Diskuse

Silniční vlaky jsou realitou, projekt SARTRE byl úspěšně dokončen

3.10.2012

Vědci mohou slavit, automaticky řízená vozidla v konvoji vedeném kamionem se pohybují zcela bezpečně.

 

  • 00 Reagovat !

    foto chrudos

    chrudoš 03.10.2012  08:35

    Předbíhání

    I při 90 km/h je občas potřeba předbíhat (dejme tomu pomalou cisternu do kopce nebo předjetí právě připojeného auta z jiné silnice), což znamená většinou okamžité vybočení - co to poslední auto? Vybočí o cca 5-10 vteřim později, když už u něj bude auto zezadu, to nezní moc bezpečně. Má k tomu někdo nějaký matroš? Jinak se mi zatím zdá, že musím dávat neustále pozor, což je jaksi stejné jako běžné řízení.
    • 00 Reagovat !

      foto 4bytelnykola

      4bytelnýkola 03.10.2012  09:03

      « Re: Předbíhání

      Podle mě je tohle čistá utopie, která nemůže fungovat, možná tak pro kamiony jedoucí po dálnici, tam bych to samozřejmě uvítal, jak jeden dojede druhého tak končí s předjížděním, jinak dýchat něčí saze ze 4metrů se mi nechce.
    • 00 Reagovat !

      foto overclocker

      overclocker 03.10.2012  09:04

      « Re: Předbíhání

      tiez mam pocit, ze situacii na dialnici je tolko, ze zverit vedenie vozidla automatu nebude bezpecne. Jednou z castych situacii je ako ty spominas predchadzanie pomalsieho vozidla. Co ked sa pocas manevru v lavom (rychlejsom) pruhu priruti "pretekar"? Co spravi auto, ktore uz nemoze ist dopredu rovnakou rychlostou (brani mu v tom pomalsie auto, dajme tomu ta pomala cisterna) a vybocit do laveho pruhu nemoze, lebo tam uz je ten "pretekar"?
      Dalsia potencialne blba situacia je pripajanie sa na dialnicu, ked v pravom pruhu ide akurat vlak pozostavajuci z x aut - medzery medzi nimi su prilis male na bezpecne zaradenie sa.
      • 00 Reagovat !

        foto carver11

        carver11 03.10.2012  09:27

        « Re: Re: Předbíhání

        tiez by ma zaujimalo, ako si predstavuju pripajanie sa auta na dialnicu, ked akurat na privadzacom pruhu stretne kolonu s rozostupmi 4 metre. uz dnes je to casty problem, ze kamiony idu v tesnych rozostupoch ('trojsekundova' vzdialenost v 90 kilometrovej rychlosti, teda cca 75 m, je prazdny pojem, navyse ju dopravaci velmi neriesia).

        ked tam bude bariera aut, osobnych aj nakladnych, ktore su navyse v automatickom rezime a ich vyradenie trva cenne sekundy, tak na privadzacoch hlavne v rannej spicke sa budu tvorit rady nervoznych ludi, neschopnych dostat sa normalne na cestu.
        • 00 Reagovat !

          foto SamanAR

          SamanAR 03.10.2012  10:32

          « Re: Re: Re: Předbíhání

          hosi, sice v clanku nepisou jak to presne funguje, ale maji tam dost napoved jake systemy se oto staraji, radarovej tempomat, system pro udrzeni auta v jizdnim pruhu , mrtvej uhel a podobne, tedy systemy ktere jiz samotne dokazou s autem na dalnici jet tak, ze neni vpodstate potreba nic delat a auto jede samo a je schopno treba i zastavit pokud je to potreba, je tedy predpoklad ze vsechny ty systemy funguji normalne i v pripade ze auto jede v danem vlacku, tedy normalne dal sleduji situaci okolo auta a dokazou reagovat na okolni auta nepripojena do vlacku, a tedy i na ty co jedou znatelne rychleji, takze pokud vedouci vozidlo zacne predjizdet a vase to jiz nestihne kvuli nejakemu "zavodnikovi" tak je pravdepodobne ze dal pojede ve svem pruhu a dal bude vyuzivat onech systemu tak, aby se vase vozidlo nenabouralo :-! jiste tam maji nejaka pojistna pravidla kdy vase auto nevjede do cesty jinemu jen proto ze je zapojeno do vlacku :-)
          • 00 Reagovat !

            foto sansk8

            sansk8 03.10.2012  10:39

            « Re: Předbíhání

            Mě by spíše zajímalo, jak mají vyřešen třeba mikrospánek vednoucího řidiče, či kdyby nedej bože vedoucí řidič byl nějakej sebevrah?
            • 00 Reagovat !

              foto SamanAR

              SamanAR 03.10.2012  11:46

              « Re: Re: Předbíhání

              opet snad funguji vsechny ostatni systemy, ten system vlacku je jen nastavba ktera za urcitych podminek dovoli aby se auta zasebou drzeli ve vlacku
          • 00 Reagovat !

            foto overclocker

            overclocker 03.10.2012  21:58

            « Re: Re: Re: Re: Předbíhání

            Na elektronickych pomocnikov sa neda vzdy spolahnut. Mozu pomoct vyriesit 80% situacii, ale na komplexne problemy jednoducho nestacia (but dosahom senzorov, vypoctovym vykonom,...).
            Predpokladam, ze tak isto ako semafory s odpocitavanim/blikanim musia byt zakomponovane v pravnej uprave, tak aj jazda v aute s takymto automatickym systemom musi byt aj pravne osetrena. Osobne by som to z hladiska bezpecnosti videl na obmedzenie jazdy v jedinom jazdnom pruhu a tym padom iba na dialniciach s odstavnym pruhom (aby autovlak nemusel obchadzat odstavene vozidla).
            Pripajanie sa by mohlo byt poriesene zvacsenim vzdialenosti medzi vozidlami - odpada tym vyhoda nizsej spotreby jazdou v zavetri, ale nejake to deci paliva pre bezpecnost obetujeme, no nie?
    • 00 Reagovat !

      foto KubikCv

      KubikCv 03.10.2012  12:51

      « Re: Předbíhání

      za čárou je plno zákazů předjíždění pro kamiony..tohle je dobrý na dlouhý štreky po evropskejch dálnicích.První kamion pojede určitě s nějakou eko převodovkou a rádcem řazení,takže všichni pojedou efektivně.Podle mně prostě předjíždět nebudou..i kdyby jeli za sebou 4 návěsy s normálníma řidičema,tak 4 najednou nebudou předjíždět pomalejšího.Možná tak u nás a dál na východ
  • 00 Reagovat !

    foto geroc-I-

    geroc I. 03.10.2012  09:12

    Jenom hračka.

    Tohle může fungovat akorát v laboratorních podmínkách. Neumím si to představit na reálné silnici.
    • 00 Reagovat !

      foto Rubb

      Rubb 03.10.2012  18:06

      « Re: Jenom hračka.

      Přesně jak jsi napsal: "Tohle může fungovat akorát v laboratorních podmínkách". Nedokážu si představit, jak by to fungovalo v praxi... Zatím to tu nikdo nevzpomenul, ale při 4m rozestupu mě napadá: Co když kamion vpředu je prázdný a druhý by byl naložený... pak se brzdná dráha klidně zvojnásobí (nehledě na další problémy jako je uložení nákladu, tomu je také nutno přizpůsobit styl brždění). Myslím , že není náhoda, že v testu jedou hned jako první dva kamiony a až za nimi osobáky... ;-\ Asi si dokážu představit, jak by to dopadlo, kdyby ten druhý náklaďák jel až na konci průvodu >:-[]
  • 00 Reagovat !

    foto nasua23

    nasua23 03.10.2012  09:40

    Silniční vlaky...

    by se předeším měli přestěhovat na ty železniční :-!
  • 00 Reagovat !

    foto RWD

    RWD 03.10.2012  10:59

    dobrý nápad

    Sám bych se do takové kolonie klidně rád připojil pokud by jela po dálnici alespoň 110km/h.
    Vedoucí řidič kamionu má velkou zodpovědnost jak majetku tak zdraví a určitě by tam neposadili kde jaky hovado.
    Co se týče kolon apd. tak je přece řečeno, že kamion řídí člověk a je na jeho zodpovědnosti aby nezačal brzdit prudce a kriticky před kolonou ale jel tak, aby to bylo bezpečné (začal zpomalovat včas).
    Stejně jezdím stereotypně stejnou trasu každý den do práce tak proč ne automaticky :-)
    • 00 Reagovat !

      foto maiky81

      maiky81 03.10.2012  11:09

      « Re: dobrý nápad

      A potom takyto vlak dozenie nejaky recesista a k velkej radosti pasazeriov v pripojenych cestovnych voznoch to zaslapne pred veducim kamionom. Taketo vlaky su mozne len na kvalitnych viacprudovych dialniciach. V CZ a SK to zatial fungovat urcite nebude. Uz vidim ako v nejakom aute s tvrdsim podvozkom idu na D1 pekne v kolone v pravom pruhu a nechaju si vydrncat zubne celuste. Pripadne ako cely vlak obieha v stupani pomalsi kamion 10 minut.
      Studia je to pekna, ale v reale zatial neprakticka. Ale ono pride doba, ked vsetci mimo vlakov budu mat obmedzovace na 80km/h a tym nas donutia jazdit ako ovce pekne za sebou aby nam cesta rychlejsie ubiehala 8-s
      • 00 Reagovat !

        foto RWD

        RWD 03.10.2012  11:13

        « Re: Re: dobrý nápad

        Na tento silniční vlak se dívám jako na autobus, tedy jako prostředek hromadné dopravy. A recesisty co vybržďují autobusy neznám. Rozdíl je pouze v tom, že by to musela upravit novela zákona, protože momentálně by to skrze "bezpečný odstup" neprošlo.
  • 00 Reagovat !

    foto jozephko

    jozephko 03.10.2012  12:23

    Kto bude chcieť jazdiť po diaľnici 85 km/h?

    Rád by som videl toho, kto by chcel osobným autom cestovať po diaľnici rýchlosťou 85 km/h, respektíve 89 km/h. Pretože taká je maximálna rýchlosť kamiónov. Predpokladám, že asi len ľudia, ktorý urobili autoškolu na 12. pokus :-) .
    • 00 Reagovat !

      foto Makovnik

      Makovnik 03.10.2012  14:02

      « Re: Kto bude chcieť jazdiť po diaľnici 85 km/h?

      Nahodou, obcas je to celkom fajn :-)
      Odmenou ti je spotreba cca 3.4L/100 u ropaka ;-)
      • 00 Reagovat !

        foto jozephko

        jozephko 03.10.2012  14:11

        « Re: Re: Kto bude chcieť jazdiť po diaľnici 85 km/h?

        Ja som to pred 15 rokmi pár krát skúsil a takmer som zabil. Myslel som si, že stojím, a tak som sa díval po vrabcoch a napálil som to do pokazeného kamióna. Z auta bola totálka. Odvtedy už takéto šetrenie na palive nerobím.
  • 00 Reagovat !

    foto Pekelna-Micinka

    Pekelná Micinka 03.10.2012  12:44

    F! the System

    Opět to dokazuje tezi, ze nejlepší bude si pořídit nějakou pořádnou ameriku s širokejma lavicema a dozadu hodit nálepku s prostředníkem. Sledujte, jak nás chtějí furt někam zařazovat a organizovat. :-| ;-\ 8-s
Přihlásit se Zaregistrovat Pro přispívání do této diskuse musíte být přihlášeným registrovaným uživatelem!







Blesk.cz

Před smrtí natočila dojemný vzkaz rodině! Poslední slova Jany Novotné (†49) pro veřejnost!

Před smrtí natočila dojemný vzkaz rodině! Poslední…

17 měsíců sice bojovala se zákeřnou rakovinou, ještě v červenci ale našla sílu pomáhat jiným. Tenisová legenda…

Lyžařská sezóna startuje: 9 rad, jak na kopci zaválet

Lyžařská sezóna startuje: 9 rad, jak na kopci zaválet

Mnohá lyžařská střediska už otevřela, sezona se rozběhla. Pokud zrovna uvažujete, jak vybavit na lyže nejen sebe…

 

iSport.cz

Zažij La Ligu na vlastní kůži! Ovládni kvíz a leť s DIGI Sportem na Barcelonu

Zažij La Ligu na vlastní kůži! Ovládni kvíz a leť s…

Máš rád španělský fotbal? Chtěl bys jej sledovat přímo z tribuny? Máš výjimečnou příležitost. Dva fotbaloví…

Olympijské oblečení: od průšvihu v Naganu po zlato pro Koreu

Olympijské oblečení: od průšvihu v Naganu po zlato pro Koreu

Na olympiádu v Naganu vzpomínají čeští fanoušci jen v dobrém. A to především kvůli triumfu hokejistů. Oblečení…

 

Reflex.cz

Hrad nemluví o Zemanově zdraví pravdu, ani cukrovka problémy nevysvětluje, tvrdí Tomáš Cikrt

Hrad nemluví o Zemanově zdraví pravdu, ani cukrovka…

Cukrovka a polyneuropatie (porušení nervů, které znecitlivuje nohy): podle Hradu jediné zdravotní problémy…

Mugabe vs. Mandela: Oba koketovali s násilím a tíhli ke komunismu. Jak se stal z jednoho diktátor?

Mugabe vs. Mandela: Oba koketovali s násilím a tíhli…

Narodili se do stejné doby a regionu. Oba koketovali s násilím i radikálním socialismem, ba komunismem. Oba…