14.10. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Šílený rotační motor: Wankel s objemem 11,6 litru, který spaluje skoro všechno!

 

Rotační motory dle návrhu Felixe Wankela si obyčejně spojujeme s automobilkou Mazda. Jenže tenhle má ze dvou rotorů objem 11,6 litru a umí spalovat skoro vše. Kde jej se vzal a co pohání?

Rotační motory typu Wankel nevyráběla v minulosti pouze japonská Mazda či ještě dříve již zaniklá automobilka NSU, kdysi součást skupiny Auto Union. Po pádu NSU se začala vývojem těchto jednotek zabývat celá řada firem, neboť je lákala relativně jednoduchá konstrukce s menším množstvím částí v porovnání s pístovým motorem. Proč převádět posuvný pohyb na rotační, když se může motor točit od začátku? Dále je předností fakt, že všechny čtyři fáze pracovního cyklu proběhnou za jednu otáčku rotoru, nikoliv dvě, jak je tomu u čtyřdobého pístového motoru.

Jenže rotační motor Wankel má i nevýhody, které z dnešního pohledu zdá se převládají. Je to zejména nižší účinnost a dále vysoká spotřeba paliva a s ní související množství škodlivých emisí ve výfukových plynech. Oboje je oblast, dnes hojně sledovaná. S emisemi tady souvisí také takzvaná řízená spotřeba oleje. Spalováním motorového oleje obecně vzrůstá podíl uhlovodíků, které jsou karcinogenní.

Tohle do auta nedáte

Jednou ze společností, která se těmito motory zabývala ještě v nedávné době, je americká firma Rotary Power International (RPI), patřící dnes pod Barger Tech Ltd. V roce 2001 představila řadu přeplňovaných dvou, čtyř a šesti rotačních agregátů z řady SCORE 580 s relativně nízkými otáčkami, vysokotlakým přímým vstřikováním paliva. To zahrnovalo velmi širokou škálu od automobilového benzinu přes letecký petrolej až po motorovou naftu. Důvodem je jedna z vlastností těchto agregátů, a sice fakt, že u nich nebývá obecně dosahován tak vysoký kompresní poměr, byť ten je v tomto případě ovlivněn dynamicky přeplňováním. Agregáty samozřejmě nebyly určeny pro pohon osobních automobilů, ale lodí, případně různých strojů.

Wankel slaví dvě výročí. Připomeňte si to nejzajímavější z jeho historie!

Kromě uvedené řady probíhal u RPI také vývoj těchto netypických motorů. Během té doby vznikl agregát, nad jehož parametry, stejně jako rozměry, se dodnes tají dech. Na rozdíl od sériové řady SCORE 580 měl tento motor označovaný jako 350-2 NG Specs2 výhradně pouze dva rotory o objemu 11,6 litru a v plánu byla jak nepřeplňovaná verze tak i přeplňovaná verze turbodmychadlem. U prvně jmenované výrobce sliboval maximální výkon 750 koní (551 kW), s turbodmychadlem se zvýšil na dvojnásobných 1500 koní (1103 kW). RPI dále udávalo maximální otáčky 3600 za minutu, hmotnost motoru 860 kg (psáno bylo 1895 liber).

Podobně jako u výše uvedené řady udával výrobce možnost spalovat naprostou většinu známých kapalinových a plynových paliv. Od Benzinu přes LPG a CNG až po Ethanol, Kerosen či Jet A1. Motor byl vyvíjen v průběhu 90. let a do výroby se nakonec nikdy nedostal.

Spolupracujeme s TipCars.com
Záplavy v jižní Indii uvěznily tisíce lidí, mrtvých je přes 350 Záplavy v jižní Indii uvěznily tisíce lidí, mrtvých je přes 350

Jihoindický stát Kérala se potýká s katastrofálními…

Na akci DSSS v Dubí zadržela policie dva lidi, další prověřuje Na akci DSSS v Dubí zadržela policie dva lidi, další prověřuje

Policisté na shromáždění příznivců Dělnické strany…

Praha zatím nevlastní sto procent v Pražských službách Praha zatím nevlastní sto procent v Pražských službách

Hlavní město ještě nevykoupilo od drobných akcionářů…

V Janově se při státním pohřbu loučili s oběťmi pádu mostu V Janově se při státním pohřbu loučili s oběťmi pádu mostu

V pavilonu Jeana Nouvela na janovském výstavišti se…

 

Štítky Technika

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Italové si ve 30. letech nenechali poradit. Stvořili obrovský omyl motorsportu Italové si ve 30. letech nenechali poradit. Stvořili obrovský omyl motorsportu

Historie motorsportu je plná prapodivných a netradičních…

 





 
Za volantem Renaultu Fuego Turbo: Nezvyklé spojení turba s karburátorovým motorem

Za volantem Renaultu Fuego Turbo: Nezvyklé spojení turba s karburátorovým motorem

Dnes 13:26

Elegantní kupé od Renaultu zazářilo v první polovině 80. let. Dnes nějaké potkat není úplně snadné.




Blesk.cz

Uprchlice (19) v Německu na ulici potkala muže z ISIS, který ji koupil na trhu a zneužíval

Uprchlice (19) v Německu na ulici potkala muže z…

Devatenáctiletá Ašvak Talová se dlouho cítila bezpečně jako uprchlice ve městě Schwäbisch Gmünd na jihozápadě…

Přijdou Korejci o monopol? OLED panely do smartphonů chtějí vyrábět nejméně další dvě firmy

Přijdou Korejci o monopol? OLED panely do smartphonů…

Smartphony s OLED panelem mají zatím stále status prémiových zařízení. Je to proto, že OLED displeje jsou dražší…

 

iSport.cz

Plšek: Před dvěma roky jsme hráli s Vlašimí, teď bude Sevilla. Neskutečné!

Plšek: Před dvěma roky jsme hráli s Vlašimí, teď…

PŘÍMO Z ALMATY | Čelil názorům, že na to nemá. Že kvůli rychlostnímu handicapu vyčnívá a střílí góly jen ve…

Schick, Barák i mladé pušky. Jak jsou na tom Češi před startem Serie A?

Schick, Barák i mladé pušky. Jak jsou na tom Češi…

Sedm českých stop najdeme na soupiskách prvoligových italských celků, ale kolik z nich pronikne do základních…

 

Reflex.cz

Na Balatonu vše v pořádku. Gastronomie maďarského venkova sympaticky uvízla v tradicích

Na Balatonu vše v pořádku.…

Už týden velmi poctivě cestuji po Maďarsku. Jako malá jsem u Balatonu prožila nejedno léto a vlastně mě nesmírně…

Éra balónů si žádá i kreslených hrdinek obdařených balóny

Éra balónů si žádá i kreslených hrdinek obdařených balóny

Pakliže ulítáváte na stylu steampunk, tedy viktoriánských kostýmech a verneovských technologiích, bude se vám…