14.10. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Šílený rotační motor: Wankel s objemem 11,6 litru, který spaluje skoro všechno!

 

Rotační motory dle návrhu Felixe Wankela si obyčejně spojujeme s automobilkou Mazda. Jenže tenhle má ze dvou rotorů objem 11,6 litru a umí spalovat skoro vše. Kde jej se vzal a co pohání?

Rotační motory typu Wankel nevyráběla v minulosti pouze japonská Mazda či ještě dříve již zaniklá automobilka NSU, kdysi součást skupiny Auto Union. Po pádu NSU se začala vývojem těchto jednotek zabývat celá řada firem, neboť je lákala relativně jednoduchá konstrukce s menším množstvím částí v porovnání s pístovým motorem. Proč převádět posuvný pohyb na rotační, když se může motor točit od začátku? Dále je předností fakt, že všechny čtyři fáze pracovního cyklu proběhnou za jednu otáčku rotoru, nikoliv dvě, jak je tomu u čtyřdobého pístového motoru.

Jenže rotační motor Wankel má i nevýhody, které z dnešního pohledu zdá se převládají. Je to zejména nižší účinnost a dále vysoká spotřeba paliva a s ní související množství škodlivých emisí ve výfukových plynech. Oboje je oblast, dnes hojně sledovaná. S emisemi tady souvisí také takzvaná řízená spotřeba oleje. Spalováním motorového oleje obecně vzrůstá podíl uhlovodíků, které jsou karcinogenní.

Tohle do auta nedáte

Jednou ze společností, která se těmito motory zabývala ještě v nedávné době, je americká firma Rotary Power International (RPI), patřící dnes pod Barger Tech Ltd. V roce 2001 představila řadu přeplňovaných dvou, čtyř a šesti rotačních agregátů z řady SCORE 580 s relativně nízkými otáčkami, vysokotlakým přímým vstřikováním paliva. To zahrnovalo velmi širokou škálu od automobilového benzinu přes letecký petrolej až po motorovou naftu. Důvodem je jedna z vlastností těchto agregátů, a sice fakt, že u nich nebývá obecně dosahován tak vysoký kompresní poměr, byť ten je v tomto případě ovlivněn dynamicky přeplňováním. Agregáty samozřejmě nebyly určeny pro pohon osobních automobilů, ale lodí, případně různých strojů.

Wankel slaví dvě výročí. Připomeňte si to nejzajímavější z jeho historie!

Kromě uvedené řady probíhal u RPI také vývoj těchto netypických motorů. Během té doby vznikl agregát, nad jehož parametry, stejně jako rozměry, se dodnes tají dech. Na rozdíl od sériové řady SCORE 580 měl tento motor označovaný jako 350-2 NG Specs2 výhradně pouze dva rotory o objemu 11,6 litru a v plánu byla jak nepřeplňovaná verze tak i přeplňovaná verze turbodmychadlem. U prvně jmenované výrobce sliboval maximální výkon 750 koní (551 kW), s turbodmychadlem se zvýšil na dvojnásobných 1500 koní (1103 kW). RPI dále udávalo maximální otáčky 3600 za minutu, hmotnost motoru 860 kg (psáno bylo 1895 liber).

Podobně jako u výše uvedené řady udával výrobce možnost spalovat naprostou většinu známých kapalinových a plynových paliv. Od Benzinu přes LPG a CNG až po Ethanol, Kerosen či Jet A1. Motor byl vyvíjen v průběhu 90. let a do výroby se nakonec nikdy nedostal.

Spolupracujeme s TipCars.com
Bankou roku je Česká spořitelna Bankou roku je Česká spořitelna

Hlavní cenu Banka roku 2018 hlasováním poroty získala…

Válka o klon bitcoinu již stála znepřátelené frakce miliony dolarů Válka o klon bitcoinu již stála znepřátelené frakce miliony dolarů

Spory o směřování virtuální měny bitcoin cash vycházejí…

Martin Tuček bude novým finančním ředitelem firmy Residomo Martin Tuček bude novým finančním ředitelem firmy Residomo

Finančním ředitelem firmy Residomo (dříve RPG Byty) se…

 

Štítky Technika

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Jeremy Clarkson otevřeně: Co si myslí o elektroautech? A co řekl o natáčení? Jeremy Clarkson otevřeně: Co si myslí o elektroautech? A co řekl o natáčení?

Premiéra třetí řady motoristického pořadu The Grand Tour…

Vedení FCA si sype popel na hlavu. Přiznává, že se v Maserati chybovalo Vedení FCA si sype popel na hlavu. Přiznává, že se v Maserati chybovalo

Nejnovější šéf koncernu FCA uvedl, že některé dřívější…

 





 
Tohle podivné Bentley je na prodej. Jeho základ byste jen těžko odhadovali

Tohle podivné Bentley je na prodej. Jeho základ byste jen těžko odhadovali

Dnes 18:49

Nabízené červené kupé se znaky Bentley postavila karosárna Hooper & Company. Jeho základem byl luxusní sedan Turbo R.




Blesk.cz

Epicentrum: Ustojí Andrej Babiš jako premiér údajný únos syna?

Epicentrum: Ustojí Andrej Babiš jako premiér údajný…

Přežije Andrej Babiš v roli premiéra? Kdo selhal ve vyšetřování údajného únosu jeho syna na Krym? Hosty dnešního…

„Jsme odsouzeni k tomu tam zůstat,“ tvrdí o Afghánistánu Zeman. Českou misi by posílil

„Jsme odsouzeni k tomu tam zůstat,“ tvrdí o…

Prezident Miloš Zeman se vyslovil pro posílení české vojenské přítomnosti v Afghánistánu. V asijské zemi se…

 

iSport.cz

Gulaš řídil postup Plzně: 4+1! Moc mě láká Ligu mistrů vyhrát, řekl

Gulaš řídil postup Plzně: 4+1! Moc mě láká Ligu…

Tahle soutěž je jim prostě souzená. Hokejová Plzeň suverénně zvládla i druhé osmifinále v rámci Ligy mistrů,…

Van Dijk hrdinou díky papírku, pak dojal svět: Proč objímal sudího?

Van Dijk hrdinou díky papírku, pak dojal svět: Proč…

Takovou scénu na fotbale jen tak neuvidíte. Nizozemec Virgil van Dijk v Lize národů v Německu vyrovnal v závěru…

 

Reflex.cz

Karel Steigerwald: Miloš Zeman, úspěšný Číňan

Karel Steigerwald: Miloš Zeman, úspěšný Číňan

Díky čínským aktivitám prezidenta, jejichž podstatou je hlavně poklonkování, vzrostla česko-čínská obchodní…

Hrozí další útok? Islamistické skupiny v Evropě jsou pro bezpečnostní orgány těžší práce než bývali sovětští agenti

Hrozí další útok? Islamistické skupiny v Evropě jsou…

Jsou to již tři roky, kdy ve Francii provedlo komando islamistů rozsáhlé koordinované útoky, při kterých zemřelo…