém pak výrazně snižuje reakční rychlost soustavy a zkracuje brzdnou dráhu za všech povrchových podmínek. Použité procesory lze navíc jednoduše naprogramovat – funkce motorků může být přizpůsobena automobilu či dokonce řidiči na míru. Ani napojení parkovací brzdy na celý systém není v tuto chvíli zásadním problémem.

Testy vyšší účinnost potvrzují

Siemens VDO své nové klínové brzdy již testuje. Dosavadní výsledky z testování v zimním prostředí vykazují až 15% zkrácení reakční doby soustavy oproti tradičním hydraulickým brzdám. Vůz vybavený klasickými brzdami, zimními pneumatikami a systémem ABS potřeboval k úplnému zastavení z rychlosti 80 km/h brzdnou dráhu dlouhou 75 m. Stejný vůz se stejnými parametry, ovšem už vybaven klínovými brzdami potřeboval brzdnou dráhu jen 64,5 m. Ve chvíli, kdy se vůz vybavený klínovými brzdami zcela zastavil, se vůz s hydraulickými brzdami pohyboval pořád ještě rychlostí 30 km/h. Toto zajímavé srovnání jasně hraje do karet klínovému systému, a to již v době, kdy stojí tato technologie teprve u počátků většího rozšíření. V budoucnu tedy můžeme očekávat ještě lepší brzdný účinek. Další vývoj se bude zaměřovat vedle zvyšování účinnosti, na miniaturizaci a modularitu. Sériové výroby a nasazení elektronických klínových brzd do běžných automobilů se prý máme dočkat už v roce 2010.
Spolupracujeme s TipCars.com
Ministerstvo zahraničí USA souhlasí s prodejem vrtulníků české armádě Ministerstvo zahraničí USA souhlasí s prodejem vrtulníků české armádě

Ministerstvo zahraničí Spojených států vyslovilo souhlas…

Fintechový Revolut posiluje v Česku byznys, chce zdvojnásobit počet klientů Fintechový Revolut posiluje v Česku byznys, chce zdvojnásobit počet klientů

Britský hráč hodlá do konce roku zdvojnásobit počet svých…

Tesla bude vyrábět v Číně, jako první automobilka bude mít závod ve výlučném vlastnictví Tesla bude vyrábět v Číně, jako první automobilka bude mít závod ve výlučném vlastnictví

Americký výrobce elektromobilů Tesla bude vyrábět v Číně,…

 

Štítky Siemens Testy

 

Přidat názorDiskuse: Siemens VDO: elektronické klínové brzdy…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
7 dostupných zajímavých kupé. Před pěti lety byla k mání, dnes už ne 7 dostupných zajímavých kupé. Před pěti lety byla k mání, dnes už ne

Crossovery, velká i malá SUV. To je oblast, na které se…

Mercedes-Benz vypustil do světa nový trailer na třídu X. V Česku se už prodává Mercedes-Benz vypustil do světa nový trailer na třídu X. V Česku se už prodává

V novém klipu od Mercedesu na třídu X si kromě jí samotné…

 





 
Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Včera

S rostoucí nabídkou je pro výrobce stále těžší vymýšlet názvy svých aut. Z toho důvodu najímají různé specialisty nebo zakládají speciální oddělení zaměřená na tuto problematiku.




Blesk.cz

Sexy doktor (28) cestuje po světě a zážitky z cest sdílí na internetu: Své vypracované tělo ukázal i v Praze

Sexy doktor (28) cestuje po světě a zážitky z cest…

Matt Olesiak (28) je nejen úspěšný doktor, ale také miláček internetu. Matt, který pochází z Varšavy, ale…

Pod šéfem finanční správy se viklá židle: Zaorálek chce jeho konec, má vysvětlit „popravy“

Pod šéfem finanční správy se viklá židle: Zaorálek…

Šéf finanční správy Martin Janeček a náměstkyně ministra financí Alena Schillerová budou na zasedání vlády 6.…

 

iSport.cz

Elitní český dráhař o ježdění v Japonsku: Džungle! Sebrali mi telefon

Elitní český dráhař o ježdění v Japonsku: Džungle!…

Dráhovému cyklistovi Tomáši Bábkovi obhajoba titulu mistra Evropy v keirinu nevyšla. Na šampionátu v Berlíně…

Zamořeno zámořím. Levní hráči z Kanady tu kazí ceny, tvrdí Ihnačák

Zamořeno zámořím. Levní hráči z Kanady tu kazí ceny,…

Evropu má procestovanou. A nepotřebuje k tomu cestovky, Brian Ihnačák (32) se zaměřením na ofenzivní hokejovou…

 

Reflex.cz

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

Začíná to vypadat, že sestavování nové vládní koalice není tentokrát až tak důležité jako po jiných volbách.…

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí, ale často volí zcela iracionálně. Smiřme se s tím

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí,…

Řečeno s klasikem – Volby dopadly tak, jak dopadly, jelikož lidé volili tak, jak volili. Ano, autorem…