14.10. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Šílený rotační motor: Wankel s objemem 11,6 litru, který spaluje skoro všechno!

 

Rotační motory dle návrhu Felixe Wankela si obyčejně spojujeme s automobilkou Mazda. Jenže tenhle má ze dvou rotorů objem 11,6 litru a umí spalovat skoro vše. Kde jej se vzal a co pohání?

Rotační motory typu Wankel nevyráběla v minulosti pouze japonská Mazda či ještě dříve již zaniklá automobilka NSU, kdysi součást skupiny Auto Union. Po pádu NSU se začala vývojem těchto jednotek zabývat celá řada firem, neboť je lákala relativně jednoduchá konstrukce s menším množstvím částí v porovnání s pístovým motorem. Proč převádět posuvný pohyb na rotační, když se může motor točit od začátku? Dále je předností fakt, že všechny čtyři fáze pracovního cyklu proběhnou za jednu otáčku rotoru, nikoliv dvě, jak je tomu u čtyřdobého pístového motoru.

Jenže rotační motor Wankel má i nevýhody, které z dnešního pohledu zdá se převládají. Je to zejména nižší účinnost a dále vysoká spotřeba paliva a s ní související množství škodlivých emisí ve výfukových plynech. Oboje je oblast, dnes hojně sledovaná. S emisemi tady souvisí také takzvaná řízená spotřeba oleje. Spalováním motorového oleje obecně vzrůstá podíl uhlovodíků, které jsou karcinogenní.

Tohle do auta nedáte

Jednou ze společností, která se těmito motory zabývala ještě v nedávné době, je americká firma Rotary Power International (RPI), patřící dnes pod Barger Tech Ltd. V roce 2001 představila řadu přeplňovaných dvou, čtyř a šesti rotačních agregátů z řady SCORE 580 s relativně nízkými otáčkami, vysokotlakým přímým vstřikováním paliva. To zahrnovalo velmi širokou škálu od automobilového benzinu přes letecký petrolej až po motorovou naftu. Důvodem je jedna z vlastností těchto agregátů, a sice fakt, že u nich nebývá obecně dosahován tak vysoký kompresní poměr, byť ten je v tomto případě ovlivněn dynamicky přeplňováním. Agregáty samozřejmě nebyly určeny pro pohon osobních automobilů, ale lodí, případně různých strojů.

Wankel slaví dvě výročí. Připomeňte si to nejzajímavější z jeho historie!

Kromě uvedené řady probíhal u RPI také vývoj těchto netypických motorů. Během té doby vznikl agregát, nad jehož parametry, stejně jako rozměry, se dodnes tají dech. Na rozdíl od sériové řady SCORE 580 měl tento motor označovaný jako 350-2 NG Specs2 výhradně pouze dva rotory o objemu 11,6 litru a v plánu byla jak nepřeplňovaná verze tak i přeplňovaná verze turbodmychadlem. U prvně jmenované výrobce sliboval maximální výkon 750 koní (551 kW), s turbodmychadlem se zvýšil na dvojnásobných 1500 koní (1103 kW). RPI dále udávalo maximální otáčky 3600 za minutu, hmotnost motoru 860 kg (psáno bylo 1895 liber).

Podobně jako u výše uvedené řady udával výrobce možnost spalovat naprostou většinu známých kapalinových a plynových paliv. Od Benzinu přes LPG a CNG až po Ethanol, Kerosen či Jet A1. Motor byl vyvíjen v průběhu 90. let a do výroby se nakonec nikdy nedostal.

Spolupracujeme s TipCars.com
Ministerstvo dopravy podalo rozklad kvůli mýtnému tendru Ministerstvo dopravy podalo rozklad kvůli mýtnému tendru

Ministerstvo dopravy podalo rozklad předsedovi Úřadu pro…

Skripalová poprvé promluvila do médií: Léčba byla bolestivá a deprimující Skripalová poprvé promluvila do médií: Léčba byla bolestivá a deprimující

Dcera otráveného ruského exagenta Sergeje Skripala poprvé…

Cyrrus pochybil a zaplatí milion, nařídila ČNB Cyrrus pochybil a zaplatí milion, nařídila ČNB

Centrální banka potrestala tuzemského brokera za to, že…

Novým italským premiérem se stal takřka neznámý právník Giuseppe Conte Novým italským premiérem se stal takřka neznámý právník Giuseppe Conte

Italský prezident Sergio Mattarella jmenoval novým…

 

Štítky Technika

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Škoda Fabia po faceliftu má české ceny. Podražila až o 23.000 Kč Škoda Fabia po faceliftu má české ceny. Podražila až o 23.000 Kč

Ke zlevnění modernizované Škody Fabia došlo pouze v…

Nový Ford Focus už se vyrábí. Podívejte se do upravené německé továrny Nový Ford Focus už se vyrábí. Podívejte se do upravené německé továrny

Příchod každého nového modelu si žádá prázdniny pro…

 





 
Jízdní dojmy: Ford Fiesta ST. Tříválec… Jako fakt?

Jízdní dojmy: Ford Fiesta ST. Tříválec… Jako fakt?

Včera

Nad novou tříválcovou Fiestou ST by se strašně snadno lámala hůl. Byla by to škoda.




Blesk.cz

Silné bouřky řádí na západě i jihu Čech. Další u Brna a Jihlavy. Sledujte radar

Silné bouřky řádí na západě i jihu Čech. Další u…

Řadu míst v Česku zasáhly silné bouřky, které doprovází silný vítr, lokální přívalové deště či dokonce…

Děsivý vzkaz dítěte z lesa: Život mám plný s*aček, ublížím si a to není vše

Děsivý vzkaz dítěte z lesa: Život mám plný s*aček,…

Při procházce našel Danny Harris (39) se svojí ženou Katie v lese v anglickém Kentu hodně znepokojivý vzkaz. „V…

 

iSport.cz

Parádní rozlučka. Francouz byl vyhlášen nejlepším gólmanem sezony v KHL

Parádní rozlučka. Francouz byl vyhlášen nejlepším…

Pavel Francouz odchází z Kontinentální hokejové ligy ověnčen oceněním pro nejlepšího brankáře sezony.…

VELKÁ MAPA: 31 hráčů na hostování. Víme, s kým Sparta (ne)počítá

VELKÁ MAPA: 31 hráčů na hostování. Víme, s kým…

To číslo bere dech. 56! Tolik hráčů v dospělé kategorii má aktuálně pod smlouvou fotbalová Sparta. Kdyby nyní…

 

Reflex.cz

Zeman je populista a nacionalista, vypukla vzpoura proti elitám, říká Trumpův exstratég Bannon

Zeman je populista a nacionalista, vypukla vzpoura…

Chcete získat moc? Využijte populismus a ekonomický nacionalismus. Stephen Bannon, tedy muž, který podle mnohých…

Stařec zabil opilého nájemníka. Soud ho osvobodil

Stařec zabil opilého nájemníka. Soud ho osvobodil

Následující příběh se odehrál v Plané u Milevska. Vše začalo, když sedmdesátiletý stařec Josef Kostka pronajal…